شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » وهابیون می گویند در هیچ چیزی خمس نیست مگر غنایم جنگی!

وهابیون می گویند در هیچ چیزی خمس نیست مگر غنایم جنگی!

images (1)

وهابیون می گویند در هیچ چیزی خمس نیست مگر غنایم جنگی!

اما پاسخ:‌ رسول خدا(ص) خطاب به نمایندگان قبیله عبدالقیس از تیره قبیله ربیعه و نماینده خود در یمن به نام عمرو بن حزم، خطاب به سعد هزیم از قبیله قضاعه، جذام، مالک ابن احمر، فجیع بکائی، اسبذیین، افراد تازه مسلمان شده از تیره حدس و لخم، جناده الازدی و قومش، جویین طائین، جهینه ابن زید، ملوک حمیر، ثعلبه بن عامر، زهیر العکلیین، بعض افخاذ جهینه، به شخصی از قبیله بلحارث، عبدالحجر، عبد عمر و الاصم، نهشل بن مالک وائلی مرقوم فرموده اند « اطاعت امر خدا و رسول او کنید و نماز به پا دارید و زکات بدهید و خمس از منافع و فواید بپردازید.» و قبایل فوق هیچکدام مشغول جنگ نبوده اند و غنیمت جنگی نداشته اند و اگر چنین جنگی حادث شده باشد باید رسول خدا خود متصدعی آن باشد و معلوم است چنین جنگی در تاریخ ثبت نشده است بعلاوه بعضی از قبایل فوق مانند عبدالقیس آنقدر ضعیف بوده اند به جزء‌ در ماههای حرام که آتش بس برای هر نوع جنگ بوده به خاطر خطر مشرکین قادر به خروج از سرزمین خود نبوده اند تا چه رسد به اینکه جنگ بکنند و غنیمت به دست آورند. در تمام نامه های فوق خمس در ردیف زکات سالانه و نماز قرار گرفته است. بعلاوه رسول خدا در نامه خود به عامل خود در یمن ننوشته وقتی جنگ شد و غنیمت کسب شد خمس بگیر و نامه مطلق است و واژه مغنم و غنائم طبق نظر علمای لغت به معنای فواید و منافع است که بدون زحمت و یا با حداقل زحمت به دست آید. پس جمله خمس از غنایم یعنی از فواید. رسول خدا در نامه خود به جهینه بن زید مرقوم فرموده اند: استفاده از چراگاهها و دشت ها و رودخانه ها و استفاده از آب قنات ها برای شما حلال و آزاد است منتها در مقابل پرداخت خمس به من. پس این خمس ها ربطی به غنایم جنگی نداشته است.

مراجعه شود به صحیح بخاری کتاب توحید و صحیح مسلم باب امر به ایمان و مجموعه وثائق سیاسی صفحه ۵۲ و طبقات ابن سعد جلد ۱ صفحات ۲۶۶ و ۱۴۲ و ۱۷۹ و ۲۷۱ و ۲۴۸ و ۲۶۸ و ۳۰۵ و صفحه ۲۶۹ و فتوح البلدان جلد ۱ صفحه ۸۵ الاصابه در ترجمه صیفی ابن عامر جلد ۲ صفحه ۱۸۹ و سنن ابی داود جلد ۲ صفحه ۵۵ و سنن نسائی جلد ۲ صفحه ۱۷۹ مسند احمد جلد ۵ صفحاد ۷۷ و ۷۸ و ۳۶۳ و اسد الغابه جلد ۵ صفحات ۴ و ۳۸۹ و سیره ابن هشام جلد ۴ صفحه ۲۵۸ مستدرک حاکم جلد ۱ صفحه ۳۹۵ و الاموال ابی عبید صفحه ۱۳ و تهذیب تاریخ ابن عساکر جلد ۶ صفحه ۲۷۳ و کنزالعمال جلد ۶ صفحه ۱۶۵ و الاصابه جلد ۲ صفحه ۱۸۶ و عیون الاثر جلد ۲ صفحه ۲۴۸٫

از آنجائیکه دخالت و سهم بردن از خمس برای غیر خاندان رسالت و امامت حرام بوده و به ابوبکر و عمر نمیرسیده مکتب خلفاء و وهابیون امروز بطور کلی وجوب خمس را از غیر غنائم جنگی انکار کرده اند. در حالیکه منابعی که اهل سنت در این خصوص دارند بیش از ۶۰ منبع است. به همین دلیل چون خمس به خاطر مسائل فوق مورد انکار بوده است لذا عمر ، عثمان و معاویه منع کرده اند اما عمر بن عبدالعزیز خمس را به اهل بیت داد. یزید بن عبدالملک منع کرد، سفاح داد ، منصور منع کرد، مهدی داد ، موسی بن مهدی منع کرد، مأمون به اهل بیت برگرداند، سپس متوکل منع کرد و این شد سرنوشت خمس.

 سرانجام اینکه خمسی که طبق متون اهل سنت جزء مسلّمات بوده در مکتب خلفاء و وهابیون بخاطر دشمنی با اهل بیت همواره انکار شده و می شود. این است بارزترین دلیل دشمنی وهابیت با اهل بیت (علیهم السلام) .

منبع: سایت اسلام ۵۰۰۰ساله

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*