چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » اصل تحقیر انبیا و تمجید از شیطان

اصل تحقیر انبیا و تمجید از شیطان

images (1)

اصل تحقیر انبیا و تمجید از شیطان

یکی از خصوصیات عرفان ابن عربی و مولوی و امثالهم تحقیر و اهانت به انبیا عظام است که خط تورات است .در حالی که قرآن می فرماید مؤمنین باید بخوانند «لا نُفرق بین احد من رسله»

۱- محی الدین ابن العربی هم انبیا را تحقیر می کند (در آئینه نصوص ج۱ ص ۶۴۶)

۲- رسول خدا را تحقیر می کند (فصوص الحکم ص ۲۲۲)

۳- علم عمر را برعلم رسول خدا ترجیح می دهد (مسند احمد حدیث ۱۲۱۳۵)

۴- در فصّ داود، داود را تحقیر می کند.

۵- در تفسیر قرطبی در پیروی ازاین خط اسرائیلی به حضرت سلیمان اهانت می کند (ج۱۵ ص ۱۳۱ و ص ۱۳۰). در تفسیر معالم التنزیل ج۴ ص ۶۰۵ و ص ۶۰۶ و تفسیر طبری ج۲۳ ص ۱۰۱ و ۱۰۲ و تفسیر در المنثور ج۵ ص ۳۱۰ تا ۳۱۳ انبیاء عظام را تحقیر می کنند.

۶- در مقابل تمجید از شیطان به عنوان یکی از ارکان خلقت یک اصل در این عرفان اسرائیلی است. روزی یک آقائی با عنوان قبض و بسط تئوریک شریعت ۵ روز دیگر به عنوان عرفان اسلامی یک آقائی در درس عرفانش در مقابل این آیات ایستاده که می فرموده: انهم اتخذوا الشیاطین اولیاء من دون الله (اعراف/۲۷) ، و قل ربّ اعود بک من همزات الشیاطین (مؤمنون/۹۷)، فقاتقلوا اولیاء الشیطان (نساء/۷۶)، و من یتخذ الشیطان اولیاء من دون الله فقد خسر خسراناً مبیناً (نساء/۱۱۹)، ان الشیطان لکما عدو مبین (اعراف/۲۲)، و سوره یوسف/۵ و سوره اسراء/۵۳ و سوره فاطر/۶ و سوره یس/۶۰ و سوره زخرف/۶۲٫ یا ابت ان اخاف ان یمسّک عذاب من الرحمن فتکون للشیطان ولیّاً (مریم/۴۵) و گفت باید به شیطان بدبین نباشیم!

ریشه توصیه به حبّ شیطان از ابن عربی است که از اصول کابالا معبد آمون فراعنه مصر اخذ شده است. به همین دلیل محبّت به فرعون و حتی تمجید از انا ربکم الاعلی گفتن او از متن فصوص الحکم اوست.

رومی می گوید: خلق عین حق است و فرعون یکی از صورت های حق است لذا با توجه به قدرت حکومت اش انا ربکم لااعلی گفتنش درست بوده است. (و لذا لک قال انا ربکم الاعلی ای و ان کان الکل ارباباً بنسبه ما فانا الاعلی منهم بما اعطیته فی الظاهر من التحکم فیکم)

لذا جندی دست پرورده ابن عربی می گوید: لکنه ابن عربی رضی اله عنه محفوظ معصوم فی اعلا درجات الحفظ و العصمه(شرح فصوص الحکم ص۱۱۴)

تمام این مطالب در مقابل اصل تبّری در شیعه است «حرب لمن حاربکم» «کنتم خیر امت اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر …» و البرائه من اعدائکم (بحار الانوار ج۱۰ ص ۲۲۶ و ص ۳۵۸ و جلد ۲۷ ص ۵۲ و ص ۶۳ و جلد ۶۸ ص ۲۶۳) و البرائه من اعدائکم واجبه و من الذین ظلموا آل محمد ص و هتکوا حجابه و اخذوا من فاطمه فدکا و منعوا میراثها و هموا باحراق بیتها (جلد۱۰ ص ۲۲۶).

منبع : سایت اسلام پنج هزارساله

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*