پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » آیا شایعه همسران متعدّدبراى امام مجتبى(علیه السلام) درست است؟

آیا شایعه همسران متعدّدبراى امام مجتبى(علیه السلام) درست است؟

پاسخ :

گروه پاسخ به شبهات :

آنچه از نقلهاى مختلف در تاریخ به دست مى آید،این است که آنحضرت حداکثر ۸ الى ۱۰ همسر که تعدادى از آنها به صورت کنیز و ملک یمین بوده اند داشته است. ؛ ولى متأسفانه در کتابهاى تاریخى بعضى از مورخین ۲۵۰ و بعضى ۳۰۰ و حتى تا ۴۰۰ همسر براى ایشان ذکر مى‌کنند که این حرف شایعه اى بیش نیست.

چنانچه تاریخ را مطالعه کنیم و صفات ممتاز اخلاقى و شخصیت برجسته حضرت مجتبى (علیه السلام) را بشناسیم ، براى ما قابل قبول نخواهد بود که شخصى با چنین روح بزرگ و خدایى ، علاقه و توجه خارج از حد متعارف به مسأله ازدواج و زناشویى از خود نشان دهد.

شاهد زنده این موضوع، تعداد فرزندان آن حضرت است که طبق نوشته مورخان، اگر آن حضرت همسران زیادى اختیار کرده بود لازمه اش این بود که فرزندان زیادى هم داشته باشند در صورتى که شیخ مفید ((رحمه الله))، و علاّمه مجلسى ((رحمه الله)) تعداد فرزندان آن حضرت را جمعاً ۱۵ نفر مى دانند.

آیا با توجه به این تعداد فرزندان، دروغ بودن نسبت صدها همسر به امام حسن مجتبى (علیه السلام) روشن به نظر نمى رسد؟

از این همه تضاد و تناقضگویى در اقوال روشن میشود، که این قبیل اخبار دروغین ساخته و پرداخته از ناحیه عباسیان مخصوصاً در زمان منصور دوانیقى بوده است، زیرا در سال ۱۳۷ هجرى قمرى، منصور دوانیقى روى کار آمد. او در راستاى سیاستهاى ضداسلامى و ضدمردمى و خاموش کردن نهضتهاى علویان و به خصوص سادات حسنى از هیچ تهمت و جعلى در مورد خاندان اهل بیت (علیهم السلام) به خصوص امام حسن(علیه السلام) دریغ نداشت. به طورى که بعد از قیام سادات حسنى به رهبرى محمّد بن عبد اللّه بن حسن بن على بن أبی طالب در سال ۱۴۵٫ ق که تا مرز نابودى خلافت منصور دوانیقى پیش رفت، این خلیفه بى رحم فرمان داد که عبد اللّه بن حسن، پدر محمّد و بسیارى از یاران او را دستگیر نموده و در شهر هاشمیّه زندانى نمایند.آنگاه منصور خطابه اى دربرابر عدّه اى ازاهل خراسان ایراد نمودکه گواه این مطلب است :

به خدا سوگند پولهایى را که به حسن(علیه السلام) عرضه شده بود پذیرفت و معاویه او را فریب داد و وعده کرد که تو را جانشین خودم خواهم نمود ، لیکن او را برکنار کرد و از موقعیتى که داشت به زیر کشید. حسن بن على (علیهما السلام) آنگاه به شهر خود مدینه بازگشت روى به زنان آورد، امروز با یکى ازدواج مى کرد و فرداى آن روز، یکى را طلاق مى داد و با این شیوه به سر برد تا در بستر خویش بمرد…. (حقایق پنهان، ص ۳۳۰-۳۳۵ )

این حرکت شیطانى منصور و تبلیغات مسموم بنى امیه سبب شد که مزدوران قلم به دست و دوستان ناآگاه و غیرملتفت به مصالح اسلام ، تعداد همسران را از ۸ تا ۴۰۰ نفرشمارند ؛ امّا آنگاه که سخن از نام و نشان آنان به میان مى آید درمى مانند و تعداد انگشت شمارى را معرفى میکنند که این خود دلیل بر این تهمت بزرگ به وجود مقدس امام مجتبى(علیه السلام) مى‌باشد.

براى اطلاع بیشتر مى توانید به کتابهاى زیر مراجعه نمایید:

بحارالانوار، جلد ۱۰۰ و مروج الذهب، ج ۳، ص ۳۰۶ و حیاه الامام الحسن بن على،جعفر مرتضى عاملی و(ارشاد شیخ مفید ۵)مناقب ابن شهر آشوب،ج۴٫

موفق باشید

منبع : سایت تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*