شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » اطاعت بی چون و چرا از غیر معصوم

اطاعت بی چون و چرا از غیر معصوم

images

قال ابو عبدالله (علیه‌السلام):

«ایّاک ان تّنْصِبَ رَجُلاً دوُنَ الحُجَّهِ فتصدِّقَهُ فی کُلِّ ما قالَ» (بحار، ج ۱، ص ۹۰)

امام صادق علیه‌السلام فرموده است:

«بپرهیز از اینکه بدون دلیل کسی را برای خود برگزینی و بدون چون و چرا تمام گفته‌های او را تصدیق نمائی»

توضیح:

اثر مفید تقلید آن است که هر نسلی مجموعۀ معلومات و تجربیات نسل‌های گذشته را فرا گیرد، یا هر فردی طرز رفتار و گفتار دیگران را سرمشق خود قرار دهد و با پیروی از روش‌های سنجیده و آزمودۀ آنان، موجبات رفاه و آسایش خویش را فراهم آورد.

اثر مخالفت با تقلید آن است که آدمی درهای ترقی و تعالی را به روی خود نبندد و خویشتن را در محدودۀ تقلید دیگران زندانی ننماید و احیاناً با پیروی بی‌قید و شرط از آنان اشتباهاتشان را تکرار نکند، بلکه همواره عقل و فکر خود را در بررسی روش‌های دیگران بکار اندازد و از نیروی ابتکار خویش استفاده کند و در مسیر تعالی و تکامل قدم بردارد و راههای تازه‌ای را به روی خود بگشاید.

در اسلام تقلید و مخالفت با تقلید، بر معیار عقل اندازه‌گیری شده است و خداوند بشارت می‌دهد که پیروزی و سعادت نصیب کسانی است که به سخنان دیگران گوش فرا دارند و تنها از آن‌چه خوب و پسندیده است پیروی نمایند نه آن که بدون سنجش عقلی از گفتار و رفتار دیگران کورکورانه تقلید نمایند. عاقل کسی است که در تقلید از مردان تحصیل کرده نیز، جانب عقل و درایت را مراعات کند و از پیروی بی‌قید و شرط بپرهیزد تا از ضررهای محتصل مصون بماند.

منبع : http://pajoohe.com/FA/index.php?Page=definition&UID=27526

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*