پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » استفزاز شیطان ؟؟اگر تصور کنیم با قدرتی که شیاطین دنیا در استفزاز ملت ها دارند، کاری از ما ساخته نیست. خود گرفتار نوعی استفزاز شده ایم.

استفزاز شیطان ؟؟اگر تصور کنیم با قدرتی که شیاطین دنیا در استفزاز ملت ها دارند، کاری از ما ساخته نیست. خود گرفتار نوعی استفزاز شده ایم.

استفزاز شیطان ؟؟

به نام خداوند بخشاینده بخشایشگر

و به یاد ولی خدا امام حجه بن الحسن المهدی عج

اگر تصور کنیم با قدرتی که شیاطین دنیا در استفزاز ملت ها دارند، کاری از ما ساخته نیست. خود گرفتار نوعی استفزاز شده ایم. شیطان و حزبش قدرت مطلق نیستند که بر انسان ها حاکمیت مطلق داشته باشند.

رب اعوذ بک من همزات الشیاطین

از آن زمان که شیطان در برابر خداوند سوگند یاد کرد که «به عزتت قسم که همه فرزندان آدم را گمراه خواهم کرد، جز بندگان مخلصت را»(ص،۸۲) و خداوند او را از بهشت راند، دشمنی سخت او بر علیه فرزندان آدم (ع) شروع شد. و خداوند به خاطر محبت به بندگانش، جهت جلوگیری از وسوسه ها و گمراهی های شیطان، به وسیله همه انبیاء و در تمامی ادیان هشدار داد که:

«ای فرزندان آدم، شیطان شما را نفریبد آنچنان که پدر و مادرتان را از بهشت بیرون کرد» (اعراف،۳۷)

و قرآن در آیات فراوانی از گمراهی ها و دشمنی ها و ترفند های شیطان سخن می گوید و هشدار می دهد. به عنوان نمونه:

«ابلیس گفت: در مسیر صراط مستقیم تو می نشینم و از پیش رو و پشت سر و از طرف راست و چپ به آن ها حمله می کنم»(اعراف،۱۱)

«شیطان و حزب او دشمنان خطرناک انسانند و برای دشمنی از هر وسیله ای بهره می برند»(مجادله،۱۹)

«شیطان اعمال زشت انسان را زیبا جلوه می دهد و انسان را می فریبد و از آنجا که او را نمی بیند و او انسان ها را می بیند به آن ها حمله می کند»(اعراف،۳۷)

«شیطان در انسان ها به وسیله شراب و قمار فساد و دشمنی ایجاد می کند»(مائده،۹۱)

«شیطان به شما وعده فقر می دهد و امر به زشتی ها می کند»(بقره،۲۶۸)

قرآن در معرفی ترفندهای شیطان اصطلاح خاصی را به کار می برد تحت عنوان «استفزاز شیطان»:

در آیه ۶۴ سوره اسراء سخن از خطاب خداوند به شیطان است که می فرماید:

«وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَأَجْلِبْ عَلَیْهِم بِخَیْلِکَ وَرَجِلِکَ وَشَارِکْهُمْ فِی الأَمْوَالِ وَالأَوْلادِ وَعِدْهُمْ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلاَّ غُرُورًا»

(هر کدام از آن ها را که می توانی با صدایت تحریک کن و لشکر سواره و پیاده ات را بر آن ها گسیل دار و در ثروت و فرزندانشان شرکت بجوی)

استفزاز چه مفهومی دارد؟

استفزاز از ریشه (فزز) و به معنای راندن، برخیزاندن، تشنج ایجاد کردن، تنش، برآشفتن، تحریک و برانگیختن است، تحریکی سریع و گیج کننده، بریدن از حق و کشاندن به سوی باطل.

واژه (اجلب) که در آیه به کار رفته، به معنای فریاد و هیاهوی شدیدی است که باعث راندن و حرکت دادن به یک سو بشود.

کلمه (خیل) هم به دو معنا آمده است: به معنای اسبان، و به معنای اسب سواران. اما در این آیه به معنای دوم است، و اشاره به سواره نظام دارد. و (رجل) به عکس آن به معنای پیاده نظام است. شیطان دستیاران زیادی از جنس خود و آدمیان دارد که برای اغواء مردم به مانند لشکریان سواره و پیاده به او کمک می دهند.

وسائل متنوع وسوسه گری شیطان:

قرآن در این آیه به چهار بخش مهم و اصولی از این وسایل اشاره می کند:

الف: برنامه های تبلیغاتی

ب: استفاده از نیروی نظامی و تسلیحاتی

ج: برنامه های اقتصادی به ظاهر انسانی

د: برنامه های مخرب روانی

الف: برنامه های تبلیغاتی:

جمله «مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ» معنای وسیعی دارد، که هر گونه تبلیغات گمراه کننده را از وسایل صوتی، تصویری، نغمه های هوس انگیز موسیقی، نور و صدا و وسایل سمعی و بصری را شامل می شود. این مسئله در دنیای رسانه ای امروز که عصر ماهواره و تلویزیون و اینترنت و … دنیای گسترده سمعی و بصری و دنیای مجازی است، از هر زمانی روشن تر و آشکارتر است. و شیاطین شرق و غرب عالم از این وسایل بیشترین بهره را می برند.

روانشناسان می گویند: که هر تصویر و اسلاید معادل هزار کلمه سخنرانی است. یعنی یک تصویر با کیفیت، خوب یا بد، تاثیری به مراتب فراتر و عمیق تر و دائمی تر از یک سخنرانی کامل با همه تکنیک های سخنرانی دارد.

حال با این مقدمه گسترش روزافزون رسانه های غربی و فیلم های هالیوودی و نمونه های آن ها و فضاهای خطرناک مجازی، که با انگیزه های ریشه کن کردن همه دین در دنیای معاصر شکل گرفته و فعالیت می کنند را نظاره گر باشید، که چگونه دنیا را تحریک می کنند. و آیا مجال و فرصتی برای نسل امروز در جهت تفکر و اندیشه ای آزاد و الهی باقی مانده است؟

ب: استفاده از نیروی نظامی:

در طول تاریخ، بازوی نظامی، یکی از بازوهای مهم و خطرناک همه جباران و قدرتمندان و شیاطین جهان برای سلطه سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی بر جهان بوده است. آن ها به منظور سرکوب مقاومت انسان های آزاده، نیروهای کارآزموده ای را تحت عناوین واکنش سریع، دفاع از حقوق بشر و یا مبارزه با تروریسم، به کشورهای در حال توسعه مخصوصا کشورهای اسلامی گسیل می دارند. عملکرد آنان دقیقا معنای اجلاب در آیه است. اینان قبل از هجوم این نیروها، زمینه را با جاسوسان داخلی و خارجی خود که در واقع لشکر پیاده اند آماده می سازند.

ج: برنامه های اقتصادی به ظاهر انسانی:

یکی دیگر از وسایل نفوذ شیطان، از طریق شرکت در اموال و نفوس است. بعضی از مفسران شرکت در اموال را فقط به معنای ربا، و شرکت در اولاد را به معنی فرزندان نامشروع دانسته اند. در حالی که این دو کلمه معنای بسیار وسیع تری دارد، که همه اموال حرام و فرزندان نامشروع را شامل می شود.

امروز استکبار جهانی، با عناوین اقتصاد جهانی و تاسیس شرکت های عظیم چند ملیتی و بانک های جهانی و ایجاد مراکز فساد تحت پوشش ساختن هتل های بین المللی و کلوپ های تفریحات سالم و سینماها و فیلم های مبتذل آن ها، که بزرگترین عوامل فساد، فحشاء، و به هم ریختن کانون های گرم خانواده ها و ازدیاد فرزندان نامشروع هستند. آیا همان لشکریان استفزازی شیطان نیستند؟

د: برنامه های مخرب روانی:

استفاده از وعده های فریبنده و انواع حیله ها و نیرنگ ها، یکی دیگر از برنامه های استفزاز شیطان است. روانشناسان و روانکاوان زبده ای را برای اغفال و فریب مردم ساده لوح و حتی هوشیار تربیت کرده اند که آن ها را با انواع خیالات و پندارهای واهی سرگرم سازند، و یا با ترویج انواع مواد مخدر آن ها را نسبت به همه زندگی و سرنوشت خود بی تفاوت کنند. همه این ترفندها در همان عبارت «وَعِدْهُمْ» مشخص می شود.

گاهی نیز برآیند این فعالیت ها به عکس صورت می گیرد، یعنی از طریق تحقیر و تضعیف روحیه وارد می شوند، که شما قدرت مبارزه با شیاطین را ندارید. و این که پیشرفت و توسعه و …. در سایه کنار گذاشتن همه ارزش های انسانی است، و این دین شما است که موجب این همه بدبختی و فلاکت شما شده است؟؟؟

در این فضای غوغاسالاری، تنش، تحیر و سرگردانی، آشفتگی های روانی، جنگ ها و جنایت های بین المللی، برای انسان های آزاده کدام راه نجات وجود دارد؟

این هشدار قرآن است به ما که مواظب حاکمیت شیطان باشیم. و امروز کجای دنیا است که در استفزاز شیطان نیست؟

اما چه باید کرد؟

اگر تصور کنیم با قدرتی که شیاطین دنیا در استفزاز ملت ها دارند، کاری از ما ساخته نیست. خود گرفتار نوعی استفزاز شده ایم. شیطان و حزبش قدرت مطلق نیستند که بر انسان ها حاکمیت مطلق داشته باشند. حتی قرآن از زبان شیطان به پیروانش در جهنم نقل می کند که من بر شما سلطه ای نداشتم جز این که شما را دعوت کردم و شما به دنبال من آمدید. و یا زمانی که از اغواء بنی آدم سخن می گوید، مخلصان را استثناء می کند، و میگوید من بر آن ها سلطه ای ندارم. و از سوئی دیگر نفس اماره ما هم کمک خوبی برای شیطان خواهد بود. و مهم ترین راه نفوذ شیطا ن در ما.

قرآن هم در موارد فراوانی راه مبارزه با شیطان را به ما آموخته است. به عنوان نمونه:

درآیه ۲۰۱ اعراف می فرماید:

«پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه های شیطان می شوند به یاد خدا می افتند و ناگهان دارای بصیرت و بینش می شوند»

درآیه ۲۰۰ اعراف می خوانیم:

«هرگاه وسوسه ای از شیطان به تو رسد به خدا پناه بر که او شنونده داناست»

در سوره های فلق و ناس دستور پناه بردن به خدا از شر وسوسه ها و ترفند های شیطان است.

در آیه ۱۱ سوره اعراف، صحبت از این بود که شیطان از پیش رو و پشت سر و طرف راست و چپ به انسان حمله می کند. اما از بالا و پائین راهی ندارد. چون بالا رو به سوی خدا و دعاست و پائین جایگاه سجده و نماز است. به فرموده امام زمان (عج) نماز بینی شیطان را به خاک می مالد.

و در آیات ۷۹ تا ۸۱ سوره (ص) داستان مهلت خواستن شیطان تا روز قیامت را از خداوند مطرح می کند. و خداوند در پاسخش می فرماید: «تو از مهلت داده شدگان هستی تا زمان مشخصی» … براساس روایات زمان معین  که در این آیه ذکر شده زمان ظهور امام مهدی (ع) است، که ابلیس به دست آن حضرت نابود می شود.

پس لازمه مبارزه با شیطان یک همت جمعی در راه تقوی، ذکر خدا، پناه بردن به او و تحت رهبری، ولایت و هدایت امام معصوم (ع) بودن است. چون قدرتی فوق قدرت خدا نیست. و در عصر غیبت کهف الحصینی (دژ محکمی) چون امام زمان (ع) وجود ندارد.

(السلام علیک یا کهف الحصین)

(اسماعیل حاجیان)

منبع :   http://akhondy.ir/?p=37914

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*