چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » مباحث غدیر=قسمت اوّل – آیا حدیث غدیر درمنابع مهم اهل سنت هم وجود دارد؟

مباحث غدیر=قسمت اوّل – آیا حدیث غدیر درمنابع مهم اهل سنت هم وجود دارد؟

ابن تیمیه میگوید:مردم درصحت حدیث من کنت مولاه نزاع دارند ودرصحاح نیامده است!و ازعده ای ازعلماازجمله بخاری وابراهیم حربی نقل شده که آنرا تضعیف کرده اند.( منهاج السنه ج ۷ ص-۳۱۹)
پاسخ:

ردّیه اول :ترمذی درصحیح خودآنرانقل کرده و تصریح به صحتش نموده است. که خود از صحاح ستّه (یعنی یکی از شش کتاب معتبر اهل سنّت می باشد.)

ردّیه دوم: برفرض امثال بخاری که خصومت او بااهل بیت (علیهم السلام)روشن است،این حدیث را تضعیف نماید. اما آیا می تواند در برابر بالای۵۵۰ نفری که این حدیث رادرطول ۱۴ قرن نقل کرده اند و عده ای ازآنان حتی کتاب در باب اسنادغدیر نوشته اندو بسیاری از آنان به صحت حدیث گواهی داده اند،مقاومت کند ؟ ( در اثبات خصومت بخاری با اهل بیت ( علیهم السلام ) همین بس که وی در صحیحش ازامیرالمومنین (علیه السلام) که طبق آیه تطهیر، با استفاده ازنقل خود اهل سنت معصوم است و معدن علم است،تنها۴۶روایت نقل کرده و از شهاب الدین زهری که بنا بر مبنای خوداهل سنت نمی شود از او روایت نقل کرد ۱۲۵۰ روایت نقل کرده است ! ( این که نمی شود بر مبنای اهل سنت از او حدیث نقل کردراآقای حسین مظلومی درکتاب ازدواج ام کلثوم، با عمر ثابت کرده است)).

ردّیه سوم : کار ابن تیمیه درتضعیف این حدیث و احادیثی که درمدح اهلبیت (علیهم السلام)خصوصا امیرالمومنین(علیه السلام) آمده بجایی رسیده که حتی البانی هم ( که بن باز مفتی اعظم دوران اخیر وهابیت ، او را بخاری دوران لقب داده است)که ازاتباع او در مسائل اعتقادی است،این عمل او راناخرسندداشته و تصریح میکندکه اودرتضعیف احادیث بدون بررسی سندآن سرعت داشته است. درحقیقت ابن تیمیه درصددتضعیف بدون دلیل احادیث خلافت و فضایل اهل بیت (علیهم السلام) بر آمده است .

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*