خداشناسی و توحید
س۱- زیربناى دین چیست ؟
ج – امیرالمومنین علی علیه السّلام اساس همه ادیان – خاصه دین مقدس اسلام – را بر دو پایه قرار داده اند که اگر کسی به این دو معتقد وعارف بود دارای دین است.آن دو پایه یکی توحــید است و دیگری عــدل.
س۲- معناى این روایت چیست که مى فرماید:إِذَا انْتَهَى الْکَلَامُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَمْسِکُوا. هرگاه سخن به خدا رسید، لب فرو بندید، و در ذات خدا نیندیشید، و پیرامون زیر عرش سخن گویید، و درباره بالاى عرش سخن نگویید. (التوحید(للصدوق)ص۴۵۶)(ابن بابویه،محمد بن على، التوحید(للصدوق)،۱جلد، جامعه مدرسین – ایران؛قم،چاپ:اول،۱۳۹۸ق.)
طبق فرمایش امام امیر المومنین در خطبه اوّل نهج البلاغه خداوند بالاتر از وصف هر وصف کننده ای است و احدی هر چقدر هم که علم داشته باشد توان وصف خداوند را ندارد و روایات فراوان اهل بیت چنین می فرمایند که : «اَللهُ اَکبَرُ مِن اَنیوصَف» خداوند بر تر از وصف هر وصف کننده ای است(غیر قابل توصیف) إمام باقر(ع) می فرمایند :کُلَّمامَیَّزتُموُهُ بِأَوهامُکُم فی أَدَّقِّ مَعانِیهِ ، مَخلوُقٌ مَصنوُعٌ مِثلُکُم مَردوُدٌ إِلَیکُم ولعل النمل الصغار تتوهم أن لله تعالى زبانیتین فإن ذلک کمالها ویتوهم أن عدمها نقصان لمن لا یتصف بهما وهذاحال العقلاء فیما یصفون الله تعالى به. ((بحارالأنوار(ط-بیروت)،ج۶۶، ص:۲۹۳)
آنچه را در ذهن خود با دقیقترین معانى تصور و توهم کنید و آن را خدا می شمارید، خدا از آن منزه است و آن پندار شما و مخلوقى مثل شما است. خدایی است که مخلوق شماست و به شما باز می گردد. یعنی خدا را در برترین تصورات خود مخلوق قرار می دهید که خودتان ساخته اید و هر دم دگرگون می شود.از کجامىدانید؛شایداین مورچههاى کوچک هم که ازاین دو شاخکشان خیلى استفاده مىکنند، خیال مىکنند خدا دو شاخک دارد.
بعضی ها آیات۱۵۹و۱۶۰ صافّات را شاهد آورده و گفته اند که : نهى و اشکال فقط متوجه گویندگان غیر لایق است :
سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ(۱۵۹)
خدا از آنچه او را به آن توصیف مىکنند، منزّه است. (۱۵۹)
إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ(۱۶۰)
مگر بندگان خالص شده خدا (۱۶۰)
[یعنی : ” جز توصیفى که بندگان مخلص خدا (از روى آگاهى و معرفت در مورد او دارند) هیچ توصیفى شایسته ذات مقدسش نیست” (إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ). بندگانى که از هر گونه شرک و هواى نفس و جهل و گمراهى مبرا هستند، و خدا را جز به آنچه خودش اجازه داده توصیف نمىکنند]
امّا از آنجائی که «لیس کمثله شیء=هیچ چیزِ هیچ چیزی از هیچ نظر هیچ شباهتی به خدا ندارد »بنابر این «الله اکبر من ان یوصف=خداوند برتر از وصف هر وصف کننده ای هست» یعنی بشر ابزار درک و وصف خدا را ندارد زیرا که خداوند نه با ادراکات نه با عقل ونه با حواس قابل شناخت نیست باید گفت :
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست – عِرض خود می بری و زحمت ما میداری
انجیر و زیتون
وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ (انجیر و زیتون):
خداوند در سوره “تین”(انجیر) به این میوه قسم خورده است و دانشمندان دینپژوه میگویند، احتمالاً علت آن است که انجیر، یکی از میوههای همه چیز تمام است و کلکسیونی از املاح و ویتامینها دارد؛لذا مورد توجه خاص قرآن قرار گرفته است.اما این سوگند، ویژگی ظریف دیگری هم در بر دارد که موجب مسلمان شدن یک تیم تحقیقاتی ژاپنی شده است. قصه از اینجا شروع شد که یک گروه پژوهشی ژاپنی، در بین مواد خوراکی به دنبال منبع پروتئین خاصی بودند که به میزان کم، در مغز انسان و حیوانات تولید میشود. این پروتئین، کاهش دهنده کلسترول خون و مسئول تقویت قلب و شجاعت انسان است و بازتولیدش بعد از ۶۰ سالگی تعطیل میشود.ژاپنیها فهمیدند این ماده فقط در انجیر و زیتون موجود است و برای تأمین آن، باید انجیر و زیتون را به نسبت یک به هفت مصرف کرد.
بعد از ارائه این نتیجه یکی از قرآن پژوهان مصری نامهای به این تیم تحقیقاتی مینویسد و اعلام میکند که در کتاب مقدس مسلمانان، خداوند به انجیر و زیتون در کنار هم قسم خورده. نام انجیر فقط یک بار و نام زیتون نیز هفت بار در قرآن آمده است
۱- تین Surah At-tin 95:1
۲- انعام Surah Al-Anam 6:99
۳- انعام Surah Al-Anam 6:141
۴- نحل Surah An-Nahl 16:11
۵- نور Surah An-Nur 24:35
۶- مومنون Surah Al Muminun 23:20
۷- عبس Surah Abasa 80:29