دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » موجبات خشم خداوند

موجبات خشم خداوند

موجبات خشم خداوند

چه چیزهایی موجب عصبانیت خداوند می شود؟

بسم الله الرحمن الرحیم

قبل از پاسخ به سؤال شما دوست عزیز تذکر این نکته لازم است که عصبانیت ، غضب و خشمی که در انسانها وجود دارد با عصبانیت و غضب خداوند متعال یکی نمی باشد ، چراکه عصبانیت در انسانها برخواسته از فعل و انفعالات درونی افراد است که با تأثیر پذیری و تغییر حالت در درون افراد همراه می باشد و حال آنکه چنین امری در ذات خداوند باری تعالی وجود ندارد زیرا ذات خداوند ثابت و نا متغییر می باشد .

اما اینکه مراد از عصبانیت خداوند و به تعبیر دیگر غضب الهی چیست باید بگوئیم مراد از عصبانیت خداوند همان انتقام و بلا و عذاب الهی می باشد (قاموس قرآن، ج‏۵، ص: ۱۰۴) ؛ کما اینکه در روایتی از امام باقر علیه السّلام نقل شده ، فردی به نام عمرو بر ایشان وارد شد و گفت: فدایت گردم خداوند می فرماید : وَ مَنْ یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبِی فَقَدْ هَوى‏ مراد از غضب چیست؟ امام فرمود:

«هُوَ الْعِقابُ یا عَمْرُو یعنى غضب خدا عقاب او است اى عمرو

سپس امام باقر علیه السلام در توضیح کلام خود فرمودند : هر که پندارد خدا از حالى به حالى در میاید او را با صفت مخلوق وصف کرده ؛ چیزى خدا را تحریک نمیکند تا او را تغییر دهد. (معانی الأخبار-ترجمه محمدى ج‏۱ ص : ۴۱)

* بعد از اینکه مراد از عصبانیت خداوند ( و به تعبیر آیات و روایات غضب الهی ) روشن شد باید به شما بگوئیم که در قرآن مجید و کلام معصومین علیهم السلام ، گروهها و افراد متعددی که خداوند متعال نسبت به اعمال و رفتار آنها عصبانی شده و غضب الهی شامل آنها شده و یا خواهد شد بر شمرده شده است که در اینجا برای جلوگیری از اطاله کلام در دو بخش فهرست وار به برخی از آنها اشاره می نمائیم (۱)

الف : گروهها و افرادیکه در قرآن بدان تصریح شده که اعمال و رفتار آنها موجب غضب الهی شده و یا خواهد شد .

۱- کسانى که درباره (توحید و ربوبیت) خدا محاجّه و ستیزه مى‏کنند(شورى- ۱۶)

۲- کسانیکه به نشانه های خدا کفر می ورزیدند (بقره- ۶۱)

۳- کسیکه مؤمنى را به عمد بکشد (نساء- ۹۳)

۴- کسانیکه در بهره برداری از نعمتهای الهی کفران نعمت نموده و آنرا در راه معصیت الهی صرف نمایند ‏ (طه- ۸۱)( ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۱۶، ص: ۵۵)

۵- کسانیکه در میدان نبرد به دشمن پشت می کنند (انفال- ۱۶)

۶- کسانیکه بعد از ایمان به خداوند کافر شده و به کفر خود خرسندند (نحل- ۱۰۶)

۷- کسانیکه به خداوند متعال سوء ظن دارند (مجادله- ۶)

۸- کسانیکه پیامبران الهی را می کشتند (بقره- ۶۱)

۹- یهودیان بدلیل کفر به آیات الهی (بقره- ۹۰) و (آل‏عمران – ۱۱۲)

۱۰- و مردان و زنان منافق(مجادله- ۶)

۱۱- و مردان و زنان مشرک (مجادله- ۶)

 

ب : گروهها و افرادیکه در کلام معصومین علیهم السلام بدان تصریح شده که اعمال و رفتار آنها موجب غضب الهی شده و یا خواهد شد .

۱- دشمنان اهل بیت علیهم السلام (بحار الأنوار ج‏۲۷ ص : ۷۳)

۲- به خشم آوردنگان حضرت زهرا سلام الله علیها (فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت ج‏ص : ۵۵)

 

۳- توانگر ظالم (الخصال ج‏ ص : ۸۷)

۴- افراد پیری که با وجود گذشت عمر همچنان گناه می کنند (الخصال ج‏ ص : ۸۷)

۵- آن است که مال خود را در راه خداوند انفاق نمى‏کند (الخصال ج‏ ص : ۸۷)

۶- افراد سست عقیده که هر آن به طرفی تمایل پیدا می کند و ثبات عقیده ندارد (امالى شیخ مفید-ترجمه استادولى متن ۱۵۱ )

۷- افرادیکه نظافت را رعایت نمی کنند و مردم از آنها متنفرند. (احتجاجات-ترجمه جلد چهارم بحار الانوار ج‏۲ ص : ۸۵)

۸- کسى که تسلیم مقدرات الهى نباشد و به قضا و قدر الهى اعتراض و چون و چرا کند مبغوض خداست. (آرام بخش دل داغدیدگان، ص: ۲۰۰)

۹- بنا به فرموده امام سجاد علیه السلام نزدیکترین حالات انسان به خشم خدا و طاعت شیطان وقتى است که فردی به دیگران خشم کند ‏ (إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏۱ ص : ۸۲ )

۱۰- هر زنى که به ازدواج با مرد فاسق راضى شود ‏ (إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏۱ ۱۷۴ ص : ۱۷۳)

۱۱- کسانیکه بدون جهت نماز را به تأخیر می اندازند (بحار الأنوار ج‏۲، ص: ۱۵۴)

 

۱۲- هر کس زنى را براى مردى وصف کند و به قدرى از زیباییهاى او بگوید که آن مرد فریفته وى شود و از راه حرام از او کام گیرد، با خشم خدا از دنیا مى‏رود (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص : ۲۸۰)

۱۳- زنیکه ناسازگار باشد و با تنگدستیهاى شوهرش نسازد و بیش از توان مرد از او طلب کند و بر او سخت بگیرد، خداوند هیچ یک از اعمال نیک او را- که مانع از حرارت آتش دوزخ باشد- نخواهد پذیرفت، و تا زمانى که چنین رفتارى با شوى خود داشته باشد، مورد خشم خداوندى قرار خواهد داشت. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص : ۲۸۰)

۱۴- کسى که قرآن را براى ریا و آوازه و شهرت بیاموزد، و هدف او از یادگیرى قرآن به مجادله کردن با نادانان و کم‏خردان و اظهار فخر به دانشمندان باشد، و بوسیله قرآن دنیا را طلب کند، ( ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص : ۲۸۰)

۱۵- لواط کننده ( الحکم الزاهره با ترجمه انصارى ص : ۶۰۸)

*البته در روایات اسلامی نسبت به شدید بودن غضب و عصبانیت خداوند در خصوص برخی افراد بطور جداگانه تصریح شده است که به تعدادی از آنها نیز اشاره می نمائیم .

۱- سخت‏ترین غضب خداوند بر افرادى قرار خواهد گرفت که حجت خدا را نیابند و در مورد او گرفتار شک و تردید گردند(إعلام الورى بأعلام الهدى، ص: ۴۳۱)

۲- کسانیکه عترت رسول خدا (صل الله علیه و آله ) را بیازارند ( مناقب الإمام علی علیه السلام-ترجمه مرعشى ص : ۷۷ )

۳- پیامبر خدا ( صل الله علیه و آله ) فرموده اند : خشم خدا نسبت بزناکاران بسیار سخت است. ( نهج الفصاحه مجموعه کلمات قصار حضرت رسول ص ۲۱۱ )

۴- زنانیکه از زنا فرزند دار شده و آن را داخل در عضو خانواده نماید (نهج الفصاحه مجموعه کلمات قصار حضرت رسول ص ۲۱۲ )

۵- بنا بر روایات آن کس که بر بینوائى که بجز خدا پناهى ندارد ستم میکند خشم خدا نسبت باو بسیار سخت است (نهج الفصاحه مجموعه کلمات قصار حضرت رسول ص ۲۱۲ )

۶- خشم خداوند نسبت به کسى که گمان مى‏کند، فرمانرواى فرمانروایان است، شدّت مى‏یابد. (پیام پیامبر متن‏عربى ۷۲۰ )

۷- غضب شدید و طاقت‏فرساى خداوند دامنگیر زن شوهرداریست که چشمهاى ناپاکش از نگاههاى آلوده و شهوتبار بمردان اجنبى پر شده است. (الحدیت-روایات تربیتى ج‏۲ ص : ۱۱۳)

منبع : http://akhlagh.porsemani.ir/

 

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*