بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
چشم زخم :کلمه ای فارسی است که از دو قسمت چشم و زخم ترکیب شده است .
چشم : همان عین عربی است که از مهمترین اعضای بدن انسان است و وسیله ارتباط با عالم اطراف است .
زخم : به معناهای متعددی از قبیل حرکت ، گوشت فاسد شده گندیده ، طعم و بوی بد و بی آبروئی استعمال می شود .
چشم زخم در لغت به معنی آزار ، نقصان یا مرضی آمده است . معادل چشم زخم در زبان عربی = العین یا الأصابه بالعین است.
چشم زخم در اصطلاح : عبارت است از تأثیر موج های منفی یک فرد بر اعمال ، رفتار و سرنوشت فرد دیگر ، که از نگاه فرد شور چشم (چشم شور) خواه دوست ، دشمن ، حسود و یا حتی حیوانات واجنّه به دیگری می رسد به بیان دیگر ، چشم زخم ؛ آزار ، نقصان یا مرضی است که از راه نگاه فرد شور چشم (چشم شور) به دیگری می رسد . حقیقت چشم زخم: با توجه به ساختارانسان از روح و جسم و اهمیت نقش روح برای ادامه حیات بشر و ارتباط تنگا تنگ روح با چشم باید باور کنیم که برخی از انسان ها روح و توان منحصر به فردی دارند که می توانند نه تنها اشیا و چیزها را جا به جا کند بلکه مانند اشعه لیزر آن را منفجر و متلاشی نمایند.این انرژی گاه از راه چشم ظاهر می شود . قدرت تخریبی چشم بستگی به نیروی باطنی هر شخص مختلف است که بشر به طور طبیعی از چنین توان و انرژی برخوردار می باشد. مخصوصا اگر با یک نگاه و نظر مخصوص باشد . برخی وقایع ، نظیر تعویذ فرزندان ابراهیم و فرزندان هارون از سوی ابراهیم (ع) و موسی (ع) و نیز گواهی تاریخ بر وجود افرادی در میان برخی قبایل که با چشم خود تأثیر عینی بجای می گذاشتند حکایت از دیرینه بودن این اعتقاد دارد . در یونان ، روم باستان ، در سنتهای یهودی ، اسلامی ، و آیین بودائی ، هندو و فرهنگ های عامه و جوامع ابتدایی اعتقاد به چشم زخم رواج داشته و هر قومی راجع به شور چشمی داستان هایی آمیخته از حقیقت و افسانه دارند در روایات فراوانی هم بر حقیقت داشتن چشم زخم تأکید شده و روایت : أکثر من یموت من أمتی بعد قضاء الله و قدره بالعین . «بیشترکسانی که از امت من از دنیا رفته اند پس از قضا و قدر با چشم زخم بوده است » از پیامبر (ص) بین مسلمانان اجماعی دانسته شده است. افزون بر این بررسی چگونگی تأثیر چشم از سوی دانشمندان نیز نشانگر پذیرش اصل این مسئله از سوی ایشان است . در این زمینه برخی آن را پدیده ای مادی دانسته و گفته اند : به هنگام چشم زدن اجزایی نامرئی از چشم خارج شده و در بدن شخص چشم خورده وارد می شود نظیر سمی که افعی با نگاه ، از خود خارج می کند و هدف خود را از پای در می آورد در تأیید این نظر استناد شده به نقل اصمعی از یک چشم زن معروف که می گوید : هرگاه چیز خوش آیندی نظرم را جلب نماید و آن حالت در من پیدا شود احساس می کنم حرارتی از چشم من خارج می شود چنانکه بسیاری از دانشمندان امروزی نیز معتقدند در بعضی از چشمها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته است که کارائی زیادی دارد اما اکثر دانشمندان و فیلسوفان این تأثیر را نفسانی دانسته اند چنانکه بحثهای مربوط به هیپنوتیزم و تأثیری که از طریق آن در شخص پیدا می شود نشانگر آن است که نفس دارای آثاری است که هنوز شناخته شده نیست . (به انگلیسی : evil eye ) ( به اسپانیایی: mal de ojo ) و ( به ایتالیایی: malocchio )و به عبری هم می شود: עין הרע (ayin ha’ra) اعتقاد به “زخم چشم” چیزی نیست که منحصر به یک فرهنگ یا ملت باشد. در فرهنگ های دریای مدیترانه (مخصوصا ترکیه و یونان) برای دور کردن زخم چشم، از چیزی به نام “نظر” یا “چشم آبی” استفاده می کنند. به طوری که این شیء رو به چیزی که می خواهند چشم نخورد می بندند و یا آویزون می کنند . شایددر ایران هم دیده باشیدکه توی خیابانها از این نوع وسایل می فروشند. در هند هم چنین چیزهایی هست و همچنین برای دور کردن چشم بد، بر روی صورت بچه ها و یا پشت گوش دخترهای زیبا، خالهایی از سرمه (کحل) کشیده می شود . احتمالا چیزی به نام “خمسه” را هم دیده باشید؛ منظور همان دستی است که وسطش یک چشم کشیده شده. این شیء هم برای دور کردن چشم حسود استفاده می شود(یادآور می شود که گرچه متاسفانه این شکل روی بعضی علم های عزاداری محرم هم حکاکی شده، ولی از نظر اسلام هیچ “شیء” قابلیت دور کردن آثار چشم بد را ندارد . و جز ذکر خدا، کمک گرفتن از هر چیز دیگری خلاف شرع هست و تنها راه و بهترین راه داخل شدن در جرگه ایمانیان است وبس.وخود را با ابزارهای مورد سفارش ائمه هدی سلام الله علیهم اجمعین مجهز کردن است چنانکه قرآن کسانی را که در ردیف مومنین قرار دارند بیمه نموده و در گارانتی صد در صد الهی قرار می دهد و می فرماید * إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِنَّ اللَّهَ لَا یحُِبُّ کلَُّ خَوَّانٍ کَفُورٍ(آیه۳۸)سوره مبارکه حجّ= خدا مؤمنان را از هر مکر و شر دشمن نگاه مىدارد، که خداوند هرگز خیانتکار کافر ناسپاس را دوست نمىدارد. ). علامت “خمسه” از فرهنگ فنیقی ها پیش از اسلام وارد فرهنگ منطقه شده و در فنیق نشانه ی “تانیث” خدای ماده بوده است.خمسه که در زبان عبری “همش” تلفظ می شود ، به معنای ۵(پنج) است،که اشاره به پنج انگشت دست دارد . در فرهنگ باستانی مسیحی برای دور کردن چشم بد، صلیب کشیده می شد و بعد با دو انگشت از یک دست (انگشت اشاره و انگشت کوچک) به سمت منبع چشم بد نشانه گرفته می شد. به عنوان مثال در فصل اول کتاب بسیار معروف “دراکولا” که بعدها تبدیل به فیلم شد و کمتر کسی هست که اسم “دراکولا” را نشنیده باشد می خوانیم: When we started, the crowd round the inn door, which had by this time swelled to a considerable size, all made the sign of the cross and pointed two fingers towards me. With some difficulty, I got a fellow passenger to tell me what they meant. He would not answer at first, but on learning that I was English, he explained that it was a charm or guard against the evil eye. راه درمان و پیش گیری : در روایات آمده است که رسول خدا(ص) برای درمان برخی از نزدیکان خویش ، از تعویذ و رقیه ، یعنی دعایی که ضد چشمزخم است، بهره می گرفته است . از جمله روایت شده است ، پسران جعفر بن ابى طالب سفید رو بودند و اسماء بنت عمیس به پیغمبر خدا عرض کرد :اى رسول خدا اینها چشمگیر هستند و زود مورد اصابت چشم مردم قرار می گیرند آیا وسیلهاى براى دفع چشم زخم آنها تهیه کنم ؟ فرمود : آرى . سپس فرمود : اگر چیزی میتوانست بر قضا و قدر پیشی گیرد چشم زدن بود . معمّرابن خلاد گوید امام رضا (ع) به من فرمود : إِنَّ الْعَینَ حَقٌّ فَاکْتُبْ فِی رُقْعَهٍ الْحَمْدَ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْمُعَوِّذَتَینِ وَ آیهَ الْکُرْسِی وَ اجْعَلْهَا فِی غِلَافِ الْقَارُورَهِ . « ای معمرّ چشم زخم حق است ، پس برای رفع آن ، سوره حمد و توحید و معوذتین و آیه الکرسی را در ورقی از کاغذ (چوبی) بنویس و در غلاف مخصوص عطر قرار بده تا در امان بمانی» . در روایتی دیگر امام صادق (ع) پس از بیان حق بودن چشم زخم فرمود : … وَ لَیسَ تَأْمَنُهَا مِنْکَ عَلَى نَفْسِکَ وَ لَا مِنْکَ عَلَى غَیرِکَ فَإِذَا خِفْتَ شَیئاً مِنْ ذَلِکَ فَقُلْ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیمِ ثَلَاثاً . «… و از آثار آن نه خود را در امان ببین ونه دیگران را پس هر گاه احساس خطر از چشمی نمودید ذکر مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیم را سه مرتبه بگویید. » پیامبر (ص) و انبیای دیگر ، چون ابراهیم (ع) و موسی (ع) برای دفع چشم زخم از”رقیه” ، استفاده می کردند . مانند آنچه حضرت امیرمؤمنان علی (ع) فرموده اند : رَقَى النَّبِی ص حَسَناً وَ حُسَیناً فَقَالَ أُعِیذُکُمَا بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى کُلِّهَا عَامَّهً مِنْ شَرِّ السَّامَّهِ وَ الْهَامَّهِ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ عَینٍ لَامَّهٍ وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ثُمَّ الْتَفَتَ النَّبِی ص إِلَینَا فَقَالَ هَکَذَا کَانَ یعَوِّذُ إِبْرَاهِیمُ إِسْمَاعِیلَ وَ إِسْحَاقَ (ع) . « پیامبر اکرم (ص) برای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) رقیه گرفت و این دعا را خواند : شما را در پناه کلمات تامه خدا قرار می دهم از شر هر دیو و هر جنبندهاى و از شر هر چشم زخمى ، سپس پیامبر (ص) نگاهی به ما کرد و فرمود: “این چنین حضرت ابراهیم برای اسماعیل و اسحاق تعویذ نمود » . حسود وقتى آتش حسدش شعلهور گردد در مقام ایذاء و اذیت بر مىآید حداقل ضربه ای که به محسود می زند،تشعشع ذرات چشم مسموم اوست . امام صادِقِ (ع) فرمود : إِذَا تَهَیأَ أَحَدُکُمْ بِهَیئَهٍ تُعْجِبُهُ فَلْیقْرَأْ حِینَ یخْرُجُ مِنْ بَیتِهِ الْمُعَوِّذَتَینِ فَإِنَّهُ لَا یضُرُّهُ شَیءٌ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى . «هرگاه به صورت زیبا و هیئت جالب درآمدید (یعنی لباس نو و زیبا پوشیده و خود را آرایش و آراسته کردید) هنگامی که می خواهید از منزل خارج شوید معوّذّتین (سوره ناس و فلق ) را بخوانید براستی که اگر چنین کنید و برخود بدمیدبحکم خداوند چیزی به شما ضررنمی رساند .» اما نکته ای که قابل ذکر می باشد این است که واقعیت داشتن چشم زخم منافاتی با اراده و خواست و قدرت خداوند ندارد بلکه این مسأله نوعی قدرت ماوراء الطبیعه است که خداوند آن را قرار داده مانند بسیاری از کارهای دیگر که به واسطه تربیت و قدرت روح آدمی قابل تحقق است.در رابطه با آیه و ان یکاد الذین … باید توجه داشت که خواندن آن در روایات سفارش شده است. ز ) روزتان را با پنج سوره = چهارقل(قل اعوذ برب النّاس- قل اعوذ برب الفلق- قل هو الله احد- قل یا ایّها الکافرون ) و ( اذا جاء نصرالله والفتح ) آغاز کنید تا از تمام آفات روز در امان بمانید و شبتان را با آن پنج سوره شروع کنید تا از شرّ تمام طول شب ایمن باشید. اسلام برای پیش گیری از تأثیر سوء چشم زخم، استعاذه و یاد خدا را مطرح کرده، همچنین صدقه دادن نیز توصیه شده است. تاثیر چشم و نیروهای مرموز آن از دیر زمان مورد توجه بشر بوده است. شاید نتوان تاریخ دقیقی برای شروع این عقائد یافت اما آنچه مسلم است انسانها در اثر تجربیات روزمرّه و برخی نقلهای تاریخی و دینی به این مطلب اعتقاد پیدا کردهاند هر چند که در این بین خرافاتی نیز راه یافته است که نیازمند پالایش است. چشم زخم از منظر قرآن کریم : قرآن نیز برخلاف برخی باورها ، نه تنها چشم زخم را جزو امور خرافی دسته بندی نمی کند بلکه به نمونه های از آن نیز اشاره می کند و گزارش تاریخی قرآنی از گذشتگان و پیشینیان نیز آن را تأیید می کند . عمده آیاتی که به نحوی با چشم زخم ارتباط دارند،سه آیه می باشند،که هر یک به طور ضمنی ، بیانگر مسأله شور چشمی هستند . ۱ – آیه وان یکاد . قرآن می فرماید : وَ اِن یکادُ الَّذینَ کَفَرُوا لِیزلِقونَکَ بِأَبصارِهِم لَمّا سَمعُوا الذّکروَ یقُولُونَ إنَّه لَمَجنُون. « نزدیک است کافران هنگامى که آیات قرآن را مىشنوندبا چشمزخم خود تو را از بین ببرند، و مىگویند: «او دیوانه است! ». .( قلم/۶۸ ، ۵۱) اکثر مفسران معاصر قائلند ، آیه در مقام بیان یک واقعیت است و سخن از کنایه نیست ، قرآن مىخواهد تضاد عجیبى را که در میان گفتههاى دشمنان اسلام وجود داشت با این بیان ظاهر سازد و آن اینکه : آنها وقتى آیات قرآن را مىشنوند آن قدر مجذوب مىشوند و در برابر آن اعجاب مىکنند که مىخواهند تو را چشم بزنند (زیرا چشم زدن معمولا در برابر امورى است که بسیار اعجابانگیز مىباشد) بد چشمی این جماعت به گونهای بود که اگر یکی از ایشان، اراده گوشت میکرد ، به کنیز خود میگفت : «ما أَحسَنَ وَ ما رأَیتُ مِثلها؛ چه نیکو و زیبا ست و مانندش را تاکنون ندیدهام»! فوراً آن حیوان میافتاد و صاحبش از روی ناچاری حیوان را میکشت و به وی نصیبی می رسید ، اگر ایشان اراده کشتن کسی را داشتند، سه روز چیزی نمیخوردند و بعد از آن بر او نظر میانداختند و بر اثر چشم زخم بیمار می شد و یا میمُرد. در میان بدچشمان، مردی بود که بر هر که چشم میافکند ، از پا در میآمد. از این رو، او پا از خیمه بیرون نمیگذاشت . عاقبت، این جمع با اصرار قریش خواستند پیامبر (ص) را چشم زخم زنند که کار ساز نیفتاد . ۲ – آیه ورودبه مصر از ابواب متفرقه قرآن کریم از زبان یعقوب نقل می کند که به فرزندانش فرمود : َ یا بَنِی لا تَدْخُلُوا مِنْ بابٍ واحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوابٍ مُتَفَرِّقَهٍ وَ ما أُغْنی عَنْکُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَیءٍ إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ عَلَیهِ تَوَکَّلْتُ وَ عَلَیهِ فَلْیتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ . وَ لَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَیثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ ما کانَ یغْنِی عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَیءٍ إِلاَّ حاجَهً فِی نَفْسِ یعْقُوبَ قَضاها وَ إِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِما عَلَّمْناهُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یعْلَمُونَ (یوسف/۱۲ ، ۶۷ ) « و (هنگامى که مىخواستند حرکت کنند، یعقوب) گفت: «فرزندان من! از یک در وارد نشوید بلکه از درهاى متفرّق وارد گردید (تا توجه مردم به سوى شما جلب نشود)! و (من با این دستور،) نمىتوانم حادثهاى را که از سوى خدا حتمى است، از شما دفع کنم! حکم و فرمان، تنها از آنِ خداست! بر او توکّل کردهام و همه متوکّلان باید بر او توکّل کنند!» آنگاه که برادران یوسف ، پس از جلب موافقت پدر ، برادر کوچک را با خود همراه کردند و برای دومین بار ، آماده حرکت به سوی مصر شدند ، یعقوب (ع) از فرزندانش می خواهد که هنگام ورود به شهرو یا دیار مصر از درهای گوناگون وارد شوند . اغلب مفسران معتقدند : پایتخت مصرباستان ، در آن زمان مانند هر شهر دیگری ، دیوار و برج و دروازههای متعددی داشته است . مصر در آن روز چهار در داشت و فرزندان یعقوب طبق دستور پدرشان ، متفرق شده و هر گروهی از یکى از آن چهار در وارد شدند. این دستور یعقوب برای آن بود که چون همگى برادر یکدیگر و اولاد یک پدر بودند و از نظر جمال و کمال و شکل و هیئت نیز ممتاز بودند ترسید چشم بخورند، و مردم آنها را چشم بزنند . ۳ – آیه شرّحاسد قران کریم می فرماید : وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ . (فلق/۱۱۲ ، ۵ ) « پناه می برم به خداوندگار…و از شرّ هر حسود آن گاه که حسد ورزد. » این آیه نشان مىدهد که حسد از بدترین و زشتترین صفات رذیله است ، چرا که قرآن آن را در ردیف کارهاى حیوانات درنده و مارهاى گزنده ، وشیاطین وسوسهگر قرار داده است . یعنی همین طورى که نفس افسونگر و ساحر تأثیر دارد همین طور آدم حسود وقتى آتش حسد وى شعلهور گردد در مقام ایذاء و اذیت بر مىآید و از هیچ گونه فسادى خوددارى نمی نماید بلکه اگر اقدام به هیچ مخربى نکند همان چشمى که از روى حسد چیزى را بنگرد یا نفسى از آن به محسود اصابت نماید آثار بدى از آن تراوش نموده و به محسود ضرر میرساند لذا شور چشمی عاین نوعی از تراوش های حسد است . در گستره روایات ، با احادیث زیادی از منابع شیعه و اهل سنت روبرو میشویم که اثباتگر چشم زخم و پیامدهای آن هستند . از رسول اکرم(ص) آمده است : العین تدخل الرجل القبر و الجمل القدر ؛ «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می دهد»، کنایه از این که چشم زخم باعث مرگ انسان و بیماری شتر می شود که صاحبش از ترس تلف شدنش او را ذبح می کند . در بیان امیرمؤمنان علی (ع) آمده است : اَلعَینُ حَقّ وَ الرَقّی حَقّ ؛ چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق». با همین تعبیر، از امام صادق (ع) نیز آمده است که فرمود : …ِ فَإِنَّ الْعَینَ حَقٌّ ؛ «… چشم زخم حق است » آثار سوء چشم زخم آن قدر خطر ساز است که انسان را به کام مرگ می برد بحدی که رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند : أکثر من یموت من أمتی بعد قضاء الله و قدره بالعین . بیشترکسانی که از امت من از دنیا رفته اند پس از قضا و قدر با چشم زخم بوده است. راهکارهای مصونیت از چشم زخم : انسانها بهطور طبیعی نسبت به امور شگفتانگیز واکنش نشان میدهند و ناخودآگاه در دیگری تصرف میکنند از اینرو گفته شده هنگام مواجهه با نعمت فراوان ویا برخورداری خود و یا دیگری ازآن ،از واژه ماشاءالله استفاده کنید . اسلام برای پیشگیری از تأثیر سوء چشم زخم ، استعاذه ، توکل و یاد خدا را مطرح کرده ، که به بررسی آنها می پردازیم : استعاذه به خدا عامل مصونیت از چشم زخم : اهمیت استعاذه در قرآن هنگامى آشکارتر مىشود که بدانیم دو سوره پایانى (ناس و فلق)، به همین موضوع اختصاص یافته است.این دوسوره که با خطاب به پیامبر(ص) آغاز مىشود ، جامعترین بیان درباره ارکان استعاذه را دارند ، بهگونهای که آیات دیگر مربوط به استعاذه را مىتوان شرحى از مفاهیم و مصادیق این دو سوره تلقى کرد . این دو سوره به سبب آغازهای مشترک از همان عصر نزول به «معوّذتین» شهرت یافت و جایگاه ویژهای در نظام آموزش قرآن پیدا کرد . رسول اکرم(ص) تلاوت معوذتین را بهترین تعویذ مىدانستند و در عمل بارها حسنین(ع) را به این دو سوره تعویذ مىکردند . لذا طبق بیان سوره فلق که می فرماید : وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ . باید از شرحسودانی که حسد می ورزند و حسادت باطن خود را آشکار می سازند و چشم زخم می زنند و در مقام عمل کارهای زیانباری انجام می دهند در حذر بود . حسد نیروى روانى پلید است که بر نعمت و آسایش دیگران رشک مىبرد و آتش حسرت درونى حاسد را برمی انگیزاند و بدین طریق روح پلید حاسد نیز در اثر تفکر و حسرت درونى تقویت شده می تواند از طریقى شر و ضرر خود را متوجه شخصى که مورد حسد و رشک او است وارد سازد باید از آن در حذر بود و بساحت کبریائى بقرائت دو سوره پناه برد و ملتجى شد . از طبرسی در مجمع روایت شده است ، که رسول خدا (ص) بسیار بود که بوسیله قرائت دو سوره معوذتین حسن و حسین علیهما السّلام را از خطر و ضرر جادو یا دعا و درخواست رهائى می نمود . توکل بر خدا ، عامل مصونیت از چشم زخم: برای رهایی از چشمزخم و یا مصونیت از آن در سوره یوسف آیه ۶۷ به مسئله توکل بر خدا اشاره شده و از مردمان خواسته شده تا از این عامل برای پیشگیری از چشمزخم و در امان ماندن از آن استفاده کنند ؛ چرا که در حقیقت انسان باید به این باور برسد که تنها خداوند در برابر این قدرتهای ماورایی و فرامادی میتواند بایستد و او را نجات دهد و یا در امان نگه دارد . حضرت یعقوب (ع) زمانی که فرزندانش را به مصر میفرستد تا به حضور سلطان رسیده از او گندم بخرند چنین وصیت میکند : یا بُنی لاتَدخُلُوا مِن بابٍ واحدٍ وَادخُلُوا مِن أَبوابٍ مُتَفَرِقَهٍ، و ما أُغنِی عَنکُم من اللهِ مِن شی، اًنِ الحُکمُ اًِلاَّللَّهِ، عَلَیهِ تَوَکَّلتُ، وَ عَلَیهِ فَلیتَوَکَّلِ المُتَوَکٍّلوُن . (یوسف /۱۲ ، ۶۷ ) « و (هنگامى که مىخواستند حرکت کنند ، یعقوب) گفت : «فرزندان من! از یک در وارد نشوید بلکه از درهاى متفرّق وارد گردید ( تا توجه مردم به سوى شما جلب نشود ) ! و (من با این دستور،) نمىتوانم حادثهاى را که از سوى خدا حتمى است، از شما دفع کنم! حکم و فرمان، تنها از آنِ خداست! بر او توکّل کردهام و همه متوکّلان باید بر او توکّل کنند!» چنان که در بیان تفسیر آیه اکثر مفسران معتقدند که چاره اندیشی یعقوب (ع) برای دفع چشم زخم مصریان بود که احتمال داشت متوجه فرزندان خوش اندام وی گردد ، آن حضرت می دانست چاره اندیشیش بدون حکمت الهی هیچ ارزشی ندارد لذا مسئله توکل را مطرح نمود تا مقداری از اضطراب و تشویش خاطر خود را التیام بخشد . نقش اذکار در مصونیت از چشم زخم : فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ أَشهِْدُواْ ذَوَىْ عَدْلٍ مِّنکمُْ وَ أَقِیمُواْ الشَّهَادَهَ لِلَّهِ ذَالِکُمْ یُوعَظُ بِهِ مَن کاَنَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَْخِرِ وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا(۲) الطلاق وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْراً(۳) الطلاق آن گاه که (نزدیک است) مدّت عدّه را به پایان رسانند باز یا به نیکویى نگاهشان دارید یا به خوشرفتارى رهاشان کنید و نیز (بر طلاق آنها) دو مرد مسلمان عادل گواه گیرید، و (شما شاهدان نیز) براى خدا شهادت را برپا کنید. بدین وعظ الهى آن کس که به خدا و روز قیامت ایمان آورد پند داده مىشود، و هر کس خدا ترس و پرهیزکار شود خدا راه بیرون شدن (از عهده گناهان و بلا و حوادث سخت عالم)را بر او مىگشاید. (۲) و از جایى که گمان نَبَرد به او روزى عطا کند، و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد که خدا امرش را نافذ و روان مىسازد و بر هر چیز قدر و اندازهاى مقرّر داشته است (و به هیچ تدبیرى سر از تقدیرش نتوان پیچید). (۳) پیامبر(ص) فرمود : « من اکثر ذکر الله احبه » هرکس زیاد خدا را یاد کند ، محبت خداوند در قلبش حاکم می شود . کسانی که خدا را یاد کنند از گزند شیطان محفوظ میمانند . امام علی(ع) فرمودند : ذکر الله رأس مال کل مؤمن و ربحه السلامه من الشیطان . «یاد خدا سرمایه هر مؤمنی است و سود آن سالم ماندن از گزند شیطان است» . و نیز در قرآن به این معنی اشاره شده است که : شیطان مثل طواف کنندهای کوشا، پیرامون قلب و روح آدم میگردد و دنبال راه نفوذی است تا فرد را منحرف کند . اگر انسان خدا را یاد کند، یاد خدا مثل چراغی در ظلمتی ، همه جا را نورانی میکند . آثار سوء چشم زخم که از ناهنجار های اجتماعی است توسط خود انسان ها بر اثر غفلت از خدا واعتماد و پناهندگی به غیر خدا صورت می پذیرد . وَماأَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَهٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیرٍ.(شوری/۴۲،۳۰) «اگر شما را مصیبتى رسد، به خاطر کارهایى است که کردهاید. و خدا بسیارى از گناهان را عفو مىکند » . در این آیه شریفه خداوندِ امید بخش ، بر غافلان نوید امیدواری می دهد و با جمله : و یعفوا عن کثیر . آنان را به پناه خود دعوت می کند . انسان وقتی از یاد خدا غافل شد و بر غیر خدا اعتماد نمود ، شیطان و شیطان صفاتان با حربه های مختلف براو غالب خواهند شد . وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ.(زخرف/۴۳،۳۶) « هر کس که از یاد خداى رحمان روى گرداند، شیطانى بر او مىگماریم که همواره همراهش باشد ». بخشی از این چشم زخم، حق است و از نظر علمی نیز بوسیله سیاله مغناطیسی مخصوصی که از چشم بیرون میپرد، قابل توجیه میباشد،هرچند عوام الناس آنرا با مقدار زیادی از خرافات آمیختهاند». چشم زخم از منظر عقل و علم: اثر عمیق چشم در دیگران که موجب هلاکت یا بیماری آنها شود از نظرعقلی محال نیست. چه اینکه بسیاری از دانشمندان امروز معتقدند در بعضی از چشمها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده که کارایی زیادی دارد حتی با تمرین و ممارست. میتوان آن را پرورش داد. خواب مغناطیسی از طریق همین نیروی مغناطیسی چشمهاست. در دنیایی که «اشعهی لیزر» که شعاعی است نامرئی، میتواند کاری کند که از برخی سلاحهای مخرب ساخته نیست؛ پذیرش وجود نیروئی در بعضی از چشمها، که از طریق امواج مخصوص در طرفِ مقابل اثر بگذارد چیز عجیبی نخواهد بود. و بسیاری نقل کردهاند که افرادی را دیدهاند که دارای این نیروی مرموزچشم بودهاند بنابراین این امور ازنظرعقل وعلم ممکن است. ************************************************** دانشمندان امروز بر این باورند که در برخی از افراد، روح و توان منحصر به فردی است که می تواند اشیا را نه تنها جا به جا کند بلکه مانند اشعه لیزر آن را منفجر و متلاشی نماید. این انرژی گاه از راه چشم، بیرون و ساطع می شود. قدرت تخریبی چشم بسته به نیروی باطنی هر شخص مختلف است. انسان ها به طور طبیعی از چنین توان و انرژی برخوردار می باشند. البته در برخی از اشخاص به سبب علل طبیعی و یا آموزش های خاص و تحولات درونی و بیرونی تقویت می شود و ناخودآگاه آثار خود را به جا می گذارد ولی این گونه نیست که این نیرو اختصاص به برخی داشته باشد و دیگران از آن محروم باشند بلکه همگان دارای نیرو و توانی از این دست هستند. دعا و توسل به خدا وند می تواند نیروی مرموز چشم ها را بی اثر سازد و از آثار مخرب آن جلوگیری کرده و یا بکاهد. (نگاه کنید تفسیر نمونه ج۲۴ ص ۴۲۸ ) به هر حال از نظر عقلی و علمی و تجربی ثابت شده که آدمی دارای نیروهای شگفت نفسانی و روحی است که می تواند به شکل های مختلف خیر و یا شر عمل کند و آثار مثبت و منفی بر جا گذارد. اهمیت چشم: چشم که در آموزه های قرآنی از آن به عین و بصر و رأی و نظَر تعبیر می شود گاه به ابزار و گاه به نوع کنش و واکنش آن اشاره دارد . «عین» نام ابزار دیدن و رؤیت و نظر است. خداوند ، آفرینش چشم را برای انسان یکی از آیات خود قرار داده است چنانکه می فرماید : قُلْ أَرَأَیتُمْ إِنْ أَخَذَ اللَّهُ سَمْعَکُمْ وَ أَبْصارَکُمْ وَ خَتَمَ عَلى قُلُوبِکُمْ مَنْ إِلهٌ غَیرُ اللَّهِ یأْتیکُمْ بِهِ انْظُرْ کَیفَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ ثُمَّ هُمْ یصْدِفُونَ . «بگو : به من خبر دهید اگر خداوند ،گوش و چشم هایتان را بگیرد ، و بر دل هاى شما مهر نهد (که چیزى را نفهمید)، چه کسى جز خداست که آن ها را به شما بدهد؟!» ببین چگونه آیات را به گونههاى مختلف براى آن ها شرح مىدهیم ، سپس آن ها روى مىگردانند » (انعام /۶ ، ۴۶ ) چشم ، ابزاری است که با اتکاء به روح ، انسان توانایی دیدن پیدا می کند . به این معنا که روح انسانی است که در حقیقت از دریچه و ابزار چشم می نگرد و می بیند. از این رو میان چشم و روح ارتباط بسیار تنگاتنگی وجود دارد و این روح انسانی و نفس اوست که چشم را مدیریت می کند . این گونه است که روح انسانی برای درک و شناخت خود و جهان و ادراک موقعیت خویش در هستی و بهره گیری از نعمت های خداوندی در راستای تکامل خویش ، از ابزار چشم بهره می گیرد .نظر مراجع تقلید درباره چشم زخم به گزارش مهر، بر اساس استفتاء انجام شده از دفتر آیت الله موسوی اردبیلی آخرین آیات مبارکه سوره قلم که می فرماید “و آنان که کافر شدند چون قرآن را شنیدند چیزى نمانده بود که تو را چشم بزنند و مىگفتند او واقعا دیوانهاى است” به پیغمبر نازل شد تا از چشم زخم در امان باشد و استفاده از این آیه برای در امان ماندن از چشم زخم کاربردی است. در استفتاء از دفتر آیت الله جعفر سبحانی نیز استفاده از برخی آیات قرآن چون آیه ۵۱ سوره قلم و آیه الکرسی برای استفاده علیه چشم زخم مورد تأیید قرار گرفت و طی آن به کاربرد دعاهایی چون تعویذ و شرف الشمس که در مفاتیح نیز ذکر شده اشاره شد. دفتر آیت الله نوری همدانی در پاسخ به استفتاءدر رابطه با استفاده از مهره های آبی رنگ به عنوان دستبند، گردنبند یا آویز در منازل تأکید کرد که این مهره ها دارای هیچ مستند شرعی نیست. ممکن است بتوان برای برخی سنگها چون عقیق خواصی را برشمرد اما درباره مهره های آبی رنگ مستند شرعی وجود ندارد ، در رابطه با جلوگیری از چشم زخم خواندن “و ان یکاد (آیه ۵۱ سوره قلم)”، آیه الکرسی و یا چهارقل در روایات آمده است. در این استفتاء همچنین تأکید شده است که دعای شرف الشمس و تعویذ از دعاهای مستند در این رابطه هستند. در تفسیر نمونه در رابطه با آیه ۵۱ سوره قلم آمده است: بسیارى از مفسران گفته اند: منظور این است که دشمنان به هنگامى که آیات با عظمت قرآن را از تو مى شنوند، به قدرى خشمگین و ناراحت مى شوند و با عداوت به تو نگاه مى کنند که گویى مى خواهند تو را با چشمهاى خود بر زمین افکنند و نابود کنند! و در توضیح این معنى جمعى افزوده اند که آنها مى خواهند از طریق چشم زدن که بسیارى از مردم به آن عقیده دارند و مى گویند در بعضى از چشمها اثر مرموزى نهفته است که با یک نگاه مخصوص ممکن است طرف را بیمار یا هلاک کند، تو را از بین ببرند. تفسیر نمونه در ادامه آورده است: بعضى دیگر گفته اند که این کنایه از نگاههاى بسیار غضب آلود است. تفسیر دیگرى براى این آیه به نظر مى رسد که شاید از تفسیرهاى بالا نزدیکتر باشد و آن اینکه قرآن مى خواهد تضاد عجیبى را که در میان گفته هاى دشمنان اسلام وجود داشت با این بیان ظاهر سازد و آن این است که آنها وقتى آیات قرآن را مى شنوند آنقدر مجذوب مى شوند و در برابر آن اعجاب مى کنند که مى خواهند تو را چشم بزنند. از رسول گرامی اسلام روایت شده که روزی آن حضرت از قبرستان بقیع میگذشت و فرمودند: به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشمزخم در اینجا آرمیدهاند. از امام صادق (ع) روایت شده است: اگر این قبرها شکافته شود هر آیینه میبینید که بیشتر مردگان به سبب چشم زخم مردهاند، زیرا چشم زخم حق است. آگاه باشید که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: چشم زخم حق است پس هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شد، خدا را یاد کند، زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد، ضرری به برادر مؤمنش نمیرسد. از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: کسی که چیزی از برادرش او را متعجب ساخت، بگوید: «تَبارکَ اللّه اَحسَن الخالقین» زیرا چشم زخم حق است. از رسول خدا (ص) روایت شده است: چشم زخم حق است، وقتی یکی ازشماها به انسان یا حیوانی یا اشیاء دیگری که زیبا است بنگرد و تعجب نماید، بگوید: «آمنتُ بالله و صلی الله علی محمد و آله» پس از آن، اثر چشمش خنثی میشود. در پایان این مقاله مختصر توجه شما عزیزان را به پاره ای از مقالات سایتهای مختلف جلب مینمایم. تله کینزی (حرکت دادن اجسام) سایکو کینزی کنترل یاتغییریک وضعیت(خارج ازبدن)بااستفاده ازذهن به تنهائی می باشد۰سایکو کینزی انواع مختلفی دارد:تله کینزی (حرکت اجسام بانیروی ذهن)،پیرو کینزی(کنترل آتش)،کرایو کینزی (کنترل یخ)هیدرو کینزی(کنترل آب)،الکترو کینزی(کنترل الکتریسیته) و….. تله کینزی چیست؟ تله کینزی توانایی حرکت دادن اجسام توسط انرژی روانی میباشد.تئوری که در ارتباط با تله کینزی وجود دارد که آن به وسیله میدانهای انرژی یا امواج انرژی روانی به میزان کافی متراکم شده اند باعث حرکت اجسام می شود.هر کسی به سعی و تلاش مناسب می تواند نیروی خود را تحت کنترل در آورده و مورد استفاده قرار دهد.همه افرادبطور ذاتی دارای نیروهای روانی و قدرت تله کینزی می باشدماازهمه قسمتهای مغز خود استفاده نمی کنیم.هریک ازماازقسمت خاصی ازمغزخود بیشتر استفاده می کند.برخی دیگر از ریاضیات منطق ورزش نویسندگی هر یک از این فعالیتها از قسمت خاصی از مغز استفاده می کنند.این مسیله در مورد نیروهای روانی نیز صادق است.همه ما هر کدام تاحدی از پتانسیل های روانی خود استفاده می کنیم.برخی از افراد فقط می دانند که چه وقت چیزی در حال وقوع است یا می توانند نتیجه یک حادثه را بهتر از دیگران پیشگویی کنند یا می توانند حس کنند که فردی را که ملاقات می کنند کاراکترخوب یا بدی دارد.همه اینهانشان دهنده استفاده ازنیروهای روانی می باشد هر کسی می توانند با تمرین مناسب تله کینزی را یاد بگیرد. تنها چیزی که مانع پیشرفت شما می شود باور نکردن خودتان است درست مانند بچه ای که می گوید “من نمی توانم ریاضیات را یاد بگیرم اینکار غیر ممکن است”. پیشرفت در تله کینزی بسیاری از افراد می گویند من مدت زیادی برای انجام تله کینزی تلاش کرده ام اما هنوز نمی توانم آنرا انجام دهم علت این امر در اکثر موارد یکسان می باشد اغلب افراد فکر می کنند یک هفته تمرین مدت طولانی می باشد.افراد با استعداد ممکن است ظرف دو هفته آنرا بدست آوردند اما اکثریت ما نمی توانند کمتر از چند ماه و شدید چند سال به آن برسند.نکات زیر به شما کمک خواهند کرد که در مسیر درست تله کینزی حرکت کنید: ۱- روزانه بمدت نیم ساعت و یا حداقل پانزده دقیقه مدیتیشن کنید«بجای مدیتیشن شما می توانید از سی دی هماهنگ کننده مغز تله کینزی که حاوی دو قطعه هر یک بمدت بیست دقیقه می باشد استفاده کنید.هر دوی آنها برای تقویت قدرت تله کینزی می باشد هر دو را امتحان کنید و هر کدام که برایتان مناسبتر بود بصورت روزانه و مدام با شرایط ذکر شده در راهنما گوش دهید. ۲- حداقل روزانه یکبار و در صورت امکان دوبار بمدت سی دقیقه تله کینزی را تمرین کنید ۳- بمدت یک هفته روی یکی از تکنیکها تمرکز کرده و در صورتیکه از آن نتیجه ای نگرفتید روشهای دیگر را به تناوب امتحان کنید ۴- راحت باشیدبه جای اینکه خیلی سخت بگیرید در مورد آن به عنوان یک آزمایش یا بازی فکر کنید اگر بیش از اندازه تلاش کنید خودتان را خسته می کنید و به جایی نمی رسید. ۵- دست از تلاش بر ندارید ۶- به خودنان نگویید که نمیتوانیدآن را انجام دهید چرا که شما میتوانید. ۷- باور داشته باشید ازکجا شروع کنیم: چیزهایی وجود دارند که قبل از اینکه شما بتوانید در تله کنیزی بجایی برسید باید روی انها کار کنید موانعی که برانها غلبه کرده و تمریناتی که باید انجام دهید شک، تله کنیزی یک واقعیت است .بساری انرا انجام دادهاند .شک مانند دیواری است که بین شما و تله کنیزی قرار میگیرد از روی این دیوار عبور کنید و انرا پشت سر بگذارید. منطق، ما در یک جهان عمل گرا زندگی میکنیم .طبیعی هست که شما بخواهید باری هر چیزی بدنبال دلیل ومنطق بگردید. اما خود را به زحمت نیاندازید. عمل گرائی را کنار بگذارید هنگامی که به تله کنیزی برسید متوجه میشوید که مفهوم منطق در مجموع چقدر احمقانه است خلوص قلب، شما برای چه میخواهید تله کنیزی را یاد بگیرید دلیل شما بایستی مثبت و نیتتان خالص باشد در صورتی که میخواهید به دیگران اسیب برسانید یا نیت سوئی داشته باشید یا این را یک مزیت و برتری نسبت به دگران تلقی کنید لطفا ان را فراموش کنید . انرا به منظور تمرین ذهنتان انجام دهید مدی تیشن، هرقدر شما بتوانید مدت زمان زیادی را صرف جدا شدن از ماده ( دنیا ) کنید همان مقدار به دنیای ماوراء نزدیک می شوید. قواعد دور جنبانی ۱-همه می توانند«هر شخص زنده ای که مغز دارد» فقط باید آن را بکار برد ۲-حد و مرز این نیرو بی حساب است ۳-باور کردن این توانایی ۴-روزی نیم ساعت تمرین و هدف وقت و حوصله ۵-روی یک روش حداقل یک هفته تمرکز کنید ۶-بجای جدی گرفتن آن ،به آن به چشم یک بازی نگاه کنید ۷-حتی یک درصد شک و تردید در توانایی خودتان برای انجام به خودتان راه ندهید ۸-هر گونه مانع کوچک یا بزرگی را در هم بشکند ۹-سعی نکنید این کار را موشکافی کنید فقط آن را به عنوان یک اصل بپذیرید ۱۰-منطق را رها کنید ۱۱-خلوص قلب داشته باشید ۱۲-هدف شما از انجام دور جنبانی پست و کوچک نباشد ۱۳-مدیتیشن لازم است و ذهن را آماده می کند تمرین شماره۱: تمرین دیگری که می توانید انجام دهید ،استفاده از یک توپ پینگ پنگ که بر روی سطح صاف قرار داده شده است می باشد. خود را ریلکس کنید و به توپ خیره شوید و قصد حرکت توپ را در خود ایجاد کنید. در مقابل چشم ذهن خود آن را در حال حرکت ببینید. به مدت ۳-۲ دقیقه توجه خود را کاملا بر روی آن متمرکز کرده ، سپس توقف کنید. بعدا مجددا تمرین نمائید. صبور باشید و این تمرین را با انعکاس تجسم های مختلف انجام دهید (حرکت توپ با اشعه لیزر ،چکش،تودهای از هوا و……) تمرین شماره٢: نیم ساعت مدیتیشن کنید و یک شمع را در مکانی امن روی میز روشن کنید، رنگ سفید برای شمع بهترین است بعد از چند تنفس شکمی به شعله خیره شوید، بعد از مدتی که پلک نزنید شما فقط شعله را فقط شعله را خواهید دید،نه میزی وجود دارد ونه شمعی حالا تصور کنید شعله به طرف بالا در حال رشد است،بلندتر و درخشانتر،می توانید دستانتان را بالای آن نگه دارید و تصور کنید که شما دارید شمع را به طرف بالا می کشید.تصور کنید شعله بی میلی نشان می دهد و کو چکتر و کوتاهتر می شود از چه فاصله ای می توانید مخروط ها را تحت تاثیر قرار دهید؟ آیا می توانید با چشمان بسته و فقط با تجسم ذهنی که در حال نگاه کردن به مخروطها می باشد آنها را فعال کنید؟آیا می توانید بوسیله نگاه کردن با دید محیطی آن را تحت تاثیر قرار دهید؟آیا می توانید با اضافه کردن تدریجی به اندازه و وزن مخروطها دامنه انرژی اشعه چشمی خود را که در آن نقطه دیگر نمی توانید با نگاه کردن به مخروطها آنها را حرکت دهید تعیین کنید؟ مولدهای سایونیک مولدهای سایونیک وسایلی هستند که بوسیله انتشار جریان از چشمهای شما فعال می شوند. تمرین شماره٣:به عنوان یک تمرین برای انعکاس انرژی از طریق چشمهایتان مولد سایونیک زیر را بسازید.ابتدا با کمک یک پرگار ۲ دایره به قطر ۵/۷ اینچ بر روی کاغذ بکشید. بوسیله قیچی به دقت آنها را ببرید.بر روی این دوایر یک قطعه به اندازه ربع دایره را مشخص کرده و با باقی گذاشتن یک بال کوچک از این ربع دایره باقیمانده آن را ببرید و جدا کنید.دو مخروط درست کنید و با استفاده از سوراخ های ریزی که در مرکز این دوایر ساخته اید«شکل »و بستن گروهای مناسب بر روی یک نخ در محل از مناسب مخروط ها را بر روی این نخ سوار کنید. این اشکال مخروطی از آن جهت انتخاب شده اند که از نظر ذخیره انرژی شبیه به هرم عمل می کنند.مخروطها را طوری آویزان کنید که کمی بالاتر از سطح چشمان شما قرار گرفته و در معرض جریان هوا نباشند.تا وقتی که کاملا از آنها نخ عبور داده شده است کمی خارج از مرکز می با شند ،زاویه مختصری بوجود می آید.حالا به مخروطها نگاه کنید و واکنش زیادی نسبت به انرژی اشعه چشم شما می شود.حالا به مخروطها نگاه کنید و واکنش حاصله را مشاهده نمایید به آرامی کف دست خود را از زیر به مخروط پایینی نزدیک کنید و به انرژی ارتعاشی روی هر کره توجه نمایید.آیا می توانید با انرژی اشعه چشمی خود باعث حرکت مخروطها شوید؟ همانگونه که قبلا گفته شد جریان انرژی وجود دارد که از چشمان شما به خارج انتشار پیدا می کند.بنابراین حرکت دادن اشیایی که ذخیره کننده انرژی پرانیک هستند «مانند مخروطهای کاغذی»آسان است. تمرین شماره۴:تمرین دیگری که می توانید انجام دهید،استفاده از یک توپ پینگ پنگ که بر روی سطح صاف قرار داده شده است میباشد.خود را ریلکس کنید و به توپ خیره شوید و قصد حرکت توپ را در خود ایجاد کنید.در مقابل چشم ذهن خود آن را در حال حرکت ببینید.به مدت ۳-۲ دقیقه توجه خود را کاملا بر روی آن متمرکز کرده ،سپس توقف کنید.بعدا مجددا تمرین نمایید.صبور باشید و این تمرین را با انعکاس تجسم های مختلف انجام دهید«حرکت توپ با اشعه لیزر ،چکش،توده ای از هوا و….» سایکو کینزی (وخم کردن قاشق با نیروی ذهن ) همه چیز در کائنات به طریقی با یکدیگر ارتباط دارند. انرژی افکار شما اثر موجی بر روی هستی دارد و شدت آن بر روی محیط مجاور شما بیشتر میباشد. افکار منفی اثر نامنظم و پراکنده تولید می کند. توسعه قدرت سایکو کینزی مشابه چیزهای دیگر در زندگی شما میباشد. شما باید میل دستیابی به آن را داشته باشید. شما باید اعتقاد داشته باشید که انجام آن برای شما امکان پذیر است و بایستی انتظار بدست آوردن آن را داشته باشید. برای انجام این تمرین به راحتی بر روی یک صندلی بنشینید. عضلات بدن را بطور کامل از پائین به بالا ریلکس کنید. به روشی که در تمرین مربوطه به تنفس ریتمیک برای هماهنگ کردن فرایندهای بدن /ذهن گفته شد. چند نفس عمیق بکشید ،تا ۴ شماره به آرامی و به صورت عمیق و شکمی نفس بکشید. تا ۴ شماره آن را نگه دارید. تا۴ شماره هوارا تخلیه کنید و در حالت تخلیه کامل تا ۴ شماره توقف کنید. این عمل را چند بار تکرار کنید. از آنجائیکه هیجانات مثبت باعث متمرکز کردن جریان انرژی میشود ،اشیا را در مقابل خود نگهداشته و احساسات لذت بخش نسبت به آنها در خود ایجاد کنید ۰ شک و تردید و عدم توانائی در اعتماد به خودتان باعث پراکنده شدن انرژی شده و شما را عقب نگه می دارد ،بنابراین با روحیه مثبت تمرین کنید ،شما موفق خواهید شد تمرین شماره۵: قاشقی را بردارید و آنرا در محل اتصال دسته قاشق به قسمت اصلی با انگشتان خود نگه دارید. آنرا با ملایمت بگیرید و با انگشت شصت به آرامی به قسمت وسط فشار وارد کنید. در حین فشار دادن قاشق یا شصت خود ،به صورت درونی این کلمه را تکرار کنید خم شو. این دستور ذهنی را شما میتوانید به روشی ریتمیک یا هر طریق دیگری که احساس راحتی بیشتری می کنید تکرار نمائید ۰ در هنگام فشار دادن به قاشق و تکرار کلمه خم شو در ذهن خود مجسم کنید که قاشق از قبل خم شده است یا اینکه آن مانند یک دسته ماکارونی خیس کاملا نرم میباشد. تصور کنید کره ای از انرژی سفید رنگ در بالای سر شما می باشد ،سپس از طریق سر شما به طرف پائین و بازویتان حرکت کرده وسپس از طریق نوک انگشتان وارد قاشق می شود ۰ تجسم کنید که جریانی از انرژی به شکل مار پیج از چشمان شما خارج شده و به قاشق انتشار پیدا میکند. در هنگام انجام این تکنیک تمامی هوشیاری خود را بر روی این فرایند متمرکز کنید. مشغول بودن ذهن با ارتعاشات احساسی روزمره می تواند مانع گرفتن نتایج دلخواه شود. ذهن را از هر گونه تفسیر ،بررسی و یا آشفتگی خالی کنید. هر چقدر که توجهتان متمرکز تر باشد قاشق سریعتر خم خواهد شد. در اکثر مواقع قاشق از نازکترین قسمت خود خم خواهد شد و گاهی به حد ی نرم می شود که فشار جزئی انگشت شصت باعث خم شدن آن می شود. اگر تا به اینجای کار تمام تمریناترا با حوصله ،پشتکاری ،دقت انجام داده باشید انرژی ،تمرکز و قدرت تجسم شما به اندازه کافی برای انجام این کار افزایش پیدا کرده است. در ابتدا ممکن است دستیابی به نتیجه طول بکشد ولی گاهی نیز به سرعت رخ می دهد. بعد از انجام یکبار خم کردن موفقیت آمیز ،خم کردنهای بعدی در زمان کمتری طول خواهد کشید چرا که سیستم باور شما قویتر خواهد شد. ۱۰ تا ۲۰ درصد افراددر همان باور اول موفق خواهند شد. به این تمرین به چشم یک سرگرمی هیجان انگیز نگاه کنید. از کلمه سعی کن استفاده نکنید. شما یا می توانید قاشق را خم کنید ویا نمی توانید. اگر دفعات اول نتوانید حتما در جلسات بعد با پشتکار وتلاش خواهید توانست. چهار نیروی خارقالعاده در چشم انسان یک دانشمند نوروبیولوژی ادعا کرد: چشمها به ما ابر نیروهای واقعی دادهاند. به گزارش سرویس«علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مارک چنگیزی ــ کارشناس و دانشمند نوروبیولوژی و استادیار دپارتمان علوم ادراکی در انستیتو پلی تکنیک رنسلار ــ با این کشف عجیب و شگفت آور در کتاب جدید خود ادعا کرده است که تکامل بینایی چهار نیروهای فوقالعاده و واقعی را در اختیار انسان قرار داده که این نیروها شامل تله پاتی، بینش پرتوایکس، مشاهده آینده و گفت وگو کردن با مردگان هستند. بر اساس این مطالعات، این نیروهای خارق العاده در شکل گیری روش تعامل انسانها با یکدیگر و مشاهده جهان، ابزاری شدهاند. چنگیزی در کتاب خود اساسیترین فرضیههای علمی درباره دید انسان را به طور مفصل شرح داده است. این کتاب با عنوان «انقلاب بصری: چطور آخرین تحقیقات تمام تفکرات ما را از آنچه که درباره دید انسان میدانستیم دگرگون میکند» منتشر شده است. چنگیزی در کتاب خود تاکید میکند: مغز ما به راهنماهای دست نوشته انسانی که فهرستی از تمام قدرتهایمان را ارائه میکند، محدود نمیشود. بسیاری از کارهایی که چشمهای ما میتوانند انجام دهند، هنوز ناشناخته هستند. به همین دلیل است که من تصور میکنم این موضوعی جدید، مهم و هیجان انگیز است. چون هنوز باید درباره قدرتهایی که ما انسانها داریم، ولی از وجود آنها آگاهی نداریم چیزهای بیشتری یاد بگیریم. این کتاب جدید یک سفر راهنمایی شده است که در آن چنگیزی پاسخهایی را برای چهار سوال ساده، اما منحرف کننده مطرح میکند، از جمله این که چرا ما محیط را رنگی میبینیم؟ چرا چشمهای ما به سمت جلو نگاه میکند؟ چرا ما تمثیلها را میبینیم؟ و چرا خواندن برای ما این قدر طبیعی است؟ چنگیزی میگوید: کوتاهترین پاسخها برای سوالات بالا این است که چون ما موجودی تله پاتیک و ذهنی هستیم، چون بینش پرتوایکس داریم، چون میتوانیم آینده را ببینیم و چون میتوانیم با مردهها ارتباط برقرار کنیم. پاسخهای مفصلتر و جزئیتر به این سوالات در کتاب چنگیزی شرح داده شده است. نیروی خارق العاده مرد چینی تصور همه ما این است که نیروهای مغناطیسی تنها توسط ما و در شرایط خاصی مهیا می شوند که توضیح آن ها برای مان کاملاً روشن است؛ اما این بار، مردی که می تواند از بدنش به عنوان منبع یک نیروی شدید مغناطیسی آهن ربایی استفاده کند، خبر روز رسانه های کشورهای شرق آسیا شده است. آقای لیوتو که ۷۷ ساله است، از سن ۶۰ سالگی متوجه شد که بدنش دارای یک جریان مغناطیسی شده است و می تواند فلزات را به خود جذب کند. او ظاهراً یک روز، هنگامی که مشغول غذا خوردن بود، متوجه تغییر جهت چنگال به سوی بدنش شد و از همان زمان بود که روی این نیروی عجیب که در او به وجود آمده است تمرکز بیشتری کرد. اکنون پس از گذشت سالها، جریان مغناطیسی ساطع شده از بدن وی چنان قوی شده است که به راحتی ابزار آلات سنگین مانند تبر و چکش جذب بدن او می شوند و به سینه اش می چسبند. این روزها، این پیرمرد چینی نمایش های باور نکردنی از قدرت خود ارائه می کند که توجه همگان را در کشورش که شاهد نمایش های پی در پی او هستند، به خود جلب کرده است. بلند کردن یک سطل پر از آجر با استفاده از نیروی مغناطیس بدن از جمله این نمایش هاست که او بدون کوچکترین زحمتی از پس آن ها به خوبی بر می آید. لیوتو که صاحب ۸ نوه است در حالی که تاکنون در شبکه های تلویزیونی بسیاری حاضر شده است تا قدرت خدادادی اش را به نمایش بگذارد، در مورد این قدرت خارق العاده هیچ توضیحی نمی تواند بدهد. به گفته لیوتو، ده سال قبل و زمانی که برای اولین بار با مطبوعات تماس گرفت تا در مورد این توانایی اش با آن ها صحبت کند، هرگز فکر نمی کرد که با گذشت زمان این قابلیت روز به روز افزایش یابد. این روزها او حتی می تواند اجسام بسیار سنگین را طوری به بازویش نزدیک کند و بچسباند که انگار از قوی ترین چسب ها برای چسباندن آنان استفاده شده است. آخرین اجرای او کشیدن مرسدس بنزی به وزن حداقل ۱ تن به فاصله ۸ متر بود که او با استفاده از یک زنجیر متصل به پلاک اتومبیل توانست آن را به راحتی جابه جا کند. لیوتو که با تمامی اعضای خانواده اش در یک خانه زندگی می کند مدعی است که سه تن از پسرانش و دو نوه اش نیز از نیرویی همچون او بهره مند هستند. اما او تنها فردی نیست که این قدرت در بدن او قرار داده شده است. افراد دیگری نیز در نقاط مختلف دنیا حضور دارند که تا حدی از این نیروی خدادادی بهره مند شده اند که یکی از آن ها میراسلومانگولااهل لهستان است. این مرد جوان نیز از سال ها قبل می تواند با نیروی خدادادی که در بدن او قرار داده شده است فلزات را از زمین بردارد و آن ها را هر چقدر هم که سنگین باشند در حالی که به بدنش چسبیده اند با خود حمل کند. دانشمندان هنوز نتوانسته اند توجیه دقیقی برای این پدیده بسیار نادر در بدن این افراد پیدا کنند. حرکت اجسام با قدرت ذهن حرکت روانی و اثر گذاری از راه دور به روی اشیاء ((Psychokinesis در مورد تاثیر گذاری ذهن بر ماده و امواج و انرژی ساتع شده از مغز، دستها یا اندام های دیگر و به حرکت در آوردن اشیاء گزارشات متعددی دریافت شده است. بطور نمونه خانم نی نل کولاگیتا (Ninel Kulagina) در روسیه بارها در مقابل چشم های افراد و محققان توانسته است به کمک امواج و انرژی دستهای خود ، از فاصله جعبه های کبریت را جابجا کند و اشیا را به حرکت در آورد. و یا آزمایشات بسیاری به روی کامنسکی و نیکلایف در روسیه انجام شده است این افراد دارای قدرت فوق روانی ، توانسته اند با انرژی و امواج خود لامپی را روشن و خموش کنند و یا فرد مقابل را دچار گیجی و سردرد نمایند. بررسی ها و مطالعات علمی وجود چنین نیروئی را در انسان تائید کرده است لیکن چه تعددی واقعا می توانند از این دقت برخوردار باشند ، یا بعبارتی چه افرادی قادر می شوند اشیاء را از فاصله با قدرت روانی و انرژی خود به حرکت در آورند ، یافته ها بسیار محدود است و بنظر می رسد این کار نیاز به استعداد و پتانسیل خاصی است که در افراد بسیار نادری وجود دارد . البته می توان با تمریناتی نظیر هیپنوتیزم ،یوگا،مدیتیشن و تمرکز روی نیروهای درون این توانایی را تقویت نمود اما اینکه چند نفر موفق به این کار شوند،امکانش محدود است . یکی از مشکلات تحقیقاتی در این زمینه وقوع تعداد کم قدرت فوق روانی است. آنچه در سال های اخیر در این زمینه رخ داده است، مسیر جدیدی است که متا – آنالیز (Meta – Analysis) نامیده می شود. این راه جدید نتایج بسیار متفاوت حاصل از مطالعات فرا روان شناختی را جمع آوری نموده و از نظر آماری نتایج قابل توجهی ، از آن استخراج نموده است. هنگامی که این نتایج جمع آوری شد بطور شگفت آوری میزان وقوع برخی از توانایی های فوق طبیعی و ESP نشان داده شد. برخی از این نتایج ( آزمون های متا – آنالیز ) نتیجه تحقیقات در دانشگاه مهندسی پرینستون ( PEAR) (Princeton Engineeriny Anomalies) روی جنبه های فوق طبیعی است. این آزمایشات میکروسایکوکنیزیز (Micro-PK) توسط رابرت جان وراجر نلسون انجام شده است اما قابل ذکر اینکه وقوع حرکت روانی اجسام در افراد نادراست ولی امکان پذیر می باشد. در اکتشافات و تحقیقات در روی افراد خارق العاده در کتاب معروف پرده آهنین نوشته استراندر (Ostrander) و همکارانش چنین می خوانیم : در افراد دارای نیروی خارق العاده (PK) ، حوزه انرژی و هاله (AURa) اطرافشان بسیار قوی و نافذ است ، خصوصا تشعشعات و انوار اطراف سر آنها . میخائیلووا (Mikhailova) این نظریه را مطرح کرده است که «این امواج و نیرو در مقاط و زمینه خاصی از وجود و بدن انسان تمرکز می باشد.» امواج چرخشی در حوزه اطراف مدیوم ها ( افراد واسطه و خارق العاده ) ممکن است تحت تاثیر فعالیت خود مغز باشد. » تحقیقات من این واقعیت را آشکار نموده است،تمرکز بر روی افراد (PK) تنها یک مرحله از بروز چنین توانائیست . این واقعیت ، با تحقیقات ماتیوگرین (Matlehew Greene) در انستیتوی تکنو لوژی انرژی افراد خارق العاده در مسکو،مطالعات گرگ براندن و رابرت بکر تائید شده است. منبع : http://bestthinkh.persianblog.ir/post/11/ تأثیر امواج ذهن بر فضا امواج ذهن از جنس امواج غیرمادی است بنابراین می تواند با سرعت c2 حرکت کرده و در فضا منتشر شود. این امواج می تواند با سرعت بسیار زیادی حرکت و فضا را تحت تأثیر قرار دهد. همان طور که در مورد ذرات مادی مثال زدیم ذرات غیرمادی نیز دارای ابعاد گوناگونی می باشند و با توجه به حجم خود تاثیرات متفاوتی خواهند داشت. ذرات غیر مادی کوچک با سرعت بیشتری به شتاب لازم دست یافته ولی ذرات غیرمادی بزرگتر دیرتر به سرعت لازم دست می یابند و برای ایجاد جنبش در آنها باید فضای غیرمادی را افزایش داد تا بتوانند شتاب لازم را برای حرکت به دست آورند.به حرکت و جنبش واداشتن امواج غیرمادی با فرکانس کم آسان بوده و حتی اجسام مختلف نیز دارای یک تابش زمینه از این نوع امواج هستند. ولی به جنبش واداشتن امواج با فرکانس بالاتر و انرژی بالاتر بسیار مشکل بوده و برای اینکار باید مکانیسم های لازم را فراگرفت. یکی از مکانیسم های لازم برای فرار ذرات غیرمادی بزرگ از محیط مادی و ایجاد موج غیرمادی گسترش فضای کوانتمی مادی و در پی آن افزایش سرعت و شتاب لازم برای خارج شدن از این سد توسط ذرات غیرمادی است. حال سوال این است که چگونه می توان این فضای کوانتمی را تغییر داد. این روش خیلی آسان است. تنها باید ساختار و نواحی مختلف را شناخت. در فضای کوانتمی هر چه از ماده دور می شویم فضای کوانتمی غیرمادی افزایش می یابد و هر چه به ماده نزدیک شویم فضای کوانتمی مادی افزایش می یابد. از طرفی نیروی محرکه اصلی امواج غیرمادی در محیط کوانتمی مادی است و گسترش این فضا باعث تحرک بیشتر ذرات غیرمادی بزرگتر که دارای فرکانس بزرگتری می باشند است.این موضوع بستگی این امواج را به ماده نشان می دهد و به این ترتیب نتیجه گیری میشود قدرت امواج ذهن در زمین بیشتر از آسمان است و هر چه ارتفاع کمتر و به زمین نزدیکتر باشیم قدرت امواج ذهن افزایش می یابد زیرا ذرات بزرگتر تنها در فضای مادی بزرگتر نیروی لازم برای فرار را پیدا میکنند. چرا خداوند به مرتاضان چنین نیروی خارق العاده ای داده است؟ آیا نیروی مرتاضها واقعیت دارد؟ پرسش : چرا خداوند به مرتاضان چنین نیروی خارق العاده ای داده است؟ آیا نیروی مرتاضها واقعیت دارد؟ جواب : بدون تردید، افعال خارقالعادهاى وجود دارد که یا ما آن را خود دیدهایم، یا به حد زیادى براى ما نقل شده که به آن یقین پیدا کردهایم. برخى از اینها مستند، به اسباب عادى است که از چشم حسّى ما خارج است مانند کسى که دارویى به بدن خود مالیده، داخل آتش مىشود و نمىسوزد. اما بعضى از آنها مستند به هیچ سببى از اسباب طبیعى و عادى نیست مانند خبر دادن از غیب، ایجاد محبت و یا دشمنى، بیمار کردن، شفا بخشیدن و برخى کارهایى که مرتاضها نیز انجام مىدهند. اما این گونه کارها- با اختلافى که در نوع آنها هست- مستند به قوّت اراده و شدت ایمان به تأثیر «اراده» است چرا که اراده، تابع علم و ایمان قلبى است و توجه ایمان آدمى به تأثیر اراده هر چه بیشتر باشد، اراده هم مؤثرتر مىشود. شدت قوت اراده هم متوقف بر انجام دادن اعمالى است که هر دین و مذهبى، بر اساس نگرش خویش به پیروان خود دستور مىدهد. گفتنى است انجام دادن یک سلسله اعمال خاص توسط مرتاض، نفس را از علل و اسباب خارجى، مأیوس ساخته به طورى که مستقل و بدون استمداد از اسباب طبیعى، مىتواند کارى انجام دهد. به هر روى، اثر ریاضت این است که براى نفس، حالتى حاصل مىشود که مىفهمد، مىتواند مطلوب را انجام دهد یعنى، هنگامى که ریاضت به طور کامل انجام گرفت، نفس طورى مىشود که اگر مطلوب را اراده کند، حاصل مىشود. مثل اینکه روح را براى کودکى در آینه احضار نماید، یا مدت زمان مدیدى، گرسنه باشد، یا روى آب راه رود و(۱). در اینجا تذکر چند مطلب بایسته است: ۱٫ این مطالب واقعیت دارد. ۲ . خداوند بر اساس مکانیسمى که در نفس آدمى قرار داده است، او را توانا نموده که بر اثر اعمالى، به لایههایى از نیروى نفس خویش دست یازد. و این یکى از سنتهاى الهى است که هر فعالیتى، نتیجه خاص خودش را داشته باشد. ۳٫ نظر دین به این اعمال- که گاهى تحت عنوان عرفان عملى و سلوک عرفانى مطرح مىشود- یک نظر استقلالى نیست بلکه نظر آلى و طریقى است زیرا معلوم است که ذائقه دین، راضى به این نیست که مردم به امرى سرگرم باشند که ربطى به معرفت خداوند متعال و عبادت او ندارد. دینى که مىگوید: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ»(۲) (در نظر خدا، دین عبارت است از تسلیم) چطور ممکن است راضى شود مردم عبادت و معرفت خداوند را کنار گذاشته و تنها به ریاضت نفس- آن هم براى رسیدن به یک سلسله نتایج غیر عبادى و خدایى- بپردازند؟ متأسفانه برخى با این عمل، دین را از مجراى اصلى خویش دور ساخته و عرفان دینى را به مثابه دکهاى براى جمع کردن مرید و اشتغال به یک سلسله اعمال تبدیل کردهاند. …………………………………………………………………………………………………………………… (۱) دراین باب نگا: المیزان،ج۱،صص۳۶۳- ۳۶۵و ج۶،صص۲۷۲- ۲۷۵٫ (۲) آل عمران آیه ۱۹۴ کد : ۱۳۱/۱ http://www.ahl-ul-bayt.org/fa.php/page,19654A71425.html?PHPSESSID=c9bf387025dc79d2c0feb6ee9bd8f64e