پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » مجالس قرائت حدیث همطراز با مجالس قرائت قرآن است

مجالس قرائت حدیث همطراز با مجالس قرائت قرآن است

دفتر حضرت آیت الله سند:

عقائد_شیعه
مجالس قرائت حدیث همطراز با مجالس قرائت قرآن است

۱٫ نجاشی نقل می‌کند که در زمان او، اعتقادی رایج بوده، و آن اینکه در نزد شیعیان مجالس قرائت حدیث همسنگ و همطراز مجالس قرائت قرآن بوده است. او در زندگی‌نامه شیخ کلینی صاحب کتاب «الکافی» می‌گوید: وقتی که برای قرائت قرآن برای صاحب مسجد لؤلؤی، «نفطویه النحوی» به آنجا می‌رفتم، عده‌ای از علمای شیعه را می‌دیدم که کتاب «الکافی» را برای احمدبن احمد کاتب به این صورت می‌خواندند که محمد بن یعقوب کلینی این روایت را برای شما نقل می‌کند. ( آخرین راوی روایت را که کلینی بود هم ذکر می‌کردند.)

۲٫ این اعتقاد، مظهر معیت و همراهی ثقلین با یکدیگر است که امر به آن شده‌ایم.

۳٫ ملاحظه می‌کنیم که شبکه‌ای ماهواره‌ای از مکه در طول روز، در همه ساعات مسجد الحرام را تحت پوشش قرار داده و تلاوت و ترتیل قرآن را به طور دائمی پخش می‌کند، این در حالیست که شبکه‌ی ماهواره‌ای دیگری که همطراز با آن است، فضای مسجد النبی را، ۲۴ ساعته، تحت پوشش قرار داده و به طور مستمر به تلاوت و قرائت احادیث نبوی می‌پردازد. این نیز جلوه‌ای از معیت قرآن و سنت می‌باشد، هر چند که بی بهره از عترت مطهر است ولی در هر صورت این، خود نوعی معیت قرآن و حدیث به شمار می‌رود.

۴٫ همانطور که قرآن مجید شکایت از دوری مردم می‌نماید، احادیث اهل بیت علیهم السلام هم از دوری مردم از خود، زبان به شکایت گشوده‌اند. همچنانکه در احادیث آمده‌است که در روز قیامت هر یک از ثقلین از دوری مردم از آن‌ها گلایه می‌کنند.

۵٫ نسبت به علوم حدیث و علوم قرآنی، و نیز نسبت به قواعد اصول تفسیر غفلت گسترده‌ای صورت گرفته است و به تبع آن کتب حدیثی هم نه تنها عناوین ابواب، بخش‌ها و الفاظ متون آن مورد غفلت واقع شده است بلکه اسامی آن کتاب‌ها هم مورد اطلاع افراد نیست.

۶٫ با وجود اینکه در قرآن متشابه و محکم وجود دارد، لکن این امر مانع از رجحان و برتری قرائت و تدبر در قرآن حتی برای کم دانش‌ترین افراد، نشده است. آری به شرط آنکه در اموری که علم به آن ندارند، حکمی صادر ننموده و به اهل علم مراجعه نمایند. ولی این شرط، باب قرائت و تدبر و بهره‌مندی از انوار قرآن را بر روی افراد نمی‌بندد.
همین وضعیت نسبت به قرائت احادیث نیز وجود دارد.

۷٫ برای احیای قرآن به وسیله احیای عِدل آن یا همان حدیث، لازم است در همه مکانیزم‌ها و روش‌هایی که به وسیله آن معیت ثقلین احیا می‌شود، برابری و موازات وجود داشته باشد، چراکه برای احیای ثقلین، باید هر دو با هم احیا شوند تا وجودشان تثبیت گردد. این دو شیء گران‌بها هرگز از یکدیگر جدا نمی‌شوند و هر که بین این دو جدایی بیاندازد، خود از هر دو آنها فاصله گرفته‌است.

۸٫ به رغم قداست و عظمت تلاوت قرآن نباید در مجالس قرائت و تلاوت قرآن تنها بر تلاوت صوتی آن اکتفا نمود، پس تکلیف ما برای تدبر و عبرت از قرآن که مؤکدا به آن امر شده‌ایم، کجا می‌رود؟ چرا عقل‌ها و دل‌ها از توجه به معانی قرآن و نظر بر انوار حقائق آن بی‌بهره مانده است؟

۹٫ یکی از مهم‌ترین اسباب مهجوریت قرآن در اعمال ما، مهجور بودن معانی آن به خاطر عدم تدبر در آیات قرآن و عدم پند‌پذیری از انوار حقائق آن می‌باشد. و یکی از اسباب ترک تدبر در قرآن، ترک قرائت حدیث و کتب حدیثی است، با وجود اینکه اعتقاد داشته باشیم که هر حدیث عِدل مفهومی قرآنی بوده و اکتشاف آن بر ما واجب است، بنابراین ترک تدبر در علم حدیث در ترک تدبر در فهم معانی قرآن مؤثر است.

خبرنامه آرمان مهدویت

۵ نظر

  1. مطلب جالب و فوق العاده ای بود بیشتر از این مطالب در سایت قراردهید..

  2. محتوای سایت کاملا کاربردی و مفید است امیدوارم در کارتون موفق باشید..

  3. مطالبتون واقعا برای بنده گیرا و جذاب بود

  4. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی
    سپاسگزارم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*