شبهه : آیاعلی (ع)، فاطمه (س) را اذیّت کرده است؟
می گویند، حديث :
” فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِي”
در مذمت حضرت علي(ع) از پيامبر نقل شده.
پاسخ1 :
در کتاب “صحيح بخاري” ح 3110 آمده که پيامبر(ص) فرمودهاند که : “فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِي= فاطمه پاره تن من است، هرکس که اورا بیازارد مرا آزرده و هر کس که اورا شاد سازد مرا شاد ساخته است”.اين کتاب به نقل از« مسور بن مخرمه»که مدعی است شاهد ماجرا بوده،می نویسد كه : حضرت علي (ع) ميخواست «جُوِيريه» دختر ابوجهل را خواستگاري و به اصطلاح عاميانه بر سر حضرت زهرا (س) هوو بياورد که پيامبر(ص) اين حديث را نقل و فرمودهاند يا علي اگر بخواهي با دختر ابوجهل ازدواج كني بايد دختر مرا طلاق بدهي.
اين حديث جعلي براي مذ مت علي (ع) و زير سوال بردن مکتب تشيع نوشته شده است. طبق شهادت علماي رجال اهل سنّت مثل «ابن حجر» در کتاب “العصابة” ج 6 ص 94،
اولاً: «مسور بن مخرمه» در سال دوم هجرت تازه به دنيا آمده و طبق آنچه که«ابوعلم»از علماي بزرگ دانشگاه الازهر، در کتاب ” فاطمة الزهرا ” ص 170 نوشته ، روايت جعلي خواستگاري علي (ع) سال دوم هجرت اتفاق افتاده است. پس در آن زمان يا «مسور»متولد نشده بود يا در دامن مادرش بوده است!
ثانیاً: ضمنا «جُوِيرية» تا هشتم هجرت کافر بوده و ازدواج با کافر حرام است. وقتي هم که مسلمان شد فردي با وي ازدواج کرد.
ثالثاً : جالب است که اين دختر تا زمان حيات پيامبر (ص) اصلا به مدينه نيامده بود.
پاسخ2:
بفرض محال صحّت شبهه. باید گفت آیتیّت آیه با شاءن نزولش از بین نمی
رود. یعنی اگر بفرض محال هم که مطلب صحیح باشد، باز هم سخن رسول
خدا ثابت است که فرمود :
فاطمه پاره تن من است، هرکس که اورا بیازارد مرا آزرده و هر کس که اورا شاد سازد مرا شاد ساخته است. و چون به اعتراف دوست و دشمن چنین ازدواج ادّعائی صورت نگرفته پس علی هیچگاه فاطمه، پیامبر، و خدا را نیازرده است. وآنهائی هم که فاطمه را آزردند، رسول خدا را آزرده اند، وهرکس هم رسول را بیازارد خدا را آزرده است، قرآن در این مورد می فرماید :
إِنَّ الَّذينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهيناً (الأحزاب : 57)
قطعاً آنان كه خدا و پيامبرش را مىآزارند، خدا در دنيا و آخرت
لعنتشان مىكند، و براى آنان عذابى خواركننده آماده كرده است.
پس انکارکنندگان فضائل علی(ع)،ندانسته وباتائیداصل حدیث نبوی،همبه فضیلت علی اقرارکرده اندوهم دشمنان حضرت فاطمه راملعون دانسته اند.