شبهه : آیاعلی (ع)، فاطمه (س) را اذیّت کرده است؟
می گویند، حدیث :
” فَاطِمَهَ بَضْعَهٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی”
در مذمت حضرت علی(ع) از پیامبر نقل شده.
پاسخ۱ :
در کتاب “صحیح بخاری” ح ۳۱۱۰ آمده که پیامبر(ص) فرمودهاند که : “فَاطِمَهَ بَضْعَهٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی= فاطمه پاره تن من است، هرکس که اورا بیازارد مرا آزرده و هر کس که اورا شاد سازد مرا شاد ساخته است”.این کتاب به نقل از« مسور بن مخرمه»که مدعی است شاهد ماجرا بوده،می نویسد که : حضرت علی (ع) میخواست «جُوِیریه» دختر ابوجهل را خواستگاری و به اصطلاح عامیانه بر سر حضرت زهرا (س) هوو بیاورد که پیامبر(ص) این حدیث را نقل و فرمودهاند یا علی اگر بخواهی با دختر ابوجهل ازدواج کنی باید دختر مرا طلاق بدهی.
این حدیث جعلی برای مذ مت علی (ع) و زیر سوال بردن مکتب تشیع نوشته شده است. طبق شهادت علمای رجال اهل سنّت مثل «ابن حجر» در کتاب “العصابه” ج ۶ ص ۹۴،
اولاً: «مسور بن مخرمه» در سال دوم هجرت تازه به دنیا آمده و طبق آنچه که«ابوعلم»از علمای بزرگ دانشگاه الازهر، در کتاب ” فاطمه الزهرا ” ص ۱۷۰ نوشته ، روایت جعلی خواستگاری علی (ع) سال دوم هجرت اتفاق افتاده است. پس در آن زمان یا «مسور»متولد نشده بود یا در دامن مادرش بوده است!
ثانیاً: ضمنا «جُوِیریه» تا هشتم هجرت کافر بوده و ازدواج با کافر حرام است. وقتی هم که مسلمان شد فردی با وی ازدواج کرد.
ثالثاً : جالب است که این دختر تا زمان حیات پیامبر (ص) اصلا به مدینه نیامده بود.
پاسخ۲:
بفرض محال صحّت شبهه. باید گفت آیتیّت آیه با شاءن نزولش از بین نمی
رود. یعنی اگر بفرض محال هم که مطلب صحیح باشد، باز هم سخن رسول
خدا ثابت است که فرمود :
فاطمه پاره تن من است، هرکس که اورا بیازارد مرا آزرده و هر کس که اورا شاد سازد مرا شاد ساخته است. و چون به اعتراف دوست و دشمن چنین ازدواج ادّعائی صورت نگرفته پس علی هیچگاه فاطمه، پیامبر، و خدا را نیازرده است. وآنهائی هم که فاطمه را آزردند، رسول خدا را آزرده اند، وهرکس هم رسول را بیازارد خدا را آزرده است، قرآن در این مورد می فرماید :
إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً (الأحزاب : ۵۷)
قطعاً آنان که خدا و پیامبرش را مىآزارند، خدا در دنیا و آخرت
لعنتشان مىکند، و براى آنان عذابى خوارکننده آماده کرده است.
پس انکارکنندگان فضائل علی(ع)،ندانسته وباتائیداصل حدیث نبوی،همبه فضیلت علی اقرارکرده اندوهم دشمنان حضرت فاطمه راملعون دانسته اند.