دوشنبه , ۲۷ دی ۱۳۹۵
آخرین مطالب
خانه » قرآن » شبهات قرآنی » پاسخ به مطلب ۶۰ تناقض در قرآن(قسمت دوم-آخر)

پاسخ به مطلب ۶۰ تناقض در قرآن(قسمت دوم-آخر)

پاسخ به مطلب ۶۰ تناقض در قرآن

۱۱) پرستش یک خدا یا یک خدای دیگر؟
به محمد دستور میدهد که به ناباوران بگوید، شما چیزی را نمیپرستید که من میپرستم (سوره ۱۰۹ آیه ۳). هرچند سوره های دیگر در قرآن بطور مشخص اشاره میکند که آن ناباوران در واقع خدایی را پرستش میکنند که همان الله است.

 

پاسخ:در آیه ی ۱۸ سوره ی یونس آمده:

وَیَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ یَضُرُّهُمْ وَلاَ یَنفَعُهُمْ وَیَقُولُونَ هَـؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللّهَ بِمَا لاَ یَعْلَمُ فِی السَّمَاوَاتِ وَلاَ فِی الأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَی عَمَّا یُشْرِکُونَ

و غیر از خدا چیزهایی را می پرستند که نه زیان به آنان می رساند و نه سود و می گویند: اینان شفیعان ما هستند نزد الله بگو: آیا شما خدا را از چیزی باخبر می کنید که نه در آسمانها و نه در زمین از آن خبر ندارد؟ منزّه است او و برتر از آنچه (برای او) شریک قرار می دهند.

طبق این آیه و احادیث و روایاتی که از پیامبر وائمه آمده است مشرکان بت ها را می پرستیدند و آن ها را خدا می دانستند آن ها به الله اعتقاد داشتند و او را برتر از خدایان دیگر می دانستند ولی بت های دیگر را نیز شریک او قرار می دادند و آن ها را می پرستیدند تا نزد الله آن ها را شفاعت کند.

بنابراین اجداد اصلی این مشرکان الله را به عنوان خدای یکتا می پرستیدند ولی کم کم در نسل آن ها انحراف به وجود آمد و آنها بت ها را هم شریک الله کردند(درست همان انحرافی که در مسیحیت به وجود آمد) بنابراین مشرکان الله را گرچه قبول دارند اما او را پرستش نمی کنند و پرستش را فقط برای بت ها می دانند.

 

۱۲) شفاعت کردن یا شفاعت نکردن، مسئله این است!
قرآن در مورد اینکه آیا در روز آخرت شفاعتی وجود خواهد داشت یا نه دچار تناقض میشود، در آیات (سوره ۲ آیه ۱۲۲-۱۲۳، سوره ۲۵۴ آیه ۶-۵۱، سوره ۸۲ آیات ۱۸-۱۹ و…) میگویند شفاعتی وجود ندارد و آیات (سوره ۵۳ آیه ۲۶، سوره ۴۳ آیه ۸۶، سوره ۳۴ آیه ۲۳، سوره ۲۰ آیه ۱۰۹) و البته هر دو این پاسخ ها را میتوان با احادیث مختلف پشتیبانی کرد.

 

پاسخ:خداوند در آیاتی از قرآن به طور مستقیم گفتهکه شفاعتی وجود ندارد،اگر در این آیات و آیات قبل و بعد از آنان دقت کنیم می بینیم که این آیات در مورد یهودیان است که اعتقاد داشتند به دلیل فرزند پیامبر بودن و نسل برتر بودن در روز قیامت شفاعت می شوند و به جهنم نمی روند.

در آیاتی دیگر از قرآن شفاعت مخصوص خدا دانسته می شود و در آیاتی دیگر از شفاعت پیامبر هم صحبت می شود و باز در آیاتی دیگر شرایطی برای شفاعت شوندگان برشمرده می شود که در هیچ یک از این ها تناقضی نیست زیرا شفاعت برای خداست و به هر کسی از جمله پیامبر وائمه می دهد ولی آن کسی که شفاعت هم می شود باید مومن به خدا و روز قیامت باشد و ظالم هم نباشد.

 

۱۳) الله و تخت او کجاست؟

الله از رگ گردن به انسان نزدیکتر است (سوره ۵۰ آیه ۱۶) و در عین حال او بر روی تختش نشسته است (سوره ۵۷ آیه ۴) تختی که روی آب بنا شده است (سوره ۱۱ آیه ۷) و در عین حال بقدری دور است که رسیدن به او بین ۱۰۰۰ و ۵۰۰۰۰ سال طول میکشد (سوره ۳۲ آیه ۵، سوره ۷۰ آیه ۴).

 

پاسخ:

در آیه ی ۴ سوره ی حدید آمده است:  اوست آن کس که آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید آن گاه بر عرش استیلا یافت. آنچه در زمین در آید و آنچه از آن برآید و آن چه در آن بالا رود ( همه را) می داند و هر کجا باشید او با شماست…

اول اینکه عرش به معنای تخت و استعاره از قدرت است و این استعاره در فارسی نیز رایج است.

دوم اینکه خدا در این آیه می گوید در هر جا که باشید با شماییم و این یعنی خدا همه جا هست.

در سوره ی هود آیه ی ۷ آمده است:

وَهُوَ الُّذی خَلَقَ السَّماواتِ و الأَرضَ فی سِتَّهِ أَیّامٍ وَ کانَ عَرشُهُ عَلَی الماءِ

و اوست آن کس که آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید و عرش او بر آب بود.

همانطور که گفته شد تختی وجود ندارد بلکه تخت استعاره از قدرت است و اینکه قدرت خدا بر آب بود می تواند به این دلیل باشد که خداوند در قرآن گفته همه چیز را از آب آفرید و همه چیز را به وسیله ی آب زنده گردانده و شاید هم به این دلیل باشد که زمین در ابتدا مملوء از مواد مذاب مایع بوده است و اگر به عربی آشنایی داشته باشید می دانید که ماء در عربی گاه به مایعات غیر از آب هم اطلاق می شود.

فاصله ای هم که در شبهات قبل جواب داده شد مربوط به قیامت است و نه فاصله ی خدا و انسان.

توصیه می کنیم به خطبه ی یک نهج البلاغه هم مراجعه کنید در قسمتی از این خطبه آمده است:

وکسى که گوید: درچیست؟او رادرضمن چیزى درآورده، وآن که گفت:برفرازچیست؟آن را خالى از او تصورکرده.

با توجه به خطبه ی اول نهج البلاغه اگر بگوییم خدا در چیست به این معناست که او را در چیزی تصور کردیم و اگر بگییم بر بالای چیست یعنی جایی را خالی از او تصور کردیم،اگر بگوییم خدا در آسمان است به این معناست که او در زمین نیست و اگر بگوییم خدا در زمین است یعنی در آسمان نیست در حالی که خدا همه جا هست و با همه چیز هست ولی با هیچ چیز پیوستگی ندارد.

 

۱۴) ریشه بیچارگی کجاست؟

آیا شر و مصیبت از طرف شیطان است (سوره ۳۸ آیه ۴۱) ؟ از خود ماست (سوره ۴ آیه ۷۹) ؟ یا از طرف الله (سوره ۴ آیه ۷۸) ؟

 

پاسخ: ریشه ی یک مشکل در اکثر مواقع به علل مختلف بر می گردد و در مورد بلا ها و مصیبت ها هم همینطور است، شیطان وسوسه کننده است و ما را به سمت بلا و مصیبت می کشاند و این ما هستیم که این مصیبت را می پذیریم و خود را به آن دچار می کنیم و در عین حال خدا قادر مطلق است و هیچ چیز بدون خواست او اتفاق نمی افتد خدا به ما و به شیطان قدرت و اختیار داده است پس منشاء همه کارهای ما اوست اما تصمیم گیرنده ماییم و مائیم که به سمت خطا می رویم و این شیطان است که ما را به سمت خطا و اشتباه و شر ومصیبت می کشاند.

 

۱۵) رحمت الله چقدر است؟
الله رحمت را بر خود مقرر کرده است (سوره ۶ آیه ۱۲) هرچند بعضی از اشخاص را هرچند که میتواند هدایت نمیکند (سوره ۶ آیه ۳۵، سوره ۱۴ آیه ۴).

 

پاسخ:خدا در آیه ای از قرآن گفته که رحمت من همه چیز را فرا می گیرد و در آیه ای دیگر گفته که هر کس را که نخواهد هدایت نمی کند.

اینکه خدا کسی را که نمی خواهد هدایت نمی کند را از دو منظر می توان بررسی کرد،اول اینکه منظور از خواستن ، خواستن طرف مقابل باشد نه خواستن الله،یعنی اینکه خدا کسی را هدایت می کند که خودش هم طالب هدایت شدن باشد.

دوم اینکه خداوند در آیاتی دیگر از قرآن گفته است که چه کسانی را نمی خواهد هدایت کند.

خداوند کافران ستمکاران دروغگویان و امثال اینها را هدایت نمی کند.پس رحمت الهی همه چیز را فراگرفته است مگر اینکه کسی خودش خواستار این رحمت نباشد و با گناه آن را از خود دور کند.

 

۱۶) آیا در بهشت بازجویی خواهد بود یا نه؟
از یکدیگر سوال نخواهند کرد (سوره ۲۳ آیه ۱۰۱)، اما همچنان در یک پرس و جوی دو جانبه شرکت خواهند کرد (سوره ۵۲ آیه ۲۵) و از یکدیگر سوال خواهند کرد (سوره ۳۷ آیه ۲۷).

 

پاسخ: در سوره ی مومنون آیه ۱۰۱ آمده است:هنگامی که قیامت شود میانشان خویشاوندی وجود ندارد و از حال یکدیگر نمی پرسند.

واضح است که این آیه در مورد قیامت است و نه بهشت.

در سوره ی طور آیه ۲۵ هم آمده است:و برخی شان رو به برخی کنند و از هم پرسند. که این آیه هم با توجه به آیات قبلش در مورد بهشتیان است که با هم گفتگوی دوستانه انجام می دهند.

در سوره ی صافات آیه ۲۷ هم آمده:و برخی شان رو به برخی کنند و از هم پرسند. که این آیه در مورد جهنمیان است که یکدیگر را مواخذه می کنند. دیدیم که در این آیه هم هیچ تناقضی نبود بلکه یک برداشت اشتباه و با سوء نیت از آیات قرآن بوده است.

 

۱۷) آیا فرشتگان محافظ هستند؟
هیچ حافظی بجز الله وجود ندارد (سوره ۲ آیه ۱۰۷، سوره ۲۹ آیه ۲۲)، اما (سوره ۴۱ آیه ۳۱) فرشتگان خود میگویند «ما محافظان شما در اینجا و در آن دنیا هستیم.» همچنین در سوره های دیگر نقش آنها بعنوان نگاهبان (سوره۱۳آیه۱۱وسوره۵۰ آیه ۱۷-۱۸) و محافظان (سوره ۸۲ آیه ۱۰) اعلام میشود.

 

پاسخ: در آیات و روایات متعدد از فرشتگانی یاد شده که مأمور حفظ جان انسان و ثبت کارهای او هستند و از آنان در برابر خطراتی که مورد اراده ی حتمی خداوند است ،محافظت می نمایند ، البته هر گاه اراده ی قطعی خداوند رسیده ، فرشتگان محافظ مأموریت حفاظت را رها و انسان را به دست اجل حتمی الهی می سپارند.

این آیات هیچ تناقضی با هم ندارند ، زیرا:

با توجه به آیه ی ۱۱ سوره ی مبارکه ی رعد ، فرشتگان به فرمان خدا کار می کنند. بنابراین باز هم قدرت خداوند بالاتر از همه ی قدرت هاست . پس باز هم همه ی کارها در طول اراده ی خداوند است  و تنها حافظ و نگهبان اصلی همان خداست و بس.

 

۱۸) آیا همه چیز مطیع الله است؟
به اینکه همه چیز مطیع الله است در (سوره ۳۰ آیه ۲۶) اعلام شده است اما در چندین جای دیگر در مورد عدم اطاعت مغرورانه شیطان از الله خبر میدهد از جمله (سوره ۷ آیه ۱۱، سوره ۱۵ آیه ۲۸-۳۱، سوره ۱۷ آیه ۶۱، سوره ۲۰ آیه۱۱۶، سوره ۲۸ آیه ۷۱-۷۴، سوره ۱۸ آیه ۵۰)، همچنین در جاهای دیگری در مورد بسیاری از موجودات که از فرمان الله سرپیچی میکنند.

 

پاسخ: اینکه همه ی موجودات مطیع خداهستند به این معناست که خدا قادر مطلق است و اگر در مورد کسی اراده ی کاری را کند او مجبور به تسلیم است و هیچ راهی برای فرار ندارد،شیطان هم که از دستور خدا سرپیچی کرد در روز موعود که دستور نابودی او از طرف خدا می رسد خواه نا خواه تسلیم می شود.

در ضمن این اطاعت ،اطاعت تکوینی است و عدم اطاعتی که در مورد شیطان و بعضی از انس وجن آورده شده اطاعت تشریعی است.

 

۱۹) آیا الله شرک را میبخشد؟
شرک بدترین گناهان شمرده میشود، اما به نظر میرسد نویسنده قرآن نتوانسته است در مورد اینکه الله شرک را میبخشد یا نمیبخشد تصمیم قاطعی بگیرد. در (سوره ۴ آیه ۴۸، ۱۱۶) میگوید نمیبخشد و در سوره (۴ آیه ۱۵۳) میگوید میبخشد، ابراهیم با پرستش ماه و خورشید و ستاره به عنوان خدایش دچار شرک میشود (سوره ۶ آیه ۷۶-۷۸) اما مسلمانان فکر میکنند که پیامبران گناه نمیکنند.

 

پاسخ: همانطور که بارها اشاره شد در فهم آیات قرآن باید به سایر آیات هم توجه کرد و باید به آیات قبل و بعد از آن هم نگاه کرد.آیاتی که از نبخشیده شدن شرک سخن می گویند مربوط به کسانی هستند که مشرک از دنیا می روند و بدون توبه می میرند و همانطور که در آیه آمده است خدا گناهان کمتر از شرک را حتی اگر فرد بدون توبه هم بمیرد در صورتی که آن فرد شرایط لازم را داشته باشد می بخشد اما شرک به خدا فقط با توبه واقعی بخشیده می شود همانطور که در سوره ی نساء آیه ی ۱۵۳ آمده است شرک بنی اسرائیل بخشیده شد اما با توجه به آنچه که در قرآن و حتی در تورات آمده این بخشیده شدن پس از مجازاتی سنگین و توبه ی واقعی بنی اسرائیل بوده است.در مورد حضرت ابراهیم هم خدا در سوره ی انعام آیات ۷۴ تا۷۸ همه چیز را به وضوح آشکار کرده است،خداوند در این آیات گفته است که ابتدا حقیقت را به حضرت ابراهیم نشان داده است و سپس حضرت ابراهیم به نزد بت پرستان  رفته و اظهار پرستش خدایان آنها را کرده  است.حضرت ابراهیم ( ع ) همان طور که در آیه  ۷۴ اشاره شده است خود بر یکتایی خداوند و توحید معنا و بصیرت داشته است ولی در مقام استدلال برای بت پرستان از این راه عمل می کند تا خدایان باطل آنها را با دلیل رد کند . به همین دلیل است که وقتی غروب و ماه و خورشید را می بیند می فرماید : من از شرک شما بیزارم و نمی گوید از شرک خودم.

 

۲۰) ماجرای پرستش گوساله طلایی
اسرائیلیان قبل از اینکه موسی از کوه بازگردد آغاز به پرستش گوساله طلایی کردند (سوره ۷ آیه ۱۴۹)، اما تازمانی که موسی بازنگشته بود از توبه کردن سر باز زدند و به ستایش گوساله ادامه دادند (سوره ۲۰ آیه ۹۱). آیا هارون نیز در گناه آنان شریک بود؟ نه (سوره ۲۰ آیه ۸۵-۹۰)، آری (سوره ۲۰ آیه ۹۲، سوره ۷ آیه ۱۵۱).

 

پاسخ:یکی از بی سند ترین و ابلهانه ترین شبهات مطرح شده همین شبهه است زیرا خداوند در تمام آیات اشاره شده در شبهه به روشنی گفته است که هارون در گناه آنها همکاری نکرده است و حتی آن ها را امر به معروف ونهی از منکر هم کرده است وبه گفته ی خود هارون آن ها می خواستند او را به خاطر عدم پرستش گوساله بکشند و موسی هم این را می پذیرد و برای هارون وخودش آرزوی بهشت و مغفرت می کند.

 

۲۱) یونس به بیابان رسید یا نرسید؟
ما در حالی که ناخوش بود، او را به بیابان رساندیم (سوره ۳۷ آیه ۱۴۵)؛ اگر نعمت پروردگارش نبود، در حین بد حالی به صحرایی بی آب و گیاه می افتاد (سوره ۶۸، آیه ۴۹).

 

پاسخ:همان طور که در خود شبهه هم آمده است خدا گفته اگر رحمت پروردگار نبود یونس به بیابانی بی آب و علف می افتاد در حالی که رحمت خداوند شامل حال حضرت یونس شد و او در صحرایی افتاد که در آن درخت کدویی بود.

 

۲۲) موسی و انجیل؟
مسیح بیش از ۱۰۰۰ سال بعد از موسی به دنیا آمد اما در (سوره ۷ آیه ۱۵۷) الله در مورد انجیلی که به مسیح داده شده است با موسی صحبت میکند.

 

پاسخ: این هم یکی از تهمت های بی اساس به قرآن است زیرا که خداوند در سوره ی اعراف آیه ی ۱۵۷ در مورد پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) صحبت می کند نه با حضرت موسی.

 

۲۳) آیا کسانی که به زنان تهمت ناپاکی میزنند بخشیده میشوند؟
آری (سوره ۲۴ آیه ۵) نه (سوره ۲۴ آیه ۲۳).

 

پاسخ: سوره ی نور آیه ی ۴ و ۵:

وَالَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَٰتِ ثُمَّ لَمْ یَأْتُوا۟ بِأَرْبَعَهِ شُهَدَآءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَٰنِینَ جَلْدَهً وَلَا تَقْبَلُوا۟ لَهُمْ شَهَٰدَهً أَبَدًا وَأُو۟لَٰٓئِکَ هُمُ الْفَٰسِقُونَ(۴)إِلَّا الَّذِینَ تَابُوا۟ مِنۢ بَعْدِ ذَٰلِکَ وَأَصْلَحُوا۟ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ(۵) و کسانی که نسبت زنا به زنان شوهردار می دهند سپس چهار گواه نمی آورند هشتاد تازیانه به آنان بزنید و هیچگاه شهادتی از آنها نپذیرید و اینانند که خود فاسقند(۴)مگر کسانی که بعد از آن [بهتان] توبه کرده و به صلاح آمده باشند که خدا البته آمرزنده مهربان است(۵)

سوره ی نور آیه ی ۲۳: إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَٰتِ الْغَٰفِلَٰتِ الْمُؤْمِنَٰتِ لُعِنُوا۟ فِی الدُّنْیَا وَالْءَاخِرَهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(۲۳) بی گمان کسانی که به زنان پاکدامن بی خبر [از همه جا] و با ایمان نسبت زنا می دهند در دنیا و آخرت لعنت شده اند و برای آنها عذابی سخت خواهد بود(۲۳)

همانطور که ملاحظه نمودید خداوند در آیات ۴ و ۵ سوره ی نور گفته است که کسی که چنین تهمتی بزند بخشیده نمی شود مگر اینکه توبه کند و آیه ی ۲۳ همین سوره هم در مورد لعنت کسانی است که چنین تهمتی را زده اند و توبه هم نکرده اند.

 

۲۴) در روز آخرت کارنامه خود را چگونه دریافت میکنیم؟
در روز جزا، زیانکاران کارنامه اعمال بدشان را از کجا میگیرند؟ از پشتشان (سوره ۸۴ آیه ۱۰) یا از دست چپشان (سوره ۶۹ آیه ۲۵)؟

 

پاسخ:نامه اعمالشان را از پشت به دست چپشان می دهند،می بینیم که تناقضی نیست.

 

۲۵) آیا فرشته ها میتوانند نامطیع باشند؟
هیچ فرشته ای متکبر نیست، همه الله را اطاعت میکنند (سوره ۱۶ آیات ۴۹-۵۰)، اما «هان به فرشتگان گفتیم، آدم را سجده کنید» و همه آنها به آدم سجده کردند مگر ابلیس، ابلیس نافرمانی کرد و او بسیار متکبر است (سوره ۲ آیه ۳۴).

 

پاسخ: قرآن به صراحت گفته است که شیطان از جن بوده و از آتش آفریده شده و خود ابلیس هم به خدا می گوید که خلقتنی من النار یعنی مرا از آتش آفریدی.

اما ابلیس به دلیل عبادات بسیارش در صف ملائکه در آمد،پس می بینیم که ابلیس در اصل جن بوده نه فرشته.

 

۲۶) تناقضی در (سوره ۲ آیه ۹۷) و (سوره ۱۶ آیات ۱۰۱-۱۰۳).

چه کسی قرآن را بر محمد وحی میکند؟ جبرئیل یا روح القدس (سوره ۱۶ آیه ۱۰۲) یا (سوره ۲ آیه ۹۷)؟

 

پاسخ: طبق گفته ی قرآن روح القدس همان جبرئیل است و در واقع یکی از القاب جبرئیل است.

وحی های جدید وحی های قدیم را تصدیق میکنند (سوره ۲ آیه ۹۷) یا جایگزین آنها هستند (سوره ۱۶ آیه ۱۰۱)؟

 

پاسخ: دین اسلام تایید کننده ی ادیان آسمانی پیش است اما اینکه برای انتقال به یک جامعه ی تکامل یافته برخی از فرعیات ین ادیان نسخ بشوند به معنی رد ادیان گذشته نیست.

قرآن عربی خالص است (سوره ۱۶ آیه ۱۰۳) اما تعداد بسیار زیادی کلمات غیر عربی در آن یافت میشود.

 

پاسخ:قرآن می گوید به زبان عربی مبین(روشن) است نه خالص. وقتی کلماتی وارد زبانی می شوند دیگر جزو آن زبان به حساب می آیند،برای مثال به نظر شما این شعر حافظ به چه زبانی است:

زهی همت که حافظ راست از دنیا و از عقبا

نیاید هیچ در چشمش بجز خاک سر کویت

مطمئناً این شعر فارسی است اما همانطور که دیدید کلمات همت،حافظ،دنیا و عقبی عربی هستند.

 

۲۷) حلقه بینهایت (تسلسل).

(سوره ۲۶ آیه ۱۹۲-۱۹۵-۱۹۶) میگوید “این (قرآن) وحیست از طرف خداوند… به زبان عربی و این (قرآن) در نوشته های (پیامبران) قبلی نیز هست. حال با دانستن اینکه انجیل و تورات به زبان عبری و یونانی نوشته شده است. چطور یک کتاب عربی میتواند در آن کتابهای غیر عربی آمده باشد؟ علاوه بر این اگر این قرآن در آن کتابها گنجانده شده است، همین (سوره ۲۶ آیه ۱۹۲-۱۹۵-۱۹۶) نیز باید در آن کتابها باشد، بنابر این آن کتابها نیز باید در کتابهای قبلی همین سوره را داشته باشند و همینگونه به یک حلقه بینهایت و تسلسل میرسیم.

 

پاسخ:

ابتدا آیات سوره مبارکه شعراء(۲۶) رو براتون می ذارم :

وَإِنَّهُ لَتَنزِیلُ رَبِّ الْعَٰلَمِینَ(۱۹۲)نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ(۱۹۳)عَلَیٰ قَلْبِکَ لِتَکُونَ مِنَ الْمُنذِرِینَ(۱۹۴)بِلِسَانٍ عَرَبِیٍّ مُّبِینٍ(۱۹۵)وَإِنَّهُ لَفِی زُبُرِ الْأَوَّلِینَ(۱۹۶)أَوَلَمْ یَکُن لَّهُمْ ءَایَهً أَن یَعْلَمَهُ عُلَمَٰٓؤُا۟ بَنِیٓ إِسْرَٰٓءِیلَ(۱۹۷) و راستی که این [قرآن] وحی پروردگار جهانیان است(۱۹۲)روح الامین آن را بر دلت نازل کرد(۱۹۳)تا از [جمله] هشداردهندگان باشی(۱۹۴)به زبان عربی روشن(۱۹۵)و [وصف] آن در کتابهای پیشینیان آمده است(۱۹۶)آیا برای آنان این خود دلیلی روشن نیست که علمای بنی اسرائیل از آن اطلاع دارند(۱۹۷)

منظور از آیه « و إنّه لفی زبر الأولین » وصف قرآن می باشد یعنی وصف قرآن و حضرت محمد ( ص ) در کتاب های عهدین ( تورات و انجیل ) آمده است.

بر حسب نقل انجیل، حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ بعد از خود از شخصی خبر می دهد که شرعش ابدی و حکومتش برای همیشه باقی خواهد بود. انجیل یوحنا حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را بیان کننده علوم راه های هدایت معرفی کرده و می گوید: و بسیار چیزهای دیگر دارم به شما بگویم لیکن اکنون طاقت تحمل آن ها را ندارید ولی چون او، یعنی روح راستی آید، شما را به جمیع راستی هدایت خواهد کرد زیرا که از خود تکلم نمی کند بلکه به آن چه شنیده است سخن می گوید و از امور آینده به شما خبر می دهد .( انجیل یوحنا، باب ۱۶٫ آیه های ۱۲و ۱۳٫)
و در قرآن هم آمده: ماینطق عن الهوی ان هو الا وحیٌ یوحی
از روی هوا سخن نمی گوید بلکه از آنچه به او وحی شده سخن می گوید.
و در تورات نیز مژده ی آمدن پیامبر و دین وشریعت و کتاب او آمده است.

 

۲۸) آیا تورات مثل قرآن است یا نیست؟

ادعای مسلمانان مبنی بر تحریف انجیل و تورات، از یک طرف با (سوره ۲ آیه ۲۴) و (سوره ۱۷ آیه ۸۸) و از طرف دیگر با (سوره ۲۸ آیه ۴۹) و (سوره ۴۶ آیه ۱۰) در تضاد است.

 

پاسخ:در هیچ کدام از آیات گفته شده اشاره ای به تحریف تورات و انجیل نشده است بلکه فقط گفته شده اگر می توانید کتابی مانند قرآن بیاورید.

در ضمن تورات و انجیلی که قرآن آن را آسمانی می داند تورات و انجیلی است که بر حضرت موسی و حضرت عیسی نازل کرده است نه تورات و انجیل تحریف شده ای که در دست یهودیان آنروز بوده و البته با این همه باز هم در قرآن و تورات(تحریف شده) مشابهت های زیادی هست و این به خاطر برخی آیات دست نخورده ی تورات هست که کسی آن ها را تحریف نکرده است.

 

۲۹) “پیر زن عجوزه” و شخصیت الله.

در مورد داستان لوط “ما خانواده او را نجات دادیم، بغیر از عجوزه ای که عقب ماند” (سوره ۲۶ آیه ۱۷۰-۱۷۱). و باز میگوید “اما ما او و خانواده اش را حفظ کردیم، بغیر از همسرش را، او از کسانی بود که با دیگران در شهر ماند (سوره ۷ آیه ۸۲). این دو آیه یا باهم تناقض دارند یا الله احترام چندانی به همسر پیامبر قایل نمیشود.

 

پاسخ:اینکه زن حضرت لوط یک پیرزن عجوزه باشد چیز عجیبی نیست. قرآن در مورد پسر نوح هم می گوید:ای نوح او در حقیقت از کسان تو نیست او [دارای] کرداری ناشایسته است.بله خداوند اهل و خاندان پیامبران را یاوران آن ها می داند نه خانواده شان.

 

۳۰) اشکالات بیشتر در داستان قوم لوط.
جواب مردمش جز این نبود که «آنها را از قریه خود برانید که آنان مردمی هستند که از کار ما بیزاری میجویند» (سوره ۷ آیه ۸۲، سوره ۲۷ آیه ۵۶). مردمش به او پاسخی ندادند جز اینکه گفتند «غضب الله را برای ما بیاور اگر راست میگویی» (سوره ۲۹ آیه ۲۹). این دو جواب باهم یکی نیستند و در هر دو آیه اشاره شده که «غیر از این جوابی ندادند» بنابر این این یک تناقض است.

 

پاسخ: حضرت لوط مدت ها در بین قومش بود و بارها آن ها را نصیحت کرد آیا این تناقض است که در یک روز جواب آن ها فقط این باشد که اگر راست می گویی بر ما عذاب فرست و در روز دیگر جواب آن ها فقط این باشد که باید حضرت لوط را از شهر بیرون کنیم؟؟؟

 

۳۱) لذت الله؟
آیا عمل تنبیه خداوند از رحمت اوست یا از هدایت کردن و یا نکردن مستبدانه وی؟

 

پاسخ: این چه ربطی به تناقض قرآن دارد؟؟؟

 

۳۲) آیا ابراهیم بت ها را نابود کرد؟
ماجرای ابراهیم در (سوره ۱۹ آیه ۴۱-۴۹، سوره ۶ آیه ۷۴-۸۳) بطور مشخصی با (سوره ۲۱ آیه ۵۱-۵۹) متفاوت است، در حالی که در (سوره ۲۱) ابراهیم با مردمش بطور جدی مقابله میکند و حتی بت های آنها را میشکند، در سوره ۱۹ وقتی ابراهیم به دلیل صحبت کردن علیه بت ها توسط پدرش به سنگسار شدن تهدید میشود خفقان میگیرد و نه تنها مقابله ای نمیکند بلکه گویا منطقه را نیز ترک میگوید.

 

پاسخ:کافی است ترجمه ی آیات را مطالعه کنید،هیچ تناقضی وجود ندارد،حضرت ابراهیم با عمویش آزر اتمام حجت کرد و  وقتی او نپذیرفت با او خداحافظی کرد و در جایی دیگر هم به مردم در مورد بت ها گفت و آن ها نپذیرفتند و سرانجام بت ها را شکست و ادامه ی ماجرا…

 

۳۳) پسر نوح چه شد؟

با توجه به (سوره ۲۱ آیه ۷۶) نوح و خانواده اش از طوفان نجات یافتند و (سوره ۳۷ آیه ۷۷) اعلام میکند که تخم و ترکه نوح نجات یافتند و (سوره ۱۱ آیه ۴۲-۴۳) میگوید که پسر نوح نابود شد.

 

پاسخ: خداوند پسر نوح را به دلیل سرکشی از خاندان و اهل نوح نمی داند:

قَالَ یَٰنُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صَٰلِحٍ
فرمود ای نوح او در حقیقت از کسان تو نیست او [دارای] کرداری ناشایسته است

 

۳۴) آیا نوح تبعید شده بود؟
پیش از اینها قوم نوح تکذیب کرده بودند. بنده مارا تکذیب کردند و گفتند: دیوانه است و به دشنامش راندند. (سوره ۵۴ آیه ۹). حال اگر نوح رانده شده بود (از منطقه اش رانده شده بود) چطور قومش میتوانند در هنگام رد شدن از کنار نوح که کشتی میساخت او را مسخره کنند (سوره ۱۱ آیه ۳۸). نوح نمیتواند هم طرد شده باشد هم توسط قومش مسخره شود.

 

پاسخ:

کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَکَذَّبُوا۟ عَبْدَنَا وَقَالُوا۟ مَجْنُونٌ وَازْدُجِرَ(۹)

پیش از آنان قوم نوح [نیز] به تکذیب پرداختند و بنده ما را دروغزن خواندند و گفتند دیوانه ای است و [بسی] آزار کشید(۹)

همانطور که به وضوح می بینید ازدجر از ریشه ی زجر است و ربطی به تبعید ندارد.

 

۳۵) جادوگران فرعون مسلمان شدند یا کفر ورزیدند؟
آیا شعبده بازان فرعون، مصریان به پیامبر خدا موسی ایمان آوردند (سوره ۷ آیه ۱۰۳-۱۲۶، سوره ۲۰ آیه ۵۶-۷۳، سوره ۲۶ آیه ۲۹-۵۱) یا تنها اسرائیلیان به موسی ایمان آوردند (سوره ۱۰ آیه ۸۲)؟

 

پاسخ: ایمان به حضرت موسی در چند مرحله بود در وهله‌ اول تنها  قوم و تبارش که افرادی ضعیف و اندک بودند؛

وهله‌ دوم پس از شکست جادوگران و تزلزل مردم نسبت به فرعون بود که جادوگران به او ایمان آوردند؛

و در مرحله سوم بود که بنی اسرائیل همه به او ایمان آوردند و قوم و لشکریان فرعون در دریا به عذاب الهی دچار شدند.

 

۳۶) آیا فرعون در لحظه مرگ توبه کرد؟
(سوره ۱۰ آیه ۹۰-۹۲) میگوید که فرعون وقتی در بستر مرگ قرار گرفت توبه کرد و بنابر این رستگار شد، اما (سوره ۴ آیه ۱۸) میگوید چنین چیزی نمیتواند اتفاق بیافتد.

 

پاسخ:این شبهه هم با مطالعه ترجمه ی آیات حل می شود،خداوند در آیات گفته شده می گوید که فرعون توبه کرد ولی ما توبه ی او را نپذیرفتیم بلکه فقط جسدش را آن هم برای عبرت دیگران به ساحل رساندیم.

 

۳۷) ابطال.
کلام خدا در درستی و عدالت کامل است، هیچ کسی نیست که بتواند کلام خدا را عوض کند (سوره ۶ آیه ۱۱۵) همچنین به (سوره ۶ آیه ۳۴) و (سوره ۱۰ آیه ۶۴) نگاه کنید. اما بعدا الله (یا محمد؟) تصمیم میگیرد که بعضی از آیات را با آیات «بهتر» عوض کند (سوره ۲ آیه ۱۰۶، سوره ۱۶ آیه ۱۰۱)؛ و این البته بخاطر نادانی افراد نیست که خدا را مجبور به اینکار کرده باشند.

 

پاسخ:در آیه ی اول خدا در مورد قرآن صحبت کرده که قابل تغییر نیست ولی در آیات بعد در مورد احکام صحبت کرده (کلمات معانی مختلفی دارد:احکام،سخنان،رسوم و (…

طبق آنچه گفته شد گاهی لازم است برای انتقال به یک جامعه ی تکامل یافته تر بعضی از قوانین تغییر کنند.

 

۳۸) راهنمای حقیقت؟

“بگو این الله است که بسوی حقیقت راهنمایی میکند، چه کسی بیشتر سزاوار دنبال روی است؟” (سوره ۱۰ آیه ۳۵) اما در واقع سزاوار بودن الله با (سوره ۱۴ آیه ۴) که میگوید “الله هرکس را که بخواهد هدایت میکند و هرکس را بخواهد گمراه میکند” زیر سوال میرود. ما از کجا بدانیم که از آن اشخاصی هستیم که خدا دوست داردمارا هدایت کند یا دوست دارد مارا گمراه سازد؟ یک مسلمان از کجا بداند از آن دسته افراد گمراه شده از طرف الله است یا از آن افراد هدایت شده.

 

پاسخ: اولاً احتمال دارد منظور از هرکس که بخواهد خواستن ما باشد نه خدا،یعنی اینکه خدا کسانی که خودشان هم طالب هدایت باشند را هدایت می کند.

ثانیاً خدا کسانی را که هدایت نمی کند را معرفی کرده:

إن الله لا یهدی القوم الظالمین

إنّ الله لا یهدی القوم الکافرین

إنّ الله لا یهدی القوم الفاسقین

إنّ الله لا یهدی من هو کذب کفّار ( دروغ پرداز ناسپاس )

إنّ الله لا یهدی من هو مسرف کذّاب ( افراطکار دروغزن )

إنّ الّذین کفروا و ظلموا لم یکن الله لیغفرلهم و لا لیهدیهم طریقا

إنّ الّذین ءامنوا ثمّ کفروا ثمّ ءامنوا ثمّ ازدادو کفراً لم یکن الله لیغفرلهم و لا لیهدیهم سبیلا

إنّ الّذین لایؤمنون بآیات الله لا یهدیهم الله و لهم عذاب ألیم

 

۳۹) مجازات زناکار چیست؟
۱۰۰ ضربه شلاق (زن و مرد) (سوره ۲۴ آیه ۲)، آنقدر آنها را در خانه نگاه دارید تا بمیرند (برای زنان) (سوره ۴ آیه ۱۵). اگر توبه کردند و اصلاح یافتند آنها را رها کنید (در مورد مرد) (سوره ۴ آیه ۱۶). (سوره ۲۴ آیه ۲) با دو آیه بعدی در تناقض است و مجازات برای زنان و مردان در (سوره ۴ آیه ۱۵-۱۶) متفاوت است در حالی که در سوره ۲۴ آیه ۲ برای هردو یکسان است.

 

پاسخ:آیه ی ۱۵ سوره ی نساء در مورد زنای محصنه(یعنی زن زنا کننده دارای همسر باشد و همسر او هم در دسترس باشد و در ضمن چهار نفر شاهد اگاه ماجرا را با تمام جزئیات بدون یک کلمه کم و کاست تعریف کنند) است و آیه ی ۱۶ در مورد زنای غیر محصنه و آیه ی دو در مورد مجازات اولیه زنا است.

پس طبق آیه ی ۲ سوره ی نور ابتدا ۱۰۰ ضربه شلاق به هر دو می زنیم و طبق آیه ی ۱۶ اگر زنای غیر محصنه بود در صورت توبه هر دو را رها می کنیم و در صورتی که زنا محصنه بود طبق آیه ی ۱۵ باید با آنان برخورد شود.

 

۴۰) چه کسی زیان گناهان را خواهد دید؟

قرآن میگوید هر کسی مسئولیت گناهان خود را بر عهده دارد (سوره ۱۷ آیه ۱۳-۱۵، سوره ۵۳ آیه ۳۸-۴۲)، اما قرآن یهودیان زمان محمد را برای گناهیی که اجدادشان ۲۰۰۰ سال پیش با ستایش گوساله طلاعی کرده اند محکوم میکند.

 

پاسخ:طبق همه ی آیات قرآن هر کس زیان کار خود را خواهد دید و به قول حافظ: گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

در این آیات هیچ اشاره ای به این نشده است که یهودیان به خاطر گناهان پدرانشان مجازات می شوند.

 

۴۱) آیا مسیحیان به بهشت وارد خواهند شد؟
(سوره ۲ آیه ۶۲) و(سوره ۵ آیه ۶۹) میگویند «آری» و(سوره ۵ آیه۷۲، تنها بعد از۳ آیه) و(سوره۳آیه ۸۵) میگوید «نه».

 

پاسخ: در سوره ی بقره آیه ی ۶۲ می خوانیم :در حقیقت، کسانى که [به اسلام‌] ایمان آورده، و کسانى که یهودى شده‌اند، و ترسایان و صابئان، هر کس به خدا و روز بازپسین ایمان داشت و کار شایسته کرد، پس اجرشان را پیش پروردگارشان خواهند داشت، و نه بیمى بر آنان است، و نه اندوهناک خواهند شد.

این آیه مربوط به مسیحیان و یهودیان قبل از اسلام است که به دین حق و پیامبر حق زمان خود ایمان آوردند و رستگار شدند.

اما خداوند در سوره ی آل عمران آیه ی ۸۵ می گوید:

و هر که جز اسلام، دینى [دیگر] جوید، هرگز از وى پذیرفته نشود، و وى در آخرت از زیانکاران است.

همچنین در ایه ی ۷۲ سوره ی مائده آمده است:

آنان که گفتند: خدا همان مسیح، فرزند مریم است، یقیناً کافر شدند و حال آنکه مسیح گفت: اى بنى‏ اسرائیل! خداى یکتا را که پروردگار من و پروردگار شماست بپرستید، مسلماً هر کس به خدا شرک ورزد، بیتردید خدا بهشت را بر او حرام کند، و جایگاهش آتش است، و براى ستمکاران هیچ یاورى نیست.

جمع این آیات و آیات قبل ما را به این نتیجه می رساند با آمدن اسلام سایر ادیان باطل شده و لذا کسانی که پیام اسلام به انان رسیده و حقانیت اسلام را فهمیده اند در صورت لجاجت جزو زیانکارانند.

آن هایی که دین مسیحیت را تحریف کردند و گفتند مسیح خداست هم کافرند و بهشت بر آن ها حرام است.

اما آن هایی که پیام اسلام به آن ها نرسیده و مسیحی یا یهودی اند هم به خاطر اعتقاد به خدا و روز قیامت و انجام عمل صالح رستگارند.

پس فقط آندسته از مسیحیانی به بهشت نمی روند و حتماً جهنمی اند که با آگاهی از حقانیت اسلام در صدد لجاجت برآمده و به آن نگرویدند و آن دسته ای که بعد از حضرت مسیح این عقیده ی باطل را به وجود آوردند که عیسی خداست.

 

۴۲) تنها خدا میداند یا بعضی از انسانها هم میدانند؟ مشخص یا غیر قابل درک؟

«قرآن به زبان عربی روشن است» (سوره ۱۶ آیه ۱۰۳) اما «هیچ کس نمیداند تفسیر آن چیست جز الله» (سوره ۳ آیه ۷). و انسانهای اهل فهم نیز میدانند (سوره ۳ آیه ۷).

 

پاسخ:

آیه ی ۷ آل عمران:

وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فىِ الْعِلْمِ (وحال آنکه تفسیر واقعى و حقیقى آنها را جز خدا نمى‏داند. و استواران در دانش)

شما ممکن است فرازی از قرآن را مطالعه کنید و هیچ چیز از آن را در نیابید مثلا:

وَ إِذْ قُلْنا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحاطَ بِالنَّاسِ وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتی‏ أَرَیْناکَ إِلاَّ فِتْنَهً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَهَ الْمَلْعُونَهَ فِی الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَما یَزیدُهُمْ إِلاَّ طُغْیاناً کَبیراً (۶۰) اسراء

و آن گاه که تو را گفتیم: پروردگارت بر همه مردم احاطه دارد. و آنچه در خواب به تو نشان دادیم و داستان درخت ملعون که در قرآن آمده است چیزى جز آزمایش مردم نبود. ما مردم را مى ‏ترسانیم ولى تنها به کفر و سرکشیشان افزوده مى‏ شود زبان عربی سلیس است و هیچ مشکل نگارشی در متن نیست امّا منظور درک نمی شود .

آیه ۷ سوره مبارکه آل عمران :

هُوَ الَّذِی أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَٰبَ مِنْهُ ءَایَٰتٌ مُّحْکَمَٰتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَٰبِ وَأُخَرُ مُتَشَٰبِهَٰتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَٰبَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَهِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِیلِهِ وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّٰسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ کُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُواالْأَلْبَٰبِ* به نام خداوند رحمتگر مهربان . اوست کسی که این کتاب [=قرآن] را بر تو فرو فرستاد پاره ای از آن آیات محکم [=صریح و روشن] است آنها اساس کتابند و [پاره ای] دیگر متشابهاتند [که تاویل پذیرند] اما کسانی که در دلهایشان انحراف است برای فتنه جویی و طلب تاویل آن [به دلخواه خود] از متشابه آن پیروی می کنند با آنکه تاویلش را جز خدا و ریشه داران در دانش کسی نمی داند [آنان که] می گویند ما بدان ایمان آوردیم همه [چه محکم و چه متشابه] از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان کسی متذکر نمی شود(۷)

مراد از « آیات محکمات » آیاتی است که مفهوم آن به قدری روشن است که جای گفتگو و بحث در آن نیست ، آیاتی همچون « قل هو الله أحد ، بگو اوست خدای یگانه » ، « لیس کمثله شیء ، هیچ چیز مانند او نیست » ، « الله خالق کلّ شی ء ، خداوند آفریننده  و آفریدگار همه چیز است . » و هزاران آیه مانند آنها درباره عقاید و احکام و مواعظ ، همه ازمحکمات می باشند.

اما « آیات متشابه » یعنی آیاتی که معانی آن در نگاه ظاهری معناهای متعددی دارد. برای نمونه آیات متشابه ، قسمتی از آیات مربوط به صفات خدا و چگونگی معاد را میتوان ذکر کرد ، مانند « ید الله فوق أیدیهم ، دست خدا بالای دستهای آنها است » که درباره قدرت خداوند می باشد، « و الله سمیع علیم ، خداوند شنوا و دانا است » که اشاره به علم خدا است ، « و نضع الموازین القسط لیوم القیامه ، ترازوهای عدالت را در روز رستاخیز قرار می دهیم » که درباره وسیله سنجش اعمال سخن می گوید بدیهی است نه خداوند دست ( به معنی عضو مخصوص ) دارد و نه گوش . نه ترازوی سنجش اعمال ، شبیه ترازوهای ماست .

برای فهم آیات متشابه باید به راسخون در علم که در راس آن ها پیامبر وائمه قرار دارند مراجعه کنیم و اکنون که خود ائمه و پیامبر حضور فیزیکی قابل درک برای ما ندارند ما از احادیث وروایات آن ها کمک می گیریم.

 

۴۳) آیا فرعون غرق شد یا توسط اسرائیلیان نجات یافت؟

نجات یافت (سوره ۱۰ آیه ۹۲)، غرق شد (سوره ۲۸ آیه ۴۰، سوره ۱۷ آیه ۱۰۳، سوره ۴۳ آیه ۵۵).

 

پاسخ:در سوره ی یونس آیه ی ۹۲ آمده است: امروز تو را با زره [زرین] خودت به بلندى [ساحل] مى‏افکنیم تا براى کسانى که از پى تو مى‏آیند عبرتى باشد و بى‏گمان بسیارى از مردم از نشانه ‏هاى ما غافلند.

در این ایه آمده است که فرعون پس از هلاک شدن بدنش نجات می یابد آن هم برای عبرت مردم.

جالب است که در همین آیه یکی از معجزت خداوند آشکار می شود.(کلیک کنید)

 

۴۴) فرعون کی فرمان قتل پسرهای خردسال را داد؟

وقتی موسی پیامبر بود و در مورد خدا برای فرعون صحبت کرد (سوره ۴۰ آیه ۲۳-۲۵) یا وقتی موسی یک نوزاد بود (سوره ۲۰ آیه ۳۸-۳۹).

 

پاسخ: فقط کافیست نگاهی به ترجمه آیات بیندازیم،فرعون دوبار دستور قتل پسران را داد بار اول هنگامی که کاهنان خواب او را به آمدن موسی تعبیر کردند که دستور داد تمام نوزادان پسر را بکشند و بار دوم پس از دعوت موسی به پرستش خداوند که فرعون دستور داد تمام پسران کسانی که به او ایمان آورده اند را بکشید.

 

۴۵) کی و چگونه ایمانها مشخص میشود؟

“در آن شب فرشتگان و روح به فرمان پروردگارشان برای انجام دادن کارها نازل میشوند.” (سوره ۹۷ آیه ۳-۴). “ما آنرا در مبارک شبی نازل کردیم، ما بیم دهنده بودیم.” شب قدر برای مسلمانان شب مقدسیست، شبیست که در آن همه چیز در مورد حیات و مرگ و… مشخص میشود. اعتقاد مسلمانان بر این است که هر چیزی که قرار است در طول سال اتفاق بیافتد در این شب توسط الله بر روی الواحی نوشته میشوند. این اعتقاد مسلمانان با (سوره ۵۷ آیه ۲۲) که میگوید “هیچ مصیبتی به مال یا جانتان نرسد مگر پیش از آنکه بیافرینیمش، در کتابی نوشته شده است. و این بر خدا آسان است.” در تضاد است. این آیه در واقع میگوید که قبل از اینکه کسی خلق شده باشد سرنوشت افراد در الواحی نزد خداوند ثبت شده است و این نیز خود با (سوره ۱۷ آیه ۱۳) “کردار نیک و بد هر انسانی را چون طوقی به گردنش آویخته ایم. و در روز قیامت برای او نامه ای گشاده بیرون آوریم تا در آن بنگرد.” که به این معنی است که افراد خود مسئول آن کاری که انجام میدهند و اتفاقی که برای آنها می افتد هستند.

 

پاسخ: خداوند قبل از آفرینش هر کسی می داند که او چه می کند و چه تصمیماتی می گیرد و چه سرنوشتی دارد اما دانستن خدا منافاتی با اراده ی ما ندارد و این به این معناست که خدا می داند ما چه چیزی را اراده خواهیم کرد نه اینکه اراده ی ما بر ما تحمیل شده باشد.

در مورد اینکه در شب قدر سرنوشت ها تعیین می شوند هم منظور این نیست که ضلالت و گمراهی و سرانجام یک فرد رقم بخورد بلکه در شب قدر برای مثال اگر فردی قرار است در آینده به مسافرتی برود که در آن تصادف کند خدا به واسطه ی اعمال او در شب قدر ممکن است راه دیگری جلوی پای او بیندازد تا او از آن خطر ایمن بماند ولی درنهایت همه چیز به اراده ی ما بستگی دارد و آنچه که در شب قدر مشخص می شود راه هایی است که جلوی ما قرار می گیرد و مقدماتی است که ما را به خیر وخوبی می کشاند یا برعکس ما را از نعمت ها وخوبی ها دور می کند و انتخاب این راه ها به عهده ی ماست.

البته بحث در این مورد زیاد است و در این مطلب نمی توان به آن پرداخت.

 

۴۶) شراب، خوب یا بد؟
شراب و… از کارهای شیطان هستند (سوره ۵ آیه ۹۰) ولی در بهشت جوی هایی از شراب (سوره ۴۷ آیه ۱۵ و سوره ۸۳ آیه ۲۲ و ۲۵) جاری هستند. چگونه کارهای شیطان به بهشت راه یافته اند؟

 

پاسخ: شراب دنیایی مستی آور است و عقل را ذایل می کند و انسان را از یاد خدا باز می دارد اما شرابی که در بهشت است این ویژگی ها را ندارد پس شراب در دنیا به سبب مضراتش پلید است و در بهشت به دلیل نداشتن این مضرات و داشتن فواید بیشتر مبارک است.

 

۴۷) اخبار خوب مجازات دردناک؟
مسلماً خبر دادن به کسی در مورد شکنجه و مجازات شدنش خبر خوبی نیست، ولی قرآن ادعا میکند که خبر شکنجه دردناک خبر خوبی است (سوره ۳ آیه ۲۱، سوره ۸۴ آیه ۲۴، سوره ۴۵ آیه ۸، سوره ۳۱ آیه ۷، سوره ۹ آیه ۳۴، سوره ۹ آیه ۳ و سوره ۴ آیه ۱۳۸).

 

پاسخ: کلمه ی بشارت که در آیات قرآن به کار رفته است در زبان عربی فقط به معنای خبر خوب نیست بلکه برای خبر بد هم به کار می رود.

 

۴۸) آیا مسلمانان به دوزخ می روند؟

سوره ۱۹ آیه ۷۱ میگوید تمامی مسلمانان به جهنم خواهند رفت (حد اقل برای مدتی) اما در جاهای دیگر ادعا میکند کسانی که در جهاد کشته میشوند مستقیم به بهشت میروند.

 

پاسخ: کافیه نگاهی به آیات قبل از این آیه بیندازیم تا بفهمیم که این آیه مربوط به مسلمانان نیست.

ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن کُلِّ شِیعَهٍ أَیُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَنِ عِتِیًّا

ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِینَ هُمْ أَوْلَى بِهَا صِلِیًّا

وَإِن مِّنکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَى رَبِّکَ حَتْمًا مَّقْضِیًّا

آنگاه از هر دسته‏اى کسانى از آنان را که بر [خداى] رحمان سرکش‏تر بوده‏اند بیرون خواهیم کشید

پس از آن به کسانى که براى درآمدن به [جهنم] سزاوارترند خود داناتریم

و هیچ کس از شما نیست مگر [اینکه] در آن وارد مى‏گردد این [امر] همواره بر پروردگارت حکمى قطعى است

 

۴۹) آیا مسیح در بهشت خواهد سوخت؟

مسیح به سوی الله برخاسته است (سوره ۴ آیه ۱۵۸)، در کنار او قرار گرفته است (سوره ۳ آیه ۴۵ )اما با توجه به اینکه میلیونها مسیحی خدا را میپرستند، قرآن میگوید تمام آنهایی که در کنار الله کسی را میپرستند به اضافه کسی که مورد پرستش قرار میگیرد در جهنم خواهد سوخت (سوره ۲۱ آیه ۹۸)

 

پاسخ: خدا در این ایه از  ما تعبدون استفاده کرده که این کلمه در عربی فقط برای موجودات فاقد عقل است و بنابراین این آیه در مورد خدایان چوبی وسنگی است.

 

۵۰) اجنه و انسانها برای پرستش بوجود آمدند یا برای دوزخ؟

فقط برای خدمت و پرسیتش خدا بوجود آمده اند (سوره ۵۱، آیه ۵۶) اما بسیاری از آنها برای جهنم ساخته شده اند (سوره ۷ آیه ۱۷۹)

 

پاسخ:همانطور که در متن شبهه آمده است بسیاری از آن ها و نه همه ی آنها..و این بسیاری همان کسانی اند که کفر می ورزند و از ولایت خدا خارج می شوند و ولایت شیطان را می پذیرند،پس خدا همه را برای عبادت خلق کرده اما بسیاری سرکشی می کنند و شایسته ی جهنم می شوند.

 

۵۱) پدر مسیح کیست؟

توضیح این تناقض در یک سطر میسر نیست

 

پاسخ:قرآن در این مورد هیچ تناقضی ندارد.

 

۵۲) بوجود آوردن و بی نیاز بودن؟

یک تناقض داخلی برای اشتباه در انتخاب کلمات مناسب.

 

پاسخ:نویسنده ی شبهه بهتره اول تکلیفش را با خودش روشن کند.

 

۵۳) آیا الله میتوانست یک فرزند داشته باشد؟

سوره (۳۹ آیه ۴) تایید میکند و (سوره ۶ آیه ۱۰۱) احتمال این کار را رد میکند

 

پاسخ: خداوند می گوید:

لَّوْ أَرَادَ اللَّهُ أَن یَتَّخِذَ وَلَدًا لاَّصْطَفَى‏ مِمَّا یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ  سُبْحَنَهُ  هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ(۴) زمر

اگر [بر فرض محال‏] خدا مى‏خواست براى خود فرزندى بگیرد، همانا از میان آفریده‏هایش آنچه را خودش مى‏خواست برمى‏گزید [نه اینکه شما براى او انتخاب کنید] منزّه است او [از آنکه براى او فرزندى باشد] اوست خداى یگانه و قهّار

این خطاب به کسانی است که افرادی را پسرخدا تعیین می کند و خدا به آنان می گوید گرچه من پسری ندارم و نخواهم داشت واین احتمال مردود است اما اگر بخواهم پسری داشته باشم،هزاران بنده دارم که میتوانم از آنان یکی را به عنوان پسر انتخاب کنم نه اینکه شما برای من انتخاب کنید.

 

۵۴) آیا مسیح مرده بود؟

(سوره ۳ آیه ۱۴۴) میگوید تمام پیامبران قبل از محمد مرده اند، اما (سوره۴آیه ۱۵۸) میگوید مسیح به سوی خدا برخاست.

 

پاسخ:

همان طور که مشاهده می شود در آیه ی ۱۴۴ آل عمران گفته نشده که همه پیامبران فوت شده اند گفته گذشته اند و این به این معنی است که زمانشان سر آمده و دوره ی آن ها تمام شده و از قومشان فاصله گرفتند

حتی اگر فرض بگیریم که این گذشتن به معنی در گذشتن است باز هم مقصود گوینده شبهه را تامین نمی کند زیرا آمده:

و محمّد جز فرستاده‏اى از سوى خدا که پیش از او هم فرستادگانى [آمده و] گذشته‏اند، نیست

فرموده فرستادگانی آمده و گذشته اند، و نفرموده همه ی فرستادگانی که آمده اند گذشته اند.

 

۵۵) یک خالق یا چند خالق؟

قرآن در دوجا اعلام میکند که “الله بهترین خالق هاست” (سوره ۲۳ آیه ۱۴ و سوره ۳۷ آیه ۱۲۵) و این به این معنی است که غیر از الله خالق های دیگری نیز وجود دارند اما در عین حال خیلی جاها ادعا میکند “الله خالق همه چیز است”(سوره ۳۹ آیه ۶۲)، اگر خالق همه چیز الله است آنگاه دیگر خالق دیگری نمیتواند وجود داشته باشد

 

پاسخ:به جز خدا خالقان دیگری هم هستند،انسان در تصورش میتواند چیزهایی زیادی را خلق کند،یک نویسنده می تواند یک رمان را خلق کند و یک شاعر می تواند یک قطعه ی ادبی را خلق کند،یک مجسمه ساز میتواند یک مجسمه را خلق کند اما همه ی این ها سرچشمه اش خداست،پس خدا خالق همه چیز است وبهترین خالق هاست

 

۵۶) از همه نژادها یا از نژاد ابراهیم؟

(سوره ۲۹ آیه ۲۷) اشاره میکند که تمام پیامبران از تخم و ترکه ابراهیم بوده اند. اما (سوره ۱۶ آیه ۳۶) میگوید الله از میان همه ملتها مردمانی را به پیامبری برانگیخته است.

 

پاسخ:در آیه ی اول گفته شده که خداوند پیامبری را در نسل ابراهیم قرار داد و نه اینکه همه ی پیامبران از نسل ابراهیم بودند،چنانکه پیش از حضرت ابراهیم و در زمان او پیامبران دیگری از نژادها و قوم های دیگر بوده اتد.

 

۵۷) ازدواج با زنان فرزندخوانده؟

مسلمانان میتوانند با زنان فرزندخوانده هایشان که از فرزندخوانده هایشان طلاق گرفته اند ازدواج کنند (سوره ۳۳ آیه ۳۷) اما مسلمانان نمیتوانند پسری را به پسرخواندگی بگیرند (سوره ۳۳ آیه ۴-۵).

پاسخ:خداوند نگفته است که مسلمانان نمی توانند پسری را به فرزندخواندگی  بگیرند بلکه فقط گفته است پسر خوانده ها  پسرهای شما نیستند و این به خاطر این است که در آن زمان اعراب اسم پسر را همراه اسم پدر می گفتند برای مثال:علی بن ابی طالب  و این آیه به عرب ها می گوید اگر پسری را به فرزند خواندگی گرفتید او را با اسم خودتان خطاب نکنید.

 

۵۸) آیا پیامبری برانگیخته نشده اند مگر از نژاد هر قوم؟

قرآن میگوید برای هر مردمی پیامبری از میان خودشان برانگیخته ایم (سوره ۱۴ آیه ۴) و (سوره ۳۰ آیه ۴۷)، اما هم منابع اسلامی هم منابع دیگر سامی (مسیحی و یهودی) هردو بر سر این که یونس از قومی دیگر بود توافق نظر دارند

 

پاسخ:در یکی از این آیات گفته شده هر پیامبری را به  زبان قومش فرستادیم و در آیه ی دیگر هم گفته شده که پیامبرانی (و نه همه ی پیامبران) را به سوی قومشان فرستادیم.

بنابراین نیازی نبوده که حضرت یونس از قومی باشد که به سوی آن ها فرستاده شده بلکه فقط باید به زبان آنها صحبت می کرده.

 

۵۹) پیامبران میان اجنه و فرشتگان؟

الله تنها انسانها را به پیامبری بر می انگیزد (سوره ۱۲ آیه ۱۰۹ و سوره ۲۱ آیه۷-۸ و سوره ۲۵آیه ۲۰-۲۱)  اما گویا در میان اجنه و فرشتگان نیز پیامبرانی وجود دارند (سوره ۶ آیه ۱۳۰، سوره ۱۱ آیه ۶۹ و ۷۷، سوره ۲۲ آیه ۷۵ و …

 

پاسخ:رسول همیشه به معنای پیامبر نیست بلکه به معنای فرستاده است،در بعضی از آیات قرآن جبرئیل با عنوان رسول خوانده شده و این رسول به معنای فرستاده است و نه پیامبر.

و اما در آیه ی ۱۳۰ سوره ی انعام آمده:

[در قیامت خطاب مى‏رسد]: اى گروه جن و انس! آیا براى شما از جنس خودتان پیامبرانى نیامدند که همواره آیات مرا بر شما مى‏خواندند و شما را از دیدار امروزتان هشدار مى‏دادند؟ مى‏گویند: ما به زیان خود گواهى مى‏دهیم [که: آمدند، ولى ما تکذیبشان کردیم‏] و [جلوه‏هاى پر زرق و برق‏] زندگى دنیا آنان را فریفت، و [اکنون در این عرصه هول‏انگیز] به زیان خود گواهى مى‏دهند که [در دنیا] کافر بودند.

اگر دقت می کنیم خدا خطاب به جنیان و انسان ها می گوید پیامبرانی از شما امدند و نگفته که این پیامبران هم از جن و هم از انس هستند.به مثال زیر توجه کنید.

دانش آموزان دو کلاس در سالن مدرسه جمع اند مدیر می گوید کسانی از شما اخراج خواهند شد

آیا ممکن نیست که افراد اخراجی فقط از یک کلاس باشند؟

با توجه به آیات دیگر قرآن کریم در می یابیم که این انبیا از بشر بودند.

 

۶۰) چند شرق و چند غرب؟

یک شرق ویک غرب (سوره۲۶آیه۲۸)، دو شرق و دو غرب (سوره۵۵آیه۱۷) چندین شرق وچندین غرب (سوره۷۰آیه۴۰).

 

پاسخ:این شبهه ۱۴۰۰ سال پیش مطرح شد و همان زمان توسط امیرالمومنین(ع) پاسخ داده شد.

امام علی در جواب این شبهه فرمودند یک شرق و یک غرب جهت شرق و غرب است که یکی است و دو مشرق و دو مغرب به دلیل تفاوت محل طلوع و غروب در تابستان و زمستان است و مشارق و مغارب اشاره به متفاوت بودن محل مشرق و مغرب در جاهای مختلف است.

منبع : http://khodayemasih.blog.ir/

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*