پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » در حدیث پیامبر که فرمود : « أَنْتَ‏ مِنِّی‏ بِمَنْزِلَهِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى » علی (ع) از چه نظر مث

در حدیث پیامبر که فرمود : « أَنْتَ‏ مِنِّی‏ بِمَنْزِلَهِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى » علی (ع) از چه نظر مث

در حدیث پیامبر که فرمود : « أَنْتَ‏ مِنِّی‏ بِمَنْزِلَهِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى » علی (ع) از چه نظر مثل هارون است ؟

غدیر خم حادثه تفسیر نشده در تاریخ اسلام

رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم)  موظف بوده خلافت را پس از علی (علیه السلام) در ذریه حضرت علی (علیه السلام) تثبیت کند.

و برای بیان این امر موظف بوده بگوید نبوت و خلافت ازخاندان موسی ( علیه السلام ) پس از موسی (علیه السلام) به ذریه هارون منتقل شده من هم موظف هستم خلافت را پس از خودم  و علی (علیه السلام) به ذریه علی ( علیه السلام ) منتقل سازم.

رسول خدا برای بیان این هدف موظف بوده بگوید : علی  هارون  من است ، اما درچه چیزی علی شبیه هارون است؟ در اینکه وارث خلافت من ذریه  علی است، همان طوری که وارث نبوت و خلافت موسی ذریه هارون بوده است . منتها هارون قبل از موسی وفات کرد ، نه خلیفه موسی شد و نه وارث موسی ، ولی علی (علیه السلام) قبل از ذریه خود هم خلیفه شد و هم وارث .

عایشه از این جریان با خبر شد، پیش ابوبکر رفت و گفت پدر جان !  من اگر حتی  صاحب فرزند هم بشوم ، باز،گویا خلافت به فرزند من نخواهد رسید! چون رسول خدا  با گفتن :

« انت منی بمنزله هارون من موسی » میخواهد بگوید وارث خلافت اسلامی ذریه علی است کما اینکه وارث نبوت و خلافت موسی ذریه هارون بوده است .

لذا ابوبکر از رسول خدا پرسید: مگر خانه نبوت خانه فاطمه است؟ رسول خدا فرمود:

خانه فاطمه از بهترین خانه های نبوت است.

جبرئیل(علیه السلام)در روز غدیر خم نازل شد وگفت: باید انتقال خلافت  ازخانه ی موسای اسلام به خانه ی هارون اسلام اعلام شود و به صراحت اعلام شود، بحث تنها خلافت علی

 ( علیه السلام ) نیست بحث اصلی انتقال خلافت به ذریه علی است.

رسول خدا فرمود : خداوند فرموده : از این جهت علی هارون من است که خلافت از خانه ی من به خانه ی او و به ذریه مشترک بین من و او منتقل شده است.

پس هارون نه پس از موسی خلیفه شد ، و نه وارث ، بلکه ذریه هارون بود که وارث نبوت و خلافت شد. لذا پیام اصلی و اساسی حدیث منزلت و حادثه غدیر خم بیان انتقال خلافت به ذریه علی است منتهی پس از علی (علیه السلام) ، نه فقط اعلام خلافت علی (علیه السلام). لذا عید غدیر خم عید خلافت ۱۲ امام است ، نه فقط خلافت علی (علیه السلام).

عید ذریه است نه عید شخص، فقط.

لذا جنگ عایشه با علی در باطن سر خلافت ذریه بوده و عایشه حضرت زهرا (علیها السلام) را رقیب خود تلقی می کرده است .

لذا حدیث کساء بیان کننده تفکیک و مرز بندی بین خانه غیر وارث ( زوجات النبی ) ، و وارث (پنج تن آل کسا) بوده است و چون خمس و فدک مخصوص خاندان وارث خلافت بوده فقط برای پنج تن حلال بوده است.

این عمر بوده است که با تبریک گفتن به علی (علیه السلام) به خاطر مولای مومنین شدن می خواسته  افکار عمومی  را از خلافت ذریه علی ( علیه السلام ) منحرف سازد ، و منحرف هم ساخت . در غدیر خم رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) سخن از ثقلین فرمود سخن  از امامت ۱۲ امام قریشی به میان آورد، سخن از عترت به میان آورد، سخن از علی تنها نبود، سخن از وراثت ابدی گفت. لذا حدیث غدیر کاملا تفسیر نشده است.

منبع : http://moosavizanjani.blogfa.com/

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*