چهل حدیث از پیشوایان معصوم در ارتباط با حضرت حجّه بن الحسن العسکری(قسمت سوّم)
(۲۹)
عن أبىبصیر و محمّدِبْنِ مُسلِمْ قالا: سَمِعْنا أَباعَبْدَاللَّهِعلیهالسلام یَقُولُ: لایَکُونُ هذَا الْأَمْرُ حتّى یَذْهَبَ ثُلْثَا النّاسِ، فَقیلَ لَهُ: فَإِذا ذَهَبَ ثُلْثا النّاسِ فَما یَبقى؟ فَقالَعلیهالسلام: أَماتَرضَوْنَ أَنْ تَکُونُوا الثُّلثَ الْباقى۳۴؟
ابوبصیر و محمّدبن مسلم گفتند: از حضرت صادقعلیهالسلام شنیدیم که مىفرمودند: تا دو سوّم مردم از بین نروند، امر ظهور واقع نشود؟ خدمتش عرضه شد: وقتى دو سوّم مردم از بین بروند چه باقى مىماند؟ فرمودند: دوست ندارید شما -جزء- یک سوّم باقیمانده باشید؟
* یکى از نشانههاى زمان ظهور آن است که دو سوّم مردم آن زمان با جنگ و بیمارى از بین بروند.
(۳۰)
عن سُلَیْمانَبْنِ خالِد قال: سَمِعْتُ أَباعَبْدِاللَّهِعلیهالسلام یَقُولُ: قُدّامَ الْقائَمِ مَوْتَتانِ: مَوْتٌ أَحْمَرٌ و موتٌ أبْیَضٌ، حتّى یَذْهَبَ مِنْ کُلِّ سِبْعَهٍ خَمْسَهٌ. الْموتُ الْأحْمَرُ: السَّیْفُ، وَ الْمَوْتُ الْأبْیَضُ: الطّاعُون۳۵ .
سلیمانبن خالد گفت: از حضرت صادقعلیهالسلام شنیدم که مىفرمودند: پیش از -ظهور حضرت- قائم دو نوع مرگ پیش خواهد آمد: مرگ سرخ و مرگ سفید. تا این که پنج هفتم مردم بمیرند. مرگ سرخ ، شمشیر است؛ و مرگ سفید، طاعون.
(۳۱)
عنِ الْمُعَلَّىبنِ خُنَیْس، عن أبىعبداللَّهعلیهالسلام قال: إِنّ أَمْرَ السُفیانی مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتومِ، وَ خُرُوجُهُ فی رَجَب۳۶ .
معلّىبن خنیس از حضرت صادقعلیهالسلام نقل کرد که آن حضرت فرمودند: خروج سفیانى از امور قطعى است، و خروج او در ماه رجب خواهد بود .
* سفیانى به عثمانبن عنبسه گفته مىشود که از نسل ابوسفیان ملعون است. او مظهر و جرثومه ناپاکى و تجاوز و ظلم است.
* از نشانههاى حتمى ظهور حضرت مهدىعلیهالسلام آن است که پیش از قیام حضرتش سفیانى خروج خواهد کرد.
(۳۲)
عن أبیحَمْزهِ الثّمالی قال: قلتُ لأبیعبدِاللَّهِعلیهالسلام: إنّ أباجعفرعلیهالسلام کانَ یقول: إنَّ خروجَ السُّفیانى مِنَ الْأمْرِ الْمَحْتومِ؟ قال (لی): نَعَمْ، و اخْتلافُ وُلْدِ الْعَبّاسِ مِنَ الْمَحْتُومِ، وَ قَتْلُ النّفْسِ الزّکیّهِ مِنَ الْمَحْتُومِ، وَ خُرُوجُ الْقائِمِعلیهالسلام مِنَ الْمَحْتُومِ. فَقُلْتُ لَهُ: کَیْفَ یَکُونُ (ذلک) النّداءُ؟ قال: یُنادى مُنادٍ مِنَ السّماءِ أَوّلَ النَّهارِ: أَلا إِنَّ الْحَقَّ فی علیٍّ و شیعتِهِ، ثمّ ینادی إبلیس لَعَنَهُ اللَّهُ فی آخِرِ النّهار: أَلا اِنَّ الْحَقَّ فِی السُّفْیانیّ و شیعَتِهِ، فَیَرْتابُ عِنْدَ ذلِکَ الْمُبْطِلُونَ۳۷ .
ابو حمزه ثمالى گفت: به حضرت صادقعلیهالسلام عرضه داشتم: باقر العلومعلیهالسلام مىفرمودند: خروج سفیانى از امور حتمى است. فرمودند: آرى. و اختلاف فرزندان عبّاس و کشته شدن نفس زکّیه و خروج قائم -آل محمّدعلیهمالسلام- نیز از امور قطعى است. عرضه داشتم. ندا – ى آسمانى – چگونه است؟ فرمودند: یک منادى در اوّل روز از آسمان فریاد بر مىآورد که آگاه باشید حق در – میان – علىعلیهالسلام و شیعیان اوست. سپس در پایان همان روز شیطان (لعنه اللَّه علیه) ندا مىکند: با خبر باشید که حق در -میان- سفیانى و پیروان اوست. در چنین وقتى آنان که بر باطلند به تردید مىافتند .
* از نشانههاى حتمى پیش از ظهور امام زمانعلیهالسلام نداى آسمانى است. صبح منادى فریاد بر مىآورد که حق با على علیهالسلام و پیروان اوست، و عصر همانروز شیطان بانگ برمىآورد که حق با سفیانى و طرفداران اوست. و هرگز از یاد نبریم که پیامبر اکرمصلى الله وعلیه وآله فرمودهاند: -همیشه و در همه جا- »الْحقُّ مَعَ عَلىٍّ وَ عَلىٌّ مَعَ الْحَقِّ – حق با على و على با حق است« و هرگز از هم جدا نخواهند شد.
(۳۳)
عن أبیبصیر، عن أبیعبدِاللَّهِعلیهالسلام قال: تَنْکَسِفُ الشّمْسُ لِخَمْسٍ مَضَیْنَ مِنْ شَهْرِ رَمَضان قَبْلَ قیامِ الْقائِمِعلیهالسلام۳۸ .
ابوبصیر گفت: امام صادقعلیهالسلام فرمودند: پیش از قیام قائم -آل محمّدعلیهمالسلام- خورشید در روز پنجم ماه رمضان خواهد گرفت .
* دروغگویانى که مدّعى مهدویّت هستند، نشانههاى قطعى پیش از ظهور را چگونه توجیه مىکنند؟
(۳۴)
عن أبیبصیر، عن أبیعبدِاللَّهِ علیهالسلام قال: کُلُّ رایَهٍ تُرفَعُ قَبلَ قیامِ الْقائِم، فَصاحبُها طاغوت یُعْبَدُ مِنْ دُونِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ۳۹ .
ابوبصیر گفت: حضرت امام صادقعلیهالسلام فرمودند: هر پرچمى که -به علامت قیام- قبل از قیام قائم آل محمّدعلیهمالسلام برافراشته شود صاحب آن پرچم طاغوت است که غیر خداى عزّ و جلّ مورد پرستش واقع مىشود .
* امام زمانعلیهالسلام با پرچم پیامبر اکرمصلى الله وعلیه وآله و شمشیر حضرت علىعلیهماالسلام قیام مىکند.
* بر افراشتن پرچم به معناى جنگ به راه انداختن است؛ و این امر اختصاص به امام زمان حضرت مهدىعلیهالسلام دارد.
* شیعیان مجاز نیستند همراه کسى که قیام کرده همچون زید قیام کنند، گرچه قیام کننده مردم را به امام زمانعلیهالسلام دعوت کند. زیرا امامان معصوم ما علیهمالسلام فرمودهاند که ما از او راضى نیستیم، چون امر ما را اطاعت نمىکند.
(۳۵)
عن هِشامِبنِ سالِمٍ، عن أبیعبدِاللَّهعلیهالسلام قال: یَقُومُ الْقائِمُ و لَیْسَ لِأَحَدٍ فی عُنُقِهِ عَهْدٌ و لا عَقْدٌ و لا بَیْعَهٌ۴۰ .
هشام بن سالم گفت: حضرت صادقعلیهالسلام فرمودند: قائمعلیهالسلام قیام مىکند در حالىکه هیچکس بر گردن او نه پیمانى دارد و نه قراردادى و نه بیعتى .
* در زمان ظهور حضرت مهدىعلیهالسلام هیچ امرى مانع اجراى عدالت و سرکوبى ستمگران و نابودى کافران و مشرکان و منافقان نمىشود.
* امام زمانعلیهالسلام با هیچ فردى پیمان نبسته که او را در ظلم و جورش مهلت دهد، و با حاکمى بیعت نکرده که در حکومت او قیام نکند.
(۳۶)
عن أَبانِبنِ تَغْلِب قال: قال أبوعبدِاللَّهعلیهالسلام: أوّلُ مَنْ یُبایِعُ الْقائِمَعلیهالسلام جبرئیل، یَنْزِلُ فی صُورَهِ طَیْرٍ أَبْیَضٍ فَیُبایِعُهُ، ثُمَّ یَضَعُ رِجْلاً عَلى بَیْتِ اللَّهِ الْحَرامِ وَ رِجْلاً عَلى بَیْتِ الْمُقَدَّس ثُمّ یُنادی بصوت طَلِقٍ تَسْمَعُهُ الْخَلائِقُ «أتى أمرُاللَّهِ فَلاتستعجلوه۴۱».۴۲
ابان بن تغلب گفت: حضرت صادقعلیهالسلام فرمودند: نخستین کسى که با قائم -آل محمّدعلیهمالسلام- بیعت مىکند، جبرئیل -فرشته مقرّب خداوند- است که به شکل پرندهاى سفید از آسمان فرود مىآید و با آن -حضرت- بیعت مىکند. پس از آن -جبرئیل- یک پاى خود را بر بیت اللَّه الحرام و پاى دیگر را بر بیت المقدس مىگذارد و با صدایى آشکار که تمامى مخلوقات بشنوند ندا مىدهد: «فرمان خدا رسید، براى آن شتاب مکنید».
* همه مخلوقات در انتظار وعده پیروزى حق بر باطلند.
* فرشتگان الهى در انتظار ظهور امام زمانعلیهالسلام مىباشند تا امر خدا بر همه چیز غلبه کند.
(۳۷)
عن أبانِبنِ تَغْلِب قال: قال أبوعبدِاللَّهعلیهالسلام: کَأَنّى أَنْظُرُ إلَى الْقائِمِعلیهالسلام على ظَهْرِ النّجَفِ، فَإذَا اسْتَوى عَلى ظَهْرِ النَّجَفِ رَکِبَ فَرَساً أَدْهَمَ أَبْلَقَ، بَیْنَ عَیْنَیْهِ شِمْراخٌ ثُمَّ یَنْتَفِضُ بِهِ فَرَسُهُ، فَلایَبْقى أَهْلُ بَلْدَهٍ إلاّ وَ هُمْ یَظُنُّونَ أَنَّهُ مَعَهُمْ فی بِلادِهِمْ، فَإِذا نَشَرَ رایَهَ رَسُولِ اللَّهِصلى الله وعلیه وآله اِنْحَطّ إلَیْهِ ثَلاثَهُ عَشَرَ أَلْف مَلَکٍ و ثلاثهُ عَشَرَ مَلَکاً کُلُّهُم یَنتَظِرُ الْقائِمَعلیهالسلام، وَ هُمْ الّذینَ کانُوا مَعَ نُوحٍعلیهالسلام فِى السّفینَهِ وَ الَّذینَ کانوا مع إبراهیمَ الْخَلیلِعلیهالسلام حَیْثُ اُلْقِىَ فِىالنّارِ، وَ کانُوا معَ عیسىعلیهالسلام حَیْثُ رُفِعَ، وَ أَرْبَعَهُ آلافٍ مُسَوِّمینَ و مُردِفینَ، ثَلاثَمأه و ثلاثَه عَشَرَ مَلَکاً یَوْمَ بَدْرٍ، وَ أَرْبَعَهُ آلاف مَلَکٍ الّذینَ هَبَطُوا یُریدُونَ القِتالَ مَعَ الْحُسَیْنبنِ عَلىٍّ علیهماالسلام فَلَمْیُؤْذَنْ لَهُمْ فَصَعَدُوا فِىالْإسْتیذانِ وَ هَبَطُوا وَ قَدْ قُتِلَ الْحُسَیْنُعلیهالسلام. فَهُمْ شُعْثٌ غُبْرٌ یَبْکُونَ عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَیْنِعلیهالسلام إلى یَوْمِ الْقِیامَهِ، وَ ما بَیْنِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیهالسلام إلَى السَّماءِ مُخْتَلَفُ الْمَلائِکَهِ۴۳ .
ابان بن تغلب گفت: حضرت صادقعلیهالسلام فرمودند: گویا که من قائمعلیهالسلام را در پشت شهر نجف مىبینم که چون بر نجف مسلّط شود بر اسب سیاهى که خالهاى سفید دارد و میان دو چشمش لکّه سفیدى است سوار مىشود. آن اسب او را به سرعت حرکت مىدهد و اهل هیچ شهرى نیست مگر آنکه گمان مىکنند آن حضرت با آنان و در شهر آنان است؛ و زمانى که پرچم رسول خداصلى الله وعلیه وآله را به اهتزاز در مىآورد سیزده هزار و سیزده فرشته از آسمان به سوى او فرود مىآیند ؛ فرشتگانى که همه چشم به راه قائمعلیهالسلام هستند آنان -همان فرشتگانى- هستند که با حضرت نوحعلیهالسلام در کشتى بودند؛ و همراه حضرت ابراهیم خلیلعلیهالسلام آنگاه که به آتش افکنده شد و همراه حضرت عیسىعلیهالسلام وقتى که به آسمان برده شد. و چهار هزار فرشته نشان دار که به ردیف پشت سر هم مىباشند. و سیصد و سیزده فرشتهاى که در جنگ بدر -همراه لشکر پیامبرصلى الله وعلیه وآله- بودند، و چهار هزار فرشتهاى که از آسمان فرود آمدند تا همراه سیّدالشّهداء حسین بن على علیهماالسلام نبرد کنند ولى به آنان اذن داده نشد و به آسمان بازگشتند تا از خدا اذن بگیرند امّا پس از آنکه فرود آمدند حضرت امام حسینعلیهالسلام کشته شده بود. پس آنان موى پریشان و غبار آلود در کنار قبر حضرت حسینعلیهالسلام تا روز قیامت گریه مىکنند ؛ و فاصله میان قبر حسینعلیهالسلام تا آسمان محل آمد و رفت فرشتگان الهى است .
* خداوند ولىّ خود حضرت بقیهاللَّهعلیهالسلام را اینگونه یارى مىکند. جنّ و انس و آسمان و زمین همه در اختیار خلیفه خدایند.
* به خواست و اراده خدا هر کس در هر جا هست امام زمانعلیهالسلام را در شهر خود مىبیند.
* در جایى که فرشتگان الهى کمر خدمت براى امام زمانعلیهالسلام بستهاند چه لطف بزرگى است در حقّ یاران حضرت که به توفیق خداوند بزرگ در رکاب حضرتش جهاد مىکنند.
(۳۸)
عن أبانبن تَغْلِب قال: قال أبوعبدِاللَّهعلیهالسلام: سَیَأْتی فی مَسْجِدِکُمْ ثَلاثَمائهٍ وَ ثَلاثَه عَشَرَ رَجُلاً -یعنى مسجد مکّه- یَعْلَمُ أَهْلُ مَکّهَ أَنَّهُ لَمْیَلِدْهُمْ آباؤُهُمْ وَ لا أَجْدادُهُمْ، عَلَیْهِمُ السُّیُوفُ، مَکْتُوبٌ عَلى کُلِّ سَیْفٍ کَلِمَهٌ تُفْتِحُ الْفَ کَلمَهٍ، فَیَبْعَثُ اللّهُ تَبارَکَ وَ تَعالى ریحاً فَتُنادى بِکُلِّ وادٍ: «هذَا الْمَهْدىُّ یَقضى بِقضاءِ داود و سُلَیمانعلیهماالسلام، (و) لایُریدُ عَلَیْهِ بَیِّنَهً۴۴».
ابان بن تغلب گفت: حضرت صادقعلیهالسلام فرمودند: بزودى سیصد و سیزده مرد به مسجد شما -بیت اللَّه الحرام- خواهند آمد. اهل مکّه مىدانند که آنان زاییده پدران و نیاکان آنان نیستند. شمشیرهایى بر آنان -حمایل- است که بر روى هر یک کلمهاى نوشته شده که هزار کلمه دیگر را مىگشاید. پس خداوند تبارک و تعالى بادى را بر مىانگیزد که به هر وادى ندا بر دارد: این است مهدى -آل محمّدعلیهمالسلام- که همچون داود و سلیمان قضاوت مىکند و از کسى شاهد و دلیلى نمىخواهد .
* ویژگیهاى خود حضرت مهدىعلیهالسلام از ولادت تا ظهور و آنچه پس از ظهور بدست آن وجود مقدّس اجرا مىشود همه دلالت بر آن دارد که امر او الهى است و به دست فرد و یا گروهى نمىباشد. هیچکس هیچگونه دخالتى در هیچ امرى از امور آن عزیز بهتر از جان را ندارد.
* وجود مقدّس امام زمانعلیهالسلام را نباید با هیچ پیامبر و وصىّ پیامبرى مقایسه کرد زیرا امر او امر دیگرى است.
(۳۹)
عن أبیبصیرٍ قال: سأَلَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْکُوفَهِ أباعبدِاللَّهعلیهالسلام: کَْم یَخْرُجُ مَعَ الْقائِمِعلیهالسلام؟ فَإِنَّهُمْ یَقُولُونَ: إِنَّهُ یَخْرُجُ مَعَهُ عِدَّهُ أَهْلِ بَدْرٍ ثَلاثمِائَهٍ وَ ثَلاثَهَ عَشَرَ رَجُلاً، قال: وَ ما یَخْرُجُ إلاّ فى أُولى قُوّهٍ، وَ ما تَکُونُ أُولُوا الْقُوَّهِ أَقَلَّ مِنْ عَشْرَهِ آلافٍ۴۵ .
ابوبصیر گفت: مردى از اهل کوفه از حضرت صادقعلیهالسلام پرسید: چند نفر همراه قائمعلیهالسلام قیام خواهند کرد؟ – عدّهاى – مىگویند: همراهان حضرت به اندازه اهل بدر، سیصد و سیزده نفر از مردانند. – حضرت – فرمودند: قیام نمىکند مگر در میان صاحبان قدرت؛ و صاحبان قدرت کمتر از ده هزار نفر نیستند .
* یاران خاصّ غیر از لشکریان حضرت مىباشند. لشکریان حضرت کمتر از ده هزار نفر مىباشند.
(۴۰)
عن أبانِبنِ تَغْلِب قال: قال أبوعبدِاللَّهعلیهالسلام: إذا قامَ الْقائِمُعلیهالسلام لَْم یَقُمْ بَیْنَ یَدَیْهِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ الرَّحْمنِ إلاّ عَرَفَهُ صالِحٌ هُوَ أَمْ طالِحٌ؟ لِأنَّ فیهِ آیَهً لِلْمُتَوَسِّمینَ وَ هِىَ بِسَبیلٍ مُقیمٌ۴۶ . ۴۷
ابان بن تغلب گفت: حضرت صادقعلیهالسلام فرمودند: زمانى که قائمعلیهالسلام قیام کند، هیچکس از آفریدگان خداى مهربان در پیش رویش نمىایستد مگر آنکه -قائمعلیهالسلام- او را مىشناسد که درستکار است یا تبهکار. چرا که -خداوند متعال فرموده است:- این نشانهاى براى هوشیاران و آن بر راهى ثابت و پایدار است .
* امام زمانعلیهالسلام خلیفه خدا و امین اللَّه بر همه خلق است. او بر همه چیز جز خدا احاطه دارد و همه مخلوقات را به خوبى مىشناسد. کسى گمان نکند که او همانند دیگر زمامداران جهان است که از شناخت اطرافیان خودشان عاجزند. او فریب هیچکس را نمىخورد و به دانش الهى خود عمل مىکند.
و السّلام؛ نیمه شعبان المعظّم ۱۴۲۰ ه . ق
____________________________________________________________________________________
پانوشت:
۳۴ – بحار الانوار ج۴۸، ص۲۰۷، حدیث ۴۴.
۳۵ – کمال الدّین صدوق، ص۶۵۵، حدیث ۲۷ .
۳۶ – کمال الدّین صدوق، ص۶۵۰، حدیث ۵ .
۳۷ – کمال الدّینصدوق ص۶۵۲، حدیث ۱۴ .
۳۸ – کمال الدّین صدوق ص۶۵۵، حدیث ۲۸ .
۳۹ – کافى، ج۸، ص ۲۹۵، حدیث ۴۵۲ .
۴۰ – اصول کافى، ج۱، ص۳۴۲، حدیث ۲۷٫
۴۱ – قرآن کریم، سوره نمل، آیه ۱٫
۴۲ – کمال الدّین صدوق، ص۶۷۱، حدیث ۱۸ .
۴۳ – کمال الدّین صدوق ص۶۷۱، حدیث ۲۲٫
۴۴ – کمال الدّین صدوق، ص۶۷۱، حدیث ۱۹ .
۴۵ – کمال الدّین صدوق، ص۶۵۴، حدیث ۲۰ .
۴۶ – قرآن کریم، سوره حجر، آیههاى ۷۵ و ۷۶ .
۴۷ – کمال الدّین، صدوق، ص ۶۷۱، حدیث ۲۰ .