جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » پاسخ به یک پرسش در خصوص استحکام و اتقان تفسیر ارجدار نمونه

پاسخ به یک پرسش در خصوص استحکام و اتقان تفسیر ارجدار نمونه

images (1)

پاسخ به یک پرسش در خصوص استحکام و اتقان تفسیر ارجدار نمونه

پرسش : نظر شما (آیت الله موسوی زنجانی)درباره تفسیر نمونه چیست؟

پاسخ معظم له: چون این تفسیر به زبان فارسی نوشته شده برای مردم عادی مخصوصاً دانشجویان تفسیر مفیدی است که به همّت تعدادی از فضلای حوزه علمیه قم زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته) نوشته شده است.

ولی از نظر یک پژوهشگر تفسیر جامعی نیست برای مثال از دو مطلب یاد می کنم تا ثابت کنم در این تفسیر به دیدگاه اهلبیت (علیهم السلام) توجه کافی نشده است.

۱- در ذیل آیه شریفه ۱۲۰ سوره والصافات « سلامٌ علی آل یاسین » یا « الیاسین » می نویسد: در معانی الاخبار صدوق در بابی که برای تفسیر « آل یاسین » ذکر کرده پنج حدیث در همین زمینه نقل شده که هیچ کدام از آنها به ائمه أطهار (علیهم السلام) جز یک حدیث منتهی نمی شود و راوی آن حدیث هم شخصی به نام کادح یا قادح است که در کتب رجالی خبری از او نیست. ( تفسیر نمونه ج ۱۹ ص ۱۴۶ )

سپس نتیجه میگیرد مراد از الیاسین آل یاسین نیست که به معنای آل محمد (علیهم السلام ) باشد!

در صورتی که کافی است به کتاب بحار الانوار ج ۲۳ ص ۱۶۷ مراجعه کنیم که دوازده روایت نقل می کند که همه دلالت صریح دارند مراد از الیاسین آل یاسین و اهلبیت اطهار هستند که از آن ۱۲ روایت فقط در سند یکی اسم کادح وجود دارد به علاوه در بحار ج ۹۲ ص ۴۶ از احتجاج طبرسی نقل می کند علی (علیه السلام) فرمود: مراد از الیاسین آل یاسین است و در ج ۹۴ ص ۳۷ از توقیع امام عصر (عجل الله فی فرجه)همین تفسیر را نقل می کند که مراد آل یاسین یعنی اهلبیت (علیهم السلام) است و این توقیع در جلد ۱۰۲ ص ۸۱ نیز آمده است و در صفحات ۹۲ و ۹۶ و ۲۴۵ و ۳۱۹ روایتی را نقل می کند که دلالت دارد مراد از الیاسین آل یاسین است و مراد از آل یاسین اهلبیت (علیهم السلام) است که در تفسیر نمونه از این احادیث خبری نیست.

۲- در ذیل آیه ۵۴ سوره نساء که طبق دلالت سیاق آیات ۵۱ و ۵۲ و ۵۳ و ۵۴ و روایات بسیار زیاد ، مراد از ملک عظیم خلافت اهلبیت (علیهم السلام) است و اهلبیت (علیهم السلام) فرموده اند: این آیه حجت است برای خلافت و امامت ابدی ۱۲ امام (علیهم السلام) ، کافی است به بحار الانوار ج ۲۳ ص ۲۸۳ چاپ ایران روایت ۱و ۴و۵و۶و۷و۸ وذیل روایت ۸ خبر اول و دوم و خبر ۹و۱۰و۱۱و۱۲و۱۴و۱۷و۱۹و۲۰و۲۱و۲۲و۲۳و۲۴و۲۵و۴۴و۴۵و۴۷و۵۰و۵۷و۶۵و ذیل خبر ۶۵ مراجعه کنیم.

با مراجعه به این مطالب یقین حاصل می شود که مراد از آل ابراهیم در این آیه آل محمد (صلوات الله علیهم أجمعین) و مراد از ملک عظیم هم امامت ۱۲ امام (علیهم السلام) است.

امّا در تفسیر نمونه حکومت حضرت موسی و سلیمان و داود (علیهم السلام) را مصداق حکومت و ملک عظیم معرفی کرده که حتی یهودی ها خود چنین ادّعائی ندارند که آن سه پیامبر حکومت جهانی یا پهناور داشته باشند و از آن ۲۶ حدیث خبری نیست.

و اگر کسی بخواهد به گستردگی این روایات توجه کند مراجعه کند به:

اصول کافی ج ۱ باب انّ الائمه ولاه الامر و هم المحسودون باب نادر جامع فی فضل الامام و صفاته ج ۱و ۲و ۳و۴ و ۵

و بصائرالدرجات ص ۵۵ که دو روایت نقل کرده

و ابن حجر در الصواعق باب ۱۱ نقل کرده

و در صواعق ابن مغازلی شافعی در باب ۶۰ و ۶۱ نقل کرده است که در غایه المرام ۳۰ روایت در این خصوص وارد شده است

و باز ابن مغازلی این روایات را در مناقب علی بن ابیطالب (علیه السلام) ص ۲۶۷ نقل کرده است

و مرزبانی در مناقب آل ابا طالب ج ۳ ص ۲۱۳ در این خصوص روایاتی را نقل کرده

و حسکانی در شواهد التنزیل ج ۱ ص ۱۸۳ و ص ۱۸۴ این روایت را نقل کرده

و ابن حجر مکی در کتاب الصواعق این روایات را نقل کرده

و ابوبکر حضرمی در کتاب رشفه الصادی نقل کرده

و قندوزی در ینابیع نقل کرده

و ابن ابی الحدید درشرح خود در ج ۷ ص ۲۲۰ نقل کرده و ….

 منبع : سایت اطلاع رسانی اسلام پنج هزار ساله = http://moosavizanjani.blogfa.com/

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*