جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » افتخار ما ایرانیان سلمان پارسی است نه انوشیروان و کوروش و… (۳)

افتخار ما ایرانیان سلمان پارسی است نه انوشیروان و کوروش و… (۳)

… به من پاسخ دهید که وقتی موبدها و یا پادشاهان شما چون کوروش و انوشیروان و … می مُردند، از آنها چه ثروت هنگفت و چه اموال یامُفتی برجای می ماند ؟ !! اما پیامبر ما  مسلمانان : محمد(ص)،ومولای ما : علی(ع) ، و سرور ما ایرانیان : سلمان ،  وقتی از دنیا رخت بر بستند ، چه از آنها برجای ماند ؟! آیا چشمان شما در این همه کتب تاریخی، ندیده و نخوانده اند که:”چون سعد بن ابی وقـّاص، نزد سلمان وارد شد،تا درمرض مرگ از او عیادت نمـایـد، مشاهـده کرد که سلمان گریه می کند! سعد، سبب گریه رااز او جویا شد! سلمان فرمود: من ازترس مرگ ویا از اندوه وحرص بر دنیا گریه نمی کنم؛ ولی به یاد سخن رسول خدا می افتم که به ما وصیت فرمود که: باید بهره مندی شما از دنیا ، فقط بقدرتوشه یک سوار [مسافر] باشـد؛ وحال آنکه، دراطراف من این سیاهی ها [=اثاث منزل] مشاهده می شوند! سعد گفت: حال اینکه ، در اطراف اوتنها چیزهایی چون یک کوزه بزرگ، یک کاسه ویک آفتابه مشاهده می شدند!”(۱).

یا نشنیده اید که در تواریخ آمده است: “سلمان(ع) خانه ای نداشـت، و زیر سایـه دیوارها و درختان پناه می گـرفت. و پس از مدتها که صاحب خانه شد، خانه اش آنـقدر کوچک بود که هرگاه ازجابر می خاست، سـرش به سقف آن می خـورد،و هرگاه پاهایش را برای استراحت درازمی کرد،به دیوارآن برخورد می کرد!”(۲).

_____________________________

۱)این حدیث نزد شیعه و سنی مُتواتِر است [یعنی پی درپی نقل شده]. ابن اثیر (م۶۰۶ق.) درالنـِّهایهو شیخ شهید، فتـّال نیشابوری (قرن ۳ق.) درکتاب رَوضَه الواعِظین (صص ۵۶۴ – ۵۶۵ ) وعلامه مجلسی در بحارالانوار (۲۲ /۳۸۱) آن را آورده و ثبت نموده اند. و ابن اثیر، ذیل این حدیث شریف توضیح می دهد که : مراد سلمان(ع) از لفظ اَساوِد [=سیاهی ها] اموال و متعلقات دنیوی است، که در این فرض ، جمع الجمع سَواد است که جمع عادی آن: اَسوِدَه باشد؛ واحتمال داده که جمع اَسوَد باشد  به معنی مار درشت سیاه رنگ ، کـه حَـنـَش نیز نامیده شده اسـت .و نزد این حقیر[=حمید رضا پهلوی] ، احتمال اوّل ابن اثیر،اظهر از بُعد تعبیر و انسَـب [مناسب تر] از حیث بلاغت و مقتضای حال و تناسب مَقال است ؛ واللهُ اعلم [ح پ].                                           ۲) حدیـث شریـف در بحارالانوار علامه مجلسی (۲۲ / ۳۹۱) ، به نقل از شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید(سنی مذهب ومُعتزلی – م۶۵۵ ق.)آورده شده است. ابن ابی الحدید، از ابن وَهب وابن نافع، آن را روایت نموده است [ح پ].

منبع :

http://zartosht3000.persianblog.ir

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*