۱ – پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله» خاتم الانبیاء هستند.
«ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ وَ کانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیماً» سورۀ احزاب ./آیۀ۴۰٫
«محمد پدر هیچیک از مردان شما نبود، ولى رسول خدا و خاتم و آخرین پیامبران است و خداوند به هر چیز آگاه است».
معنای «خاتم» چیست؟
«خاتم» (بر وزن حاتم) آن گونه که اهل لغت گفتهاند به معنى چیزى است که به وسیله آن پایان داده مىشود، و نیز به معنى چیزى آمده است که با آن اوراق و مانند آن را مهر مىکنند. بنابراین پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله» پایان دهندۀ امر نبوت هستند.
۲-پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله»اشرف پیامبران هستند.
«وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثاقَهُمْ وَ مِنْکَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَ أَخَذْنامِنْهُمْ مِیثاقاً غَلِیظاً».سورۀ احزاب /۷٫
به خاطر بیاور هنگامى را که از پیامبران پیمان گرفتیم، و از تو و از نوح و ابراهیم و موسى و عیسى بن مریم، و از همه آنها پیمان محکمى گرفتیم (که در اداى مسئولیت تبلیغ و رسالت و رهبرى کوتاهى نکنند)
در آیه مورد بحث« نبیین» به لفظ عام آمده، وشامل همه پیامبران می شود، آن گاه از بین همه آنان خداوند متعال پنج نفر را با اسم ذکر کرده و اختصاص آنها به ذکر ، تنها به منظور تعظیم و احترام ایشان است، چون شانى عظیم و مقامى رفیع داشتند، براى اینکه اولو العزم و صاحب شریعت و داراى کتاب بودند، و به همین ملاک بود که چهار نفر از ایشان را به ترتیب عصرشان ذکر کرد، ولى رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را بر آنان مقدم داشت، با اینکه آن جناب از لحاظ عصر آخرین ایشان بود، واین امر بخاطر افضلیّت و شرافت پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله» را بر آنها می باشد .
پس با لحاظ این دو آیه نتیجه می گیریم: پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله» خاتم الانبیاء و افضل انبیاء و رسل می باشند.
۳- امام علی «علیه السلام» نفس پیامبر «صلی الله علیه وآله» است.
«فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِینَ».سورۀ: آل عمران/۶۱٫
«هر گاه بعد از علم و دانشى که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانى با تو به محاجه و ستیز برخیزند، به آنها بگو:” بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود، آن گاه مباهله کنیم، و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».
در جریان مباهله با مسیحیان نجران پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله» حضرت فاطمۀ زهرا «علیها سلام» و حسنین«علیهم السلام» و حضرت امیر «علیه السلام» را با خود به همراه بردند که انفسنا در آیۀ شریفه اشاره به حضرت علی «علیه السلام» دارد .پس نفس علی «علیه السلام» نفس پیامبر «صلی الله علیه وآله» است .
با ضمیمۀ سه آیۀ شریفه به هم نتیجه نتیجه می گیریم:امام علی «علیه السلام » از جمیع انبیاء غیر از پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله» افضل و برتر می باشند.
منبع:http://www.mazaheb.com/