سه شنبه , 10 تیر 1404
آخرین مطالب
خانه » وجوب اخذ علم صحیح وحکمت از اهل بیت و سرگردانی و گمراهی دیگران

وجوب اخذ علم صحیح وحکمت از اهل بیت و سرگردانی و گمراهی دیگران

download

قطره ای ار دریای روایت وجوب اخذ علم صحیح وحکمت از اهل بیت و سرگردانی و گمراهی دیگران

1-مردم به سه دسته تقسیم می شوندکه شیعیان تنها شاگرداهل بیت باید باشند

عَنْ جَمِيلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ يَغْدُو النَّاسُ‏ عَلَى‏ ثَلَاثَةِ أَصْنَافٍ‏ عَالِمٍ وَ مُتَعَلِّمٍ وَ غُثَاءٍ فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُونَ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاء[1]

امام صادق(ع)فرمود:مردم‌ سه‌ دسته‌اند: دانا، دانش‌پژوه‌ و خس‌ و خاشاك‌؛ پس‌ دانايان‌ ما هستيم‌، دانش‌ پژوهان‌ شيعيان‌ ما و باقي‌ مردم‌ خس‌ و خاشاكند

2-هرچیزی که از غیرخانه اهل بیت خارج شودباطل است

الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (ع) يَقُولُ: «كُلُ‏مَالَمْ‏يَخْرُجْ‏مِنْ‏هَذَاالْبَيْتِ‏ فَهُوَ بَاطِلٌ»[2]

هر آنچه‌ [علم‌ و معرفت‌ و حكمت‌] از خاندان‌ وحي‌: بيرون‌ نيامده‌ باشد، باطل‌ و گمراهي‌ است‌.

3-اگر شرق وغرب عالم رویدعلم حقیقی را تنها باید درخانه وحی بیابید

عن الصادق(ع)فَلْيُشَرِّقِ‏ الْحَكَمُ‏ وَ لْيُغَرِّبْ‏ أَمَا وَ اللَّهِ لَا يُصِيبُ الْعِلْمَ إِلَّا مِنْ أَهْلِ بَيْتٍ نَزَلَ عَلَيْهِمْ جَبْرَئِيل‏[3]

حَكَم‌ [نام‌ فردي‌] به‌ شرق‌ رود يا به‌ غرب‌، سوگند به‌ خدا نمي‌تواند علم‌ حقيقي‌ را جز در خانداني‌ كه‌ جبرييل‌ بر آن‌ها نازل‌ شده‌ است‌، بيابد.

4-حق وباطل توسط خدادرآمیخته شده تا مردم سراغ وحی ومعصوم روند

قال الصادق (ع)إِنَ‏ اللَّهَ‏ أَخَذَ ضِغْثاً مِنَ‏ الْحَقِ‏ وَ ضِغْثاً مِنَ الْبَاطِلِ فَمَغَثَهُمَا ثُمَّ أَخْرَجَهُمَا إِلَى النَّاسِ ثُمَّ بَعَثَ أَنْبِيَاءَ يُفَرِّقُونَ بَيْنَهُمَا فَعَرَّفَهَا الْأَنْبِيَاءَ وَ الْأَوْصِيَاءَ فَبَعَثَ اللَّهُ الْأَنْبِيَاءَ لِيُفَرِّقُوا ذَلِكَ وَ جَعَلَ الْأَنْبِيَاءَ قَبْلَ الْأَوْصِيَاءِ لِيَعْلَمَ النَّاسُ مَنْ فَضَّلَ اللَّهُ وَ مَنْ يَخْتَصُّ وَ لَوْ كَانَ الْحَقُّ عَلَى حِدَةٍ وَ الْبَاطِلُ عَلَى حِدَةٍ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا قَائِمٌ بِشَأْنِهِ مَا احْتَاجَ النَّاسُ إِلَى نَبِيٍّ وَ لَا وَصِيٍّ وَ لَكِنَّ اللَّهَ خَلَطَهُمَا وَ جَعَلَ يُفَرِّقُهُمَا الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ مِنْ عِبَادِه‏[4]

امام صادق (ع)‏فرمودند:خداوند پاره‌اي‌ از حق‌ و پاره‌اي‌ از باطل‌ را بر گرفت‌ و آن‌ها را در هم‌ آميخت‌، سپس‌ آن‌ را به‌ مردم‌ ارائه‌ نمود. آنگاه‌ پيامبران‌ را برانگيخت‌ تا بين‌ حق‌ و باطل‌ جدايي‌ اندازند. اگر حق‌ و باطل‌ روشن‌ و به‌ سهولت‌ قابل‌ تشخيص‌ بودند، مردم‌ نيازي‌ به‌ پيامبران‌ و اوصياء نداشتند، ليكن‌ خداوند حق‌ و باطل‌ را در هم‌ آميخت‌ و انبياء و ائمه عليهم السلام را مأمور جداسازي‌ آن‌ها نمود.

5-سخنگویا ازطرف خداست یا از طرف شیطان وکسی که پای سخن هرکس نشینداورا عبادت کرده

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: مَنْ‏ أَصْغَى‏ إِلَى‏ نَاطِقٍ‏ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ الشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّيْطَان‏[5]

امام باقر(ع)فرمود: هر كس گوش دهد بسخنگوئى بندگى او نموده پس اگر آن سخنگوى از جانب خدا باشد مستمع بندگى خدا نموده و اگر ناطق از جانب ابليس باشد مستمع عبادت ابليس نموده.

6-کسی که تمسک به غیراهل بیت کنداهل بیت را نشناخته

قَالَ الصَّادِقُ (ع)كَذَبَ‏ مَنْ‏ زَعَمَ‏ أَنَّهُ‏ يَعْرِفُنَا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنَا[6]

امام صادق (ع)فرمود: شخصى كه فكر كند ما را مى‏شناسد، و او به دستگيره‏اى جز ما چنگ زده باشد، دروغ گفته است.

7- اگرمعصومین نبودند حق وباطل مشخص نمی شد

عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ قَالَ: إِنَ‏ اللَّهَ‏ لَمْ‏ يَدَعِ‏ الْأَرْضَ‏ بِغَيْرِ عَالِمٍ‏ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ يُعْرَفِ الْحَقُّ مِنَ الْبَاطِلِ[7]

خداوند زمين‌ را هرگز بدون‌ عالم‌ (معصوم عليه السلام) رها نمي‌كند زيرا در آن‌ صورت‌، حق‌ از باطل‌ شناخته‌ نمي‌شد.

8- علی درب حکمت وعلم است وتنها باید از این راه وارد شد

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) يَا عَلِيُّ أَنَا مَدِينَةُ الْحِكْمَةِ وَ أَنْتَ بَابُهَا وَ لَنْ‏ تُؤْتَى‏ الْمَدِينَةُ إِلَّا مِنْ‏ قِبَلِ‏ الْبَاب‏[8]

من‌ شهر حكمتم‌ و امام‌ علي عليه السلام در آن‌؛ و هرگز كسي‌ جز از در وارد شهر نمي‌شود.

9- تنها باید علوم را از اهل بیت بگیریم وبرای هر کاری نیازمند معرف آن هستیم

قال علی(ع):يَا كُمَيْلُ لَا تَأْخُذْ إِلَّا عَنَّا تَكُنْ‏ مِنَّا يَا كُمَيْلُ مَا مِنْ حَرَكَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِيهَا إِلَى مَعْرِفَة[9]

اى كميل جز از ما مگير تا از ما باشى.اى كميل هيچ حركت (و عملى) نيست مگر آنكه تو به شناخت آن نيازمندى.

10- دریافت علوم از غیر اهل بیت مساوی باورود به دریای فتنه ها

قال علی(ع):قَدْ خَاضُوا بِحَارَ الْفِتَنِ‏ وَ أَخَذُوا بِالْبِدَعِ دُونَ السُّنَنِ وَ أَرَزَ الْمُؤْمِنُونَ وَ نَطَقَ الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ نَحْنُ الشِّعَارُ وَ الْأَصْحَابُ وَ الْخَزَنَةُ وَ الْأَبْوَابُ وَ لَا تُؤْتَى الْبُيُوتُ إِلَّا مِنْ أَبْوَابِهَا فَمَنْ أَتَاهَا مِنْ غَيْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّيَ سَارِقا[10]

عده‌اي‌ از مردم‌ در درياي‌ فتنه‌ها فرو رفته‌، از سنت‌ها روي‌گردان‌ و به‌ بدعت‌ها رو آورده‌اند، مؤمنان‌ به‌ گوشه انزوا رفته‌ و گمراهان‌ و دروغ‌گويان‌ ميدان‌دار سخن‌ شده‌اند، در حالي‌ كه‌ ما نماينده‌ و اصحاب‌ راستين‌ پيامبر (ص) و حاملان‌ و درهاي‌ شهر علم‌ او هستيم‌ و به‌ خانه‌ها جز از درهاي‌ آن‌ نمي‌توان‌ وارد شد و هر كه‌ از غير در وارد شود، سارق‌ است‌.

11- هرکه نمازوعبادات زیادی می کرد که دلیلی نمی شود علم صحیح دارد

عَنِ الصَّادِقِ (ع) فِي حَدِيثٍ قَالَ: لَا تَغُرَّنَّكَ‏ صَلَاتُهُمْ‏ وَ صَوْمُهُمْ‏ (وَ كَلَامُهُمْ) وَ رِوَايَاتُهُمْ وَ عُلُومُهُمْ فَإِنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ ثُمَّ قَالَ يَا يُونُسُ إِنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ الصَّحِيحَ فَعِنْدَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ- فَإِنَّا وَرِثْنَا وَ أُوتِينَا شَرْعَ الْحِكْمَةِ وَ فَصْلَ الْخِطَابِ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ كُلُّ مَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْبَيْتِ- وَرِثَ مَا وَرِثْتَ مَنْ كَانَ مِنْ وُلْدِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ ع- فَقَالَ مَا وَرِثَهُ إِلَّا الْأَئِمَّةُ الِاثْنَا عَشَرَ[11]

ای یونس نماز و روزه‌ و سخن‌ و روايات‌ و دانش‌هاي‌ آنان‌ كه‌ با ما اهل‌بيت‌ :نيستند، تو را نفريبد؛ اينان‌ چون‌ درازگوشان‌ گريزپا هستند؛ يونس‌! اگر طالب‌ دانش‌ و معرفت‌ صحيح‌ هستي‌، منحصراً نزد ما اهل‌بيت عليهم السلام است‌؛ ما وارثان‌ حكمت‌ شرع‌ و فصل‌ الخطاب‌ هستيم‌.

12- علم صحیح نزداهل بیت: است وبس

شُعَيْبٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ الصَّادِقِ(ع) إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ يُونُسُ فَسَأَلَهُ وَ ذَكَرَ الْحَدِيثَ إِلَّا أَنَّهُ يَقُولُ فِي حَدِيثِ شُعَيْبٍ عِنْدَ قَوْلِهِ لِيُونُسَ إِذَا أَرَدْتَ الْعِلْمَ الصَّحِيحَ فَعِنْدَنَا فَنَحْنُ أَهْلُ الذِّكْرِ الَّذِي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى- فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏[12]

صدوق در كتاب نصوص از شعيب عقرقوفى حديث كند كه گفت: نزد حضرت صادق (ع)بودم كه يونس (بن عبد الرحمن) وارد شد و حديث را (كه پس از اين در حرف ياء بيايد) نقل مى‏كند جز اينكه در اين حديث است- در آنجا كه حضرت به يونس فرمود: هر گاه علم صحيح بخواهى نزد ما است- زيرا ماييم اهل ذكر آن كسانى كه خداى عز و جل فرمايد: «از اهل ذكر بپرسيد اگر نمى‏دانيد».

13- هرچه که از اهل بیت نشنویدوبگوییدشراست

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع)فِي حَدِيثٍ‏ أَمَا إِنَّهُ شَرٌّ عَلَيْكُمْ أَنْ تَقُولُوا بِشَيْ‏ءٍ مَا لَمْ تَسْمَعُوهُ مِنَّا[13]

امام صادق(ع) فرمود:همانا براى شما شر است كه چيزى را تا از ما نشنيده‏ايد بگوئيد

14- ریشه همه خیرها اهل بیت اند که جمله خیرها توحید است

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: نَحْنُ‏ أَصْلُ‏ كُلِ‏ خَيْرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرٍّ فَمِنَ الْبِرِّ التَّوْحِيدُ[14]

ابن مسكان از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: ما ريشه هر گونه خير و خوبى هستيم و همه نيكيها از شاخه‏هاى ماست، و از جمله نيكي هاست توحید…

15- شرق وغرب عالم برویم علم صحیحی جز درخانه اهل بیت: نخواهیم یافت

قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع) لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ الْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلَا تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلَّا شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ[15]

امام باقر :به سلمة بن كهيل و حكم بن عتيبه فرمود:به مشرق برويد يا مغرب، علمِ درست به دست نياوريد جز آنچه از نزد ما خاندان بيرون آمده است‏

16- چنددستگی واختلاف بخاطردوری ازعلوم اهل بیت: است

مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ(ع)يَقُولُ‏ لَيْسَ عِنْدَ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ حَقٌّ وَ لَا صَوَابٌ وَ لَا أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ يَقْضِي بِقَضَاءٍ حَقٍّ إِلَّا مَا خَرَجَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ إِذَا تَشَعَّبَتْ بِهِمُ الْأُمُورُ كَانَ الْخَطَأُ مِنْهُمْ وَ الصَّوَابُ مِنْ عَلِيٍّ (ع)[16]

محمد بن مسلم گويد: شنيدم امام باقر(ع)مى‏فرمود: نزد هيچ كس از مردم مطلب‏حق و درستى نيست و هيچ يك از مردم بحق قضاوت نكند. جز آنچه از خاندان ما بيرون آيد و هنگامى كه امور مردم متشتت و پراكنده گردد، خطا از آنها و صواب از على (ع)است‏

17- هرعلمی بخواهیم باید در خانه اهل بیت: برویم که علم واقعی در آنجاست

عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ يَسْأَلُهُ عَنْ قَوْلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (ع)سَلُونِي عَمَّا شِئْتُمْ فَلَا تَسْأَلُونِّي عَنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا أَنْبَأْتُكُمْ بِهِ قَالَ إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ عِنْدَهُ عِلْمُ شَيْ‏ءٍ إِلَّا خَرَجَ مِنْ عِنْدِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَلْيَذْهَبِ النَّاسُ حَيْثُ شَاءُوا فَوَ اللَّهِ لَيْسَ الْأَمْرُ إِلَّا مِنْ هَاهُنَا وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى بَيْتِهِ[17]

زراره گويد: خدمت امام باقر عليه السلام بودم كه مردى از اهل كوفه از آن حضرت راجع بقول امير المؤمنين (ع): «هر چه خواهيد از من بپرسيد هر چه از من بپرسيد بشما خبر دهم» سؤال كرد، حضرت فرمود: هيچ كس علمى ندارد جز آنچه از امير المؤمنين(ع)استفاده شده، مردم هر كجا خواهند بروند، بخدا علم درست جز اينجا نيست- و با دست اشاره بخانه خود كرد- (مقصود خانه وحى و نبوتست، نه خصوص خانه ملكى آن حضرت).

18- اولی الامر به صورت خاص که علوم را بایداز آنها بگیریم اهل بیت: اند

عُبَيْدِ بْنِ كَثِيرٍ مُعَنْعَناً عَنِ الْحُسَيْنِ‏ أَنَّهُ سَأَلَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ 8عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى‏ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ‏- قَالَ أُولِي‏ الْفِقْهِ‏ وَ الْعِلْمِ‏ قُلْنَا أَ خَاصٌّ أَمْ عَامٌّ قَالَ بَلْ خَاصٌّ لَنَا[18]

امام‌ صادق (ع)در پاسخ‌ اين‌ سؤال‌ كه‌ مقصود از اولي‌الامر در آيه اطيعوالله‌… چيست‌، فرمود: مقصود صاحبان‌ فقه‌ و علم‌ است‌؛ مجدداً سؤال‌ شد: آيا اين‌ خاص‌ است‌ يا عام‌؟ (ع)فرمود: تنها ما [صاحبان‌ فقه‌ و علم‌] هستيم‌.

19- اگر پی وراست برویم علمی نمی یابیم الا در خانه اهل بیت:

قال أَبَا جَعْفَرٍ(ع)للحَسَنَ الْبَصْرِي‏ فَلْيَذْهَبِ‏ الْحَسَنُ‏ يَمِيناً وَ شِمَالًا فَوَ اللَّهِ مَا يُوجَدُ الْعِلْمُ إِلَّا هَاهُنَا[19]

حسن بصرى بهر راهى كه خواهد برود. بخدا علم جز در اين خاندان يافت نشود

20- تمام علوم درعترت: است پس به کجا می رویم؟!آیا چیزی به نام تولیدعلم داریم؟!

أَلَا إِنَ‏ الْعِلْمَ‏ الَّذِي‏ هَبَطَ بِهِ‏ آدَمُ‏ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَ جَمِيعَ مَا فُضِّلَتْ بِهِ النَّبِيُّونَ إِلَى خَاتَمِ النَّبِيِّينَ فِي عِتْرَةِ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ فَأَيْنَ يُتَاهُ بِكُمْ بَلْ أَيْنَ تَذْهَبُونَ[20]

امير المؤمنين (ع)آن راستگوترين راستگويان در خطبه مشهور خود كه موافق و مخالف آن را روايت كرده‏اند مى‏فرمايد: «بدانيد آن علم كه آدم آن را از آسمان با خود به زمين فرو آورد و همه آنچه كه برترى پيامبران تا خاتم النّبيين بدان بود يك جا در عترت خاتم پيامبران فراهم آمده است. ديگر به كدام سو خود را به هلاكت مى‏افكنيد؟ به كجا ميرويد؟

21- اگرعلم را از اهل بیت: نگیریم یقینا در گروه بدعت گذارانیم

قال علی(ع):نَّمَا النَّاسُ‏ رَجُلَانِ‏ مُتَتَبِّع‏شِرْعَةً وَ مُبْتَدِعٌ بِدْعَةً لَيْسَ مَعَهُ مِنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ بُرْهَانُ سُنَّةٍ وَ لَا ضِيَاءُ حُجَّة[21]

مردم دو دسته‏اند: گروه اول دنبال این است که علومش رااز شریعت بدست آورد، و گروه دوم پديد آورنده بدعت كه او را از جانب خدانه برهانى از سنّت و نه نورى از دليل و حجّت است.

22- اختلاف درشیعه به خاطر عدوم رجوع بع اهل بیت واحادیث آنها می باشد

عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (ع) فِي حَدِيثٍ‏ أَنَّهُ‏ سُئِلَ‏ عَنِ‏ اخْتِلَافِ‏ الشِّيعَةِ- فَقَالَ إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِّ فَاعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ إِنَّ الْحَقَّ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ وَ الصَّادِعَ بِهِ مُجَاهِدٌ وَ بِالْحَقِّ أُخْبِرُكَ فَأَرْعِنِي سَمْعَكَ وَ ذَكَرَ كَلَاماً طَوِيلًا حَاصِلُهُ الْأَمْرُ بِالرُّجُوعِ إِلَيْهِمْ ع فِي الْأَحْكَامِ وَ تَفْسِيرِ الْقُرْآنِ وَ غَيْرِ ذَلِكَ[22]

از امیرالمونین(ع) در باره اختلاف شیعه سوال شد پس فرمودند دين خدا به شخصيّت و موقعيّت افراد شناخته نمى‏شود، بلكه به علامت و نشانه حق شناخته مى‏گردد. حق را بشناس، اهلش را خواهى شناخت. حق بهترين گفتار است، و كسى كه از آن فاش سخن گويد مجاهد در راه خداست، و من به حق با تو سخن مى‏گويم، به من گوش فرا ده، و سپس آن‏را به بعضى از دوستان خودت كه رأيى محكم و عقلى پسنديده دارند بازگو كن‏ در این کلام طولانی از حضرت حاصل کلام این است که در علوم مانند احکام ،تفسیر و…بایدبه اهل بیت: رجوع کنیم

23- اخذعلوم از غیر مسیر وحی مانندعبادت غیر خداست

عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ‏ اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ‏ قَالَ أَمَا إِنَّهُمْ لَمْ يَتَّخِذُوهُمْ آلِهَةً إِلَّا أَنَّهُمْ أَحَلُّوا حَلَالًا فَأَخَذُوا بِهِ وَ حَرَّمُوا حَرَاماً فَأَخَذُوا بِهِ فَكَانُوا أَرْبَابَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّه‏[23]

جابر از حضرت صادق (ع)نقل كرد در باره آيه: اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ‏ فرمود كشيشها و رهبانهاى خود را بعنوان خدا نگرفتند جز اينكه آنها چيزى را حلال كردند آنها پيروى نمودند و چيزى را حرام نمودند قبول كردند در نتيجه كشيشها و رهبانها ارباب و خدايان آنها شدند در مقابل خدا

24- رجوع وبه سراغ هرکس جزاهل بیت :در هر زمینه ای رفتن طاغوت ومخالفت با خداست

أَبُو الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيُّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع)يَا أَبَا الصَّبَّاحِ إِيَّاكُمْ وَ الْوَلَائِجَ فَإِنَّ كُلَّ وَلِيجَةٍ دُونَنَا فَهِيَ طَاغُوتٌ أَوْ قَالَ نِد[24]

ابو الصباح كنانى گفت حضرت باقر (ع)فرمود ابا الصباح! بپرهيزيد از پشت و پناه گرفتنها:هر پشت و پناهى جز ما طاغوت است يا رقيب و مخالف خدا است.

25- توصیه به جوانان که تنها سراغ اهل بیت: بروندونزدغیرمعصوم نروند

عَنْ أَبَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ‏ يَا مَعْشَرَ الْأَحْدَاثِ اتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا تَأْتُوا الرُّؤَسَاءَ وَ غَيْرَهُمْ‏حَتَّى يَصِيرُوا أَذْنَاباً لَا تَتَّخِذُوا الرِّجَالَ وَلَائِجَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنَا وَ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ مِنْهُمْ ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِه‏[25]

ابان گفت از حضرت صادق (ع)شنيدم مى‏فرمود جوانان از خدا بپرهيزيد اطراف رؤسا جمع نشويد آنها را رها كنيد تا بى‏موقعيت شوند ديگران را پشت و پناه در مقابل خدا نگيريد.بخدا قسم، بخدا قسم ما براى شما بهتر از آنها هستيم در اين موقع با دست بسينه خود اشاره نمود.

26- حتی مردم را نباید به غیر معصوم دعوت کنیم تا سخنانش را بشنوند

أَبُو حَفْصٍ مُحَمَّدُ بْنُ خَالِدٍ عَنْ أَخِيهِ سُفْيَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَا سُفْيَانُ إِيَّاكَ وَ الرِّئَاسَةَ فَمَا طَلَبَهَا أَحَدٌ إِلَّا هَلَكَ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَدْ هَلَكْنَا إِذْ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَّا إِلَّا وَ هُوَ يُحِبُّ أَنْ يُذْكَرَ وَ يُقْصَدَ وَ يُؤْخَذَ عَنْهُ فَقَالَ لَيْسَ حَيْثُ تَذْهَبُ إِلَيْهِ إِنَّمَا ذَلِكَ أَنْ تَنْصِبَ رَجُلًا دُونَ الْحُجَّةِ فَتُصَدِّقَهُ فِي كُلِّ مَا قَالَ وَ تَدْعُوَ النَّاسَ إِلَى قَوْلِه‏[26]

أبو حفص از برادرش سفيان بن خالد روايت نموده كه امام صادق (ع)فرمود: اى سفيان هوشيار باش، و از رفتن در پى رياست بپرهيز كه هيچ كس در جستجوى آن بر نيامد مگر اينكه تباه شد. عرض كردم: فدايت گردم، ما تباه‏شده‏ايم، زيرا هيچ يك از ما نيست مگر آنكه دوست دارد كه نامدار باشد، و مردم او را در نظر گرفته و به او مراجعه كنند، و از او علم ومطلب بگیرند!فرمود:

اين گونه نيست كه تو پنداشته‏اى، بلكه رياست آن است كه: تو غير از حجّت خدا شخص ديگرى را بدون دليل برگزينى و هر چه گويد تصديقش نمائى، و مردم را براى شنيدن و پذيرفتن گفتار او دعوت كنى‏

27- تنها درب ورودی علوم معصومین هستند

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَنَّهُ قَالَ: أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَابِ فَجَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ شَرْحاً وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَرْحٍ عِلْماً وَ جَعَلَ لِكُلِّ عِلْمٍ بَاباً نَاطِقاً عَرَفَهُ مَنْ عَرَفَهُ وَ جَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)وَ نَحْنُ[27]

امام صادق(ع) فرمود: خدا خوددارى و امتناع فرموده كه كارها را بدون اسباب فراهم آورد پس براى هر چيزى سبب و وسيله‏اى قرار داد و براى هر سبب شرح و گشايشى مقرر داشت و براى هر شرحى نشانه‏اى [دانشى‏] گذاشت و براى هر نشانه درى گويا نهاد، هر كس آن را شناخت چه خوش شناخت‏ و نادان حقيقى كسى است كه باين در نادان گشت، اين درب گويا رسول خدا (ص)است و مااهل بیت:

28- پیروی ازغیر معصوم در حقیقت پیروی از هوای نفس است

عَنِ الثُّمَالِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ(ع)عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ قَالَ عَنَى اللَّهُ بِهَا مَنِ اتَّخَذَ دِينَهُ رَأْيَهُ مِنْ غَيْرِ إِمَامٍ مِنْ أَئِمَّةِ الْهُدَى[28]

از ابى الحسن (ع) در تفسير قول خدا عز و جل (50 سوره قصص): «كيست گمراه‏تر باشد از آن كه پيرو هوس خود است بى‏رهبرى از طرف خدا» فرمود: مقصود كسى است كه دينش رأى اواست بى‏يك يك امامى از ائمه هدى‏

29- سرگردانی تاروز قیامت برای کسی که پیروی از غیر معصوم کند

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع)أَنَّهُ قَالَ: مَنْ دَانَ اللَّهَ بِغَيْرِ سَمَاعٍ عَنْ صَادِقٍ أَلْزَمَهُ اللَّهُ التِّيهَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة[29]

از حضرت ابى جعفر (امام محمّد باقر(ع)) رسيده كه آن بزرگوار فرموده: كسى كه خدا را بجز شنيدن از صادق و راستگوئى (امام و پيشوائى از ائمّه هدى:) اطاعت كند خدا گمراهى و سرگردانى را تا روز رستخيز لازم و پايدار او گرداند

30- اهل بیت: علومشان راحتی از راه دشمنان هم به ما می رسانند

جَابِرُ بْنُ يَزِيدَ الْجُعْفِيُّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ(ع)يَقُولُ: إِنَ‏ لَنَا أَوْعِيَةً نَمْلَؤُهَا عِلْماً وَ حِكَماً وَ لَيْسَتْ لَهَا بِأَهْلٍ فَمَا نَمْلَؤُهَا إِلَّا لِتُنْقَلَ إِلَى شِيعَتِنَا فَانْظُرُوا إِلَى مَا فِي الْأَوْعِيَةِ فَخُذُوهَا ثُمَّ صَفُّوهَا مِنَ الْكُدُورَةِ تَأْخُذُونَهَا بَيْضَاءَ نَقِيَّةً صَافِيَةً وَ إِيَّاكُمْ وَ الْأَوْعِيَةَ فَإِنَّهَا[30]

امام باقر(ع)فرمودند : برای ما ظرفهایی است که آن را از علم و حکمت پر می کنیم در حالیکه اهلیت این علوم را ندارند پس علم و حکمتمان را در این ظرفها قرار می دهیم تا به شیعیانمان برسانند پس شما علم و حکمتی را که در این ظرفها قرار دادیم بگیرید و آن علوم را از ناپاکی ها پاک کنید علوم روشن و پاک و صاف آن را بگیرید و از این ظرفها بر حذر باشید چرا که ظرفهای ناپاکی هستند لذا آنها را بشکنید.

31- علم را فقط خداوند به اهل بیت :آموخته است

عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع)قَالَ: إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ مِنْ عِلْمِ اللَّهِ عَلِمْنَا وَ مِنْ حُكْمِهِ أَخَذْنَا وَ مِنْ قَوْلِ الصَّادِقِ سَمِعْنَا فَإِنْ تَتَّبِعُونَا تَهْتَدُوا[31]

از جابر از امام باقر(ع)نقل شده كه فرمود: ما خاندانى هستيم كه از علم خدا به ما آموخته‏اند. ما فرمان او را دريافت نموده و سخن راست او را شنيده‏ايم. اگر از ما پيروى كنيد هدايت مى‏يابيد.

32- علم وحق نزد اهل بیت است وباید از آنها گرفته شود

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (ع)یقُولُ‏ أَمَا إِنَّهُ‏ لَيْسَ‏ عِنْدَ أَحَدٍ عِلْمٌ‏ وَ لَا حَقٌّ وَ لَا فُتْيَا إِلَّا شَيْ‏ءٌ أُخِذَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع)وَ عَنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ: [32]

محمد بن مسلم گفت شنیدم از امام باقر(ع)که می فرمودند:نزدهیچ کس علم و حق .سخن متقن نیست مگر چیزی که ازعلی بن ابیطالب 8واز ما اهل بیت: گرفته شده باشد.

33- نهایت وآخر هرعلمی اهل بیت: هستندکه از آنها نباید جلو یا عقب بود

أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّ لَكُمْ مَعَالِمَ فَاتَّبِعُوهَا وَ نِهَايَةً فَانْتَهُوا إِلَيْهَا[33]

از امام صادق(ع)ازرسول خدا(ص) نقل کردند:همانا براي شما نشانه هايي است که حق وعلم واقعی را در یافت می کنید وجودداردپس از آن نشانه ها پیروی کنید و همانا براي شما نهايت و پاياني است پس آنجا باز ايستيد (يا پس آن نهايت را بشناسيد و از آن آگاه باشيد)

34- تنها باید ازدرمخصوصی که خداقرارداده وارد خانه علم شویم

عن سعد عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(ع)قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ هَذِهِ الْآيَةِ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها فَقَالَ آلُ مُحَمَّدٍ ص أَبْوَابُ اللَّهِ وَ سَبِيلُهُ وَ الدُّعَاةُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْقَادَةُ إِلَيْهَا وَ الْأَدِلَّاءُ عَلَيْهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة[34]

حضرت ابى جعفر(ع) درتفسیرآیه18(ص)سوره بقره فرمود: آل محمّد (ائمّه و خلفاء حقّه و جانشينان پيغمبر اكرم:) درهاىخدا و راه (نجات و رهائى از عذاب) او هستند، ايشان تا روز رستخيز (مردم را) دعوت‏كننده ببهشت و جلو داران بسوى آن و رهنمايان بر آن ميباشند.

35- مراقب باشیم کسی که کتاب زیاد نوشته ونویسنده ماهری است مارا فریب ندهد. مراقب باشیم که علم خودرا از که می گیریم :

قَالَ النَّبِيُّ (ص)إِيَّاكُمْ وَ أَهْلَ الدَّفَاتِرِ وَ لَا يَغُرَّنَّكُمُ الصَّحَفِيُّون‏[35]

پیامبر(ص)فرمودند:از اهل دفاتر و نوشتجات بپرهيزيد و صاحبان صحف و نوشته هاى آنها شما را فريب ندهد.

36- علم از نزد اهل بیت: به سوى مردم خارج گرديده است

عن يحيى بن عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ قَالَ‏ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ(علیهماالسّلام) يَقُولُ وَ عِنْدَهُ نَاسٌ مِنْ أَهْلِ كُوفَةَ عَجَباً لِلنَّاسِ يَقُولُونَ أَخَذُوا عِلْمَهُمْ كُلَّهُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص)فَعَمِلُوا بِهِ وَ اهْتَدَوْا وَ يَرَوْنَ أَنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ لَمْ نَأْخُذْ عِلْمَهُ وَ لَمْ نَهْتَدِ بِهِ وَ نَحْنُ‏أَهْلُهُ وَ ذُرِّيَّتُهُ فِي مَنَازِلِنَا أُنْزِلَ الْوَحْيُ وَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ إِلَى النَّاسِ الْعِلْمُ أَ فَتَرَاهُمْ عَلِمُوا وَ اهْتَدَوْا وَ جَهِلْنَا وَ ضَلَلْنَا إِنَّ هَذَا مُحَال‏[36]

يحيى بن عبد اللَّه بن حسن گويد: از امام صادق(ع)در حالى كه گروهى از كوفيان خدمتش بودند شنيدم كه مى‏فرمود: شگفتا از اين مردم كه مى‏گويند تمام دانش خود را از رسول خدا(ص)فرا گرفته و بدان عمل نموده و هدايت شده‏اند، و معتقدند كه ما اهل بيت: دانش آن حضرت را نيندوخته و بدان هدايت نيافته‏ايم و حال آنكه ما اهل و اولاد او هستيم، وحى در منازل ما فرودآمده، و علم از نزد ما به سوى مردم خارج گرديده است، گمان مى‏كنى كه آنان دانستند و هدايت شدند و ما ندانستيم و گمراه گشتيم؟! حقّا كه چنين چيزى محال است.

37- حتی اهل بیت: علومشان از خودشان نیست ، از طریق وحی است به همین دلیل باید به آنها رجوع کنیم

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(ع) قَالَ لَوْ أَنَّا حَدَّثْنَا بِرَأْيِنَا ضَلَلْنَا كَمَا ضَلَّ مَنْ كَانَ قَبْلَنَا وَ لَكِنَّا حَدَّثْنَا بِبَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّنَا بَيَّنَهَا لِنَبِيِّهِ ص فَبَيَّنَهُ لَنَا[37]

ازامام باقر(ع)رسيده كه فرموده: اگر ما (آل محمد(ص)) از روى رأى‏ و انديشه خود حديث و سخنى ميگفتيم گمراه ميشديم چنان كه كسانى كه پيش از ما بودند گمراه شدند، و ليكن ما حديث ميگوئيم از روى برهان و دليل آشكار از جانب پروردگارمان كه آن برهان و دليل را براى پيغمبرش(ص)بيان كرده و آن حضرت براى ما بيان نموده است.

38- سراغ غیر معصوم ویا نظر خود رفتن در علوم(بالاترین علوم،توحید و خدا شناسی است)بدعت ونابودی است

عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ (ع)بِمَا أُوَحِّدُ اللَّهَ فَقَالَ يَا يُونُسُ لَا تَكُونَنَّ مُبْتَدِعاً مَنْ نَظَرَ بِرَأْيِهِ هَلَكَ وَ مَنْ تَرَكَ أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّهِ (ص) ضَلَّ وَ مَنْ تَرَكَ كِتَابَ اللَّهِ وَ قَوْلَ نَبِيِّهِ كَفَرَ[38]

يونس بن عبد الرحمن گويد: به ابو الحسن اول (امام هفتم) (ع)گفتم: به چه روش خدا را يگانه دانم؟ فرمود: اى يونس، بدعت‏گذار نباش، هر كه به رأى ونظر خویش متوجه باشد هلاك است و هر كه خاندان معصوم پيغمبر(ص) خود را ترك كند گمراه است، و هر كه كتاب خدا و قول پيغمبرش را وانهد كافر است.

 

 

39- گنجینه داران علم اهل بیت اند

السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْيِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ وَ خُزَّانَ‏ الْعِلْم‏[39]

سلام بر شما اى خاندان نبوّت، و موضع رسالت، و محلّ آمد و شد فرشتگان، و جايگاه نزول وحى، و معدن رحمت، و خزانه داران علم‏

40- علم اولین وآخرین نزد اهل بیت است وبس

يَا مَعْشَرَ النَّاسِ سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي وَ هَذَا سَفَطُ الْعِلْمِ هَذَا لُعَابُ رَسُولِ اللَّهِ (ص) هَذَا مَا زَقَّنِي رَسُولُ اللَّهِ زَقّاً زَقّاً سَلُونِي فَإِنَّ عِنْدِي عِلْمَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِين‏[40]

يعنى اى گروه مردمان از من هر نوع سؤال كه در خاطر ضماير خود مستتر داريد قبل از آنكه مرا مفقود يابيد الحال نمائيد و اشاره بشكم بكمال علم خود كرده فرمود:كه اين مكان علم و اين مقرّ لعاب رسول ايزد وهاب است كه مرا، چشانيد چشانيدنى و چه چشانيدن كه از آن علم اولين و آخرين بوسيله اين عنايت و احسان بر من منكشف و عيان گرديد اى معشر الناس قبل از فقدان و عدم وجدان من از هر گونه مخفى و پنهان كه خواهيد از من سؤال نمائيد زيرا كه علم اولين و آخرين در نزد من واضح و مبين است‏

 

السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ، وَ مُسْتَوْدَعَ‏ عِلْمِ‏ الْأَوَّلِينَ‏ وَ الْآخِرِين‏[41]

 

 

[1] – الكافي (ط – الإسلامية) / ج‏1 / 34 / باب أصناف الناس …..  ص : 33

[2] – مختصر البصائر /   / 198 / باب في فضل الأئمة ص و ما جاء فيهم من القرآن العزيز …..  ص : 181

[3] – الكافي (ط – الإسلامية) / ج‏1 / 400 / باب أنه ليس شي‏ء من الحق في يد الناس إلا ما خرج من عند الأئمة ع و أن كل شي‏ء لم يخرج من عندهم فهو باطل …..  ص : 399

[4] – رجال الكشي – إختيار معرفة الرجال / النص / 277 / في أبي محمد هشام بن الحكم …..  ص : 255

[5] -الكافي (ط – الإسلامية) / ج‏6 / 434 / باب الغناء …..  ص : 431

[6] -معاني الأخبار / النص / 399 / باب نوادر المعاني …..  ص : 379

[7] – الكافي (ط – الإسلامية) / ج‏1 / 178 / باب أن الأرض لا تخلو من حجة …..  ص : 178

[8] – كمال الدين و تمام النعمة / ج‏1 / 241 / 22 باب اتصال الوصية من لدن آدم ع و أن الأرض لا تخلو من حجة لله عز و جل على خلقه إلى يوم القيامة …..  ص : 211

[9] – تحف العقول / النص / 171 / وصيته ع لكميل بن زياد مختصرة …..  ص : 171

[10] – نهج البلاغة (للصبحي صالح)/215/154و من خطبة له ع يذكر فيها فضائل أهل البيت…..ص:215

[11] – كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر /   / 258 و وسائل الشيعة / ج‏27 / 72 / 7 باب وجوب الرجوع في جميع الأحكام إلى المعصومين ع …..  ص : 62

[12] ( 3) كفاية الاثر: 34 و 35. و الآية في سورة النحل: 43 و الأنبياء: 7.

[13] – الكافي (ط – الإسلامية) / ج‏2 / 402 / باب الضلال …..  ص : 401

[14] – الكافي (ط – الإسلامية) / ج‏8 / 242 / حديث القباب …..  ص : 231

[15] – الكافي (ط – الإسلامية) / ج‏1 / 399 / باب أنه ليس شي‏ء من الحق في يد الناس إلا ما خرج من عند الأئمة ع و أن كل شي‏ء لم يخرج من عندهم فهو باطل …..  ص : 399

[16] -همان

[17] -همان

[18] – تفسير فرات الكوفي /   / 108 / [سورة النساء(4): آية 59] …..  ص : 107

[19] – الكافي (ط – الإسلامية) / ج‏1 / 51 / باب النوادر …..  ص : 48

[20] – الغيبة( للنعماني) / النص / 44 / باب 2 فيما جاء في تفسير قوله تعالى و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا

[21] – وسائل الشيعة / ج‏27 / 135 / 10 و نهج البلاغة (للصبحي صالح) /   / 254 / تحريم البدع …..  ص : 254

[22] – الأمالي (للمفيد) / النص / 5 / المجلس الأول و وسائل الشيعة / ج‏27 / 135

[23] – تفسير العياشي / ج‏2 / 86 / [سورة التوبة(9): آية 31] …..  ص : 86

[24] -تفسير العياشي / ج‏2 / 83 / [سورة التوبة(9): آية 19] …..  ص : 83

[25] – تفسير العياشي / ج‏2 / 83 / [سورة التوبة(9): آية 19] …..  ص : 83

[26] -معاني الأخبار    180   باب معنى قول الصادق جعفر بن محمد ع من طلب الرئاسة هلك …..  ص : 179

[27] – الكافي   ج‏1   183   باب معرفة الإمام و الرد إليه …..  ص : 180

[28] – الكافي   ج‏1   374   باب فيمن دان الله عز و جل بغير إمام من الله جل جلاله …..  ص : 374

[29] – بحار الأنوار (ط – بيروت) / ج‏2 / 93

[30] -اصل زَيْدٍ الزَّرَّادو بحار الأنوار (ط – بيروت) / ج‏2 / 93

[31] – الإرشاد في معرفة حجج الله على العبادللمفید   ج‏1   240   كلامه ع في الدعاء إلى نفسه و التعريض بظالمه …..  ص : 239

[32] – بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم / ج‏1 / 519 / 19 باب في أئمة آل محمد ص أن المستحق الذي في أيدي الناس من العلوم هو الذي خرج من عندهم و ما كان من الرأي و القياس من الباطل فمن عند أنفسهم …..  ص : 518

[33] -المحاسن / ج‏1 / 272 / 38 باب التحديد …..  ص : 272

[34] – تفسير العياشي / ج‏1 / 86 / [سورة البقرة(2): آية 189] …..  ص : 85

[35] – بحار الأنوار (ط – بيروت) / ج‏2 / 105 / باب 14 من يجوز أخذ العلم منه

[36] – الأمالي (للمفيد) / النص / 123 / المجلس الرابع عشر

[37] – بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم / ج‏1 / 299 / 14 باب في الأئمة أن عندهم أصول العلم ما ورثوه عن النبي ص لا يقولون برأيهم …..  ص : 299

[38] -الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 57

[39] -فرازابتدای زیارت جامعه کبیره ومن لا يحضره الفقيه/ج‏2/610/ زيارة جامعة لجميع الأئمة ع…. ص:609

[40] – التوحيد (للصدوق) /   / 305 / 43 باب حديث ذعلب

[41] – المزار الكبير(لابن المشهدي)/ 209/3 – زيارة اخرى لأمير المؤمنين صلوات الله عليه ….. ص:205

منبع : http://www.borhannews.com/news/?page_id=2146

خبرنامه آرمان مهدویت

یک نظر

  1. آقا چقدر زحمت کشیدید و چقدر عالی بود اجرتان با صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*