پنج شنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » کهکشان ها و ماده تاریک و انرژی تاریک

کهکشان ها و ماده تاریک و انرژی تاریک

6a00d8341bf7f753ef00e54f2f28388833-800wi

کهکشان ها و ماده تاریک و انرژی تاریک

به خالق خود که خالق تمام جهان است بنازیم

 خیلی  چیز ها در این گیتی و جهان هستی هست که برای ما ناشناخته میباشد و شناختن آن تلاش و همت میخواهد. و هیچ چیزی در این دنیا لذت بخش تر از یاد گیری و دانستن نیست . دانستن است که برای انسان آرامش میدهد.لذا برای دانستن نیاز به تفکر و  ابر هوشمندی میخواهد که خوشبختانه خداوند در وجود همه ما انسانها هوشمندی؛علاقمندی را گذاشته است.لازم است در مورد راز فضا و منظومه شمسی و هفت آسمان و میلیارد ها میلیارد کهکشان ها فقط در جهان ماست نگاهی بیندازیم و به عضمت خداون حیران بمانیم و به خالق خود که خالق تمام جهان است بنازیم.

قسمتهای اصلی کهکشان ما

 کهکشان راه شیری یعنی جایی که زمین و منظومه شمسی جزء از آن هست بصورت یک مارپیچی می باشد. هنگامی که از بیرون به کهکشان راه شیری نگاه می کنید ممکن است آنرا بعنوان توده ای از ابر و یا غبار تعبیر کرد اما آن چیزی نیست جز تعداد غیرقابل شمارش از ستاره ها که برای چشم قابل رویت نیستند. راه شیری را تقریبا” می توان مسطح در نظر گرفت که تنها قسمت مرکزی این کهکشان کمی برآمدگی دارد. قطر این کهکشان چیزی حدود ۱۲۰ هزار سال نوری بوده و اگر ابرهای پیچی اطراف آنرا هم در نظر بگیریم این قطر می تواند به ۳۰۰ هزار سال نوری هم برسد. فاصله خورشید ما از مرکز کهکشان راه شیری چیزی حدود ۳۰ هزار سال نوری میباشد و برآوردها نشان می دهد که حدود ۴۰۰ بیلیون ستاره در کهکشان ما وجود دارد. برای درک عظمت هستی همین بس که تعداد کهکشان هایی که وجود دارد به عددی حدود ۱۲۰ بیلیون میرسد. در قسمت مرکزی یک هسته برآمده وجود دارد که به آن Bluge گفته میشود. تراکم جرمی ستاره ها در این محدوده بسیار بالا می باشد و سن ستاره هایی که در این قسمت قرار دارد به بیش از ۱۰ بیلیون سال میرسد. دیسک (Disk) قسمت تقریبا” مسطحی است شامل تعداد زیادی ستاره و اجرام آسمانی که همراه کهکشان حرکت می کند. خورشید و منظومه شمسی نیز در همین قسمت از کهکشان راه شیری قرار دارند که در هر ۲۵۰ میلیون سال یکبار به دور هسته مرکزی کهکشان راه شیری گردش می کنند. اغلب اجرامی که در این قسمت قرار دارند جوان بوده و سن آنها از حدود یک میلیون سال به بالا می باشد.

اطراف دیسک قسمتهایی بنام هاله (Halo) قرار دارد که شکل گیری آن به اوایل پیدایش کهکشان راه شیری بر می گردد شاید چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ بیلیون سال پیش. علاوه بر اجرام موجود در این قسمت، توده هایی از گازهای بسیار گرم و یونیزه شده نیز در هاله کهکشان راه شیری موجود هست. جرم این قسمت  را ماده تاریک dark-matter گفته میشود که کل جرم کلی کهکشان ما را احاطه کرده اند.

ماده تاریک و انژی تاریک در جهان 

منظور از ماده تاریک در اخترفیزیک و کیهان،نوعی ماده فرضی است که ترکیب آن مشخص نیست و از خود نیز آن اندازه تابش الکترومغناطیس گسیل یا بازتاب نمی کند تا بتوان مستقیم آن را مشاهده کرد، اما با توجه به اثر گرانشی آن روی ماده مرئی می توان به وجودش پی برد. بر پایه رصدهای انجام شده کنونی از ساختارهای بزرگ تر از کهکشان، ماده تاریک تشکیل دهنده بخش زیادی از جرم موجود در جهان قابل مشاهده است.

تنها حدود ۴درصد از کل چگالی انرژی موجود در جهان را مستقیم می توان مشاهده کرد (با توجه به اثرهای گرانشی آن). گمان می رود ۲۳درصد از جهان از ماده تاریک و ۷۳درصد باقی مانده نیز از انرژی تاریک تشکیل شده باشد که در تمام فضا نفوذ کرده است.تعیین ماهیت این جرم یکی از مهمترین مساله های فیزیک ذرات و کیهانشناسی نوین است همچون نیمه راز باقی مانده است.

سرعت چرخشی کهکشان ها در خوشه ها، همگرایی و گرانشی اجرام 

با استفاده از مفهوم ماده تاریک سرعت چرخشی کهکشان ها و سرعت مداری کهکشان ها در خوشه ها، همگرایی گرانشی اجرام؛زمینه برای توزیع دمایی گاز داغ در کهکشان ها و خوشه کهکشانی را توجیه کرد. ماده تاریک در تشکیل ساختار و تکامل کهکشان ها نیز نقش مهمی دارد و اثرهای آن روی ناهمسانگردی(آشفتگی )که قابل اندازه گیری است.

 همه این شواهد نشان میدهد،خوشه های کهکشانی و کل جهان، مقدار زیادی ماده دارد که بخش زیادی از آن برخلاف ماده معمولی با تابش الکترومغناطیسی برهمکنش ندارد. این بخش را ماده تاریک می نامند.هنوز به طور کامل مشخص نشده است که ماده تاریک از چه چیزی ساخته شده است، اما فیزیکدانان و اخترفیزیکدانان موادی را به عنوان اجزای احتمالی تشکیل دهنده ماده تاریک معرفی کرده اند.

منبع :   http://rasulakbari.blogfa.com/post-19.aspx

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*