این که، زینب کبری فرمود : ( ما رأیتُ إلاّ جَمیلاً )
من به جز زیبایی چیزی ندیدم.
یعنی چه؟
با دو مقدمه ی کوتاه پاسخ را به روشنی در می یابیم :
مقدمه اوّل :
وَ قَالَ علیٌ علیه السّلام :
علی علیه السّلام فرمود :
مَا خَیْرٌ بِخَیْرٍ بَعْدَهُ النَّارُ
خیری که در پی آن آتش باشد خیر نخواهد بود،
وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الْجَنَّهُ
و شرّی که در پی آن بهشت است شرّ نخواهد بود،
وَ کُلُّ نَعِیمٍ دُونَ الْجَنَّهِ فَهُوَ مَحْقُورٌ
هر نعمتی بی بهشت ناچیزاست،
وَ کُلُّ بَلَاءٍ دُونَ النَّارِ عَافِیَه
و هر بلائی به غیر از جهنّم عافیت است.
(نهج البلاغه (للصبحی صالح) ص۵۴۴ ، حکمت۳۸۶)
مقدمه دوّم :
هر آنچه که به انسان می رسد (چه راحتی باشد و چه سختی)، اگر منشاء آن رضایت الهی باشد خیر است. ((یعنی اگر خدا بنده ای را به خاطر دوست داشتنش گرفتارکند تا او بیشتر به یاد خدا باشد و یا گرهی از کار بنده ی محبوبش باز کند، هردو اینها خیر است= هرچه از دوست می رسد نیکوست))
و هر آنچه که به انسان می رسد(ازخوشی و ناخوشی)، اگر منشاء آن سخط الهی(ناخشنودی خدا) باشد شرّ است.((یعنی اگر خداوند به خاطر بدی بنده ای و دوست نداشتنش، به او نعمت های ظاهری دنیائی بدهد تا از درگاهش براند و یا گرفتارش کند تا خدا را یاد نکند، هردو اینها شرّ است))
پاسخ مختصر :
آری باید بدین گونه معنی سخن دختر را در تربیت پدر جستجو کرد، زیرا پدر، خود، دخترش را اینگونه تربیت کرده است.
پس مفهوم گفته ی زینب کبری سلام الله علیها این است که : (چون ما تماماً در مسیر اطاعت خدا قدم برداشتیم و پایان کارمان رضایت و رضوان و بهشت الهی است، پس) آنچه از خدا به ما می رسد جز نیکی نیست. (ولی ای عبید الله، آنچه بواسطه ی بدی اعمالت نصیب تو خواهد شد، چیزی جز شرّی که نتیجه ی بدی اعمال خودت بوده و ناخشنودی خدا در آن می باشد، چیزی نخواهد بود!!!)
پاسخ مشروح :
ادامه دارد:…
باسلام وتشکر؛ در این مورد پس می توان نتیجه گرفت که فرموده حضرت زینب این نبود که جنایات عاشورا زیبا بوده است بلکه در پاسخ ابن زیاد بوده است که گفت دیدید خدا با شما چه کرده وحضرت فرمود ما از خدا جز زیبایی ندیدیم. ضمن تشکر مجدد منتظر ادامه مطلب هستم.