دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » آیا می شود در زیارت امام حسین علیه السلام به جای قبله رو به قبر نماز خواند ؟

آیا می شود در زیارت امام حسین علیه السلام به جای قبله رو به قبر نماز خواند ؟

چرا در باب زیارت امام حسین علیه السلام آمده است که به جای قبله رو به قبر نماز بخوان ؟

پاسخ:

در ابتدا باید عرض نمود که هیچ عالم شیعه ای در طول تاریخ فتوا نداده است که شخص در زیارت قبر امام حسین علیه السلام یا سائر ائمه در هنگام نماز طوری بایستد که رو به قبله نباشد ؛ بلکه همگی می گویند طوری بایست که قبر امام بین تو و قبله باشد . یعنی در سمت پشت سر یا کمر حضرت قرار گرفته رو به قبر نماز بخوان تا امام بین تو و کعبه باشد.

متاسفانه برادران اهل سنت چون نمی توانند با دلیل ومدرک معتبر بر شیعه اشکال بگیرند سعی در تحریف روایات واقوال علمای شیعه کرده وآنها را به صورت گزینشی مطرح می نمایند .

در باب مذکور که در کتاب شریف وسائل الشیعه آمده است خود معنای رو به قبر نماز خواندن را مطرح نموده است:

کاش مستشکل محترم خود عنوان باب را ملاحظه می فرمودند :

۶۹ – باب استحباب کثره الصلاه عند قبر الحسین ( علیه السلام ) فرضا ونفلا عند رأسه وخلفه

وسائل الشیعه (آل البیت) – الحر العاملی – ج ۱۴ – ص ۵۱۷ – ۵۲۱

باب مستحب بودن زیاد نماز خواندن در کنار قبر امام حسین علیه السلام چه نماز واجب وچه نماز مستحب در کنار سر حضرت ( نه رو به قبر حضرت ) یا در پشت حضرت

خود این عنوان بیانگر طریقه ایستادن است . زیرا وقتی شما در کنار قبری رفته و در پشت سر وی به سمت قبر نماز بخوانید خواه ناخواه رو به قبله خواهید بود .

اما روایاتی که در این باب آمده و به بحث ما مربوط می گردد :

( ۱۹۷۳۰ ) ۵ – وعن أبیه ، وجماعه مشایخه ، عن أحمد بن محمد بن عیسى ، عن محمد بن خالد ، عن جعفر بن ناجیه ، عن أبی عبد الله علیه السلام قال : صل عند رأس قبر الحسین علیه السلام .

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند در کنار قسمت سر از قبر امام حسین علیه السلام نماز بخوان

این روایت هیچ گونه اشاره ای به آن چه که ادعا می کنند ندارد.

( ۱۹۷۳۱ ) ۶ – وعنهم ، عن سعد ، عن موسى بن عمر وأیوب بن نوح ، عن ابن المغیره عن أبی الیسع قال : سأل رجل أبا عبد الله وأنا أسمع قال : إذا أتیت قبر الحسین علیه السلام أجعله قبله إذا صلیت ؟ قال : تنح هکذا ناحیه وعن علی بن الحسین ، عن علی بن إبراهیم ، عن أبیه ، عن ابن أبی نجران ، عن یزید بن إسحاق ، عن الحسن بن عطیه ، وذکر الحدیث الأول .

شخصی از امام صادق علیه السلام سوال کرد و من می شنیدم که پرسید هنگامی که به زیارت قبر امام حسین علیه السلام رفتم آن را قبله خود قرار دهم؟ حضرت فرمودند به فلان قسمت برو ( وبعد به سمت قبر نماز بخوان)

این روایت هم دلالت بر مدعا نمی کند زیرا شخص سوال می کند که فقط رو به قبر بخوانم حضرت می گویند اگر در فلان جا باشی آری یعنی همان مطلبی که شیعه می گویند.

( ۱۹۷۳۲ ) ۷ – وعنه ، عن علی ، عن أبیه ، عن ابن فصال ، عن علی بن عقبه ، عن عبید الله بن علی الحلبی ، عن أبی عبد الله علیه السلام قال : قلت : إنا نزور قبر الحسین علیه السلام فکیف نصلی عنده ؟ فقال : تقوم خلفه عند کتفیه ، ثم تصلی على النبی صلى الله علیه وآله وتصلی على الحسین علیه السلام

به حضرت عرض کردم که ما قبر امام حسین علیه السلام را زیارت می کنیم پس چگونه در کنار آن نماز بخوانیم؟ فرمودند پشت سر امام در قسمت کتف ایستاده ( در حقیقت رو به قبله به صورتی که قبر بین تو وکعبه است) سپس به نیت رسول خدا صلی الله علیه وآله و امام حسین علیه السلام نماز می خوانی

( ۱۹۷۳۳ ) ۸ – وعن محمد بن جعفر ، عن محمد بن الحسین ، عن أیوب بن نوح ، عن ابن المغیره ، عن أبی الیسع ، عن أبی عبد الله علیه السلام أن رجلا سأله عن الصلاه إذا أتى قبر الحسین ( علیه السلام ) ؟ قال : اجعله قبله إذا صلیت ، وتنح هکذا ناحیه.

شخصی از امام صادق علیه السلام در مورد نماز در کنار قبر امام حسین علیه السلام سوال کرد حضرت فرمودند قبر را به سمت قبله خود قرار ده و در فلان نقطه بایست

همان طور که ذکر شد در تمامی روایات مربوط به بحث طریقه نماز خواندن در کنار قبر امام حسین علیه السلام در هیچ کدام آنچه که ایشان ادعا می کنند نیامده است .

البته ما برای تکمیل شدن بحث مطلبی را که در بحار الانوار آمده و به بحث ما مربوط می شود ذکر می نماییم : در کتاب شریف بحار الانوار در این بحث که آیا می توان جلوتر از قبر ( در سمت قبله ) ایستاد و نماز خواند عبارتی از کتاب شریف دروس نقل شده است:

ولو استدبر القبله وصلی جاز وان کان غیر مستحسن إلا مع البعد

بحار الانوار ج۹۷ ص ۱۳۵

اگر پشت به قبله کند و نماز بخواند جایز است اگر چه نیکو نیست مگر اینکه دور باشد .

که در خود کتاب دروس آمده است که :

ولو استدبر القبر وصلی جاز

دروس ج۲ ص ۲۳

اگر پشت به قبر کند و نماز بخواند جایز است .

که این اشتباه را حتی از خود عبارت بحار می توان فهمید ؛ زیرا در آن آمده است که و این نیکو نیست مگر اینکه دور باشد ؛ که این قید در پشت به قبله بودن معنی ندارد .

منبع:گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)

خبرنامه آرمان مهدویت

یک نظر

  1. سلام:
    پیام جمعه به نیّت ظهور

    بهار بـی تـو نگردد بهار، یا مهدی!
    قرار بـی تـو نگیرد قرار، یا مهدی!

    بــه انتظــار قســم،ای امـام منتظران!
    ز مرگ سخت تر است انتظار ،یا مهدی!

    مسیـح ِآل محمـد! بیـا که بی تو شده
    تمـام ِ زندگی ام احتضار، یـا مهدی!

    بیا که بی تو روان است خون دل هر شب
    ز چشم عاشق شب زنده دار یا مهدی!

    بیا و پاک کن ای دستِ حق، به جای علی
    سرشک ِ فاطمه را از عـذار ، یا مهدی!

    صـدای ناله ی مـولا ز ِ چـاه مـی آید
    بکش به یاری ِ او ذوالفقار ، یا مهدی!

    هزار سال فزون است کز برای حسین
    تویی به صبح و مسا اشکبار، یا مهدی!

    چه میشود به کنار ِتو با تو گریه کنم
    برای عمه ی تو زار زار ، یا مهدی!

    هنوز پرچم ِ سـرخ ِ حسین مـی گوید
    کجاست حجت ِ پروردگار یا مهدی ؟!

    تو دستِ شیعه در این پرتگاهِ کفر، بگیر
    تو پا به دیده ی میثم گذار یا مهدی!

    اللهم عجل لولیک الفرج

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*