شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » هشدارهای اجتماعی از نگاه آیات و روایات (قسمت دوّم-آخر)

هشدارهای اجتماعی از نگاه آیات و روایات (قسمت دوّم-آخر)

امام علی (ع) می فرماید:

” الْمُؤْمِنُ یَرْغَبُ فِیمَا یَبْقَی وَ یَزْهَدُ فِیمَا یَفْنَی … بَعِیدٌ کَسَلُهُ دَائِمٌ نَشَاطُهُ ” (۱۵)

مؤمن به آنچه باقی است عشق و رغبت نشان می دهد و از آنچه فانی است گریزان است، تنبلی از او به دور است و همواره با نشاط زندگی می کند.

پیامبر اسلام(ص) در ضمن دعا اینگونه می فرماید:

“امْنُنْ عَلَیْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْکَسَلِ وَ الْعَجْزِ وَ الْعِلَلِ وَ الضَّرَرِ وَ الضَّجَرِ وَ الْمَلَلِ”(۱۶)

(خدایا) نعمت سرزندگی و کوشایی را به ما ارزانی دار و از سستی و تنبلی و ناتوانی و بهانه آوری و زیان و دل مردگی و ملال، محفوظمان دار.

همانگونه که مشاهده می شود، در برابر روحیه منفی تنبلی روحیه مثبت نشاط و سرزندگی قرار دارد که پیشوایان معصوم آن را از خدا طلب می کردند و به پیروان خویش نیز آن را اینگونه می آموختند.

اگر نشاط فردی و اجتماعی در بین جامعه رواج یابد و جریان غالب و حاکم گردد بی تردید عزم ملی و اراده سرنوشت ساز به دنبال آن رخ می نماید از این رو در روایات در برابر سستی و بی ارادگی به عزم سفارش شده است:

علی (ع) فرمود: ” ضَادُّوا التَّوَانِیَ بِالْعَزْم”(۱۷)؛ با عزم و اراده به جنگ سستی بروید.

اگر در جامعه ای روحیه نشاط و پویایی و کوشایی همراه با عزم و اراده وجود داشته باشد آن جامعه از بسیاری از آفت ها بدور خواهد بود در نتیجه مردم جامعه سرزنده، مولّد، متحرک، و اهل کار و ابتکار خواهند شد. بنابراین باید همگان بکوشیم تا از سستی و ضعف و تنبلی و بی حوصلگی خود را برهانیم و به صفت زیبای نشاط و عزم و همت عالی، خود و جامعه دینی مان را بیاراییم.

آثار زیانبار تنبلی

در کلمات نورانی پیشوایان معصوم نسبت به پیامدهای زیانبار تنبلی و آثار ویرانگر اجتماعی آن هشدارهایی داده شده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

فقر و ناداری

انسان فقیر و جامعه فقیر ذلیل و زبون است، از چشم ها می افتد و برای زندگی خویش توان برنامه ریزی و آینده نگری را ندارد. انسان نیازمند از لحاظ اجتماعی فاقد پایگاه و جایگاه است حتی اگر حرف حقی هم داشته باشد در ابراز آن احساس ناتوانی می کند. علی (ع) می فرماید:

” إِنَّ الاْءَشْیَاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ ازْدَوَجَ الْکَسَلُ وَ الْعَجْزُ فَنُتِجَا بَیْنَهُمَا الْفَقْرَ “(۱۸)؛آن گاه که اشیاء با یکدیگر جفت شدند، تنبلی و ناتوانی با هم ازدواج کردند و از آنها فقر متولد شد.

فقر زاییده تنبلی و بی حوصلگی و نداشتن روحیه کار و تلاش و سعی و کوشش است، کار سرمایه است و بی کاری سربارگی.

برو کار می کن مگو چیست کار       که سرمایه جاودانی است کار

آفت موفقیت

توفیق رفیقی است که به هر کس ندهند، اگر انسان در زندگی تلاش و تحرک نداشته باشد و بستر سازی و زمینه سازی نکند در امور مربوط به دین و دنیا به جایی نمی رسد به قول معروف “از تو حرکت از خدا برکت” اگر جوشش و کوشش نباشد رویش و زایش نخواهد بود. توفیق یعنی آماده شدن اسباب برای رسیدن به هدف و مقصود. این واقعیت آن گاه لباس واقعیت می پوشد که آدمی اهل کار و تلاش باشد.

علی (ع)فرمود: ” آفَهُ النُّجْحِ الْکَسَلُ “؛(۱۹)آفت موفقیت تنبلی است.

نرسیدن به مقصد

برای رسیدن به هدف و مقصود زندگی که همان “حیات طیبه” است، باید از ایمان و عمل صالح کمک گرفت اگر ایمان و باور باشد اما کار و عمل نباشد آدمی به هدف زندگی دست نخواهد یافت علی(ع) می فرماید:

” مَنْ دَامَ کَسَلُهُ خَابَ أَمَلُه “؛(۲۰) کسی که پیوسته تنبلی کند، در رسیدن به آرزویش ناکام ماند.

ونیز فرمود:

” عَدُوُّ الْعَمَلِ الْکَسَلُ “(۲۱)؛ دشمن کار، تنبلی است.

افتادن از چشم ها

کسی که روحیه کار و تلاش ندارد و کَلّ بر جامعه است از لحاظ اجتماعی فاقد جایگاه است، مردم به او اعتماد ندارند و در نتیجه از شور و مشورت با او می پرهیزند و می گویند اگر او حرفی و طرحی می داشت خودش را از این بدبختی نجات می داد. از این رو او از چشم مردم می افتد.

علی(ع) فرمود:” لَا تَتَّکِلْ فِی أُمُورِکَ عَلَی کَسْلَان”؛(۲۲)در کارهای خود به آدم تنبل، تکیه و اعتماد نکن.

و نیز فرمود:

” لَا تَسْتَعِنْ بِکَسْلَانَ وَ لَا تَسْتَشِیرَنَّ عَاجِزا”؛(۲۳) از آدم تنبل کمک مگیر و با ناتوان مشورت مکن.

این بود نگاهی گذرا به یکی دیگر از هشدارهای اجتماعی که از زبان پیشوایان معصوم بیان شده است، امید است جامعه دینی و مدیریت اجتماعی ما برخوردار از نشاط و طراوت و تلاش و جدیت باشند و از هرگونه سستی و تنبلی و کم کاری و بی حوصلگی دوری گزینند.

پدید آورنده : حجه الاسلام ابوالقاسم یعقوبی

پی نوشت ها:ـــــــــــــــــــــــ

۱٫ میزان الحکمه،ری شهری با ترجمه فارسی، ج ۱۱، ص۵۱۸۶٫

۲٫ مفردات راغب،واژه کسل.

۳٫ سوره عصر، آیه ۳٫

۴٫ همان.

۵٫ سوره بلد، آیه ۱۷٫

۶٫ سوره مائده، آیه ۲٫

۷٫ میزان الحکمه،ری شهری با ترجمه فارسی، ج ۱۱، ص۵۱۸۶٫

۸٫ سوره بقره، آیه ۲۰۱٫

۹٫ میزان الحکمه،ری شهری با ترجمه فارسی، ج ۱۱ ص ۵۱۸۶٫

۱۰٫ همان.

۱۱٫ همان.

۱۲٫ همان، ص ۵۱۸۸٫

۱۳٫ مفردات راغب، کلمه نشط.

۱۴٫ نهج البلاغه،خ ۱۹۳٫

۱۴٫ میزان الحکمه،ری شهری با ترجمه فارسی، ج ۱۱،ص ۵۱۸۴٫

۱۵٫ همان، ص ۵۱۸۸٫

۱۶٫ همان.

۱۷٫ همان، ص ۵۱۸۴٫

۱۸٫ همان.

۱۹٫ همان.

۲۰٫ همان.

۲۱٫ همان.

۲۲٫ همان.

۲۳٫ همان.

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*