جمعه , ۲ آذر ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » دوران افول و عقب ماندگی ملتها زمانی شروع شد که ; جای اندیشیدن را “تقلید”…

دوران افول و عقب ماندگی ملتها زمانی شروع شد که ; جای اندیشیدن را “تقلید”…

متن شایعه

دوران افول و عقب ماندگی ملتها زمانی شروع شد که ; جای اندیشیدن را “تقلید” , جای تلاش و کوشش را “بلند کردن دستها بسوی آسمان” (دعا), جای فکر کردن به آرزوهای بزرگ را “قناعت” و جای اراده برای رفتن و رسیدن را “قسمت” گرفت ….

 

پاسخ شایعه

آیا می دانید که تقلید در اصول دین باطل  است ؟

و فروع دین هم شامل احکامی مثل : نماز، روزه، خمس، زکات، حج، … است

کدام مکتب را در عالم می شود پیدا کرد که فهم عمیق در آن اجباری باشد

امام صادق علیه السلام فرمودند : خیلی دوست می داشتم برسر اصحاب من تازیانه می خورد تا اینکه صاحب بصیرت و فهم عمیق می شدند:

لَوَدِدتُ اَنَّ اَصحابی ضُرِبَت رُئوسُهُم بِالسَّیاطِ حَتّی یَتَفَقّهوُا (اصول کافی ج۱ص۳۶)

اساساً در تمام کتب حدیث شیعه بابی برای واجب بودن آموزش علم وجود دارد

*************************

تقلید دو نوع است:

۱- تقلید کورکورانه : مانند تقلید نا آگاهانه ی بعضی از جوانها از مدها و مدلهای غربی = که سخت زشت و مذموم است

۲- تقلید آگاهانه : مانند مراجعه ی  عاقلانه و عالمانه ی غیر متخصصین به متخصصین، نظیر مراجعه ی بیمار به پزشک متخصص و برای درمان و تسلیم در مقابل تشخیص وی شدن است، که مورد پسند عقلاست.

پس نه هر تقلیدی غلط و زشت است، ونه هرمخالفتی، درست . بلکه هرکدام جای خود را دارند.

 

  1. تقلید از فقها نه تنها خلاف عقل نیست، بلکه از باب رجوع غیر متخصص به متخصص مى باشد که حکمی عقلی است.
    اگر کسى که صاحب تخصص نیست و باید تقلید کند، تقلید نکند واعمالى را انجام دهد، مانند بیمارى است که خودسرانه دارو مصرف کند.
  1. اسلام تصریح دارد که انسان باید تمام تلاش خود را بکارگیرد و در کنار آن باید از خداوند یاری بگیرد تا گمان نکند که دعایش همه چیز است و نیز گمان نکند که همه چیز مرتبط با خود اوست که طغیان کند و منحرف شود :

دعا در دین مکمل عمل است و جلب یاری خدا و اطمینان به نتیجه ی تلاش. پس هرکس بدون تلاش دعا کند خدا و یا بهتر است بگوئیم خود را مسخره کرده است. دعا عامل تداوم تلاش و مانع نا امیدی است.
* “اینان که تمام تلاش و کوشش خود را کرده‌اند و بعد مضطر شده‌اند، نباید احساس ناامیدی کنند، بلکه باید تلاششان را ادامه دهند و به درگاه خداوند متعال دعا کنند تا خداوند آسیب را از آنان دور کند و آنان را جانشینان خود در زمین قرار دهد.” (سوره مبارکه نمل آیه ۶۲)

  1. قناعت حالتی است که باعث اکتفا کردن به قدر حاجت و ضرورت می‌شود.
    ضرورت گاه برنامه ریزی ها و افکار با افق های بلند را می طلبد. اما آرزو خیال پردازی و ساختن حقیقتها بر پایه رویاهاست.
    *حضرت علی (علیه السلام) در قسمتی از وصیت نامه ی خودشان به حضرت حسن (علیه السلام) می فرمایند:
    « از تکیه نمودن بر آرزوها بپرهیزید که همانا سرمایه احمقان است و مانع خیر دنیا و آخرت می باشد». (نهج البلاغه نامه ۳۱)
    * و یا در جای دیگری از این کتاب می فرمایند: « من بیش از هر چیزی برای شما از دو چیز هراس دارم: یکی پیروی از هوای نفس و دیگری آرزوهای طولانی». (همان، خطبه ۲۸)
    * و در خطبه دیگر ی می فرمایند: « و بدانید آرزو باعث فراموشکاری و غفلت عقل می گردد و ذکر خداوندی را به فراموشی می اندازد؛ پس آرزو را تکذیب کنید که موجب فریب است و صاحب آرزو فریب خورده می باشد» . (همان، خطبه ۸۶)
  2. تقدیر خداوند در عرض اختیار و تلاش انسان نیست، بلکه در همان جا که تلاش است، تقدیر نیز هست و این ۲ رابطه ای در طول یکدیگر دارند.

حق جو و حق طلب باشیم

منبع : http://shayeaat.ir/post/142 با افزودن مطالبی تکمیلی

*************************************

بصیر : صاحب دیدگانی بینا ، در ظلمات جهل ؛ با انوار ولایت است

فضیلت علم

به نقل ازکافی شریف امام صادق علیه السلام فرمود تفقهوا فی الدین فانه من لم یتفقه منکم فی الدین فهو اعرابی دین را خوب بفهمید زیرا هرکه دین را خوب نفهمد بیابانی است.   درگذشته عربهای صحراگرد درجهل ونادانی وعدم اطلاع ازدین مشهور بودندواینجا حضرت کسانی را که از معارف دین دور هستند را تشبیه به عرب جاهل می کند اگرچه درامکانات پیشرفته دنیا باشد.

 

مفضل ازامام صادق نقل کرد که فرمودبرشما بادکه دردین خدا دانشمند شوید وفهم پیدا کنیدواعرابی نباشید چون انکه فهم دردین خدا پیدا نکند خداروز قیامت به اوتوجه نکند واوراپاک نسازد.   واقعا باید گفت ما ارزش علم را درک نکردیم وبه اهمیت ان غافلیم .این امام معصوم وحجت خداست که می داند ومارا با تاکید فراوان به تحصیل ان وادار می کند .این حدیث را ببینیدابان بن تغلب عن ابی عبدالله ع قال لوددت ان اصحابی ضربت رئوسهم بالسیاط حتی یتفقهوا اصول کافی ج۱ص۳۶ امام صادق فرمود خیلی دوست می داشتم برسر اصحاب من تازیانه می خورد تادین راخوب می فهمیدند.  یعنی اگر دردین دانشمند وفهیم نشدند حتی به اجبار تازیانه هم به این اگاهی برسند ارزش دارد.

منبع : http://basir14.persianblog.ir/post/10/ (نویسنده: جواد راستگو)

 

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*