پنج شنبه , ۱ آذر ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » احادیث از ائمه اطهار علیهم السّلام درباره حرام بودن موسیقی و آوازه خوانی

احادیث از ائمه اطهار علیهم السّلام درباره حرام بودن موسیقی و آوازه خوانی

احادیث از ائمه اطهار(ع) درباره حرام بودن موسیقی و آوازه خوانی

مقدمه
آیات و احادیث درباره مطیع بودن در برابر دستورات خدا و رسول الله (ص) و ائمه اطهار (ع)
امام صادق (ع) : مبادا شیفته چیزی شوید که خداوند بر شما حرام کرده زیرا هرکس پرده ی حرمت خدا را در این دنیا بدرد خداوند میان او و بهشت و نعمتها و خوشی و مقام ارجمند پایدار و دائمی آنجا که برای اهلش مقرر شده برای همیشه جدائی افکند. روضه الکافی جلد ۱ صفحه ۴

امام صادق (ع) : بدانید که هرچه را خداوند دستور داده که از آن دوری کنید آنرا حرام فرموده ( و این دستور دلیل بر حرمت آن است ) و از آثار رسولخدا (ص) و سنت ( و روش ) او پیروی کنید و از هوای نفس و آراء خود پیروی نکنید که گمراه شوید ، زیرا گمراه ترین مردم در پیشگاه خدا آن کسی است که از هوای نفس و رای خود بدون راهنمایی خدا پیروی کند.«روضه الکافی جلد۱ صفحه۹»
امام صادق (ع) : مبادا در محرماتی که خداوند در ظاهر و باطن قرآن حرام کرده اصرار ورزید در صورتیکه خدای تعالی ( درباره پرهیزکاران ) فرموده : (( و بر آنچه کرده اند دانسته اصرار نورزند )) (سوره آل عمران آیه ۱۳۵) روضه الکافی جلد ۱ صفحه ۱۳
امام صادق (ع) : بدانید جز این نیست که خدا دستور داده و نهی فرموده تا در آنچه دستور داده فرمانبریش کنند و از آنچه نهی فرموده خودداری کنند ، پس هرکه پیروی از دستور او کرد اطاعت او را کرده و بر خیری که نزد او است رسیده و هرکه خودداری نکند از آنچه نهی فرموده نافرمانی او را کرده و اگر بر همین حال نافرمانی بمیرد خداوند به رو در آتش دوزخش اندازد. روضه الکافی جلد ۲ صفحه ۱۴
امام صادق (ع) : بر شما باد به فرمانبرداری خدا تا می توانید که خدا است پروردگار شما. روضه الکافی جلد ۱ صفحه ۱۴
امام صادق (ع) : بدانید که اسلام همان تسلیم (یعنی این که در برابر دستورات خدا و قرآن و

پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) تسلیم باشیم و از آنها پیروی کنیم بدون چون و چرا) است و تسلیم همان اسلام پس هرکه تسلیم گشت محققا مسلمان شده و هرکه تسلیم نشد مسلمان نیست ، و هرکه خوش دارد که به حد نهائی احسان و نیکوکاری رسد باید فرمانبرداری خدا را کند زیرا هرکه فرمانبرداری خدا را کرد بحد نهائی احسان رسیده است. روضه الکافی جلد۱ صفحه۱۴
امام صادق (ع) : و بدانید آنان که منکرند آنها تکذیب کنندگانند ، و تکذیب کنندگان همان منافقان و دو رویانند ، و خدای عزوجل درباره منافقین فرموده و گفته اش حق است : (( همانا منافقین در پائین ترین طبقه دوزخند و برای آنان یاوری نخواهی یافت )) ( سوره نساء آیه ۱۴۵ ) روضه الکافی جلد ۱ صفحه ۱۵
امام صادق (ع) : و هرکه دوست دارد که بداند خدا او را دوست دارد باید به اطاعت خدا عمل کند و از ما پیروی کند ، آیا نشنیده اید گفتار خدای عزوجل را که به پیامبرش (ص) فرماید : (( بگو اگر خدا را دوست دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهان شما را بیامرزد ، )) ( سوره آل عمران آیه ۳۱ ) روضه الکافی جلد ۱ صفحه ۲۰
امام صادق (ع) : به خدا سوگند هرگز بنده ای فرمانبرداری خدا را نکند جز آنکه خداوند پیروی ما را در فرمانبرداری او داخل گرداند ، و به خدا پیروی نکند بنده ای از ما جز آنکه خدا دوستش دارد ، و به خدا هیچگاه بنده پیروی ما را وا مگذارد جز آنکه ما را دشمن دارد و به خدا هیچگاه کسی ما را دشمن ندارد جز آنکه نافرمانی خدا را کرده و هرکه در حال نافرمانی خدا بمیرد خداوند او را خوار گرداند و به رو در آتش دوزخ اندازد ، و ستایش از آن خدا پروردگار جهانیان است. روضه الکافی جلد ۱ صفحه ۲۰
امام صادق (ع) : اگر چنانچه مردمی خدای یگانه و بی شریک را پرستش کنند ، و نماز را بر پا دارند ، و زکات بدهند ، و حج خانه خدا را به جا آورند ، و ماه رمضان را روزه دارند ، سپس به چیزی که خدا کرده ( یا فرموده ) یا پیغمبرش (ص) ساخته ( یا فرموده ) اعتراض کنند و بگویند : که چرا بر خلاف آن نساخته ( یا چرا فلان سخن را فرموده ) ؟ یا در دل خود چنین اعتراضی کنند ( گرچه به زبان نیاورند ) به همین گفته هایشان و اعتراضشان مشرک شوند ، سپس امام (ع) این آیه را تلاوت فرمود : (( نه چنین است به پروردگار تو سوگند ایمان نیاورند تا به داوری بگزینند تو را در آنچه سر زده است بین ایشان و سپس نیابند در دلهای خویش چاره ای از آنچه تو قضاوت کرده ای و تسلیم شوند تسلیم شدنی )) ( سوره نساء آیه ۶۵ ) سپس حضرت صادق (ع) فرمود : بر شما است که تسلیم باشید. اصول کافی جلد ۴ صفحه ۱۱۵

سوره نساء آیه ۵۹ : ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا را و اطاعت کنید صاحبان ولایت را که دوازده امام معصومند.
سوره نساء آیه ۸۰ : هرکس اطاعت کند از رسولخدا قطعا اطاعت کرده است از خدا.
سوره آل عمران آیه ۳۱ : بگو ای پیغمبر به مردم اگر شما دوست خدا هستید پس تبعیت کنید از من و مطیع و فرمانبردار من که پیامبر او هستم باشید.
سوره نساء آیه ۶۹ : و کسانی که اطاعت کنند از امر خدا و رسول خدا ایشان محشور می شوند با کسانی که نعمت داد خدا بر ایشان از پیغمبران و راستگویان و شهیدان و صدیقین.
سوره آل عمران آیه ۳۲ : بگو به مردم اطاعت کنید خدا و رسول خدا را پس اگر برگردند از حکم تو ای پیغمبر کافر هستند.
سوره احزاب آیه ۳۶ : و سزاوار نباشد برای هیچ مرد مومن و زن مومنه ای که اختیار کند حکم دیگری هرگاه حکم کند خدا و رسول خدا کاری را برای او بلکه باید مطیع و فرمانبردار باشد و چون و چرا نکند.​
عزیزان با توجه به آیات قرآن و روایات از ائمه اطهار (ع) که در بالا ذکر کردیم باید در مقابل سخنان خدا و قرآن و پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) تسلیم باشیم و به سخنانشان گوش بدهیم. ( معنی اسلام هم تسلیم است که هرکس به دین اسلام گرویست باید در مقابل سخنان خدا و امامان و پیغمبران تسلیم باشد و به این سخنان مقدس ایمان آورد)
اگر هم خدا و ائمه اطهار (ع) هم ما را از انجام دادن کاری نهی کردند علت و سببی داشته است (و به نفع خودمان است که سخنانشان را گوش دهیم)
برای مثال اگرخدا و پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) ما را از گوش دادن موسیقی نهی کردند به دلیل این است که ابتدا انسان اگر بخواهد گناهی مرتکب شود باید غافل و گمراه شود، و موسیقی یکی از چیزهایی است که انسان را غافل از یاد خدا میکند و انسان دست به هرگناهی می زند برای تایید این سخن به حدیث زیر توجه کنید :

رسول خدا (ص): موسیقی مقدمه نزدیک شدن زن و مرد از راه زنا است. جامع الاخباردلیل دیگری که خدا و پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) ما را از گوش دادن موسیقی نهی کردند این است که موسیقی آسیب های جدی به بدن و اعصاب انسان وارد میکند.
برای بیشتر درک کردن این مطلب روی لینکهای زیر کلیک کنید: (انشاء بزودی لینکهای زیر درست میشود) ​

تاثیرات شوم موسیقی بر انسان از تحقیقات دانشمندان
نمونه های واقعی از تاثیر بد موسیقی
کار اعصاب و تاثیر موسیقی بر آن
موسیقی باعث کوتاهی عمر می شود (عده ای از موسیقی دانان و مشاهیر موسیقی و مدت عمرشان)
ضررها و بیماری های موسیقی از دیدگاه علامه جعفری و………

 

توبه
اگر هم کسی موسیقی گوش می داده نباید از رحمت خدا نا امید شود و باید توبه کند، به حدیث زیر توجه کنید :​

 

شخصی از امام علی(ع) پرسید: بزرگترین گناه کبیره کدام است؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند: مایوس و ناامید شدن از رحمت الهی. میزان الحکمه جلد ۳صفحه۴۶۲

 

منع موسیقی و آوازه خوانی در قرآن :
قبل از خواندن آیات به حدیث زیر توجه کنید :
حضرت ابوالحسن (ع) : هرکه یک آیه از قرآن را تکذیب کند ( قبول نداشته باشد ) اسلام را پشت سر انداخته ( کافر شده ) و همه قرآن و پیامبران و رسولان را تکذیب کرده ( و دروغگو پنداشته ) است. روضه الکافی جلد ۲ صفحه ۴۲
امام صادق (ع) : بدانید که موسیقی و آوازه خوانی از جمله چیزهایی است که خداوند تعالی در کتابش بر آن وعده عذاب داده است آنجا که در سوره لقمان آیه۶میفرماید: (ومن الناس من یشتری لهو الحدیث ) ( از جمله مردم کسی است که میخرد کلام لهو وباطل راتا گمراه کند با آن مردم را ) که منظور از” لهوالحدیث”در این آیه اشاره به موسیقی و آوازه خوانی می باشد. فروع کافی جلد ۴ صفحه۴۳۳ ، معانی الاخبار جلد ۲ صفحه ۳۱۷ ، زبده البیان فی احکام القرآن صفحه ۲۷۸
چنانچه در روایت مهران بن محمد و روایت حسن هارون و روایت عبدالعلی مذکور است و در کتاب کافی به چهار طریق از این آیه ( منظور آیه ۶ سوره لقمان ) در حرامی موسیقی استفاده شده است.
امام صادق (ع) : هشام گوید از امام صادق (ع) درباره تفسیر آیه ۳۰سوره حج سوال کردم که خدا می فرماید : ( فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور ) (اجتناب کنید پلیدی را که بت پرستی است و دوری کنید از قول باطل) حضرت فرمودند :منظور ازپلیدی شطرنج است و منظور از قول زور (موسیقی و آوازه خوانی) میباشد. معانی الاخبار جلد ۲ صفحه ۳۱۷ ، تفسیر قمی جلد ۲ صفحه ۸۴ ، تفسیر نورالثقلین جلد ۳ صفحه ۴۹۶ ، عین الحیوه صفحه ۲۲۹ ، فروع کافی جلد ۶ صفحه ۴۳۱
قول زور : معنایش چیزی است که مرجع عقلی نداشته و پایه اش از روی وهم و خیال است (موسیقی هم دارای همین خصوصیات است) ، در سوره جاثیه آیه ۲۳ خدا میفرماید : آیا دیدی کسی را که آرزوهای خود را خدای خود دانسته و هواهای نفسانی خود را معبود خود قرار داده ، اطاعت از او میکند ، و واگذارد او را خدا در گمراهی با علم به حالش ، و برای نشانه مهر گذارد برگوش و دل او ، و بر چشم او پرده ایست که جز هوای نفس خود چیزی نمی بیند ، و جز میل او چیزی نخواهد.
رسول خدا (ص) فرمود : پرستیدن هیچ بتی در زیر آسمان خشم آورتر و بدتر نیست پیش خدا از پرستیدن هوای نفس.​

امام صادق علیه السلام فرمود: از هواهاى (نفسانى) خود بر حذر باشید و بترسید چنانچه از دشمنان حذر میکنید، زیرا چیزى براى مردان دشمن تر از پیروى هواهاى خودشان و درو شده هاى زبانهایشان (یعنى آنچه بیهوده از دهان خارج شود) نیست . اصول کافى جلد ۴ صفحه ۳۰​

در کتاب کافی از حضرت صادق (ع) روایت شده که : منظور از قول زور ( سوره حج آیه ۳۰ ) موسیقی است ، در تفسیر مجمع البیان و تفسیر صافی روایاتی وجود دارد که قول زور به موسیقی تفسیر و تعبیر شده است.
امام صادق (ع):درباره قول خدای عزوجل سوره مومنون آیه ۳(والذین عن اللغو معرضون) (مومنان کسانی هستند که از لغو گریزان هستند) فرمودند : منظور از “لغو” “موسیقی و آوازه خوانی” است. فروع کافی جلد ۴ صفحه۴۳۳ ، عیون الاخبار الرضا ، تفسیر نورالثقلین جلد ۳ صفحه ۵۳۹ ، بحارالانوار جلد ۷۶ صفحه ۲۴
امام صادق (ع):درباره قول خدای متعال سوره فرقان آیه ۷۲( والذین لا یشهدون الزور ) ( بندگان خدا کسانی هستند که حاضر نمی شوند زور را )فرمودند منظور از زور مجلس موسیقی و آوازه خوانی است. مستدرک الوسائل جلد ۱۳باب ۷۸ح۷ و در کتاب کافی هم به دو طریق از امام صادق (ع) این حدیث روایت شده.
همچنین در تفسیر (( جوامع الجامع )) آمده است : منظور از آیه این است که بندگان خاص خداوند در مجالس بی فایده ( مجالس موسیقی و لهو و لعب و… ) و بدکاران شرکت نمی کنند.
منع موسیقی و آوازه خوانی در سنت رسول الله (ص)
رسول اکرم (ص): درضمن حدیث مناهی فرمودند: شما را از بازی با نرد و شطرنج و ورق و نواختن درطبل و عود و طنبور و استفاده بردن از تار و سه تار همچنین خرید وفروش آنها نهی میکنم. ترجمه من لا یحضره الفقیه جلد ۵ صفحه ۳۰۹، امالی شیخ صدوق صفحه ۴۲۴مجلس شصت و ششم، فروع کافی، مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب۷۹، گناهان کبیره جلد۱صفحه ۲۸۵
رسول اکرم (ص) : همانا خدای تعالی مرا به عنوان هدایت و رحمت از برای جهانیان مبعوث فرموده است و به من فرمان داده است تا آلات موسیقی ( مانند نی ها و دایره ها و تار و مزمارها و طنبور و…. ) را نابود سازم. امالی شیخ صدوق صفحه ۴۱۶ مجلس شصت و پنجم ، مستدرک الوسائل جلد ۱۳ صفحه ۲۱۹ ، مستدرک الوسائل جلد ۲ صفحه ۴۵۸ (چاپ قدیم)
موسس و مخترع موسیقی و آوازه خوانی شیطان و قابیل اند
امام صادق (ع):هنگامی که آدم(ع)از دنیا رفت ابلیس و قابیل از مرگ او اظهار شادمانی کردند و در زمین به هم پیوستند برای همین شیطان اولین آلت موسیقی را به شکل طنبور اختراع نمود و شروع به نواختن کرد و قابیل با شنیدن نوای ساز شیطان اقدام به خوانندگی نمود پس هرچه در زمین از این قبیل وسائل باشد که مردم از آن لذت میبرند از همان زمان منشإ می گیرد و آنها از پیروان راه ابلیس و قابیل میباشد. فروع کافی جلد ۴ صفحه ۴۳۱
حضرت محمد (ص) : شیطان اولین کسی بود که موسیقی را تاسیس کرد. وسائل الشیعه جلد ۱۲ صفحه ۲۳۱
درباره کسی که به نوای موسیقی و آوازه خوانی گوش می دهد
امام رضا (ع):گوش فرا دادن و شنیدن صدای تارها و آلات موسیقی از گناهان کبیره است. مسترک کتاب تجارت باب ۷۹ ، وسائل الشیعه کتاب تجارت باب ۱۰۰
امام صادق (ع):شخصی از امام(ع)درباره حکم گوش دادن به آلات موسیقی و صوت شخص آوازه خوان سوال نمود حضرت پاسخ دادند ای مرد آیا سخن خدای متعال در سوره اسری آیه ۱۷را نشنیدی که می فرماید: همانا چشم وگوش و قلب نسبت به آن چیزهایی که کسب نموده اند مسئولند .پس گوش خود را از شنیدن صداهای حرامی مانند موسیقی و آوازه خوانی حفظ کن که در قبال آن مسئول هستی . مستدرک الوسائل جلد ۱۳باب۸۰حدیث۲
حضرت محمد (ص) : پنج طایفه هستند که خدا با آنها نگاه نمی کند ( توجه نمی کند ) ، یکی از آنها اهل موسیقی است. تفسیر عیاشی
امام صادق (ع):شخصی به امام (ع)عرض کرد :پدر و مادرم فدایت وقتی در منزل به مستراح می روم از خانه همسایه ام نوای موسیقی و آوازه خوانی به گوشم می رسد و من گاهی برای آنکه صدای موسیقی آنها را بشنوم نشستن در مستراح را طول می دهم .پس امام (ع)فرمود :ای مرد شنیدن موسیقی و خوانندگی را ترک کن آن مرد گفت ای مولای من آخر من که به مجلس آنها نرفته ام بلکه فقط صدای آوازی از آنها را می شنوم پس امام (ع)فرمودند:آیا گفتار خدای متعال سوره اسری آیه ۳۶ را نخوانده ای : همانا چشم و گوش و قلب نسبت به آن چیزی که کسب کرده اند مسئول هستند .آن مرد پس از شنیدن این آیه گفت:به خدا این آیه از کتاب خدا را تا کنون از هیچ عرب و عجم نشنیده بودم ودیگر این عمل را تکرار نخواهم کرد .پس امام فرمودند :برخیز و غسل توبه کن زیرا بر گناه بزرگی مداومت میکردی و چقدر حال بدی داشتی اگر بر این حال می مردی. من لا یحضر الفقیه جلد۱ صفحه ۷۳ ، کافی کتاب الاشربه باب الغناء ، مستدرک الوسائل جلد ۱۳ صفحه ۲۲۱ ، عین الحیوه صفحه ۲۲۹
شرکت نکردن در مجلس موسیقی و آوازه خوانی
حضرت امام صادق (ع):ابو ایوب گوید من در مدینه خدمت امام صادق (ع)مشرف شدم حضرت به من فرمودند :کجا منزل کرده ای ؟گفتم منزل فلان مرد که در خانه اش آلات موسیقی می نوازد و چند آوازه خوان خوانندگی می کنند .پس امام (ع)آیه ۷۲سوره فرقان را تلاوت نمودند :هنگامی که بندگان خدا با لغو روبرو می شوند با کرامت از آن می گذرند .ابو ایوب گوید من در فکر خود گمان نمودم منظور از کرم جود وبخشش است پس امام (ع)قبل از اینکه من حرفی بزنم: فرمودند: نه این طور که تو فکر می کنی نیست. بلکه شما باید از مجلس موسیقی و خوانندگی دوری کنید تا صاحب کرامت شوید. فروع کافی جلد ۴ صفحه ۴۳۴
رسول خدا (ص) : در زمان پیامبر اکرم (ص)روزی ابن مسعود از مکانی عبور می کرد که جمعی در آن مشغول نوازندگی و خوانندگی بودند پس چون این وضع را مشاهده کرد به سرعت وشتاب از آن مجلس عبور کرد .روز بعد پیامبر اکرم (ص)او را ملاقات نموده و فرمودند:ابن مسعود صبح کرد در حال که کریم و با کرامت بود.تفسیر جامع جلد۵صفحه ۵۳
امام صادق (ع):شخصی به امام صادق (ع)عرض کرد فدایت شوم دیروز فلانی پیش من آمد ودستم را گرفت و به خانه اش برد ودر منزل وی گروهی بودند که در نی و دایره می نواختند و شخصی هم آواز می خواند و من تا شب در آنجا بودم پس امام (ع)فرمودند:وای برتو نترسیدی که در آن حال عذاب خدا بر تو فرود آید همانا آن مجلسی که تو در آن بودی مجلسی است که خدای متعال به اهل آن نمی نگرد زیرا نوای موسیقی و آوازه خوان پلید ترین آفریده های خدا می باشد. مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب ۷۸
حرام بودن درآمد و کسب شخص نوازنده
مولا علی (ع):روزی امیرالمومنین (ع)شنیدند که مردی طنبور می نوازد .آن حضرت او را از این کار بازداشته و نهی فرمودند .پس طنبور او را گرفته و شکستند .سپس چند درهم به آن مرد دادند و فرمودند :برخیز و با این پولی که به تو دادم به حمام برو و غسل توبه کن .زیرا پولی که از این راه بدست آوردی حرام و در نتیجه غسل هایی هم که می کردی باطل بود.سپس فرمود آیا می دانی طنبور در هنگامی که نواخته می شود چه می گوید ؟آن مرد گفت شما به آن داناتر هستید .امام علی (ع)فرمودند :طنبور در آن حال می گوید :ای صاحب من به زودی پشیمان می شوی .ای نوازنده من بزودی در آتش دوزخ خواهی رفت .و این گونه به نفرین او ادامه می دهد تا نواختنش پایان یابد. مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب ۷۹ ، المخازن جلد ۱ صفحه ۳۱۱
حرام بودن درآمد و کسب شخص آوازه خوان
حضرت صادق (ع) : مزد مرد و زن خواننده حرام است. من لایحضر الفقیه جلد ۳ صفحه۱۰۵
حضرت رضا (ع):از امام (ع)درباره کسب شخص آوازه خوان سوال شد.حضرت فرمودند : پول این شخص مانند پول سگ حرام است. وسائل الشیعه جلد۱۲صفحه ۸۸
تذکر : منظور از پول سگ یعنی پولی که در خرید و فروش سگ مورد استفاده قرار می گیرد، امام حسین(ع) فرموده اند : رسول خدا (ص) از پولی که در خرید و فروش سگ مورد استفاده قرار میگرد منع کردند. خصال شیخ صدوق جلد ۲ صفحه ۱۴
حضرت صاحب الزمان (ع):در نامه ای به محمد ابن عثمان فرمودند : و اما آن چیزی را که به عنوان صله برای ما ارسال کردی نمیپذیرم .زیرا ما خاندان رسول خدا (ص)فقط چیزی را قبول می کنیم که پاک و پاکیزه باشد .واین مالی که ارسال نمودی دستمزد و پول شخصی خواننده می باشد ، و همانا پول این شخص حرام است. وسائل الشیعه جلد ۱۲صفحه ۸۶ ، کمال الدین و تمام نعمه​

 

 

چند حدیث دیگر درباره حرام بودن موسیقی و آوازه خوانی
مولا علی بن ابیطالب (ع):مردی از امیر المومنین (ع)درباره معنی سخن کبوتر راعبی (بلبل)سوال کرد .حضرت فرمودند:آن پرنده چهار گروه را نفرین می کنند ۱٫اهل ساز و آلات موسیقی ۲٫آواز خوانها ۳٫آنانکه در سازها می دمند مثل فلوت زن و نی زن و شیپور و قره نی۴٫طنبور زنان و نوازندگان تارها و مزمارها علل الشرایع جلد۲صفحه ۸۹۷
حضرت صادق (ع):یکی از مصادیق قول الزور که خدای متعال در سوره حج آیه ۳۱از آن نهی فرموده این است که شخص به خواننده و آوازه خوان بگوید:احسنت خوب خواندی. عین الحیوه صفحه ۲۳۱ ، معانی الاخبار جلد ۲ صفحه ۳۱۸
امیر المومنین (ع):موسیقی و آوازه خوانی باعث فقر است و کسی که زیاد به صدای موسیقی و آوازه خوانی گوش بدهد عاقبت به فقر و نداری مبتلا می شود . عین الحیوه صفحه ۲۳۰ ، مستدرک الوسائل باب ۷۸ ، نصایح صفحه ۳۴۸
امام صادق (ع):کسی که خدای متعال به او نعمتی عطا کند (مثلا فرزند یا زن)پس اگر وی بخاطر آن نعمت مجلس موسیقی تشکیل دهد پس همانا کفران آن نعمت را نموده است. وسائل الشیعه کتاب تجارت باب۱۲۸ ، فروع کافی جلد۴صفحه ۴۳۲
امام صادق (ع):محمد بن عمر روایت کرده :من بر امام صادق(ع)وارد شدم پس حضرت فرمودند بپرهیزید از قول الزور و…)و همین طور حضرت پیوسته این کلام را تکرار نمود.تا آنجا که عرصه بر من تنگ شد و فهمیدم که منظور حضرت من هستم که در خانه ام نوازنده و آوازه خوان دارم . وسائل الشیعه جلد۱۲صفحه ۳۰۹
امام صادق (ع) : شخصی از امام صادق (ع) درباره (( نرد )) و (( شطرنج )) پرسید امام (ع) فرمود : به آنها نزدیک نشو ، درباره موسیقی نیز از امام (ع) سوال نمود : امام (ع) فرمود : خوب نیست ، انجام ندهید. معانی الاخبار جلد ۲ صفحه ۶۲ ، خصال شیخ صدوق جلد ۱ صفحه ۱۹۸
رسول خدا (ص) : موسیقی مقدمه نزدیک شدن زن و مرد از راه زنا است. جامع الاخبار ، مستدرک الوسائل کتاب تجارت ، بحارالانوار جلد ۷۳ صفحه ۲۴۷
در روایتی آمده است که : از موسیقی دوری کنید زیرا موسیقی حیاء را از بین میبرد و سبب زیاد شدن غریزه جنسی میشود. مردانگی را نابود میسازد ، و هرکاری که شراب میکند موسیقی هم انجام میدهد ، و اگر مبتلا به موسیقی شدید از زنان بپرهیزید برای آنکه موسیقی انسان را به زنا میکشاند. الدرالمنثور جلد ۵ صفحه ۳۰۸ ، جوان و موسیقی صفحه ۳۱
امام سجاد (ع) : مجلس موسیقی و نوازندگی و آوازه خوانی مجلسی است که خداوند به سوی اهل آن مجلس نظر نمی کند و اهل آن مجلس از عذاب الهی در امان نیستند. فروع کافی جلد ۶ صفحه ۴۳۳ ، وسائل الشیعه جلد ۱۲ صفحه ۲۳۳ ، عین الحیوه صفحه ۲۲۹
حضرت صادق (ع):داخل خانه ها و مکان هایی که در آن نوازندگی و آوازه خوانی می شود نگردید زیرا حق تعالی از آن گروه اعراض و دوری فرموده و روی رحمت از ایشان برگردانیده و برایشان غضب نموده است. عین الحیوه صفحه ۲۳۰ ، کافی جلد ۶ صفحه ۴۳۲
حضرت صادق (ع):موسیقی و آوازه خوانی پلید ترین و نجس ترین چیزهایی هستند که خدای تعالی خلق فرموده و کسی که به این دو اشتغال ورزد از پلید ترین مخلوقات است. مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب ۷۸
رسول خدا (ص) : کسی که به موسیقی گوش دهد ، خدا در گوش او تخم باطل و افترا می ریزد. مستدرک الوسائل
امام صادق (ع) : خبیث ترین و بدترین چیز نزد خدا عزوجل موسیقی است ، که عامل فقر و نفاق است. مستدرک الوسائل
پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: روزی در امت من فرو رفتن در زمین و سنگباران ظاهر می شود گفته شد:یا رسول الله (ص) چه وقت این طور می شود؟ فرمود : هرگاه آشکار شود آلات موسیقی زنان خواننده و شرابخواری به خدا قسم مردمانی از امت من در شب خوش و با کیف و ناز سرگرم بازی هستند پس در صبح آن شب میمون و خوک شده اند به سبب اینکه حرام خدا را حلال نموده و زنان خواننده را با خود جمع کرده و کار آنها شرابخواری ربا خواری و پوشیدن حریر است. وسائل الشیعه جلد ۱۲
پیغمبر مکرم اسلام (ص) در سفارشی به حضرت علی (ع) می فرمایند: ای علی سه چیز موجب قساوت قلب می گردد:۱٫شنیدن لهو ۲٫در پی شکار رفتن ۳٫درخواست چیزی از حاکم وسائل الشیعه جلد ۱۲ صفحه ۲۳۴
امام محمد باقر (ع) : شخصی از امام (ع) راجع موسیقی سوال پرسید : حضرت فرمودند اگر حق و باطل جدا از هم باشند و مشخص شده باشد موسیقی در کدام طرف خواهد بود : آنشخص گفت در طرف باطل و نادرست . امام (ع) فرمودند : درست گفتی. عین الحیوه صفحه ۲۲۹
حضرت محمد (ص) : گوش دادن به موسیقی نفاق را در دل می رویاند همچنانکه آب سبزه را می رویاند. و در روایات دیگری امام صادق (ع) فرموده اند : موسیقی آشیانه مرغ نفاق است. وسائل الشیعه کتاب تجارت باب ۱۲۸ ، فروع کافی جلد ۶ صفحه ۴۳۴ ، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه ۵۵۵ ، عین الحیوه صفحه ۲۳۰ و ۲۲۹ ​
امام رضا (ع) : از پدران بزرگوارش نقل کرده که فرموده اند : ابلیس از زمان آدم (ع) تا زمان حضرت مسیح (ع) به سراغ پیامبران می آمد و با آنان به گفتگو می پرداخت و از ایشان پرسش می نمود و با هیچ کدام به قدر حضرت یحیی سخن نمی گفت. روزی یحیی بن زکریا به وی گفت : ای ابا مره ( ظاهرا کنیه ابلیس است ) مرا به تو حاجتی است گفت : تو بزرگتر از آنی که از من چیزی بخواهی و تو را رد کنم . مطمئن باش که هرچه بخواهی دست رد به سینه ات نمی زنم. یحیی (ع) گفت : دلم می خواهد دامهایی را که با آن بنی نوع بشر ( مردمان ) را صید می کنی ( گول می زنی ) به من نشان دهی . ابلیس گفت : با کمال افتخار اطاعت می کنم ، و فردا آنها را به نظرت می رسانم. صبح فردای آن روز یحیی (ع) در خانه خود نشست و در انتظار وعده ابلیس بود و در خانه را محکم به روی خود بسته بود که ناگاه ابلیس از سوراخی که در خانه او بود در آمد و در برابرش قرار گرفت . یحیی دید که ابلیس از صورت ، میمون و از بدن خوک است ، شکاف چشم ها و لبهایش بر خلاف معمول از بالا به پایین و فواصل دندانهایش زیاد و استخوان فک بالا و پایین او به هم چسبیده است ، و دید که چهار دست دارد ، دو دست در سینه و دو دست در شانه ، غوزک پاهایش در جلو و انگشتان آن در عقب است ، قبایی بر تن و کمربندی بر کمر دارد که تارهای آن رنگارنگ است ، و در دست او زنگی بزرگ و بر سرش کلاهخودی است که آهنی شبیه قلاب از آن آویزان است.
یحیی (ع) پس از تماشای این منظره پرسید ؟ این کمربند چیست که بر کمر داری ؟ گفت : این کیش مجوسیت است که من خود آن را درست کرده و در نظر مجوسیان زینتش دادم. پرسید : چرا تارهای آن رنگارنگ است ؟ گفت : این رنگ ها انواع آرایش زنان است ، زنان خود را به انواع مختلفی می آرایند تا یکی از آن انواع با رنگ و جلوه طبیعی آنها جور آید ، آن وقت است که فریبندگی خاصی به خود می گیرند و من مردم را با آن جلوه فریب می دهم.پرسید : این زنگ چیست که به دست گرفته ای؟ گفت این مجمع تمامی لذات از قبیل طنبور ، چنگ ، ساز ، طبل ، نی ، و سرنا است ؛ مردم در مجلس شراب حاضر میشوند و شراب هم می خورند ولی آن طور که باید لذت نمی برند ، من این زنگ را در بین آنان به حرکت در می آورم ، به محض اینکه صدایش به گوش آنها میرسد شرم و حیا از آنان زایل گشته و یکی یکی به رقص درمی آید و یکی چغانه میزند و یک جامه می درد و برهنه میشود. (در این قسمت متوجه میشویم که گوش کردن موسیقی چه گرفتاریهایی را برای انسان به وجود می آورد مانند: بی حیایی ، بی شرمی و…،کار به جایی میکشد که انسان با گوش دادن موسیقی عقلش زایل میشود و حیا از او میرود و برهنه میشود)
پرسید : چه چیز بیشتر خشنودی تو را فراهم میکند ؟ جواب داد : زنان بهترین تله و دام من هستند؛ وقتی ببینم پارسایان زیاد مرا لعنت میکنند دست به دامن زنان میشوم و از راه غریزه جنسی کارشان را ساخته و به همین وسیله خود را آسوده خاطر میسازم.پرسید : این کلاهخود چیست که بر سر نهاده ای ؟ گفت : با این کلاه ، خود را از شر نفرین مومنین حفظ میکنم.پرسید : این آهن چیست که در کلاهخود تو می بینم ؟ گفت : با این دلهای صالحین را زیر و رو می نمایم.

در اینجا یحیی (ع) به یاد خود افتاد و پرسید : آیا تاکنون هیچ به من دست یافته ای ؟ گفت : نه ولی در تو خصلتی است که من آن را دوست دارم ، پرسید : آن صفت کدام است ؟ گفت : تو مرد پرخوری هستی و وقتی که افطار میکنی سنگین میشوی و همین سنگینی، تو را مقداری از نماز و شب زنده داری باز میدارد، و من به همین خوشحال میشوم . یحیی گفت : حال که چنین است من هم با خدا عهد می بندم تا چندی که زنده هستم هیچ وقت خود را از غذا سیر نکنم.ابلیس گفت : من نیز با خدا عهد می بندم تا چندی که زنده ام نسبت به احدی خیرخواهی نکنم.این را گفت و از نزد یحیی بیرون رفت ؛ و دیگر به سراغ او نیامد. بحارالانوار جلد ۶۳ صفحه ۲۲۳ ، حیوه القلوب جلد ۱ صفحه ۳۸۴
حضرت محمد (ص) : در امت من فرو رفتن در زمین و سنگباران ظاهر میشود گفته شد یا رسول الله (ص) چه وقت اینطور میشود ؟ فرمود هرگاه آشکار شود آلات موسیقی و زنان خواننده و شرابخواری ، به خدا قسم هر آینه مردمانی از امت من در شب ، خوش و با کیف و ناز و سرگرم بازی هستند ، پس در صبح آن شب میمون و خوک شده اند به سبب اینکه حلال خدا را حلال نموده و زنان خواننده را با خود جمع کرده و کار آنها شرابخواری و ربا خواری و پوشیدن حریر است. وسائل الشیعه کتاب تجارت باب تحریم غناء ، ارشاد القلوب جلد ۱ صفحه ۹۶
امام صادق (ع) : کسی که چهل روز در خانه اش بربط ( یا دیگر آلات موسیقی ) نوازند و مردمان بر او وارد شوند ، شیطان اعضاء خود را به تمام اعضای بدنش مس مینماید ، پس غیرت از آن مرد برطرف میشود تا به حدی که اگر با زنش فعل قبیحی انجام دهند ، بدش نمی آید. و در حدیثی دیگر امام (ع) میفرماید : صفت حیاء از او گرفته میشود و هرچه بگوید و هرچه به او بگویند پروائی ندارد. وسائل الشیعه کتاب تجارت باب ۱۲۸ ، فروع کافی جلد ۶ صفحه ۴۳۲ ​
امام باقر (ع) : موسیقی از جمله گناهانی است که خداوند برای ارتکاب آن ، وعده عذاب داده است ، سپس آن حضرت سوره لقمان آیه ۶ را خواندند : بعضی از مردم هستند که سخنان بیهوده خریداری میکنند تا مردم را از روی جهل و نادانی از راه خداوند گمراه کنند و به دنبال آن ، آیات الهی را مسخره میکنند ، خداوند بدین عمل آنها را به عذاب خوار کننده ای مبتلا میسازد. فروع کافی کتاب الاشریه باب الغناء ، عین الحیوه صفحه ۲۲۸

 

و در احادیث کثیره آمده است که هر گناهی را که خداوند بر آن وعده عذاب داده باشد گناه کبیره است. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه ۵۲۶

 

و در کتاب حق الیقین تالیف علامه مجلسی (رحمه الله علیه ) در صفحه ۵۶۶ مشغول به ملاهی بودن : ( نواختن آلات موسیقی مانند : دف و طنبور و نای و … ) را از گناهان کبیره شمرده است.
مولا علی (ع) از پیغمبر (ص) نقل کرده است که فرمود : هرگاه امت من به پانزده گناه آلوده شوند عذاب بر آنها نازل گردد : پرسیدند : چه گناهانی؟ فرمود: هنگامی که غنیمت جنگ ثروت اشخاص شود، امانت مردم غنیمت به شمار آید، زکات را غرامت وخسارت گیرند، مرد از زن خود اطاعت کند ، به پدر و مادر جفا کند و با رفیق خوشرفتاری نماید، زمامداران پست ترین افراد باشند، مردم از ترس به آنها احترام گزارند، در مساجد سر و صدا کنند، جامه ابریشم پوشند، زنان خواننده اختیار کنند، موسیقی بنوازند، و آخر این امت اولش را لعنت کند، باید در انتظار باد سرخ و فرو رفتن زمین و مسخ (تغییر خلقت) باشند. نصایح صفحه ۳۴۶
رسول خدا (ص) : کسی که به موسیقی گوش دهد در روز قیامت در گوش او سرب آب کرده ریخته میشود. مستدرک الوسائل جلد ۱۳ صفحه ۲۲۲
حضرت محمد (ص) در حدیثی فرمودند : ده طائفه از امت من وارد بهشت نشوند جز اینکه توبه کنند که یکی از این گروه ها کسانی هستند که موسیقی مینوازند. نصایح صفحه ۲۹۷
حضرت محمد (ص) : سه چیز دل را سخت و سنگین کند :

۱ . گوش دادن به آواز و موسیقی

۲ . شکار

۳ . به دربار پادشاهان رفتن نصایح صفحه ۱۲۱
برخورد پیامبر با صدای موسیقی
در مورد رفتار پیامبر در برخورد با صدای موسیقی آمده است : نافع می گوید : ابن عمر صدای موسیقی شنید ، انگشتانش را بر گوشهایش گذاشت و به سرعت گذشت و آنگاه به من گفت : آیا چیزی می شنوی ؟ گفتم : خیر ، آنگاه وی انگشت ها را از گوش درآورد و گفت : روزی با پیامبر خدا (ص) بودم ، چیزی مثل همین صدا شنید و چنین کرد. جوان و موسیقی صفحه ۲۲
گوش دادن موسیقی پرستش شیطان
امام صادق (ع):هنگامی که آدم(ع)از دنیا رفت ابلیس و قابیل از مرگ او اظهار شادمانی کردند و در زمین به هم پیوستند برای همین شیطان اولین آلت موسیقی را به شکل طنبور اختراع نمود و شروع به نواختن کرد و قابیل با شنیدن نوای ساز شیطان اقدام به خوانندگی نمود پس هرچه در زمین از این قبیل وسائل باشد که مردم از آن لذت میبرند از همان زمان منشإ می گیرد . فروع کافی جلد ۴ صفحه ۴۳۱​

امام باقر (ع) : کسی که به سخن گوینده ای گوش دهد و به او میل کند پس او را پرستیده است ، پس اگر گوینده از خدا اداء کند(گفته هایش رحمانی باشد، خدایی باشد)شنونده خدا را پرستش کرده و اگر ناطق از شیطان برساند (شیطانی باشد) پس شنونده شیطان را پرستش کرده است. فروع کافی کتاب الاشربه باب الغناء

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*