بنام خدای مهربان:
فایل اجرائی زیر را یکی از دوستان برایم ارسال و خواستار نظر اینجانب در مورد آن بود:
بعد چهارم و مفاهیم مربوطه در قرآن
آنچه را که مطالعه می فرمائید نظر اینجانب است که از مکتب اهل بیت آموخته ام . پاورپوینت فوق اولین اشکالش درقسمت زیری است که :
« سوره اعراف آیه 143»
«و هنگامى كه موسى به ميعادگاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت،عرض» «كرد پروردگارا خودت را به من نشان ده تا تو را ببينم! گفت:هرگز مرا نخواهى» «ديد، ولى به كوه بنگر اگر در جاى خود ثابت ماندمرا خواهى ديد،اما هنگاميكه » «پروردگارش جلوه بر كوه كرد آنرا همسان زمين قرار داد وموسى مدهوش به » «زمين افتاد، موقعى كه به هوش آمد عرض كرد: خداوندا منزهى تو (از اينكه » «قابل مشاهده باشى) من به سوى تو بازگشتم و من نخستين مؤ منانم.(143)» «حالا می دانیم چرا خداوند به حضرت موسی فرمود هرگز مرا نخواهی دید »
«چون خداوند موجودی با ابعادی بیش از 4 بعد است به همین دلیل او از دید» «ما نامرئی است »
اینجا به خطا رفته اند،زیرا:خداوند در قرآن کریم بصراحت می فرماید: لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ (الشوری:11) ، هیچ چیز مانند او نیست . خداوند جسم نیست .
خداوند از هر گونه شباهتی به مخلوقاتش مبرّاست ، نه تنها خودش ، حتّی روش خلق کردنش هم طور ندارد . بنا بر این درست این است که بگوئیم : چون خداوند بدون بعد است به همین دلیل او از دید ما نامرئی است ، زیرا خالق هستی هیچ سنخیّتی با مخلوقات خود ندارد . تنها وتنها او خاق است و مابقی مخلوق و هیچ قانون مخلوقی او را در بر نمی گیرد. خدا قانونها را برای ما قرار داده و خودِ خدا مشمول قانونهای قرار داده خودش نمیشود . توحید این است : هیچ چیزخدا مانند هیچ چیزِهیچ چیز و هیچ کس ، نیست .
و امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند:
إِنَّهُ شَيْءٌ لَاكَالْأَشْيَاءِ (التوحيد صدوق؛ ص107)،
او(خداوند) شیء است ولی نه مانند چیز های دیگر.
و امیر المومنین علی (علیه السّلام) در خطبه اوّل نهج البلاغه می فرمایند : هرکس خدا را به حدّی محدود نماید ، او را نشناخته است . و بُعدها حدودی را نشان می دهند که محدود به آن هستند. پس باید بگوئیم :
اورا نمی بینیم ولی صدائی را که خلق کرده میشنویم.
آری خداوند از معرفی خود، عاجز نیست. ولی بندگان از دست
یافتن به او عاجزند . او مغلوب و مقهور نمی گردد . ارتباط از بالا به پائین برای خدا ممکن است و اگرخداوند نخواهد ارتباط از پائین به بالاممکن نیست،و دست او در هرحال بسته نیست.
اشکال بعدی در این قسمت است که نوشته شده:
ابعاد خداوند
در حالی که :
با وجود اینکه از ناآشنایان به مکتب اهلبیت، انتظار شناخت صحیح توحیدی نمی رود، ولی با این حال نویسنده ی انگلیسی متن ، اشاره درستی کرده و از :
(unbounded dimension) استفاده ی بجائی نموده و می رساند که خداوند محدود به بعد و حدّی نیست بنابر این سخن گفتن از : ابعادخداوند سخن نا بجائی است .
از این به بعد بازهم صحبت ازمخلوقات خداوند سبحان است و بدون اشکال : نویسندگان محترم متن انشاءالله نزد خدای متعال ماجور خواهد بود .