دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » بعد چهارم و مفاهیم مربوطه در قرآن

بعد چهارم و مفاهیم مربوطه در قرآن

بنام خدای مهربان:

فایل اجرائی زیر را یکی از دوستان برایم ارسال و خواستار نظر اینجانب در مورد آن بود:

بعد چهارم و مفاهیم مربوطه در قرآن

آنچه را که مطالعه می فرمائید نظر اینجانب است که از مکتب اهل بیت آموخته ام . پاورپوینت فوق اولین اشکالش درقسمت زیری است که :

« سوره اعراف آیه ۱۴۳»

«و هنگامى که موسى به میعادگاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت،عرض» «کرد پروردگارا خودت را به من نشان ده تا تو را ببینم! گفت:هرگز مرا نخواهى» «دید، ولى به کوه بنگر اگر در جاى خود ثابت ماندمرا خواهى دید،اما هنگامیکه » «پروردگارش جلوه بر کوه کرد آنرا همسان زمین قرار داد وموسى مدهوش به » «زمین افتاد، موقعى که به هوش آمد عرض کرد: خداوندا منزهى تو (از اینکه » «قابل مشاهده باشى) من به سوى تو بازگشتم و من نخستین مؤ منانم.(۱۴۳)» «حالا می دانیم چرا خداوند به حضرت موسی فرمود هرگز مرا نخواهی دید »

«چون خداوند موجودی با ابعادی بیش از ۴ بعد است به همین دلیل او از دید» «ما نامرئی است »

اینجا به خطا رفته اند،زیرا:خداوند در قرآن کریم بصراحت می فرماید: لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ (الشوری:۱۱) ، هیچ چیز مانند او نیست . خداوند جسم نیست .

خداوند از هر گونه شباهتی به مخلوقاتش مبرّاست ، نه تنها خودش ، حتّی روش خلق کردنش هم طور ندارد . بنا بر این درست این است که بگوئیم : چون خداوند بدون بعد است به همین دلیل او از دید ما نامرئی است ، زیرا خالق هستی هیچ سنخیّتی با مخلوقات خود ندارد . تنها وتنها او خاق است و مابقی مخلوق و هیچ قانون مخلوقی او را در بر نمی گیرد. خدا قانونها را برای ما قرار داده و خودِ خدا مشمول قانونهای قرار داده خودش نمیشود . توحید این است : هیچ چیزخدا مانند هیچ چیزِهیچ چیز و هیچ کس ، نیست .

و امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند:

إِنَّهُ شَیْ‏ءٌ لَاکَالْأَشْیَاءِ (التوحید صدوق؛ ص۱۰۷)،

او(خداوند) شیء است ولی نه مانند چیز های دیگر.

و امیر المومنین علی (علیه السّلام) در خطبه اوّل نهج البلاغه می فرمایند : هرکس خدا را به حدّی محدود نماید ، او را نشناخته است . و بُعدها حدودی را نشان می دهند که محدود به آن هستند. پس باید بگوئیم :

اورا نمی بینیم ولی صدائی را که خلق کرده میشنویم.

آری خداوند از معرفی خود، عاجز نیست. ولی بندگان از دست

یافتن به او عاجزند . او مغلوب و مقهور نمی گردد . ارتباط از بالا به پائین برای خدا ممکن است و اگرخداوند نخواهد ارتباط از پائین به بالاممکن نیست،و دست او در هرحال بسته نیست.

اشکال بعدی در این قسمت است که نوشته شده:

ابعاد خداوند

در حالی که :

با وجود اینکه از ناآشنایان به مکتب اهلبیت، انتظار شناخت صحیح توحیدی نمی رود، ولی با این حال نویسنده ی انگلیسی متن ، اشاره درستی کرده و از :

(unbounded dimension) استفاده ی بجائی نموده و می رساند که خداوند محدود به بعد و حدّی نیست بنابر این سخن گفتن از : ابعادخداوند سخن نا بجائی است .

از این به بعد بازهم صحبت ازمخلوقات خداوند سبحان است و بدون اشکال : نویسندگان محترم متن انشاءالله نزد خدای متعال ماجور خواهد بود .

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*