آنچه کمتر از علی (ع) شنیده ایم :
گفتند : فردی در خانه اش به لهو و لعب و گناه و فحشا مشغول است ! نگفت به این مرکز فساد حمله کنید و شلاقشان بزنید … گفت خانه و حریم شخصی خودش است .
نویسنده در اغلب موارد، با برداشتهای یکسویه و هدفدار از سیره علی(ع) سعی در حمله به نظام دارد. مواردی که نیاز به پاسخ دارد:
1. ورود به حریم شخصی افراد ممنوع است و گناه فردی در حریم شخصی زندگی، مربوط به خود او و خدایش است. لکن اگر در مواردی، برخی منازل به پایگاه ترویج فساد تبدیل شود، بدلیل اینکه این موضوع از سطح حریم شخصی، به سطح اجتماعی تبدیل می شود، مسلم است که باید تا آن برخورد شود.
2. پس از ماجرای سقیفه،علی (ع)
وارد صحنه شدند.در این رابطه ایشان هم کار سیاسی داشتند و هم
تلاش تشکیلاتی؛ و البته در تمام اینها کاملا مراقب بودند که دشمنان اسلام که درصدد
یافتن فرصت برای ضربه زدن به اسلام اند، از وضعیت پیش آمده بهره نبرند.
این اقدامات امام(ع) تا 6ماه
ادامه داشت و بعد از اینکه حضرت به این نتیجه رسید که نه تنها اقداماتشان مؤثر
نیست، بلکه بیم سواستفاده دشمنان میرود، دست از اقدام کشیدند.
همچنین اینکه پس از عثمان،
رغبتی برای خلافت از خود نشان ندادند، به معنی این نیست که حکومت را حق خدادادی
خود نمی دانستند، اساساً حکومت حقّ مسلم الهی رهبران الهی است و وظیفه و
تکلیف آنان است، به شرط اینکه مردم هم حکومت الهی را بپذیرند. بلکه این کار حضرت دلایل
مختلفی داشت:
اولاً:
براى رهبران الهى، حكومت هدف نيست بلكه وسيله اى براى هدايت و
احقاق حق مردم است.
چنانچه در حال وصله زدن کفش
خود فرمود:به خدا سوگند، همين كفش بى ارزش، برايم
از حكومت بر شما محبوبتر است، مگر اينكه با اين حكومت، حقى را به پا دارم و يا
باطلى را دفع نمايم. (نهج البلاغه، صبحى صالح، خطبه ۳۳)
ثانیاً:
امامت از حكومت جداست. امامت
منصبی الهی است، و حكومت از شئونات امامت است. پس هر كسى را كه خداوند به اين مقام
والا نصب كند، امام است، چه مردم بپذیرند و يا نپذیرند.
آنها از حضرت میخواستند که با
معیارهای غلط دو خلیفه ی خود خوانده ی اول بر آنان حکومت کند و ایشان می فرمودند
من سیره ی رسول خدا و قرآن را حاکم خواهم کرد و نه طبق اراده ی شما بلکه طبق فرمان
خدا. و منظور حضرت اينست كه اگر من حكومت را بپذيرم، تمام معيارهاى غلط گذشته و
افراد نالایق را كنار خواهم گذاشت و قطعا اين چنين كار براى شما سنگين خواهد بود، و
شما تحمل اين چنين عدالتي را نداريد.
ثالثاً:
اگر امام (ع) در همان آغاز بيعت را مىپذيرفت، دشمنان و بويژه بنى اميه او را متهم مىكردند كه دركشته شدن عثمان دست داشته است. و امام(ع)، اين اتهام را از خود دور نمودند.
رابعاً:
حضرت خواست كه از اين طريق، تعهد مردم را در برابر بيعت افزايش دهد. (نهج البلاغه، خطبه ۹۲)
۳. انتقاد از حاکم موضوعی بدیهی است. آزادی اظهار نظر و انتقاد در حیطه اخلاق و قانون، از ضروریات حکومت اسلامی است.
۴. بطور کلی در نظامهای اسلامی، کسانی که موافق نظام نیستند، تا زمانی که دست به اقدام بر علیه نظام نزده اند، در امنیت کامل و تحت حمایت حکومت اسلامی زندگی می کنند. اما زمانی که دست به شورش و برهم زدن امنیت جامعه باشند، وضعیت متفاوت خواهد بود.
طلحه و زبیر از بزرگان و سابقه داران اسلام بودند که طی سالهای طولانی بعد از رسول خدا، بنده ی مقام و ثروت شده و اموال فراوانی اندوخته بودند لذا نمی توانستند عدل علی(ع) و سهم مساوی با سایر مردم از بیت المال، را تحمل کنند و تا وقتی دست به جنگ و فتنه نزده بودند، امیرالمومنین از موضع نصیحت و مدارا با آنها برخورد می فرمود. ولی آنگاه که به شورش علیه حکومت دست زدند، حضرت مجبور به مقابله با آنها شد. نه اینکه بنشیند و شورش آنها را تماشا کند.
در زمانی که ایران توسط مسلمانان فتح شد بسیاری از آداب درباریان وپادشاهی ایران دربین عربها رواج پیداکرد مثل صله هایی که به حکومت تقدیم میکردند ویا کرنش و تعظیم و…دربرابر حاکم. البته همهی اینها صوری وحالت به اصطلاح تملق و ریاکارانه ای داشتند. بهمین دلیل حضرت، بعدازحکومتشان بشدت با این آداب به مبارزه برخواستند.
بعداز سقیفه امام در غربت بیشمار چندین شب حضرت زهرا(س) وحسنین را سوار بر مرکبی کردند وخانه به خانه در زدند وبامردم صحبت کردند که مگر غدیر را فراموش کردیده اید؟! و خواستند روشنگری کنند که مردم را ازجهالت خارج کنند ، اما سستی و رخوت و دنیا خواهی تا مغز استخوان مردم اثر کرده بود… و جز چهار نفر هیچ کس دست یاری به سوی امام دراز نکرد!!!
سایت خیلی خوبیه
مطالب جالبی دارین
ممنون از اشتراک گذاریتون سایت خوبی دارید
به بقیه هم پیشنهاد میکنم این سایت رو دنبال کنن
بسیار موفق باشین
به بقیه هم پیشنهاد میکنم این سایت رو دنبال کنن
سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی
سپاسگزارم
سایت خوبیه ممنون
باتشکر از سایت شما
مطالب خوبیه متشکر