پنج شنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » عدم استجابت دعا: حضرت زینب در کنار بستر مادرش دعا کرد ولی مادرش خوب نشد !!!

عدم استجابت دعا: حضرت زینب در کنار بستر مادرش دعا کرد ولی مادرش خوب نشد !!!

#عدم_استجابت_دعا

#پرسش

حضرت زینب در کنار بستر مادرش دعا کرد ولی مادرش خوب نشد. در کنار بستر پدرش دعا کرد ولی پدرش خوب نشد . در کنار بستر برادرش حسن ام یجیب خواند ولی از گلوی برادرش خون می آمد، امام حسن هم خوب نشد. در کنار خیمه برای عباس ام یجیب خواند ولی او از نهرالقمه برنگشت. برای حسین ام یجیب خواند ولی حسین از جنگ برنگشت. در خرابه ی شام هر چه ام یجیب خواند رقیه چشمش را باز نکرد. اینها را عزیز کرده ه ای خدا میدانند، دعایشان نگرفت،
برای سلامتی خودتان، غذای سالم و اندک بخورید، ورزش کنید، به نظافت خود رسیدگی کنید، از امواج مضر دوری کنید، حسادت نکنید، بخیل نباشید،بد دیگران را نخواهید،مواظب باشید، درزندگی دیگران سرک نکشید با احتیاط رانندگی کنید،شاد باشید، بخندید، سفر کنید، و……دعا اگر کارساز بود، خیلیها چندمیلیون سال عمر میکردند، خیلی از پدرها و مادرها و فرزندها زیر خاک نبودند،
دست از خرافات بردارید و زندگی کنید


💠 #پاسخ💠

👌 انکار نمی ‏کنیم که دعا یکی از تعلیمات مسلّم مذهبی است، تا آن جا که در قرآن به دفعات دعوت به آن شده و وعده اجابت در برابر آن داده شده است.

«
؛ پروردگار شما گفته است: مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم» ( غافر ۶۰ )

«
؛ پروردگار خود را (آشکارا) از روی تضرّع و در پنهانی بخوانید» ( اعراف ۵۵)

« (
تنها) خدا را بخوانید و دین خود را برای او خالص کنید» ( غافر ۱۴)

👌 حتّی قرآن می ‏گوید به خاطر همین دعاست که خداوند به شما اعتنا می‏ کند ؛

«
بگو: پروردگارم برای شما ارجی قائل نیست اگر دعای شما نباشد» ( فرقان ۷۷)

نیز انکار نمی ‏کنیم که در روایات اسلامی تأکید #فراوانی بر این موضوع شده است‏ ؛

📚 وسائل الشیعه ج۷ ص۲۳ باب۱

👌 از نظر تعلیمات اسلامی «دعا» مخصوص موردی است که تمام تلاش‏ها و کوششهای ممکن، انجام گردد و آن چه در توان و قدرت آدمی است، برای رسیدن به هدفهای سازنده و مثبتی که دارد به کار گرفته شود و در نارسایی‏ ها و آن چه از دایره توان او بیرون است متوجّه دعا شود.

🔸 «مذهب» هرگز دعا را جانشین اسباب و عللی که در دسترس آدمی است قرار نداده بلکه آن را چیزی مافوق آنها قرار داده، همان جا که هیچ راه و وسیله دیگری جز دعا ندارد و تنها روزنه امید، استمداد از نیرویی مافوق نیروی لایزال مبدأ جهان هستی می ‏باشد.

به این ترتیب هر دعایی که واجد این شرط نباشد، یک نوع تحریف و مسخ نسبت به حقیقت و مفهوم دعا محسوب می‏ گردد. پیدا کردن این شرط اصولی در منابع مذهبی کار مشکلی نیست؛


🔹 علی علیه السلام فرمود:

«
دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیر انداز بدون « #زه» است»

📚 نهج البلاغه حکمت۳۳۷

از آنجایی که زه #عامل حرکت و وسیله پیش راندن تیر به سوی هدف است روشن می شود که تلاش و کوشش نیز جزو #شرایط اساسی برای استجابت دعا است .

👌 انسان هم باید برای رسیدن به هدف #دعا کند و هم سعی و تلاش و کوشش بکند و از خداوند بخواهد که سعی و تلاشش #موثر واقع شود و به خواسته اش برسد ، دعا کننده باید آنچه را در توان دارد به کار گیرد و آنچه را در توان ندارد از #خدا بخواهد.

📚 پیام امام امیر المومنین ،ج۱۴ ص۷۰۷

👌 امام #صادق علیه السلام فرمود:

«
چهار دسته هستند که دعای آنان مستجاب نمی شود که یکی از آنان کسی است که در خانه اش نشسته است و دنبال تلاش و کوشش نمی رود و دعا می کند خدایا به من روزی بده»

📚 بحار الانوار ج۱۰۰ ص۱۲


🗯 در روایت دیگر آمده است که عمر بن یزید می گوید به امام #صادق گفتم:

«
مردی می گوید در منزل می نشینم و نماز و روزه وعبادت خداوند را انجام داده و رزقم به من می رسد.

🔷 امام فرمود:« این فرد از جمله کسانی است که دعایش مستجاب #نمی شود»

📚 الکافی ج۵ ص۷۷

👌 علامه بزرگوار مجلسی و محدث بزرگوار شیخ حر عاملی روایات متعدد دیگری نیز در همین مضمون نقل می کند که شرط لازم و حتمی در #استجابت دعا ،سعی و تلاش و کوشش می باشد و بدون آن دعای فرد مستجاب نمیشود

📚 بحار الانوار ج۹۰ ص۳۵۴ باب۲۲

📚 وسائل الشیعه ج۷ ص۱۲۳ باب۵۰

👌 مفهوم دعا این است که ما حد اکثر تلاش خود را برای رسیدن به مقاصد صحیح انجام دهیم و آنجا که توانایی نداریم دعا کنیم خداوندا حل بقیه مشکل با توست .

👌 پس از آن که دانستیم که دعا در مور

#ادامه پاسخ 👇👇👇👇👇

👌پس از آن که دانستیم که دعا در مورد نارسایی هاى قدرت است، نه در مورد توانایى و قدرت، و به عبارت دیگر دعاى مستجاب دعایى است که به مضمون:

« «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ»؛ «یا کسى که دعاى مضطر را اجابت مى‏ کند و گرفتارى را بر طرف مى‏ سازد» ( نمل ۶۲)

به هنگام اضطرار و #عقیم ماندن تمام تلاشها و کوششها انجام گیرد روشن مى‏شود که مفهوم دعا، درخواست فراهم شدن اسباب و عواملى است که از دایره قدرت انسان بیرون باشد، از کسى که قدرتش بى‏ پایان و هر امر ممکنى براى او آسان است. ولى این درخواست نباید تنها از زبان انسان صادر شود بلکه باید از تمام وجود او برخیزد و زبان در این قسمت، نماینده تمام ذرّات هستى و اعضا و جوارح باشد، قلب و روح از طریق دعا پیوند نزدیک با خدا پیدا کند، و همانند قطره‏اى که به اقیانوس بى‏پایان مى ‏پیوندد اتّصال معنوى با آن مبدأ بزرگ قدرت بیابد.

📚پیدایش مذاهب ص ۹۶

👌دعای اکثر مردم ، به خاطر ترک سعی و تلاش و پیشه کردن #تنبلی است که مستجاب نمی شود .

از سوی دیگر بسیارى از گناهان، سبب عدم استجابت دعا مى‏ شود. در روایتى امام على علیه السلام در پاسخ به مردى که گفت دعاى ما به اجابت نمى‏رسد، فرمود: «چگونه دعایتان به اجابت برسد، در حالى که راه‏هاى آن را مسدود ساخته ‏اید! اعمالتان را اصلاح کنید، درونتان را خالص گردانید، امر به معروف و نهى از منکر کنید، آنگاه خداوند دعایتان را به اجابت مى‏ رساند». (و به این ترتیب دعا وسیله‏ اى براى تربیت و خودسازى مى‏ شود).

📚بحار الانوار ج ۹۰ ص ۳۷۷

در روایات دیگرى، عقوق والدین، ناپاکى ‏هاى درونى، نفاق، تأخیر نماز از وقتش، ترک نیکى و صدقه، بدزبانى و … از عوامل عدم استجابت دعا ذکر شده است.

📚الکافی ج ۲ ص ۴۷۷ _ معانی الاخبار ص ۲۷۱ _ بحار الانوار ج ۷۰ ص ۳۷۶

همینطور اگر کسى در حالت خوشى و آسودگى به درگاه خدا نرود و دعا نکند و فقط در مشکلات و شدّت و گرفتارى به سوى خدا برود، ممکن است دعایش به اجابت نرسد. در روایات آمده است: اگر بخواهى در مشکلات و دشواریها خداوند دعایت را به اجابت برساند، در آسودگى و خوشى، خدا را فراموش مکن و فراوان دعا کن .

📚وسائل الشیعه ج ۷ ص ۴۰

در روایت آمده است: «آن کسى که مى‏ خواهد، دعایش به اجابت برسد، باید از راه حلال کسب درآمد کند»

📚بحار الانوار ج ۹۰ ص ۳۵۸

👌بنابراین علت مستجاب نشدن بسیاری از دعاها عوامل فوق است که ناشی از اعمال خود مردم است .

البته گاهی اولیاء خداوند مثلا مانند حضرت زینب سلام الله علیها دعا می کنند و دعای آنان مستجاب نمی شود زیرا اراده قطعی خداوند بر خلاف آن تعلق گرفته است ، اما خداوند دعای این بزرگواران را بدون پاداش نمی گذارد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛

« دعای مسلمان در صورتی که مقرون به قطع رحم یا طلب گناه نباشد بدون پاداش نیست ، یا سبب برآورده شدن طلب می شود ، یا پاداش آن برای آخرت ذخیره می شود و یا خداوند به سبب آن دعا بلا و بدی ها را از دعا کننده دور می کند »

📚بحار الانوار ج ۹۰ ص ۲۵۹

👌علی علیه السلام نیز فرمود ؛

« خداوند کلیدهاى خزاینش را با اجازه ‏اى که به تو درباره درخواست از او عطا کرده، در دست تو قرار داده است پس هر گاه خواسته ‏اى داشته باشى مى‏ توانى به وسیله دعا درهاى نعمت پروردگار را بگشایى و باران رحمت او را فرود آورى و هرگز نباید تأخیر اجابت دعا تو را مأیوس کند، زیرا بخشش پروردگار به اندازه نیّت (بندگان) است؛ گاه مى ‏شود که اجابت دعا به تأخیر مى‏ افتد تا اجر و پاداش درخواست کننده بیشتر گردد و عطاى آرزومندان را فزون‏تر کند و گاه مى‏ شود چیزى را از خدا مى‏ خواهى و به تو نمى‏ دهد در حالى که #بهتر از آن در کوتاه مدت یا دراز مدت به تو داده خواهد شد یا آن را به چیزى که براى تو بهتر از آن است تبدیل مى ‏کند. گاه چیزى از خدا مى‏ خواهى که اگر به آن برسى مایه هلاک دین توست (و خداوند آن را از تو دریغ مى ‏دارد و چیزى بهتر از آن مى‏ دهد) »

📚نهج البلاغه نامه ۳۱

منبع : https://t.me/mobahesegroup کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*