*** بسم الله الرحمن الرحیم ***
صلی الله علیک یا صاحب العصر والزمان
ا🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹ا
ـhttps://telegram.me/mazloomiyateElm
🔴 انخلاع از نظر فقهی
در پی سوالات بعضی از دوستان در مورد شرعیت انخلاع وعوام فریبی بعضی مستشکلین در این زمینه، بر آن شدیم تا این مساله را از نظر فقهی بررسی نموده تا به فضل الهی پرده از سوء نیت بعضی مستشکلین برداشته و بعضی از مخاطبین در دام افتاده را رهایی بخشیم.
از خداوند رحمان و امام بندگان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مدد میجوییم تا از مسیر حق وانصاف فاصله نگیریم.
⛔️ حسن میلانی ــــ قبل از اعلام انفصال کانال نقد از خودش ــــ در پیامهای نوشتاری و صوتی خود با بیانات مختلفی سعی داشت تا شرعیت انخلاع را از نظر فقهی ردّ نموده و بدین وسیله قدرت بر انخلاع مرحوم میرزا مهدی اصفهانی را زیر سوال برده و او را در صفوف عرفاء و متصوفه جای دهد.
وی در این جهت به استفتائی از مراجع بسنده کرده وآن را در فضاهای مجازی نشر داده وبه ظاهر برای گفته خود در باب عدم شرعیت انخلاع مستندی ارائه نموده است.
اینک به بررسی استفتاء مزبور پرداخته تا زمینه تشخیص حق از باطل را برای بعضی عزیزان فراهم کرده باشیم.
✅ در آن استفتاء اینگونه آمده است:
((مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در بعضی از گروهها اعمالی از قبیل (انخلاع روح (موت اختیاری)، تجرید، ارتباط با ارواح، احضار اجنه، ریاضت برای رسیدن به قدرتهای ماورائی ودارا شدن چشم برزخی وغیره) را به اسم عرفان وکشف وشهود انجام میدهند. حکم فقهی انجام اینگونه اعمال چیست؟))
✳️ حال توجه شما عزیزان را به نکاتی پیرامون این استفتاء جلب می نماییم:
۱️⃣ همانطور که واضح است در این سوال صحبت از انجام اعمالی است که به اسم عرفان وکشف وشهود صورت میپذیرد وآقایان مراجع عظام هم با عبارات مختلف ــــ در فرض سوال ــــ شرعیت این افعال را زیر سوال بردهاند.
مثلا آیت الله سیستانی فرمودهاند:
(مناسب نیست که مومن به این امور اشتغال پیدا کند، بلکه بعضی از آن افعال شبهه حرمت یا احیانا حرمت دارد)
آیت الله شبیری زنجانی فرمودهاند:
(هرگونه فاصله گرفتن از روش حقّه فقهاء وعلمای عظام خطری بزرگ است. هر کاری که موجب تایید حرکتهای باطل شود یا خوف تضعیف عقیده حقّه در آن باشد جایز نیست)
ویا آیت الله صافی گلپایگانی فرمودهاند:
(این کارها مورد تایید نیست والله العالم)
آنچه از این استفتاء وجواب آن برداشت میشود، عدم شرعیت انخلاع و . . . به اسم عرفان وکشف وشهود بوده، نه اینکه ناظر به عدم شرعیت مطلق انخلاع باشد.
به عبارت دیگر مراجع عظام با توجه به خطر صوفیه وعرفاء ــــ که در فرض سوال مطرح گردیده است ــــ شرعیت انخلاع را زیر سوال بردهاند.
۲️⃣ همانطور که میدانیم بعضی از امور فی حدّ نفسه ــــ به علت عدم وجود روایت ویا آیه قرآن ــــ حکم حرمت بر آن بار نمیگردد، اما گاهی به عناوین ثانویه حکم حرمت بر آن بار میشود.
در مورد انخلاع هم، اینگونه است. یعنی آیه و روایتی مبنی بر حرمت آن وجود ندارد، بلکه به عنوان ثانوی ــــ یعنی ترویج عرفاء وصوفیه و فرق ضاله ــــ انجام این عمل حرام میباشد.
۳️⃣ احتمالا مستشکل هم پی به این ماجرا ــــ شرعیت انخلاع فی حدّ نفسه ــــ برده است، لذا در قالب عرفاء وصوفیه، بحث انخلاع را پیش میکشد تا با منع علماء در جواب استفتاء به هدف خود در فریب عوام نائل آید.
۴️⃣ دلیل دیگری که دلالت بر عدم ارتباط این استفتاء با مکتب معارفی خراسان دارد این است که این مکتب هیچگاه افراد را به هوای انخلاع جذب ننموده است.
۵️⃣ واما نظر مراجع نسبت به انخلاع تقدیم عزیزان میگردد تا خود پی به عوام فریبی مستشکل برده وغرض ورزی وی بر ایشان آشکار گردد.
🔸 آیت الله وحید خراسانی:
ایشان ماجرایی را در باب کرامات مرحوم میرزا نقل میفرمایند که در آن به بحث انخلاع اشاره گردیده است:
(من از شاگردان مرحوم میرزا شنیده بودم که ایشان، تخلیه ی روح دارند. بعد از درس که خلوت شد، به مرحوم میرزا گفتم: من سخت باورم! این ها حرفی زده اند؛ اما من میخواهم از خودتان بشنوم. شما تخلیه ی روح دارید؟ ایشان مکثی کردند و گفتند: بله، من می توانم روحم را دو ساعت از بدنم جدا نگاه دارم. سپس گفتند: من، تجرد عن تجرّد هم دارم و بعد، تجرد عن تجرد را توضیح دادند)
🌺🌺🌺
https://telegram.me/mazloomiyateElm
ـ 👆 👆 👆
از این ماجرا به خوبی نظر آیت الله وحید خراسانی درباره انخلاع مشخص میشود.
آیا انجام فعل غیر شرعی میتواند به عنوان کرامت وبزرگی شخصی ذکر شود؟؟!
پس مسلما این فعل در نظر آیت الله وحید خراسانی کاری شرعی میباشد که در بزرگی مقامات مرحوم میرزا آن را ذکر میکنند.
البته وجود کرامات دالّ بر علمیت نیست لذا آیت الله وحید خراسانی اصرار دارند تا علمیت مرحوم میرزا مطرح گردد.
ایشان که جزو شاگردان مرحوم میرزا محسوب میشوند، در ضمن ماجرایی فرمودند که: (در نجف، چیزی مازاد بر مشهد ندیدم).
🔸 آیت الله سیستانی:
طی تماسی که با نماینده علی الاطلاق ایشان، آیت الله حاج مهدی آقای مروارید حاصل گردید، ایشان صراحتا اعلام نموده که در نظر آیت الله سیستانی، انخلاع فی نفسه هیچ مشکل شرعی ندارد و سپس به غرض ورزی بعضی مستشکلین ــــ با ذکر نام ــــ اشارهای نمودند.
🔸 آیت الله شبیری زنجانی
معظم له در این زمینه فرمودند: (اگر مفسده ای بر آن مترتب شود، جایز نیست)
🔸 آیت الله مکارم شیرازی
ایشان در این زمینه پاسخ دادند:
(برون فکنی (خروج روح از بدن) و امثال آن به اثبات نرسیده و اعتباری ندارد. ولی بر فرض امکان و نداشتن ضرر، مانعی ندارد. توجه داشته باشید که هر قدر انسان در طریق بندگی خدا و تقوا و پرهیز از گناه و خودسازی بیشتر پیش برود، به اموری دست می یابد که افراد عادی دست نمی یابند)
🔸 آیت الله نوری همدانی
ایشان فرمودند: (اگر مستلزم حرام نباشد، فی حد نفسه مانعی ندارد).
🔸 آیت الله علوی گرگانی:
(انخلاع روح، اگر آسیب به بدن نرساند، شرعا حرمت ندارد)
۶️⃣ به فرض اگر بپذیریم انخلاع در نظر عدهای از مراجع غیر شرعی باشد، این امر هیچ ضرری به مرحوم میرزا نمی زند زیرا ایشان هم ــــ به شهادت آیات عظام نائینی ، آقا ضیاء عراقی ، آقا سید ابوالحسن اصفهانی و حاج شیخ عبدالکریم حائری ــــ مجتهد مسلم بوده ونظر فقهی ایشان به شرعیت انخلاع تعلق گرفته است.
👈 آیا مستشکل در اختلاف فتاوای بین مراجع همیشه اینگونه عمل میکند؟؟! وفریاد وا اسلاما سر میدهد؟؟!
کارنامه علمی میرزا همگان را بهت زده نموده است. از علمیت وتصدیق اجتهاد ایشان گرفته تا کارخانه مجتهد پروریش در مشهد.
وکارنامه علمی مستشکل هم همگان را بهت زده نموده است. از اساتیدی که وی را تکذیب نمودهاند وتهمتهایی که علیه اساتید ادعاییش زده، گرفته تا شاگردانش همچون عبدالرضا.
چه زیبا میفرماید آیت الله وحید خراسانی:
(کسانی که به میرزا اشکال میکنند، کمتر از آنی هستند که حرف میرزا را بفهمند)
ولله الحمد
💥 همچنان منتظر نقدهای علمی مستشکل ــــ بگونه ای که در لینک زیر ادعا نموده ــــ هستیم.
https://telegram.me/mazloomiyateElm/335
👈 إنَّ فی ذلِکَ لَعِبْرَهً لِأُولِی الْأَبْصار
https://telegram.me/mazloomiyateElm
موضوعات مرتبط: پاسخ به اشکالات، رسوایی های حسن میلانی