پنج شنبه , ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
آخرین مطالب
خانه » اخلاق » دروغ های بی حساب مردم بر خدا و اولیای او

دروغ های بی حساب مردم بر خدا و اولیای او

دروغ های بی حساب مردم بر خدا و اولیای او

 

در روایتی علقمه گوید به امام صادق ع عرض کردم یا ابن رسول الله مردم ما را بگناهان بزرگى نسبت دهند و ما از این دلتنگ هستیم. فرمود اى علقمه پسند مردم را نتوان بدست آورد و زبانشان را نتوان ضبط کرد. حال شما چطور سالم بمانید از آنچه پیغمبران خدا سالم نماندند؟! و نه رسولان او و نه حجتهاى او، یوسف را بزنا متهم نکردند؟ ایوب را بگرفتارى گناه خود متهم نکردند؟ داود را متهم نکردند که دنبال پرنده‏اى رفت تا زن اوریا را دید و عاشق او شد و شوهرش را جلو تابوت فرستاد تا کشته شد و آن زن را گرفت؟ موسى را متهم نکردند که عنین است؟ (مردى ندارد) و او را آزردند تا خدا از آنچه گفتند تبرئه‏اش کرد و نزد خداوند آبرومند بود. همه انبیاء را متهم نکردند که جادوگرند و دنیا طلب بودند؟ مریم دختر عمران را متهم نکردند که از مرد نجارى بنام یوسف آبستن شده پیغمبر ما را متهم نکردند که شاعر و دیوانه است؟ متهمش نکردند که عاشق زن زید بن حارثه شده؟ و کوشید تا او را بدست آورد، در روز بدر متهمش نکردند که یک پتوى سرخ براى خود از غنیمت برگرفت؟ تا خدا آن قطیفه را عیان کرد و او را تبرئه نمود از خیانت و در قرآن نازل کرد «پیغمبرى نباشد که از غنیمت بدزدد، هر که از غنیمت بدزدد روز قیامت در بند وى باشد» (آل عمران ۱۶۱) متهمش نکردند که در باره پسر عمش على از روى هوى سخن میگوید؟ تا خداى عز و جل آنها را تکذیب کرد و فرمود از هوى سخن نکند همانا وحى است که به وى رسد، (نجم: ۳) او را متهم نکردند که بدروغ خود را رسول خدا میداند؟ تا خدا باو فرستاد پیش از تو رسولانى تکذیب شدند و صبر کردند بر تکذیب خود و آزرده شدند تا یارى خدایشان آمد (انعام ۲۴) روزى فرمود مرا دیشب بآسمان بردند، گفته شد بخدا همه شب از بسترش جدا نشده و آنچه در باره اوصیاء گفتند بیش از اینست، سید اوصیاء را متهم نکردند که دنیا جو و سلطنت طلب است و آشوب را بر راحت برمى‏گزیند و خون مردم را مى‏ریزد و اگر مرد خوبى بود خالد بن ولید مامور نمیشد گردنش را بزند، او را متهم نکردند که میخواست دختر ابى جهل را بر سر فاطمه «ع» بگیرد و رسول خدا «ص» سر منبر از او بمسلمانان شکایت کرد و فرمود على میخواهد دختر دشمن خدا را بر سر دختر پیغمبر خدا بزنى گیرد هلا فاطمه پاره تن منست و هر که او را آزارد مرا آزرده و هر که او را شاد کند مرا شاد کرده و هر که او را خشمناک سازد مرا خشمناک ساخته.

سپس امام صادق فرمود ای علقمه چقدر سخنان مردم درباره علی علیه السلام عجیب است. چه قدر فرق است بین کسی که می گوید: علی علیه السلام ربّ معبود است و بین کسی که می گوید: او بنده گنهکار خدا است!! و به راستی که سخن آنان که عصیان را به علی علیه السلام نسبت می دهند؛ نزد او آسانتر [و زشتی و دل آزار بودنش کمتر] است از سخن کسی که ربوبیت را به او نسبت می دهد.

اى علقمه مگر نگفتند خداى عز و جل سومى سه تاست مگر او را مانند خلقش ندانستند مگر نگفتند که او دهر است؟ نگفتند که او چرخ است؟ مگر نگفتند که جسم است نگفتند که صورتست، تعالى اللَّه عن ذلک علوا کبیرا اى علقمه آن زبانها که خدا را بنالایق ستایند چگونه از نکوهش شما بدان چه بد دارید باز ایستند از خدا یارى خواهید و شکیبا باشید، به راستى زمین از آن خداست و او را بارث هر که از بندگانش خواهد بسپارد و عاقبت از آن متقیان است بنى اسرائیل هم بموسى گفتند پیش از آنکه تو بیائى در آزار بودیم و پس از آنهم که آمدى در آزاریم خداى عز و جل فرمود بگو اى موسى امید است که پروردگارتان دشمنان را نابود کند و شما را در زمین بجاى او نهد و بنگرد چه کار خواهید کرد. (اعراف ۱۲۸ و ۱۲۹)

 

?امالی الصدوق، مجلس۲۲، ح۳، نشر کتابچی: صص ۱۰۴ و ۱۰۵ (و ترجمه کمره‏اى، ص: ۱۰۳)

 

منبع : تقابُل استدلالـْـ      ? @estedlale_Ma

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*