دوشنبه , ۱ مرداد ۱۳۹۷
آخرین مطالب
خانه » متفرقه » نقش صاحب المیزان در رواج اعتقادات غلطی که امروز از بدیهیات محسوب می شود.

نقش صاحب المیزان در رواج اعتقادات غلطی که امروز از بدیهیات محسوب می شود.

نقش صاحب المیزان در رواج اعتقادات غلطی که امروز از بدیهیات محسوب می شود.

و تنها همسرى که در دختریش با آن جناب ازدواج کرد عایشه دختر ابى بکر بود.

ترجمه تفسیر المیزان ؛ ج۴ ؛ ص۳۱۱ (دفتر انتشارات اسلامی – قم، چاپ: پنجم ،۱۳۷۴)

آن بزرگوار در دوران جوانی با خدیجه علیهاالسلام که ۴۰ساله و بیوه بود ازدواج کرد.

(در محضر علامه طباطبایی-انتشارات سماء؛چاپ هفتم:۱۳۹۰، ص۱۵۲)

 

کاش جناب صاحب المیزان بیان می کردند این مطلب را از کدام کتاب غیر مجعول اخذ کرده اند؛ ولی ما اکنون ثابت خواهیم کرد که:

  1. عایشه هنگام ازدواج با رسول خدا(ص) مطلقه بوده است و حداقل ۲۱سال داشته است.
  2. حضرت خدیجه)س( هنگام ازدواج با پیامبر اسلام(ص) یا دو سال از ایشان کوچکتر بوده اند و یا هم سن بوده اند و قبل از ایشان نیز هرگز ازدواج نکرده بودند و بر خلاف ادعای صاحب المیزان باکره بوده اند.

 

شوهر سابق عایشه

 

أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ نُمَیرٍ عَنِ الأَجْلَحِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِی مُلَیْکَهَ قَالَ: خَطبَ رَسُولُ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ – عَائشَهَ لَى أَبِی بَکْرٍ الصِّدِّیقِ فَقَالَ: یَا رَ سُولَ اللَّهِ نِّی کُنْتُ أَعْطَیْتُهَا مُطْعِمًا لابْنِهِ جُبَیْرٍ فَدَعْنِی حَتَّى أَ سُلَّهَا مِنْهُمْ. فَا سْتَسَلَّهَا مِنْهُمْ فَطَلَّقَهَا فِتِزَوَّجَهاَ رَسوُلُ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ. (الطبقات الکبرى ج۸،ص۴۷ -الناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت،الطبعه: الأولى،۱۴۱۰ هـ)

عائشه قبل از ازدواج با پیامبر اکرم شُوهر کرده و نام همسرش جبیر بود. و ابوبکر او را باز پس گرفته و پس از گرفتن طلاق او را به عقد پیامبر اکرم درآورده است.

 

الاصابه؛ ابن حجر عسقلانی ج۴ ص۳۵۶:

ابوبکر عایشه را به ازدواج جبیر بن مطعم درآوردن په از مدتی او را از ایشان گرفته و طلاقش داد…

 

روایات باکره بودن عائشه را تنها از خود او نقل کرده اند و با روایت های دیگر در تناقض است. از جمله؛

 سنن ابی داود؛ کتاب النکاح باب فی المقام عند البکِر-رقم۲۱۲۴

«یروی ابو داود: لما تزوج بها اقام عندها ثلاثا. ثم قال : لیه بک علی اهلک هو ان ِن شئت سبعت… و کان روسل الله اذا تزوج البکر أقام عندها سبعا و اذا تزوج الثیب أقام عندها ثلاثا».

این روایت دقیقا بیان می دارد که طبق آنچه عائشه خود روایت می کند او بکر نبوده است ؛ زیرا چنانکه روایت بیان دارد پیامبر نزد زن باکره خود هفت روز و نزد غیر باکره ها سه روز اقامت داشت اند. و چون نزد عائشه سه روز اقامت داشتن بیان کننده آن است که عائشه آن چنان که خود ادعا دارد باکره نبوده است!

 عایشه هنگام ازدواج با پیامبر(ص) حداقل ۲۱ساله بوده است؛ محاسبه سن عایشه با استفاده از سن ایمان او:

طبق گفته بزرگان اهل سنتن عایشه اول بعثت ایمان آورد و جزء هیجده نفر اولی بود که به ندای رسول خدا لبیک گفت.

نووی در تهذیب الإسماء مینویسد:

وذکر أبو بکر بن أبی خیثمه فی تاریخه عن ابنِ ِسحاق أن عائشه أسلمت صغیره بعد ثمانیه عشرِ ِنسانا ممن أسلم.

ابن خیثمیه در تاریخش از ابن اسحاق نقل کرده است:که عایشه در کودکی و بعد از هیجده نفر ایمان آورد.

النووی، ابوزکریا یحیی بن شرف بن مری)متوفای۶۷۶ هـ( ، تهذیب الأسماء واللغات ،ج ۲ ، ص ۶۱۵ ، تحقیق : مکتب البحوث والدراسات، دار الفکر – بیروت ، الطبعه : الأولى ، ۱۹۹۶م.

 البدء والتاریخ؛ المقدسین مطهر بن طاهر/ ج ۴ ن ص ۱۴۶ – ناشر: مکتبه الثقافه الدینیه

و ممن سبقِ ِسلامه أبو عبیده بن الجراح والزبیر بن العوام وعثمان بن مظعون … و من النساء أسماء بنت عمیه الخثعمیه امرأه جعفر ابن أبی طالب وفاطمه بن الخطاب امرأه سعید بن زید بن عمرو وأسما بنت أبی بکر وعائشه و هی صغیره فکانِ ِسلام هؤلاء فی یدعو فی خفیه قبل أن یدخل دار أرقم بن أبی الأرقم.ثلاث سنین ورسول الله کسانی که در اسلام آوردن بر دیگران سبقت گرفتند: ابوعبیده جراح …. و از زنان اسماء دختر بنت عمیه همسر جعفر بن أبی طالب … و عائشه که در آن زمان خردسال بود. این افراد در سال سه سال اول بعثت که رسول خدا مخفیانه مردم را به ایمان دعوت میکردناسلام آوردندن قبل از آن که رسول خدا وارد خانه أرقم بن أبی الأرقم بشوند.

و ابن هشام نیز نام عائشه را جزء کسانی میآورد که در سال اول بعثت ایمان آورده است ؛ در حالی که هنوز کودک بوده است.

اسلام أسماء وعائشه ابنتی أبی بکر وخباب بن الآرت وأسماء بنت أبی بکروعائشه بنت أبی بکر وهی یؤمئذ صغیره.  

(الحمیری المعافری، عبد الملک بن هشام بن أیوب ابومحمد -متوفای۲۱۳هـ- السیره النبویه، ج ۲ ، ص ۹۲ ، تحقیق طه عبد الرءوف سعد، ناشر: دار الجیل،الطبعه: الأولى، بیروت) پس:

اگر عائشه در زمان اسلام آوردنش – سال اول بعثت-هفت ساله بوده باشدن در سال چهارم هجری -سال ازدواج رسمی با رسول خدا- ۲۴ساله خواهد بود.  (۱۳+۷) فاصله بعثت تا هجرت (+۴)زمان ازدواج پیامبر اکرم با ایشان (=۲۴)

بنابر این گفته حتی اگر در بدترین حالت سن عایشه را هنگام ایمان آوردن حداقل ۴ سالگی در نظر بگیریم باز سن عایشه زمان ازدواج با پیامبر(ص) در سال چهارم هجرت ۲۱ سالگی خواهد بود.    

 

محاسبه سن عایشه با مقایسه بین سن او و خواهرش اسماء:

یکی از مسائلی که سن دقیق عایشه را در هنگام ازدواج با رسول خدا به اثبات میرساندن مقایسه سن او با سن خواهرش اسماء بنت أبی بکر است.  

طبق نقل بزرگان اهل سنتن اسماء ده سال از عائشه بزرگتر بوده و در سال اول هجری بیست و هفت سال داشته است. همچنین در سال هفتاد و سه از دنیا رفته است؛ در حالی که صد ساله بوده است. ابونعیم اصفهانی در معرفه الصحابه مینویسد:أسماء بنت أبی بکر الصدیق … کانت أخت عائشه لأبیها وکانت أسن من عائشهولدت قبل التأریخ بسبع وعشرین سنه.ا سماء دختر ابوبکرن از جانب پدر خواهر عائشه و از او بزرگتر بودن اسماءن بیست و هفت سال قبل از تاریخ به دنیا آمد.

(الأصبهانی، ابونعیم أحمد بن عبد الله -متوفای۴۳۰هـ-، معرفه الصحابه ج ۶ ، ص ۳۲۵۳ ، رقم : ۳۷۶۹ ، طبق برنامه الجامع الکبیر.)

 

و طبرانی مینویسد: مَاتت أْسَماُءُ بنت أبیَ بْکٍر الصِّدیِقِ سنَهَ ثلاثٍ وَسِبعین بعَدْ اِبِنهَا عبد اَّلَّلَّه بن الُّزْبیِرِ بَلیاٍلٍ…  وکان لاسماء یوم مَاتتِ مَائُه سَنٍه وُلدت قبل اَّلَّتَّاِرِیِخِ بَسْبٍع وِعْشِریَنَ سَنًه وْقبَلَ مَبعث النبی صلى اَّلَّلَّه علیه وسلمِ بَسْبَعَ عْشَرَه سَنًه .

اسماء دختر ابوبکر در سال هفتاد و سه و بعد از پسرش عبد الله بن زبیر از دنیا رفت. اسماء در هنگام وفات صد سال داشتن بیست و هفت سال قبل از تاریخ و هفده سال قبل از هجرت به دنیا آمده بود.

(الطبرانی، سلیمان بن أحمد بن أیوب ابوالقاسم -متوفای۳۶۰هـ- المعجم الکبیر، ج ۲۴ ، ص ۷۷ ، تحقیق:

حمدی بن عبدالمجید السلفی، ناشر: مکتبه الزهراء – الموصل، الطبعه: الثانیه ،۱۴۰۴هـ – ۱۹۸۳م.)

 

مطلب مشابه در منابع زیر نیز نقل شده است؛

  • ابن عساکر الدمشقی الشافعی، أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبه الله بن عبد الله،)متوفای۵۷۱هـ تاریخ مدینه دمشق وذکر فضلها وتسمیه من حلها من ،الأماثل ج ۶۹، ص ۹، ناشر: دار الفکر بیروت – ۱۹۹۵٫
  • بن الأثیر أبی الحسن علی بن محمد-متوفای۶۳۰هـ- أسد الغابه فی معرفه ،الصحابهج ۷ ، ص ۱۱ ، تحقیق عادل أحمد الرفاعی ،ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت / لبنان، الطبعه: الأولى ،۱۴۱۷ هـ – ۱۹۹۶ م.
  • النووی، ابوزکریا یحیی بن شرف بن مری ،-متوفای۶۷۶ هـ- ، تهذیب الأسماء واللغات ، ج ۲ ، ص ۵۹۷ ـ ۵۹۸ ، تحقیق: مکتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفکر – بیروت ، الطبعه : الأولى ، ۱۹۹۶م
  • الهیثمی، ابوالحسن علی بن أبی بکر -متوفای ۸۰۷ هـ-،مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج ۹ ، ص ۲۶۰ ، ناشر: دار الریان للتراث/ دار الکتاب العربی – القاهره، بیروت – ۱۴۰۷هـ..
  • العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل- تقریب التهذیب، ج ۱ ، ص ۷۴۳ ، تحقیق: م حمد عوامه، ناشر: دار الرشید – سوریا، الطبعه: الأولى
  • النمری القرطبی، ابوعمر یوسف بن عبد الله بن عبد البر،الاستیعاب فی معرفه الأصحاب، ج ۴ ، ص ۱۷۸۳ ـ ۱۷۸۲ ، تحقیق: علی محمد البجاوی، ناشر: دار الجیل – بیروت، الطبعه: الأولى ،۱۴۱۲هـ..
  • الصفدی، صلاح الدین خلیل بن أیبک الوافی بالوفیات، ج ۹ ، ص ۳۶ ، تحقیق أحمد الأرناؤوط وترکی مصطفى، ناشر: دار إحیاء التراث – بیروت – ۱۴۲۰هـ- ۲۰۰۰م.
  • البیهقی، أحمد بن الحسین بن علی بن موسی ابوبکرسنن البیهقی الکبرى، ج ۶ ، ص ۲۰۴ ، ناشر: مکتبه دار الباز – مکه المکرمه
  • الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان، سیر أعلام النبلاء، ج ۲ ، ص ۲۸۹ ، تحقیق: شعیب الأرناؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسه الرساله – بیروت، الطبعه: التاسعه ،۱۴۱۳هـ..
  • ابن کثیر الدمشقی، إسماعیل بن عمر القرشی ابوالفداء، البدایه والنهایه، ج ۸ ، ص ۳۴۵ ـ ۳۴۶ ، ناشر: مکتبه المعارف بیروت.
  • ملا علی القاری، علی بن سلطان محمد الهروی، مرقاه المفاتیح شرح مشکاه المصابیح، ج ۱ ، ص ۳۳۱ ، تحقیق: جمال عیتانی
  • الصنعانی الأمیر، محمد بن إسماعیل سبل السلام شرح بلوغ المرام من أدله الأحکام، ج ۱ ، ص ۳۹ ، تحقیق: محمد عبد العزیز الخولی، ناشر:دار إحیاء التراث العربی – بیروت، الطبعه: الرابعه.،
  • نتیجه:
  1. اسماء خواهر عایشه ده سال از عایشه بزرگتر بود.
  2. اسماء در سال ۷۳هجری در حالی که ۱۰۰ساله بود از دنیا رفت.
  3. عایشه سال ۷۳هجری ۹۰ساله بوده است.
  4. په عایشه سال اول هجرت ۱۷سال داشته است.
  5. پیامبر(ص) با عایشه در شوال سال چهارم هجرت ازدواج کردند.

۱۷+۴=۲۱پس عایشه هنگام ازدواج ۲۱ساله بوده است.

 

سن حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر اکرم(ص)؛

بیهقی می گوید: «… بلغت خدیجه خمسا وستین سنهن ویقال: خمسین سنهن وهو أصح». 

بعضی می گویند: سن حضرت خدیجه (در هنگام وفات) ۶۵ ساله بود و برخی دیگر گفته اند در آن وقت ایشان ۵۰ ساله بوده است که قول صحیح هم همین است. (احمد بن الحسین بن علی بن موسی، البیهقی، دلائل النبوه، ج۲، ص ۷۱) وی در جای دیگر می نویسد:«أن النبی تزوج بها وهو ابن خمه وعشرین سنه قبل أن یبعثه الله نبیا بخمه عشره سنه».

ازدواج رسول خدابا حضرت خدیجه ۱۵ سال قبل از بعثت بوده است. (همان، ص ۷۲)

بنابراین طبق قول بیهقی وقتی ایشان در زمان وفات یعنی سال دهم بعثتن۵۰ ساله باشند و ۱۵ سال قبل از بعثت هم ازدواج نموده باشند با این حساب سن حضرت خدیجه(س) در زمان ازدواج با پیامبر اکرم(ص) ۲۵ سال بوده اند.

اما اکثر محققین و مورخین از جمله حاکم در المستدرک به نقل از ابن عباس سن حضرت خدیجه(س) را در زمان ازدواج ۲۸سال دانسته اند ولی عقیده دارند رسول خدا(ص) نیز موقع ازدواج ۳۰ساله بوده اند.

 

پس: حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج شان با پیامبر(ص)یا با ایشان هم سن بوده اند و یا دو سال از حضرت رسول(ص) کوچکتر بوده اند.

 

باکره بودن حضرت خدیجه(س)؛

مورخانی همچون ابن شهرآشوب و ابن حاتم عامِلی به نقل از بلاذی وأبو القاسم کوفین و سید مرتضی وأبو جعفر می نویسند:

«أن النبی(ص) تزوج بهان وکانت عذراء» «پیامبر اکرم)ص( وقتی با حضرت خدیجه ازدواج نمودن ایشان باکره بود».

 علاوه براین در کتابهای الأنوار و البدع آمده است: «أن رقیه و زینب کانتا ابنتی هاله أخت خدیجه» رقیه و زینب فرزندان هاله خواهر حضرت خدیجه بودند.  

و نیز بنگرید به:

تبصره العوام؛ مرتضی رازی/۲۴۵ بحار الانوار/ج۱۶،ص۱۸ بحار الانوار/ج۲۲،ص۵۲

مناقب آل أبی طالب، ج۱، ص ۱۳۸

الدر النظیم، ص ۱۸۵، باب: فصل فی ذکر أزواجه.

دلائل النبوه/ج۱،ص۱۷۸

همچنین شیخ طوسی(ره) در تلخیص شافی می گوید حضرت خدیجه)س( هنگام ازدواج با پیامبر(ص) «عذرا» بوده و قبلا همسر دیگری نداشتند.

منبع: http://h1.filmiro.com/84/69/76/242241369584697610.pdf

خبرنامه آرمان مهدویت

۴۹ نظر

  1. جالب بود
    تناقض توی کتابی که به عنوان مرجع هستش واقعا جای تاسف داره!!!

  2. در زمینه ای که فعالیت میکنید بهترینید.
    پیروز باشید.

  3. سلام
    وب سایت خیلی خوبی دارید واقعا ممنون..

  4. مرسی خوب بود. موفق باشید

  5. مطلب خیلی خوبی بود.متشکرم از شما

  6. ممنون از سایت خوبتون که مطالبی در جهت افزایش آگاهی افراد قرار میدید.موفق باشید

  7. درود برشما وب سایت خیلی خوبییی بود
    ممنون از اشتراک گذاریتون
    موفق و پیروز باشید
    سقف یوبوت

  8. سلام . ممنون از سایت خوبتون

    موفق باشید

    مقالات اموزشی + https://www.tahghighestan.ir

  9. سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

  10. خداوکیلی این نوع ازدواج ها چه فرقی با برده داری داره؟ وقتی زن خرید و فروش میشه و پدر دختر مانند صاحب کنیز دخترشو معامله می کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • سلام
      اینکه بی تفاوت رد نشیدین نشون میده که شما برای خودتون و عقایدتون احترام قائلید
      و از این که منو قابل دونستید که مخاطبتون باشم ممنونم
      اما تصدیق می فرمائید که داوری در مورد جامعه وحشی ۱۴۰۰سال پیش با بینشی که امروز داریم جواب نمیده
      موفق باشید

  11. متشکرم از مطالبی که به اشتراک میذارید

  12. سایت خیلی خوبی دارید لینکتونو برای چندتا از دوستام فرستادم بدردشون میخوره ،، ممنون

  13. تشکر از مطالب ارسالی
    با آرزوی سالی خوب و پر از موفقیت برای شما دوست عزیز

  14. ممنون از اشتراک گذاریتون

  15. متشکر از محتوای مفید سایتتون سال خوبی رو براتون آرزومندم

  16. متشکر از محتوای خوبی که در وبسایتتون قرار دادید

  17. با سلام و درود ممنون از محتوای مفیدی که درون وب سایت قرار میدین موفق باشین

  18. ممنون از سایت خوبتون که مطالبی در جهت افزایش آگاهی افراد قرار میدید.موفق باشید

  19. سپاس از وبسایت کاربردی و مفیدتون ..محتوا و مطالبی که به اشتراک میزارید بسیار آموزنده ست .. همیشه موفق و سربلند باشید

  20. سلام. به نظر حقیر، عنوان گفتار موجب تحقیر شان مرحوم علامه است.هر انسان غیر معصوم در معرض اشتباه است اما با این عنوانی که نوشته اید، خدمات بزرگ مرحوم علامه نادیده گرفته می شود. ثانیا، مواردی که ذکر کرده اید هنوز جزو بدیهیات نیست، حتی محققان هم روایات معارضی را نشان می دهند. و در نهایت، اگر محقق محترم این نوشتار معرفی می شدند، بیش تر قابل اعتماد بودند. همان طور که ملاحظه فرموده اید برخی در ابراز نظرهایشان بحث علمی را ملاحظه نکرده اند، بلکه خواسته اند شخصیت مرحوم علامه را زیر سوال ببرند که با نقد علمی سازگار نیست. متشکرم

  21. سلام میشه آرشیو مطالب رو سمت چپ وب سایتتون دسته بندی کنید ممنونم

  22. سلام،خسته نباشین واقعا مطالب خوبی درج میکنن

  23. ممنون از مطالب بسیار خوبتون زنده باد

  24. محتوا و مطالبی که به اشتراک میزارید بسیار آموزنده ست

  25. بسیار متشکر از مطالب خوب وب سایتتون

  26. موضوعات بسیار کاربردی و ریشه ای رو در سایتتون مطرح میکنید

  27. مچکر از مطالبی که منتشر می کنین

  28. به نظرم فاصله زیادی بین دینی که معرفی می کنن و چیزی هست وجود داره و به همین دلیل خیلی خیلی با جوامع ما فاصله داره و اغلب فقط برای رفتن به مدرسه فرزندانشون یا پیداکردن کار میگن مسلمونن یا هر چیز دیگه

  29. سپاس از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قراردادید

  30. ممنون از سایت خوبتون که مطالبی در جهت افزایش آگاهی افراد قرار میدید.موفق باشید

  31. محتوای سایت کاملا کاربردی و مفید است امیدوارم موفق باشید..

  32. سایت خیلی خوبی دارید لینکتونو برای چندتا از دوستام فرستادم بدردشون میخوره ممنون

  33. مطالبی که در سایت به اشتراک میزارید بسیار جامع و مفید و همیشه تمامی سوال های ذهنمونو جواب میده

  34. متشکرم ازاینکه باعث شدین سطح آگاهی من بالاتر برود

  35. مطالبتون واقعا برای بنده گیرا و جذاب بود مقالات بیشتری در این زمینه قرار بدید تا مطالعه کنیم متشکرم

  36. متشکرم ازاینکه باعث شدین سطح آگاهی من بالاتر برود

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*