دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » آیا بهشت فقط جایگاه نعمتهای مادّی است؟ یا نعمتهای معنوی هم در آنجا وجود دارد؟

آیا بهشت فقط جایگاه نعمتهای مادّی است؟ یا نعمتهای معنوی هم در آنجا وجود دارد؟

images

آیا بهشت فقط جایگاه نعمتهای مادّی است؟

و چرا قرآن تنها از نعمتهای ظاهری و مادی صحبت می کند؟

آیا برای بهشتیان نعمت های معنوی نیست؟

پاسخ :

اولا= خداوند مهربان بهشت را تنها جایگاه نعمتهای مادّی قرار نداده  چون خداوند در آیه ۱۷ سوره سجده فرموده:

(فَلا تَعلَمُ نَفسٌ ما اُخفِیَ لَهُم مِن قُرَّهِ اَعیُنٍ): «یعنی هیچ کس نمی داند چه پاداشهای مهمی که مایه روشنی چشمهاست برای آنها نهفته شده است.»

یا در روایتی آمده است که خداوند بهشت را چنان آفریده و چیزهایی در آن خلق فرموده است که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به عقل احدی نیامده است.

  ثانیاً خداوند حکیم برای بیان نعمت های بهشتی بازبان مردم با آنان سخن گفته و با آوردن مثالهای عالم دنیا، می خواهد بشر را به عظمت آن نعمتها متوجه کرده و با آیات گوناگون قرآن بفهماند که نعمتهای بهشتی غیر قابل توصیف، و غیر قابل مقایسه با امور متشابه دنیائی اند. امیرالمومنین علی علیه السّلام می فرمایند:

کُلُّ شَیْ‏ءٍ مِنَ الدُّنْیَا سَمَاعُهُ أَعْظَمُ مِنْ عِیَانِهِ وَکُلُّ شَیْ‏ءٍ مِنَ الْآخِرَهِ عِیَانُهُ أَعْظَمُ مِنْ سَمَاعِهِ. یعنی: هر چیز دنیوی شنیدنش بزرگتر از رسیدن به آن است، و هر چیز اُخروی دیدنش بزرگتر از شنیدن آن است.(توجّه کنید)

اکنون برای توجه به نعمتهای غیر قابل وصف بهشتی که ریشه در رضایت الهی از بنده مومن دارد و اینکه ببینیم اوج لذتهای بهشتی، رضوان الهی است، مقایسه ای را مورد توجه قرار می دهیم.

خواصّ تعدادی از نعمتهای بهشتی و مقایسه آنها با امکانات دنیائی:

۱-آنچه دنیائی است از بین رفتنی و زوال پذیر است، امّا نعمتهای بهشتی ابدی ، و فنا نا پذیرند. بهترین نعمتها اگر برای مدت محدودی در اختیار انسان قرار گیرند حسرت و غصه را بدنبال دارند. و البته نعمتهای بهشتی اینگونه نیستند.

خداوند حکیم در قرآن کریم می فرماید:

ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ وَ لَنَجْزِیَنَّ الَّذینَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ (النحل : ۹۶)

آنچه نزد شماست همه نابود خواهد شد و آنچه نزد خداست، تا ابد باقى خواهد بود و البته اجرى که به صابران بدهیم اجرى است بسیار بهتر از عملى که به جا مى‏آوردند. آری، جوانی، سلامتی، ثروت، زیبائی، نشاط، ریاست، بزرگی، قدرت، هوش، ذکاوت ،….همه و همه چند روزی میهمان دنیائی ی انسان اند و مانند کسی که از خواب بیدار شود و ببیند که از رویاهای خوش عالم خواب دیگر خبری نیست، مردم نیز وقتی می میرند ناگهان می بینند که دست خالی اند، مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده باشند :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

به نام خداوند بخشنده مهربان

وَ الْعَصْر

سوگند به زمان

إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی‏ خُسْرٍ

که انسان در خسارت و زیان است.

 إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ

مگر آنان که ایمان آورده و نیکوکار شدند و به درستى و راستى و پایدارى (در دین) یکدیگر را سفارش کردند.

۲- هیچ رنج و سختی در بهشت نیست، امّا کمترین سختی زندگی مرگ است که احدی را از آن گریز نیست و خود زندگی هم هیچگاه بدون سختی نیست.

۳- بهشت محل امنیت و آسایش حقیقی است در حالی که امنیت کامل در دنیا اساساً امکان پذیر نیست.

۴-  در بهشت نگرانی نیست و زندگی هم بدون نگرانیها نیست.

۵- خاطرات بد و حسرت و حتی شرمندگی هم در بهشت نیست و قبل از ورود به بهشت همه اینگونه عوارض بکلی از مومنین بر طرف می شود.

۶-  هیچ خوف و حزنی در بهشت نبوده و آنجا محل سلامتی و سلام است.

۷- فی‏ شُغُلٍ فاکِهُونَ (اهل بهشت آن روز خوش به وجد و نشاط مشغولند)

۸- رحمت، رضوان و مغفرت الهی در بهشت شامل حال مومنین می شود

۹- خداوند اهل بهشت را از تمام ته مانده های خویها و خصلت های زشت و پلیدیها… بطور کامل تزکیه می کند که این خود از الطاف مخصوص الهی به اهل بهشت و از لذتهای روحانی ویژه است.

۱۰- همنشینی با نیکان و اهل سعادت. مهمترین آن ها دیدن رسول خدا (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، ائمه اطهار و چهارده معصوم (ع) و پیامبران و اولیای الهی و میهمان شدن برایشان.

۱۱-  و از همه مهم تر، میهمان مخصوص شدن بر خداوند و که با هیچ نعمت مادی و جسمانی قابل قیاس نیست؛

۱۲- خداوند از ایشان راضی می شود و ایشان هم از خدا راضی می باشند و خداوند همه گونه نعمتهای مادی و معنوی را در اختیارشان قرار می دهد.

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*