وقتی شخصی از اميرالمومنين سئوال کردکه چرا دعاهای ما مستجاب نمی گردند در حاليکه خداوند فرموده : بخوانيد مرا تا اجابت کنم شما را . امام عليه السّلام پاسخ داد:«به دليل وجود هشت خصلت در شما، دعايتان مستجاب نمىشود:
1- نخست آن كه خداى راشناختيد، اما حق او را ادا نكرديد و از اين شناخت سودى نبرديد.
2- ديگر آن كه به پيامبرش ايمان آورديد، آنگاه با سنت او مخالفت كرديد و شريعتش را ميرانديد.پس ثمره ايمانتان کجاست؟
3- سوم آنكه كتابى را كه بر شما فرود آمده است، خوانديد، اما بدان عمل نكــرديد .گفتيد شنيديم و اطــاعت می کنيم ولی مخالفت کرديد.
4- چهارم آنکه گفتيد: از آتش جهنّم می ترسيم ولی همواره با گناهان به آن نزديکتر شديد. پس خوف شما از آتش غضب الهی کجا بود؟
5- پنجم آنکه می گوئيد اشتياق به بهشت داري امّا همواره کارهائي را انجام می دهيد که شما را از بهشت دورتر می گرداند ، پس اين اشتياقتان به بهشت در کجاست؟
6- ششم آنکه از نعمتهای مولايتان بهره مند می شويد ولی شکر نعمتش را به جا نمی آوريد .
7- هفتم آنکه باوجود اينکه خداوند شمارا به دشمنی شيطان امر فرموده وگفته است:«إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا» « براستی شيطان دشمن شماست، پس او را دشمن داريد » امّا شما بدون سخنی بسوی او روی آورديد و بدون مخالفت اطاعتش کرديد و به سرپرستي اش تن داديد .
8- هشتم اينکه همواره عيبهای ديگران را ديديد امّا عيبهای خودتان را نديده گرفتيد وبه آنچه که خود بيشتر سزاوار ملامت بوديد، ديگران را ملامت کرديد .
پس چگونه انتظار داريد که دعاهايتان مستجاب گردد، در حاليکه درهای استجابت دعا را به روی خود بسته و راههای آن را مسدود نموده ايد .
پس تقوای الهی پيشه کنيد و از خدا بترسيد، اعمالتان را اصلاح کنيد، نيتهای پنهانتان را برای خدا خالص کنيد، امر به معروف و نهی از منکر کنيد تا خداوند دعاهايتان را مستجاب کند .
بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج90 ؛ ص376
17- دَعَائِمُ الدِّينِ، رُوِيَ فِي كِتَابِ التَّنْبِيهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ خَطَبَ فِي يَوْمِ جُمُعَةٍ خُطْبَةً بَلِيغَةً فَقَالَ فِي آخِرِهَا أَيُّهَا النَّاسُ سَبْعُ مَصَائِبَ عِظَامٍ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْهَا عَالِمٌ زَلَّ وَ عَابِدٌ مَلَّ وَ مُؤْمِنٌ خَلَّ وَ مُؤْتَمَنٌ غَلَّ وَ غَنِيٌّ أَقَلَّ وَ عَزِيزٌ ذَلَّ وَ فَقِيرٌ اعْتَلَّ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ صَدَقْتَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْتَ الْقِبْلَةُ إِذَا مَا ضَلَلْنَا وَ النُّورُ إِذَا مَا أَظْلَمْنَا وَ لَكِنْ نَسْأَلُكَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ فَمَا بَالُنَا نَدْعُو فَلَا يُجَابُ قَالَ إِنَّ قُلُوبَكُمْ خَانَتْ بِثَمَانِ خِصَالٍ- أَوَّلُهَا أَنَّكُمْ عَرَفْتُمُ اللَّهَ فَلَمْ تُؤَدُّوا حَقَّهُ كَمَا أَوْجَبَ عَلَيْكُمْ فَمَا أَغْنَتْ عَنْكُمْ مَعْرِفَتُكُمْ شَيْئاً وَ الثَّانِيَةُ أَنَّكُمْ آمَنْتُمْ بِرَسُولِهِ ثُمَّ خَالَفْتُمْ سُنَّتَهُ وَ أَمَتُّمْ شَرِيعَتَهُ فَأَيْنَ ثَمَرَةُ إِيمَانِكُمْ وَ الثَّالِثَةُ أَنَّكُمْ قَرَأْتُمْ كِتَابَهُ الْمُنْزَلَ عَلَيْكُمْ فَلَمْ تَعْمَلُوا بِهِ وَ قُلْتُمْ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا ثُمَّ خَالَفْتُمْ وَ الرَّابِعَةُ أَنَّكُمْ قُلْتُمْ إِنَّكُمْ تَخَافُونَ مِنَ النَّارِ وَ أَنْتُمْ فِي كُلِّ وَقْتٍ تَقْدَمُونَ إِلَيْهَا بِمَعَاصِيكُمْ فَأَيْنَ خَوْفُكُمْ وَ الْخَامِسَةُ أَنَّكُمْ قُلْتُمْ إِنَّكُمْ تَرْغَبُونَ فِي الْجَنَّةِ وَ أَنْتُمْ فِي كُلِّ وَقْتٍ تَفْعَلُونَ مَا يُبَاعِدُكُمْ مِنْهَا فَأَيْنَ رَغْبَتُكُمْ فِيهَا وَ السَّادِسَةُ أَنَّكُمْ أَكَلْتُمْ نِعْمَةَ الْمَوْلَى وَ لَمْ تَشْكُرُوا عَلَيْهَا وَ السَّابِعَةُ أَنَّ اللَّهَ أَمَرَكُمْ بِعَدَاوَةِ الشَّيْطَانِ وَ قَالَ- إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا «1» فَعَادَيْتُمُوهُ بِلَا قَوْلٍ وَ وَالَيْتُمُوهُ بِلَا مُخَالَفَةٍ «2» وَ الثَّامِنَةُ أَنَّكُمْ جَعَلْتُمْ عُيُوبَ النَّاسِ نُصْبَ عُيُونِكُمْ وَ عُيُوبَكُمْ وَرَاءَ ظُهُورِكُمْ تَلُومُونَ مَنْ أَنْتُمْ أَحَقُّ باللَّوْمِ مِنْهُ فَأَيُّ دُعَاءٍ يُسْتَجَابُ لَكُمْ مَعَ هَذَا وَ قَدْ سَدَدْتُمْ أَبْوَابَهُ وَ طُرُقَهُ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا أَعْمَالَكُمْ وَ أَخْلِصُوا سَرَائِرَكُمْ وَ أْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ فَيَسْتَجِيبَ اللَّهُ لَكُمْ دُعَاءَكُمْ.