پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » ارتباط حضرت مهدی(علیه السلام) با امام حسین (علیه السلام ) – قسمت چهارم و پایانی

ارتباط حضرت مهدی(علیه السلام) با امام حسین (علیه السلام ) – قسمت چهارم و پایانی

مقدمه:
ارزش هر انسانی در پیشگاه خدای بزرگ، به مقدار معرفت و محبت او نسبت به خالق یکتا و فرستادگان او است. هر قدر که درجه این معرفت و شناخت بالاتر باشد انسان در انجام وظایفی که نسبت به خالق ربوبی و فرستادگان او دارد بیشتر می‌کوشد. معرفت که خود بر دو پایه (( شناخت و پذیرش )) استوار است، روح عبودیت و بندگی را دارا است. عبودیت هم که خود مجموعه عمل به اوامر و ترک نواهی پروردگار را تشکیل می‌دهد، امری است که خدا جن و انس را برای آن آفریده است.
حال یکی از موارد بسیار مهم از اوامر الهی که در دین اسلام پیوسته بر آن تاکید شده و آن را شرط بندگی وعبودیت انسانها قرار داده است، یاری کردن آنها در زمینه‌هایی است که خود امر کرده‌اند. خدا در قرآن کریم در سوره محمد(ص) آیه ۷ می‌فرماید:
(( یا ایها الذین آمنوا ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم ))
ترجمه: (( ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اگر خدا را یاری کنید، خداوند شما را یاری خواهد نمود و گامهای شما را استوار خواهد ساخت. ))
چون ما انسانها لحظه به لحظه به توجه و یاری خدا محتاجیم، با یاری کردن او می‌توانیم به این فیض عظیم برسیم.

یاری خدا از طریق یاری حجت خدا:
یاری خدا در حقیقت همان یاری فرستادگان او و نیز ترویجِ دین و آیینی است که او از طریق انبیا و رسولانش برای هدایت و عبودیتِ خلقش فرستاده است. نصرت و یاری ما نیز باید از طریق ایمان و معرفت نسبت به این رسولان و ترویج این آیین الهی ‌باشد. پس اگر می‌خواهیم خدا را یاری کنیم، باید به پیامبر او ایمان داشته و در جهت ترویج دین، او را یاری کنیم. کاملا واضح است که پس از پیامبر(ص) و در غیاب او، باید جانشین و خلیفه او را که همان حجت خدا است یاری کنیم. چرا که قوام و بقای دین الهی پس از پیامبر(ص) به بقای حجت خدا است و نصرت دین الهی به نصرت او است. در نتیجه نصرت خدا نیز به نصرت او خواهد بود. بنابراین، بهترین راه و بلکه تنها راه نصرت حق متعال، از طریق نصرت پیامبر(ص) و جانشینانِ او خواهد بود. که اکنون این امر فقط از طریق یاری امام زمان، حضرت مهدی(عج) امکان‌پذیر است. چرا که آخرین جانشین پیامبر و یگانه حجت خداوند در این دوران ایشان هستند و یاری دینِ الهی به یاری ایشان است. همان طور که گفتیم این یاری نیزهمان نصرتِ خدای بزرگ است. اما یاری امام زمان به چند طریق امکان‌پذیر است که در پایین به برخی از این راهها اشاره می‌کنیم.

احیاء امر امامت:
امامت که یکی از مهمترین ارکان مذهب است، جایگاه ویژه‌ای در اعتقادات انسان دارد. خداوند متعال، اعتقاد به این اصل را شاهرگ حیات مذهبی انسانها قرار داده است. به گونه‌ای که کم‌توجهی به آن حیاتِ دینی انسان را تهدید می‌کند. آنچه مسلم است اکنون این اصل در وجود بقیه الله الاعظم، امام زمان، حضرت مهدی است که پناهنده شدن به او و نیز یاری او تکلیف ما قرار داده شده است. بنابراین ما می‌توانیم با بیان عظمت و بزرگی مقامات ایشان و معرفی آنها به مردم، این اصل ریشه‌ای را احیاء کرده و به این طریق امام زمان را یاری و کمک کنیم و نیز با قرار دادن مردم در پناه ایشان، صراط مستقیم را به مردم معرفی نموده، از دامهای ابلیس و شیاطین رهایی بخشیم. که به این طریق هم مردم به راه راست و نجات و سعادت کامل خواهند رسید، و هم با احیاء امر امامت امام زمان، ایشان و بلکه خداوند منان را یاری و کمک نموده‌ایم. که طبق وعده خداوند، او نیز ما را یاری و مدد خواهد نمود.
قابل ذکر است که امام زمان چون حجت خدا است، وابسته به خداوند متعال، و کارهای او یا کار خداوند است و یا به امر خداوند است. و خداوند یکتا تمام نیازهای او را برآورده می‌سازد و به کمک ما احتیاجی ندارد. ولی با این کار، یعنی با یاری ایشان، ما خود را در معرض رحمتهای بیکران الهی قرار داده و از فیض (( یاری امام زمان )) برخوردار می‌گردیم. چرا که مسیر بارش رحمت الهی از طریق یاری فرستادگان او می‌باشد، و ما با این کار خود را در مسیر این رحمت قرار می‌دهیم. امام هشتم حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) در این باره می‌فرمایند:(( رَحم الله عبدا احیا امرنا ))
ترجمه :((خداوند رحمت کند بنده‌ای را که امر(امامت) ما را زنده کند.))
راوی می‌پرسد: امر شما چگونه زنده می‌گردد؟ امام رضا(ع) در پاسخ می‌فرمایند: (( علوم ما را بیاموزد و آنها را به مردم تعلیم دهد. پس اگر مردم با محاسن ( نیکیهای ) کلام ما آشنا گردند ما را پیروی می‌نمایند. )) بحار الانوار ج ۲ ص ۳۰
بنابراین با یادگیری علوم اهل بیت و آشنا شدن با

عظمت و بزرگی آنها و نیز آشنا کردن مردم با آنها،

می‌توانیم امر ( امامت ) عترت پیامبر را زنده نماییم و

به این طریق از رحمت خداوند بهره‌مند شویم. چرا که

اگر مردم با محاسن کلام و سخن ائمه آشنا گردند و خوبیهای آن را بفهمند، حتما از آنها پیروی خواهند

نمود. که اکنون این وظیفه ما است تا (( به این

معروف امر )) نموده، و یکی از واجبات خداوند را که

بسیار بر آن تاکید شده به انجام برسانیم.

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*