مقدمه:
ارزش هر انساني در پيشگاه خداي بزرگ، به مقدار معرفت و محبت او نسبت به خالق يکتا و فرستادگان او است. هر قدر که درجه اين معرفت و شناخت بالاتر باشد انسان در انجام وظايفي که نسبت به خالق ربوبي و فرستادگان او دارد بيشتر ميکوشد. معرفت که خود بر دو پاية (( شناخت و پذيرش )) استوار است، روح عبوديت و بندگي را دارا است. عبوديت هم که خود مجموعة عمل به اوامر و ترک نواهي پروردگار را تشکيل ميدهد، امري است که خدا جن و انس را براي آن آفريده است.
حال يکي از موارد بسيار مهم از اوامر الهي که در دين اسلام پيوسته بر آن تاکيد شده و آن را شرط بندگي وعبوديت انسانها قرار داده است، ياري کردن آنها در زمينههايي است که خود امر کردهاند. خدا در قرآن کريم در سوره محمد(ص) آيه 7 ميفرمايد:
(( يا ايها الذين آمنوا ان تنصروا الله ينصرکم و يثبت اقدامکم ))
ترجمه: (( اي کساني که ايمان آوردهايد، اگر خدا را ياري کنيد، خداوند شما را ياري خواهد نمود و گامهاي شما را استوار خواهد ساخت. ))
چون ما انسانها لحظه به لحظه به توجه و ياري خدا محتاجيم، با ياري کردن او ميتوانيم به اين فيض عظيم برسيم.
ياري خدا از طريق ياري حجت خدا:
ياري خدا در حقيقت همان ياري فرستادگان او و نيز ترويجِ دين و آييني است که او از طريق انبيا و رسولانش براي هدايت و عبوديتِ خلقش فرستاده است. نصرت و ياري ما نيز بايد از طريق ايمان و معرفت نسبت به اين رسولان و ترويج اين آيين الهي باشد. پس اگر ميخواهيم خدا را ياري کنيم، بايد به پيامبر او ايمان داشته و در جهت ترويج دين، او را ياري کنيم. کاملا واضح است که پس از پيامبر(ص) و در غياب او، بايد جانشين و خليفه او را که همان حجت خدا است ياري کنيم. چرا که قوام و بقاي دين الهي پس از پيامبر(ص) به بقاي حجت خدا است و نصرت دين الهي به نصرت او است. در نتيجه نصرت خدا نيز به نصرت او خواهد بود. بنابراين، بهترين راه و بلکه تنها راه نصرت حق متعال، از طريق نصرت پيامبر(ص) و جانشينانِ او خواهد بود. که اکنون اين امر فقط از طريق ياري امام زمان، حضرت مهدي(عج) امکانپذير است. چرا که آخرين جانشين پيامبر و يگانه حجت خداوند در اين دوران ايشان هستند و ياري دينِ الهي به ياري ايشان است. همان طور که گفتيم اين ياري نيزهمان نصرتِ خداي بزرگ است. اما ياري امام زمان به چند طريق امکانپذير است که در پايين به برخي از اين راهها اشاره ميکنيم.
احياء امر امامت:
امامت که يکي از مهمترين ارکان مذهب است، جايگاه ويژهاي در اعتقادات انسان دارد. خداوند متعال، اعتقاد به اين اصل را شاهرگ حيات مذهبي انسانها قرار داده است. به گونهاي که کمتوجهي به آن حياتِ ديني انسان را تهديد ميکند. آنچه مسلم است اکنون اين اصل در وجود بقية الله الاعظم، امام زمان، حضرت مهدي است که پناهنده شدن به او و نيز ياري او تکليف ما قرار داده شده است. بنابراين ما ميتوانيم با بيان عظمت و بزرگي مقامات ايشان و معرفي آنها به مردم، اين اصل ريشهاي را احياء کرده و به اين طريق امام زمان را ياري و کمک کنيم و نيز با قرار دادن مردم در پناه ايشان، صراط مستقيم را به مردم معرفي نموده، از دامهاي ابليس و شياطين رهايي بخشيم. که به اين طريق هم مردم به راه راست و نجات و سعادت کامل خواهند رسيد، و هم با احياء امر امامت امام زمان، ايشان و بلکه خداوند منان را ياري و کمک نمودهايم. که طبق وعده خداوند، او نيز ما را ياري و مدد خواهد نمود.
قابل ذکر است که امام زمان چون حجت خدا است، وابسته به خداوند متعال، و کارهاي او يا کار خداوند است و يا به امر خداوند است. و خداوند يکتا تمام نيازهاي او را برآورده ميسازد و به کمک ما احتياجي ندارد. ولي با اين کار، يعني با ياري ايشان، ما خود را در معرض رحمتهاي بيکران الهي قرار داده و از فيض (( ياري امام زمان )) برخوردار ميگرديم. چرا که مسير بارش رحمت الهي از طريق ياري فرستادگان او ميباشد، و ما با اين کار خود را در مسير اين رحمت قرار ميدهيم. امام هشتم حضرت عليبن موسي الرضا(ع) در اين باره ميفرمايند:(( رَحم الله عبدا احيا امرنا ))
ترجمه :((خداوند رحمت کند بندهاي را که امر(امامت) ما را زنده کند.))
راوي ميپرسد: امر شما چگونه زنده ميگردد؟ امام رضا(ع) در پاسخ ميفرمايند: (( علوم ما را بياموزد و آنها را به مردم تعليم دهد. پس اگر مردم با محاسن ( نيکيهاي ) کلام ما آشنا گردند ما را پيروي مينمايند. )) بحار الانوار ج 2 ص 30
بنابراين با يادگيري علوم اهل بيت و آشنا شدن با
عظمت و بزرگي آنها و نيز آشنا کردن مردم با آنها،
ميتوانيم امر ( امامت ) عترت پيامبر را زنده نماييم و
به اين طريق از رحمت خداوند بهرهمند شويم. چرا که
اگر مردم با محاسن کلام و سخن ائمه آشنا گردند و خوبيهاي آن را بفهمند، حتما از آنها پيروي خواهند
نمود. که اکنون اين وظيفه ما است تا (( به اين
معروف امر )) نموده، و يکي از واجبات خداوند را که
بسيار بر آن تاکيد شده به انجام برسانيم.