جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » گزارشی از: تهاجم بر عـزادارى و عاشورای حسینى(قسمت اول)

گزارشی از: تهاجم بر عـزادارى و عاشورای حسینى(قسمت اول)

تهاجم بر عزاداری۱ – مقدمه:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

 

السّلام علیک یا اباعبداللّه و على الأرواح الّتى حلّت بفنائک علیک منّى سلام اللّه ابداً ما بقیت و بقىَ اللّیل و النّهار و لا جعَلهُ الله آخر العهد منّى لزیارتک السّلام على الحسین و على علىّ‏بن الحسین و على اولاد الحسین و على اصحابالحسین[۱].

 

مقدّمه:

در جهان امروز کسانى در صف دشمنان عاشوراى حسینى چهره مى‏گشایند که چکیده کفر و شرک و نفاق همه اعصارند.

دشمنان امروز عاشوراى حسین‏ بن على  علیه‏ السلام همان سپاه زخم خورده و کینه‏ توز جنگهاى بدر و احد و خندق و جمل و صفّین و نهروانند. آنهایى که زخمى عمیق از ذوالفقار امیر مؤمنان حضرت على  علیه‏ السلام در جان خود دارند؛ و در رویارویى با سبط پیامبر و حجّت برگزیده خداوند حضرت حسین‏ بن على  علیه ‏السلام که فرمود:

«ویلکم أتقتلونى على سنّه بدّلتها؟ ام على شریعه غیّرتها؟ ام على جرم فعلته؟ ام على حقّ ترکته؟ قالوا له: انّا نقتلک بغضاً لأبیکواى بر شما آیا مرا به خاطر این‏که سنّتى را تبدیل کرده‏ام مى‏کشید؟ یا به جهت آن‏که دگرگونى در دین خدا پدید آورده‏ام؟ یا به سبب جرمى که مرتکب شده‏ام؟ و یا به خاطر حقّى که آن‏را وا گذارده‏ام؟ همه در جواب آن بزرگوار پاسخ دادند: بغضاً لأبیک – به جهت دشمنى و کینه‏اى که با پدرت داریم[۲]».

و همین فریاد خصمانه را در حمله اسرائیل به اعراب از حلقوم موشه ‏دایان، سفّاک اسرائیلى شنیدیم که گفت: «ما امروز انتقام خیبر را از مسلمانان گرفتیم».

ساده اندیشى است اگر گمان کنیم در دنیاى کفر و شرک امروز اثرى از لشکر سقیفه و سپاه بى‏رحم و خونریز عمر سعد باقى نمانده است. زیرا اخبارى که از گوشه و کنار دنیاى اسلام به دست مى‏آید نشانگر حضور فعّال یهودیان خیبر، و فرماندهان جنگهاى صلیبى، و بازماندگان خوارج نهروان است که از کاخهاى سبز و سفید اموى ارتزاق شده، و براى نابودى اسلام با ماشینهاى جنگى‏اشان بر پیکر مسلمانان و بر مساجد و منازل آنان یورش آورده و بارها حرم حسینى را مورد هجوم قرار داده و سعى در تخریب آن داشته‏اند.

مخفى ماندن قبر بانوى بانوان، یگانه دخت گرامى پیامبر اسلام، حضرت فاطمه زهرا  علیهاالسلام دلیلى آشکار بر کینه ‏جویى ستم‏ پیشگان عصر جاهلیّت است. همانهایى که اسب بر پیکر کشتگان کربلا تاختند؛ و خداجویان سلحشور علوى را بر دروازهشهرها به دار آویختند؛ و عزاداران حسینى را به خاک و خون کشیدند؛ و بت‏پرستى خود را آشکار کرده و گفتند: «ما سپاه صحابه هستیم».

عزادارى امروز شیعه یعنى: فریاد بلند: «لا اله الاّ اللّه» و رمى جمرات به سوى جبت و طاغوت، و طواف، گرد حریم امن الهى، و سعى در یارى تشنه‏ کامان آل اللّه  علیهم ‏السلام.

اقامه‌ی عزاى سرور شهیدان، اقتدا به پیشوایان معصوم  علیهم ‏السلام و هم‏صدا شدن با تسبیح و تحمید و تهلیلِ همه آفرینش است.

به سوگ نشستن در عزاى سیّد الشّهداء  علیه ‏السلام اعلان رسمى مواضع شیعه و اظهار شخصیّت والاى اوست[۳]. و نمایش جلوه‏ اى تام و تمام از تولّى و تبرّى[۴] و گل ایمان به کتاب و عترت پاک پیامبر است.

برپایى عزاى حسینى اعلان انتظارِ ظهور منتقم الهى است. ظهور و قیام امام منصورى[۵] که اجراى عدالت او زمین را از ستم مى‏رهاند.

شرکت در مجلس عزاى حضرت اباعبداللّه الحسین  علیه ‏السلام انتقال سینه به سینه میراث گرانقدر شیعه به نسلهاى آتى است.

اقامه عزاى حسین ‏بن على  علیهماالسلام بزرگداشت شعائر الهى است.

بر پایى مجالس عزاى سرور آزادگان جهان به نمایش گذاردن زیباترین تصاویر از کرامتهاى انسانی است که با دست تواناى ولایت ترسیم شده است.

 

دشمنان عاشورا در یک نگاه کوتاه:

گزاف نیست اگر بگوییم سپاهیان کفر و شرک و نفاق همه در یک صف ایستاده و براى نابودى اسلام و مسلمین از انسجام خاصّى برخوردار گشته و مصداق «الکفر ملّه واحده» مى‏باشند.

دشمنان داخلى و خارجى: لائیک، یهودى، صلیبى، وهّابى، قدرت طلب، تندرو، جاسوس، جیره خوار، رذل، زنازاده، هم‏جنس‏باز، همه و همه در استخدام دولتهاى ضدّ شیعی در آمده و با تمامى حربه‏ هاى تبلیغى و نظامى به ستیز با عزاداران حسینى برخاسته‏اند. زیرا در باور آنها اقامه عزاى حسینى سرچشمه حیات خداپرستان است.

سلسله جنبان کفر، پس از بررسیهاى لازم، چاره‌ی کار خود را در این دید که باید به پایگاهها و مراکز مهم و اساسى خداپرستان حمله کند، و آنها را از جوشش و حیات‏بخشى باز دارد. در پى این تصمیم هولناک مسلمانانى را تربیت کرد که «ربّ»شان قدرت و قبله آنها بریتانیا باشد. و با یک توطئه حساب شده مسلمانان صلیبى را بر حرمین شریفین مسلّط کرد؛ و دو پایگاه عظیم اسلامى به دست نفاق سقوط کرد؛ و آن سرچشمه ‏هاى حیات از جوشش لازم باز ماند؛ و در راستاى همان سیاست شیطانى، طرح حمله به عتبات عالیات را به وسیله قدرت‏ پرستان وهّابى به اجرا گذاشته و فاجعه عظیم دیگرى به بار آورد.

حمله به مسجد الحرام و مسجد النّبى، و تخریب بقاع متبرّکه قبرستان بقیع، و یورش به حریم حسینى، از طرحهاى نظامى کفر بود؛ ولى براى محو فرهنگ و آئین یکتا پرستان طرحهاى فرهنگى و تبلیغى زیادى در دست اجرا داشته و دارند.

روى کار آوردن رضاخان قلدر براى کشف حجاب، و جلوگیرى از مجالس عزا و تقویت روشنفکران و نویسندگان مزدور غربى چون «صادق هدایت» از برنامه ‏هاى اصلى سردمداران کفر علیه اسلام و مسلمانان بوده است.

حمله بى‏امان نظامى و تبلیغى علیه عزاداران حسینى نشأت گرفته از تحلیلهاى نسبتاً درست خصم کینه ‏توز است. آنها در بررسى‏هاى چند صد ساله خود روى آداب و سنن ملّت اسلام به این نتیجه رسیده‏اند که:

– رشد و بارورى شیعه در محرّم است.

ـ روحیّه ظلم ستیزى شیعه در محرّم تقویت مى‏شود.

– مجالس عزاى حسینى محیطى مناسب براى تجهیز نیروهاى مردمى در دفاع از مرزهاى جغرافیایى و دینى مسلمانان است.

– مجالس عزاى حسینى هسته‏ هاى تشکیلاتى سازمان یافته‏اى است در به هم ریختن نظامهاى ضدّ دینى و ضدّ بشرى.

– برپایى عزاى حسینى عاملى قوى در پدید آوردن گروههاى سیاسى نظامى در کشورهاى شیعه نشین است.

– بیشتر قیامهاى آزادیخواهان جهان متأثّر از قیام حسینى است.

– اقامه‌ی عزاى حسینى سدّى پولادین در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه است.

– اقامه‌ی عزاى حسینى اقدامى مؤثّر در جلوگیرى از مفاسد فردى و اجتماعى مسلمانان است.

– برپایى مجالس عزاى حسینى سبب آگاهى و تعمیق باورهاى دینى بر اساس عواطف پاک انسانى شیعیان است.

– اقامه‌ی عزاى حسینى همچون حجّ ابراهیمى عامل وحدت شیعیان است.

– برپایى عزاى سالار شهیدان سبب همدلى و مشارکت شیعیان در امور یکدیگر است.

با توجّه به موارد فوق دفاع از اقامه مجلس عزاى سیّد الشّهداء حضرت حسین ‏بن على  علیهماالسلام دفاع از کیان اسلام و مسلمین است. زیرا اقامه‌ی عزاى حسینى علاوه بر اثرات ظاهرى که به برخى از آنها اشاره شد، اثرات معنوى فراوانى دارد. و غفلت و کوتاهى در انجام آن مانند غفلت از بزرگداشت غدیر است با پیامدهاى ناگوارش.

 

راههاى جلوگیرى از عزادارى:

الف: فعّالیّتهاى فرهنگى

– تحریف کردن عقاید شیعه.

– تأیید کردن تحریفات انجام شده.

– محدود کردن امامت در واژه رهبرى سیاسى.

– تحریف کردن شخصیت والا و الهى امام معصوم.

– تعمیم دادن تلویحى امامت.

– شایع کردن امرى باطل و به مخالفت برخاستن با آن.

– تحت سیطره قرار دادن مراسم دینى توسّط نظام حاکم.

– تعیین کردن خطوط کلّى تبلیغات از سوى هیأت حاکمه.

– جهت دادنهاى فکرى و عملى از طریق رسانه‏هاى عمومى.

– اعزام مبلّغان ناآگاه به معارف و مسائل دینى به نقاط دور و نزدیک.

– تلقّى کردن واقعه‌ی عاشورا به عنوان یک حادثه‌ی صرفاً تاریخى.

– تحریف کردن واقعه‌ی عظیم کربلا.

– حماسه‌ی حسینى را پیروزى خون بر شمشیر دانستن و براى پیروزى جشن گرفتن.

– بازیهاى عارفانه کردن که «بر خود باید گریست…».

– استهزاى سوگواران حسینى.

– تأکید بر درس گرفتن از عاشورا و پرهیز از گریستن بر مصیبت «قتیل العبرات».

– اکرام کردن مخالفان عزادارى سیّد و سالار شهیدان و متفکّر و مصلح و انقلابى دانستن آنان.

– مخالفت با طرح امور معنوى و کرامتهاى حسینى در مجالس عزا.

– تهیّه فیلم و سخنرانى و نوشتار در ردّ عزادارى اباعبداللّه الحسین  علیه ‏السلام.

 

ب: اعمال قدرت

– مشروط دانستن اقامه مجالس عزاى حسینى به دریافت اجازه از مراکز متعدّد.

– جلوگیرى از فعّالیّت مبلّغان و مدّاحانى که حقایق را بازگو مى‏کنند.

– جلوگیرى از گسترش فرهنگ عاشورا در رسانه‏ ها و مراکز آموزشى.

– سوگوارى ماه محرّم را سنّت ملّى به‏ شمار نیاوردن.

– ایجاد محدودیّتهاى لازم در برگزارى مجالس عزاى حسینى.

– تعطیل نکردن مراکز اقتصادى، ادارى و آموزشى، در ایّام سوگوارى حضرت اباعبداللّه الحسین  علیه ‏السلام.

– تعطیل کردن برخى و یا همه مجالس عزاى سالار شهیدان.

– متفرّق ساختن صفوف منظّم سوگواران حسینى.

– جلوگیرى از طرح مسأله عاشورا در روابط بین المللى.

– جلوگیرى از پخش اخبار مربوط به مجالس و مراسم بزرگداشت عاشوراى حسینى.

– بمب گذارى در محلّ تجمّع و مسیر تردّد عزاداران حسینى.

– حمله نظامى به صفوف عزاداران خامس آل عبا  علیهم‏ السلام.

– کشتار عزاداران حسینى.

– ترور شخصیّتهاى شیعى طرفدار اقامه عزاى حسینى.

– بازداشت عزاداران حسینى.

– بازداشت رهبران مذهبى علاقه ‏مند به برپایى مجالس عزاى حسینى.

آنچه در صدد ارائه آن هستیم نمونه ‏هایى از عملکرد دوستان ناآگاه و فریب خورده، و دشمنان قسم خورده‌ی عاشورا، با عزادارى عزاداران حسینى در مناطق شیعه نشین جهان است. و این زنگ خطرى خواهد بود تا همگان به پا خیزند و با استعانت از خداوند قادر منّان و عنایات حضرت بقیّه اللّه الأعظم حجّه‏بن الحسن العسکرى علیه السّلام به وظیفه الهى خود جامه عمل بپوشانند.

«والفرصه تمرّ مرّ السّحاب فانتهزوا فرص الخیر[۶] – فرصتها همچون ابر بهارى زودگذرند فرصتهاى خوب را غنیمت بشمارید».

چند یادآوری:

* این پژوهش در چند سال پیش انجام شد. و به هر دلیل، همچون سایر پژوهش‌ها، موفق به نشر آن نشدیم. و بدیهی است که در زمان کنونی، به یقین با رنج‌ها دردهای بیشتری مواجه هستیم.

* به دلیل گذشت زمان، بدیهی است که با برخی گزارش‌ها مواجه می‌شوید که تاریخ آنها گذشته است. امّا گذشت تاریخ، دلیل بر گذشت مبانی و زمانه‌ها نیست. همه‌ی آنچه در این گزارشات تاریخ گذشته مطرح است، امروز با شدت بیشتری ادامه دارد. و همه‌ی مبانی که در آن روز گفته شده، امروز هم ادامه داشته و به اجرا گذاشته شده است.

* در نقل نظرات، اسامی صاحب‌نظران درج گردیده است، تا عمق فاجعه، روشن‌تر شود. بدیهی است سخنانی که در کتابها نوشته و منتشر می‌شود، یا بر فراز منبرها در میان صدها یا هزاران نفر ایراد می‌گردد، و یا در مصاحبه‌ها از رسانه‌های خبری پخش می‌گردد، و یا به هر شیوه‌ای در میان مردم پخش و رایج می‌شود و عمومیّت پیدا می‌کند، نیازی به پوشاندن نام گوینده‌ی آن نیست. زیرا این گویندگان، آنقدر شهامت داشته‌اند که بر فراز منبر پیامبر یا در کتابها و مصاحبه‌ها و… در جامعه‌ی شیعی، و در حکومت شیعی، رهنمودهای دینی و مذهبی ارائه کنند. بی‌آنکه از هیچ اعتراضی بهراسند. پس ما نیز طبق خواسته‌ی آنان راه آمده و هیچ سانسوری در این نوشته اعمال نخواهیم کرد.

این شما و این هم گزارشهای ما:

پیروز باشید

[۱] – فرازى از زیارت امام حسین  علیه‏السلام در روز عاشورا.

[۲] – ینابیع المودّه، جلد ۳، صفحه ۸۰٫

[۳] – فرازى از زیارت امام حسین  علیه‏السلام در روز عاشورا: «یا ابا عبد اللّه انّى سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» و «شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا».

[۴] – فرازى از زیارت امام حسین  علیه‏ السلام در روز عاشورا: «برئت الى اللّه و الیکم منهم و اتقرّب الى اللّه ثمّ اِلیکم بموالاتکم و موالاه ولیّکم…».

[۵] – فرازى از زیارت امام حسین  علیه‏ السلام در روز عاشورا: «فأسأل اللّه ان یرزقنى طلب ثارک مع امام منصور من اهل‏بیت محمّد صلّى اللّه علیه و آله».

[۶] – نهج البلاغه فیض الأسلام، صفحه ۱۰۹۶٫

منبع : http://www.andalibonline.com/static-211.html                                                 ادامه مطلب

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*