جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » آیا امام زمان علیه السّلام از فرزندان امام حسن (ع) یا از نسل امام حسین (ع) می باشند؟

آیا امام زمان علیه السّلام از فرزندان امام حسن (ع) یا از نسل امام حسین (ع) می باشند؟

images (4)

آیا امام زمان علیه السّلام از فرزندان امام حسن (ع) یا از نسل امام حسین (ع) می باشند؟

نسبت امام مهدی (عج) به امام حسن مجتبی ـ علیه السّلام ـ مانند خود امام حسن مجتبی ـ علیه السّلام ـ به پیامبر می باشد که از طرف مادر به حضرت متصل می شود زیرامادر امام محمّد باقر علیه السلام فاطمه دختر (امام حسن مجتبی علیه السلام و ام الحق دختر طلحه ابن عبید الله) است که همسر امام سجاد ـ علیه السّلام ـ می باشد. بنابراین می شود گفت که امام زمان (عج) هم از فرزندان امام حسن مجتبی ـ علیه السّلام ـ می باشند و هم از فرزندان امام حسین ـ علیه السّلام ـ و هیچ منافاتی هم با هم ندارند. و تعارضی بین آنها نیست. برای تأیید این مطلب روایاتی به این مضمون هم از علمای شیعه و هم از علمای اهل تسنن نقل شده است.

واما اینکه به چه دلیل حضرت مهدى (عجل) از فرزندان امام حسین (ع) است نه امام حسن (علیه السلام)، واصولا چرا از فرزندان امام مجتبى (ع) کسى به امامت نرسید؟ در روایات نکات ودلایلى به چشم مى خورد ضمن اینکه باید توجه داشت که این مسئله از مصالح الهى است. چنانکه امام رضا (ع) در پاسخ به این پرسش که: چرا امامت در فرزندان حسین(ع) قرار گرفت نه در فرزندان حسن(ع)فرمود:(زیراخداوند خواسته است که از فرزندان حسین (علیه السلام) باشد واز فرزندان حسن (ع) نباشد و خداوند هیچ گاه از آنچه انجام مى دهد مورد سؤال قرار نمى گیرد) .(۱)

در روایت دیگرى امام صادق (ع) به وضع موسى وهارون (ع) اشاره کرده وعلت این مسئله را بدانها تشبیه نموده است. چنانکه هشام بن سالم از آن حضرت سؤال کرد: امام حسن (ع) افضل است، یا امام حسین(ع)؟ امام صادق (ع) فرمود: حسن(ع)، عرض کرد: پس چرا امامت بعد از حسین(ع) در فرزندان او است، نه فرزندان حسن(ع)؟ فرمود: خداوند متعال دوست داشت که سنت موسى وهارون را در رابطه با حسن(ع) وحسین (ع) نیز قرار دهد. آیا نمى بینى که موسى وهارون هر دو پیامبر بودند، همان طورى که حسنین (ع) هر دو امام هستند؟ وخداوند عز وجل، نبوت را در فرزندان هارون قرار داد نه در فرزندان موسى، اگر چه موسى از هارون برتر بود..)..(۲)واین روایت نیز بر مصلحت وحکمت الهى دلالت دارد.
(۱) الزام الناصب، شیخ حائرى یزدى، ج ۱، ص ۴۷٫
(۲)کمال الدین واتمام النعمه، شیخ صدوق، ص ۴۱۶٫

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*