جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
خانه » عدم منافات انتقام مختار با انتقام حضرت ولیعصر (عج)

عدم منافات انتقام مختار با انتقام حضرت ولیعصر (عج)

images

عدم منافات انتقام مختار با انتقام حضرت ولیعصر (عج)

سئوال :مگر قاتل را چند بار می توان قصاص کرد؟

چرا با وجود اینکه مختار با شدت هر چه تمامتر از قاتلان امام حسین علیه السلام انتقام گرفت (مثل قطع کردن دست و پای شمر و انداختن او در دیگ روغن در حال جوش یا بستن دوپای یکی از قاتلان به دو اسب و کشیدن او تا اینکه بدنش دو نیم شد و …-که نوش جانشان! -)ما می گوییم امام زمان هم دوباره ازآنها انتقام می گیرد؟
مگر شرعا چند بار می توان انتقام گرفت؟

 پاسخ :

می دانید در حکم الهی مجازات گناهکاران به یکبار و دوبار نیست بلکه بسته به باطن عمل و وسعت گناه و زشتی عملی است که بدان مرتکب شده اند، چنانکه ممکن است گناهان و ظلم و فسق فردی موجب عذاب جاودانی وی شود. چنانکه محاسبه پاداش هم به حسب ظاهر عمل نیست بلکه باطن و روح عمل است که صاحب آن را مستحق بهشت ابدی می سازد یعنی پاداش مادام و دمادم.

انتقامی که مختار از قاتلان امام حسین (ع) گرفت، بعنوان انتقام اولیه برای پاک کردن جامعه اسلامی از لوث وجود کثیف و ناپاک افرادی از جریان ظلمه همچون شمر و عمرسعد و … و این غیر از انتقام حضرت ولیعصر (عج) در جریان ظهور و انتقام و قهر الهی است.

چنانکه در روایات امده در جریان ظهور و رجعت، برای اینکه وعدۀ الهی یعنی حکومت صالحان در همین دنیا تحقق یابد، خداوند عدۀ زیادی از بدان و ظالمان و نیز خوبان خوب از گذشته را به دنیا باز می گرداند تا حکومتی که خداوند به صالحان وعده داده محقق شود و یکی از اقتضاءات ان مجازات ظالمان و سرکرده های ظلم و فسق و فجور تاریخ است تا قلب صالحان و مؤمنان در برپایی حکومت وعده داده شده از آرامش و طمأنینه بیشتری برخوردار شود.

پس این انتقام در حقیقت انتقام از تمام ظلم و جور و به بیانی از اصل و اساس ظلم و جور است، تا هم هدیه ای به صالحان باشد و هم زنگ خطری برای کسانی که مترصد پیروی از مکتب ظالمان هستند.

و این البته تمام مطلب و کمال داستان نیست زیرا اصل انتقام در دادگاه عدل الهی و در روز حشر اقامه خواهد شد، و این نیز نه منافاتی با انتقام مختار و نه منافاتی با انتقام حضرت مهدی (عج) و دوران رجعت دارد.
آیا  میشود قاتلی را اگر (برفرض ) زنده بشود دوباره قصاص کرد؟

اگر دقت کرده باشید بعضی از اشقیای کربلا جرمشان کشتن یک نفر نبود بلکه در خون بسیاری از شهدا شریک جرم بودند مثلا مختاراز جنایات حرمله می پرسد واو به جنایات مختلفش اعتراف می کند که هر کدام نیاز به قصاص دارد،اگر دیده باشید بعضی اعدامی هاراچند بار به اعدام محکوم می کنند،دلیلش این است که اگر احیانا از اعدام اول جان سالم بدر برد ومثلا بعد از پایین آوردن از چوبه دار زنده شد دوباره اعدامش کنند،اگر محکوم به یکبار قصاص باشد وبعد از پایین آمدن از چوبه دار زنده باشد دیگر نمی شود قصاص کرد

اینان همینطور است اگر یک نفر به چند بار قصاص محکوم باشد ودوباره زنده شود باید برای قصاص های بعدی آماده شود درثانی مختار همه قاتلان رابه سزای عملشان نرسانده بود در کربلا به روایتی ۱۸۰۰۰نفر به رواتی ۳۰۰۰۰نفر وبه ….شرکت داشتند مگر مختار جند نفر ازآنها رابه سزای عملشان رساند

باید توجه داشته باشیم که یکی از اسماء جلال خداوند اسم منتقم است لذا چه جای استبعاد است که این اسم در حضرت ولی عصر تجلی کند و انتقام همه مظلومان عالم را با از بین بردن خط ظلم و جور بگیرد

 آیه ۳۳ سوره اسراء :« و هر آنکه مظلوم کشته شود پس البته که ما برای ولیّ او حکومت و تسلط دادیم [بر قاتل] پس مباد در کشتن اسراف کند که او منصور است»

منبع : http://www.askdin.com/

خبرنامه آرمان مهدویت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*